Vraagje over japanners.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Dag allemaal..
..'japans' is niet echt mijn smaak, al zitten er zeker best leuke dingen tussen..
Mijn mijmerende vraag, -toch- :P
Kan iemand vertellen of er echt 'verschil 'is tussen de Japanse merken?

Dus; is er een typisch honda, of kawa- eigenschap/karakter?
Is het ene Japanse merk beter in een bep. segment dan de andere?
Is er een oplopende schaal in kwaliteit?

Ben benieuwd naar de reacties..
 
Honda is betrouwbaar
Kawasaki is snel
Suzuki is goedkoop
Yamaha is geavanceerd

Of zoiets.

Bron? Mijn dikke duim. :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening:
Suzuki beste prijs/kwaliteit verhouding, vertrouwde techniek, niets over-the-top. Imago: Stoer, heeft als een van de laatste nog die-hard sportmotoren zonder elektronische meuk.
Honda heeft een hoge afwerking, parels van motorblokken (V4). Imago: Verfijnd, degelijk en dus minder stoer.
Kawasaki: De kleinste van de 'big four', maar wel degene die het vaak het verst schopt qua prestaties, schreeuwde uitstraling. Imago: radicaal
Yamaha: Grote rivaal van Honda, beide op hetzelfde niveau van constructie alleen spreekt het een wat jonger publiek aan. Imago: Rossi.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm de kat van m'n ouders heet rossi..
en dat is nogal een handenbindertje..
 
V'tel V'tel!!

Honda gaat wel, de meeste dealers vinden dat het beste Japanse merk.

Zelf ooit een VX800 gehad , een Suzuki dus.
Dat is het toch weer net niet, bij -15 graden onder 0 niet vooruit te branden, alsof je met ingeknepen remmen reed. Verder moet je dat ding zelf kunnen onderhouden. Dat gaat redelijk, alleen het vele gesleutel om alles eraf te monteren om alleen maar de kleppen te stellen. Als je dat gedaan hebt kan je ook meteen de carb's nazien want ook die zijn er dan af geweest evenals de accu. Alles is fragiel aan de VX 800 dus gaat er ook veel kapot . Dat was de VX800 en die wordt niet meer gemaakt.
 
Ik heb alleen maar BMW en Honda gereden. Ik denk dat die allebei zeer goede bedrijfszekere motorblokken maken.
Eenmaal reed ik met een een groepje MF'ers naar Parijs: ochtend heen, avond terug. Er was één Ducati mee, één motor raakte defect en moest achterblijven in Parijs..... raadt eens welk merk de terug weg niet haalde. O-)


Parijs op en neer mag nog wel eens van mij....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen maar BMW en Honda gereden. Ik denk dat die allebei zeer goede bedrijfszekere motorblokken maken.
Eenmaal reed ik met een een groepje MF'ers naar Parijs: ochtend heen, avond terug. Er was één Ducati mee, één motor raakte defect en moest achterblijven in Parijs..... raadt eens welk merk de terug weg niet haalde. O-)
Jouw BMW?
 
Wat ik hier vaak hoor en mijn eigen bevindingen over de supersports:

Suzuki een wat sterker middengebied, ietsss lager in prijs en erg gewild bij dieven.
Honda vrij neutraal karakter en een allemansvriend.
Yamaha ook vrij neutraal karakter, idd populair om zn looks.
Kawasaki loopt wat rouwer en heeft een felle schop onder de kont powerband.
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal..
..'japans' is niet echt mijn smaak, al zitten er zeker best leuke dingen tussen..
Mijn mijmerende vraag, -toch- :P
Kan iemand vertellen of er echt 'verschil 'is tussen de Japanse merken?

Dus; is er een typisch honda, of kawa- eigenschap/karakter?
Is het ene Japanse merk beter in een bep. segment dan de andere?
Is er een oplopende schaal in kwaliteit?

Ben benieuwd naar de reacties..
Nee, ze hebben allemaal modellen die meer of minder karakter en zwakke plekken hebben. De Japanners denken zeer commercieel en zullen niet snel met iets extreems komen. Grosso modo is het allemaal saai. Kwaliteit loopt ongeveer gelijk met de prijs en de afwerking. Honda is meestal iets duurder en netter afgewerkt. Suzuki heeft wat mindere kwaliteit chroom en lassen, maar de prijs is evenredig.
De Japanners zijn meesters in het verkopen van oude wijn in nieuwe zakken. Yamaha heeft het TR1 blok al dertig jaar in verschillende vormen gebruikt, Honda doet dat met het Transalp/NTV blok. Kardannetje er op, watermanteltje er om en je hebt weer wat nieuws.
De hele leuke fietsen slaan in Nederland niet echt aan, de leuke luchtgekoelde eencilinders en twins. Ik heb meer dan genoeg mijn handen opengehaald aan de carburateurs van viercilinders. Zeker met de moderne benzine moet je daar voorbij lopen. Maar een geinjecteerde SR500, of een SRX mwoah, dat lijkt mij wel wat.
 
Wat ik een grappig iets vind:

Honda MOET je starten met choke.
Met m'n Yamaha en Suzuki kon ik ook zonder starten met een beetje handgas.

Zoals al eerder gezegd, de afwerking van Honda is het beste.
Van alle Japanners ben ik toch wel het meeste fan van Honda.
 
Mijn Yamaha FZ 1985 wel altijd starten met choke!!

Blijft het verder nog steeds doen naar tevredenheid.
Toch ga ik als vervanging (ooit) nodig is, op zoek naar een Honda!
 
De Japanners zijn meesters in het verkopen van oude wijn in nieuwe zakken. Yamaha heeft het TR1 blok al dertig jaar in verschillende vormen gebruikt, Honda doet dat met het Transalp/NTV blok. Kardannetje er op, watermanteltje er om en je hebt weer wat nieuws.
Wat rijdt jij dan? Want Guzzi, Ducati, BMW, Harley etc doen niet veel anders als je het zo simpel bekijkt. Beetje opboren en "nieuw blok".

En MV bestaat nog niet lang genoeg, Triumph begon met een GPZ900 replicablok. KTM, tja: 1-pitters en twins met een apart blokhoekje
 
Nee, ze hebben allemaal modellen die meer of minder karakter en zwakke plekken hebben. De Japanners denken zeer commercieel en zullen niet snel met iets extreems komen. Grosso modo is het allemaal saai. Kwaliteit loopt ongeveer gelijk met de prijs en de afwerking. Honda is meestal iets duurder en netter afgewerkt. Suzuki heeft wat mindere kwaliteit chroom en lassen, maar de prijs is evenredig.
De Japanners zijn meesters in het verkopen van oude wijn in nieuwe zakken. Yamaha heeft het TR1 blok al dertig jaar in verschillende vormen gebruikt, Honda doet dat met het Transalp/NTV blok. Kardannetje er op, watermanteltje er om en je hebt weer wat nieuws.
De hele leuke fietsen slaan in Nederland niet echt aan, de leuke luchtgekoelde eencilinders en twins. Ik heb meer dan genoeg mijn handen opengehaald aan de carburateurs van viercilinders. Zeker met de moderne benzine moet je daar voorbij lopen. Maar een geinjecteerde SR500, of een SRX mwoah, dat lijkt mij wel wat.
Bedoel je een SR400 injectie? Zelf heb ik een SZR660 gehad en nu een SR250 en SRX-600. In Nederland slaat dit inderdaad nooit zo aan. Zelf vind ik het ideale fietsen op bijvoorbeeld de vele dijkjes die we hier hebben.

Een paar jaar terug sprak ik een motorrijder. Die had niets met Japanse fietsen, die hebben geen 'karakter'. Hij had van alles gereden van Ducati tot Harley tot nu zijn KTM. Op de vraag wat nu zijn leukste fiets was geweest antwoorde hij dat hij op zijn MuZ toch wel erg veel plezier had gehad. Ik heb hem maar niet gevraagd waar zijn 660 blok vandaan kwam.
 
Nee, ze hebben allemaal modellen die meer of minder karakter en zwakke plekken hebben. De Japanners denken zeer commercieel en zullen niet snel met iets extreems komen. Grosso modo is het allemaal saai. Kwaliteit loopt ongeveer gelijk met de prijs en de afwerking. Honda is meestal iets duurder en netter afgewerkt. Suzuki heeft wat mindere kwaliteit chroom en lassen, maar de prijs is evenredig.
De Japanners zijn meesters in het verkopen van oude wijn in nieuwe zakken. Yamaha heeft het TR1 blok al dertig jaar in verschillende vormen gebruikt, Honda doet dat met het Transalp/NTV blok. Kardannetje er op, watermanteltje er om en je hebt weer wat nieuws.
De hele leuke fietsen slaan in Nederland niet echt aan, de leuke luchtgekoelde eencilinders en twins. Ik heb meer dan genoeg mijn handen opengehaald aan de carburateurs van viercilinders. Zeker met de moderne benzine moet je daar voorbij lopen. Maar een geinjecteerde SR500, of een SRX mwoah, dat lijkt mij wel wat.

Dit^^^
 
Mijn mening:
Suzuki beste prijs/kwaliteit verhouding, vertrouwde techniek, niets over-the-top. Imago: Stoer, heeft als een van de laatste nog die-hard sportmotoren zonder elektronische meuk.

Ik dacht dat net Honda met zijn fireblade de commentaren kreeg om niets van elektronische meuk te hebben....
 
Ik dacht dat net Honda met zijn fireblade de commentaren kreeg om niets van elektronische meuk te hebben....

Klopt, de eikels, wat dachten ze wel niet, zo'n ABS pomp kost vijf kilo en gaat mij even vertellen dat we niet gaan remmen? of automatisch verdelen?! ik bepaal zelf wel wanneer ik m'n achterrem gebruik, etc etc etc.

Twee jaar later deed BMW het met de S1000RR en die konden niet meer stuk, wat innovatief! wat een topidee! Waren meer bedrijven maar zo! B|
 
Wat ik een grappig iets vind:

Honda MOET je starten met choke.
Met m'n Yamaha en Suzuki kon ik ook zonder starten met een beetje handgas.

Ik heb hele andere ervaringen. Zowel mijn NTV met rond de 80k op de klok als mijn CBR 1000 F met 5k (omdat de tellert maar tot 99,999 gaat 8-) ), allebei uit '94, starten prima zonder choke. Sure, wel met een beetje handgas en beleid, met choke gaat wel iets makkelijker, maar toch goed te doen.
 
Zelf 2 Suzuki's gehad, en nu een kawa. Verder nog een paar Honda's in de schuur om aan te sleutelen. Rijden doet het allemaal, maar de Suzuki's vond ik zwaar en log aanvoelen (ook de mensen die daar wel eens op gereden hebben beamen dit gevoel). Het betreft hier een GSX 750 F van 1994. Motorisch is Suzuki allemaal bulletproof, maar als je zelf wilt sleutelen komen de problemen. Iets waar ik me nog steeds over verbaas is dat ze de uitlaat aan het blok bevestigen dmv een binnenzeskant. Probeer dat maar eens los te krijgen als je uitlaat na 15 jaar vervangen moet worden.

De Honda's waar ik regelmatig aan sleutel zitten op dat gebied een stuk beter in elkaar. Alles voelt degelijker en de afwerking is wat netter, strakker. Schakelen gaat ook als boter bij een Honda, in tegenstelling tot de Suzuki / Kawasaki.

De Kawa zit ook goed in elkaar, maar het is allemaal iets rauwer en sportiever. Het vermogen straalt er vanaf en zo rijdt het ook.
 
Persoonlijk wordt ik het meest blij van Honda's tot +/- 1980. Beduidend mooiere constructies, afwerking is wat beter dan de andere Japanse merken en vele onderdelen zijn uitwisselbaar tussen 100 verschillende modellen uit dezelfde tijd. Dat is waarom die Japanners efficiënter konden produceren dan de Engelsen.

Het enige echte punt van ergernis is de belabberde lassen op de frames uit die tijd, maar ik kwam laatst een oud Suzuki GS frame tegen die nóg een niveau lelijker gelast was.
 
heb een suzuki gsx1000r k8 gehad en heb nu een honda cbr1000rr (2011)

de suzuki is ruimer en heeft een sterk blok wat bij lage toeren meer kracht leverd.
de honda stuurt veel scherper maar is compacter , de vermogens afgifte is zeer vreindelijk
 
Mijn ervaring met Honda's is dat je bij hen altijd heel erg de distributieriemen/kettingen e.d. hoort lopen, niet zozeer de ploffen in de motor.
de suzuki's waar ik op gereden heb, Gladius en GS500 klinken mooier omdat je de ploffen veel beter kan horen en de riemen/kettingen op de achtergrond blijven.

just my 2 cents
 
Terug
Bovenaan Onderaan