vraagje over gevoel 2e motor (gixxer 750 k1)

wawawuwu

MF'er
3 apr 2008
196
0
hallo mensen,

Ik wou graag een sportievere motor na 2 zomers op mijn cbr600f van 98 te hebben rondgereden.(eerste motor).
Na wat rond gekeken te hebben kwam ik qua looks en budget uit op een gixxer 750 k1.
(Wou eigenlijk een mille r, maar die ik wil haal ik niet qua budget)

Vervolgens een proefrit gemaakt op een gixxer 750 met wp veren erin.
Man wat reed dat fijn, al na bocht 1 supervertrouwd gevoel. Daarna een beetje verder warmgereden, effe losgetrokken, wat bochten gepakt. Helemaal super! Alles klopte!
Hij gaf me veel meer vertrouwen dan mijn cbr terwijl ik juist dacht dat ik een beetje geintimideerd zou worden!

Maar nu twijfel ik dus of het juist goed is dat het zo vertrouwd aanvoelt of dat dat juist gaat betekenen dat ik er heel snel flauw van ben.

Wat is jullie ervaring hiermee?
 
Doen, zeker weten. :Y

Kan je nagaan wat voor lol je hebt als je de k1 nog beter hebt leren kennen en weer wat vlotter en strakker door bochten heen gaat etc. :P
 
Gewoon een 1000 halen! Niet zo moeilijk doen, suzuki maakt niet voor niets als enige een tussen variant. 750cc is vaak een te klein stapje omhoog. Je gaat er zo flauw van worden dat je al snel flauw valt.

Flauw ik weet het..
 
Van elke motor word je snel flauw, als je maar genoeg rijdt.

Dan kun je een 1000 halen en dan denk je wooow wat snel maar na 2 weken rijden denk je ook 'gebeurt er nog iets als ik gas geef :Z :Z '

Maar als alles klopt waarom koop je hem dan niet gewoon? Het is ook nooit goed hier he, eindelijk eens iemand die proefgereden heeft en alles klopt en dan nog een topic openen :P
 
Hangt er vanaf wat je er mee wil gaan doen denk ik. Als je op een enkele mooie zondagmiddag een stukje wil gaan touren dan kan ik me voorstellen dat je het leuk vindt om je motor helemaal opnieuw te moeten leren kennen. Als je er mee naar je werkt moet dagelijks heb ik wel graag een motor waar ik meteen vertrouwen in heb.
 
doen, juist van een 1000 word je flauw, elk rijdersfoutje is te compenseren door even iets verder aan het gas te draaien. Dat gaat pas vervelen. Nee, doe mij de 750 dan maar, moet je tenminste nog enigszins je best doen.
 
Een motor die binnen je budget valt
Een motor die je graag wilt hebben
Eeen motor die subliem rijdt
Een motor die een hele verbetering is t.o.v. je vorige motor







Ik zou hem laten staan hoor :?
 
Toch is het herkenbaar.
Ga ook eens rijden op een TL1000R.
Dan zal je zien dat er ook fietsen zijn die hard kunnen, maar je moet er wel voor werken.
Ik kwam van een TLR, ging naar een 750K1 en binnen een half jaar zat ik weer op een TLR.
De gixxer rijdt echt super, doet alles goed en geeft idd vol vertrouwen.
Maar het wordt ook weer een beetje saai, mede omdat het voorspelbaar is.

Nu rij ik, na de TLR, op een 954 fireblade.
Ook deze gaat ontzettend soepel, maar er zit nog een stuk meer kick in dan de gixxer750.
Wel op een beetje meer toeren, dus de snelheid ligt automatisch hoger. :X
 
Als je je zo gauw vertrouwt voelt? Dat gaat snel vervelen.
Koop liever een brommertje.... :-)

Nu even zonder flauwe kul.

Als die motor prettig aanvoelt, zou ik het doen.
Dat kan alleen maar beter worden als je er vaker op rijdt.
Geen enkele motor is perfect, of ideaal.
Als berijder zul je toch voor elke, of bijna elke motor, moeten leren wat je er mee kunt doen.

Er zijn altijd twee opties: als je denkt dat het niet fijn gaat op de motor waar je nu mee rijdt kan dat aan de motor liggen. Maar ook aan ons zelf.
Als je dan iets vindt waar je je op thuis voelt? Nemen, rijden, leren, en steeds gelukkiger mee zijn!
 
ah gelukkig niet alleen "koop een busa" reacties!

Bleddyn, ik dacht hetzelfde als jou toen ik het getypt had maar wat Kanarie zegt
over die gixxer dat bedoel ik een beetje.

Op die cbr leer je wel sturen en rijden enzo maar hij is echt voorspelbaar en ben bang dat die gixxer dat ook is na die testrit.

En dan kan alles misschien wel wat sneller en strakker maar ben ik bang dat ik qua
voertuigbeheersing er niet zoveel bij leer omdat alles zo gemakkelijk gaat!
Maar ik ga denk ik even kijken of ik ergens een 1000 kan testen en nog een keer
een ritje op zo'n 750 kan maken.

Probleem is dat als ik nu een andere motor koop dat ik er wel weer 2 zomers mee moet doen i.v.m geplande dure vakanties!
 
Als je echt een motor zoekt die niet zo voorspelbaar is zou ik bijna zeggen koop een racer uit begin jaren 80. Wel een flink aantal pk's maar in plaats van upside down voorvork nog een 35 of 37 mm 'gewone' voorvork, enkele remzuigers, smalle bandjes en een frame dat de stijfheid heeft van een spaghetti sliert.
Het is misschien niet wat je zoekt maar als je met zo'n ding kunt racen heb je het echt over motorbeheersing.

Verder zou ik het niet weten. Rijdt al jaren Ducati en kan het niet vergelijken met moderne 750 of 1000 cc supersports. Maar ik zou zeker ook eens een proefrit maken op een Honda VTR sp1 of 2
 
Hangt er van af, als je liever iets luier rijdt ga dan voor de 1000 en als je liever werkt op je motor zou ik voor de 750 gaan 't plezier en de capaciteiten zullen niet veel verschillen, tenzij op de rechte stukken. Ik wil maar zeggen op de 750 kan je je minder fouten permiteren dan op de 1000 of je boet in vermogen in, dus als je 't spannender wil houden...de 750 zou ik zeggen
 
waar wil je m voor gebruiken? :+

hoe nieuwer de fiets hoe "makkelijker" die rijdt
hoe meer cc's hoe minder je m in de toeren moet houden

oftewel: begin '90 racertje /sport/tour wat dan ook..
 
Bedankt voor de reakties!
Ik wil gewoon echt beter motor leren rijden, heb zelfs al aan gedacht om ook te gaan crossen!
Een kennis van mij heeft vroeger altyd gecrosst en laatst had hij na 10 jaar geen motor te hebben gereden een duc 996 gekocht en die maf rijdt rijd hier de straat uit en gaat gewoon driftend de bocht door! Komt door het crossen zei hij! Dat soort beheersing wil ik ook graag leren! :Y

Maarja ik heb al heel veel van mijn vriendin gekregen, rijbewijs, volledig arlen ness tenue, rev-it textielpak, helm, de helft van de motor heeft ze betaald terwijl zij niks met motorrijden heeft, dus toen ik aan kwam met het verhaal dat ik ook een crossmotor enzo moest hebben zodat ik beter kon leren rijden werd ik een beetje uitgelachen! :+

Ga zowiezo de vtr sp's en de gixxer 1000 en de tl-r nog proberen!
Wat is trouwens normaal voor een proefrit, 1 uurtje of gaan jullie echt langer ermee rijden?
 
Helaas mn vriendin gaat echt de deur niet uit eddy!

Ze kijkt de laatste tijd trouwens wel fanatiek mee met de motogp en vroeg laatst ook al
of het mij niet leuk leek om een keer naar de race in misano ofzo te gaan! :Y *O*

Ik ben best wel een redelijk verwend mannetje eigenlijk, dus daarom moet ik nu echt een motor hebben waarvan ik langere tijd gelukkig word, zodat we ook wat geld aan haar dingen kunnen besteden! O-)
 
Na een kwartiertje proefrit weet je wel wat je aan de fiets hebt. ;)
Daarna is het niet heel anders meer.
Wel kan ik aanraden de proefritten vlak na elkaar te doen.
Zaken kunnen soms anders in het geheugen staan dan ze echt waren.
 
nogmaals: hoe nieuwer de fiets hoe "makkelijker" die rijdt.

wil je echt leren rijden dan kun je mijn GTR wel een keertje pakken... dan snap je denk ik wel wat er bedoeld wordt met slechte remmen, spaghettiframe enz enz.

Die maat van je die motorcross deed, verwacht niet dat 3 rondjes op de maasvlakte jou ineens superpowers geven waardoor ook jij de eerste de beste rit driftend de straat uitrijdt (waarbij het geen eenmalige actie betreft :+ ), hij heeft daar jaren voor moeten trainen met veel vallen en opstaan (en wsl ook nog lelijke blessures).

Hoe nieuwer je motor hoe meer die jouw onkunde compenseert.

anders een VRO1 en daarna een circuitdagje doen... leer je heel veel ;) (als het je eerste keer is)
 
proefrit altijd minimaal een uur. Liefst langer. Als je laat merken echt serieus geinteresseerd te zijn is dat meestal ook niet zo'n probleem.

Als je ook wilt driften en zo zou ik ook eens een hypermotard; supermotard of de Ducati Multistrada (als het aparte model je aanspreekt) proberen.
Ik weet dat op die kleine rotondes en relatief korte en scherpe bochten die we in Nederland erg veel hebben de jongens op een multistrada de supersports helemaal zoek rijden.

En inderdaad met een GTR, bol d'or of gs1000 weet je precies wat een spaghettiframe is en dat er verschil is tussen echt kunnen remmen en een motor tot stilstand brengen.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet, dat als je wilt leren driften en je geeft veel gas in de bocht je eerder met je voorwiel omhoog gaat dan dat je achterwieltje een stapje zet. Mocht het wel ooit lukken, dan gooi je het gas dicht en heb je een highsider.
Ik zou maar een stuntfietsje kopen, als je dat wil gaan proberen. ;)
Toevallig heb ik er nog een te koop staan. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan