Vraagje over kleppen stellen bij een DR 500S '83

Zeeuwmeeuw

MF veteraan
Gisteren had ik Suzi uit elkaar getrokken om een nieuwe klepdekselpakking te steken en nog een paar andere dingen.
Toen alles in elkaar zat heb ik de kleppen gesteld.
Alles gedaan volgens het WPHB maar tijdens het stellen had ik al het 'probleem' dat de rotor iedere keer een paar mm verder verdraaide waardoor ik eigenlijk de kleppen niet goed gesteld kreeg (het merkteken 'T' draaide iedere keer een klein stukje door)? :?
Afijn, dat was gedaan maar ik merkte dat de decompresseur opeens niet meer werkte? Het drukte de kleppen niet meer open?
Alle slagen nagelopen van de motor en ik merkte dat ik bij een andere slag ineens een mm of zo klepspeling had? De tuimelaars hingen gewoon los? :?
Als ik de kleppen stel op een andere BDP (dus als ik die mm speling eruit haal en die op 0,1mm zet) dan werkt alles weer naar behoren?
Nu breekt mijn klomp....in principe, als de tuimelaars de nok volgt en je speling afstelt op het BDP dan is toch je maximale speling gewoon die 0,1mm? M.a.w. de tuimelaar volgt toch altijd de nok en je speling zal dan toch nooit meer dan die 0,1mm zijn?
Lijkt me nogal herrie geven als de tuimelaars een halve slag een mm spelling of zo hebben :/
Dus als ik afstel met het merkteken op de plek waar die hoort heb ik veel speling en waardoor de decompresseur dus niet werkt (logisch eigenlijk) en als ik afstel met een ander BDP werkt alles wel maar heb ik natuurlijk geen speling als het merkteken staat waar het moet staan?
Ik heb eigenlijk geen zin om weer de kap van de ontsteking los te halen maar het lijkt wel of de rotor er 180 graden verkeerd in zit maar volgens mij is dat onmgelijk omdat er 9 van de 10 keer een spie in de rotor zit toch (wellicht grapje van de vorige eigenaar)?
Iemand al eerder zoiets gehad?
 
Laatst bewerkt:
ff checken of de nok van de klep die je op dat moment stelt wel (ongeveer) recht omhoog staat, anders ben je echt de verkeerde klep aan het stellen.

Het is een 1 cylinder met 2 inlaatkleppen en 2 uitlaatkleppen.
Dus ja, veel keuze heb je niet. (BDP => inlaat- en uitlaatkleppen dicht) :+
Ik vindt het alleen vreemd dat als de zuiger op de BDP's staat je in feite 2 velden hebt en dat de 'T' marker dan eigenlijk geen functie heeft ?
 
Laatst bewerkt:
Het is een 1 cylinder met 2 inlaatkleppen en 2 uitlaatkleppen.
Dus ja, veel keuze heb je niet. (BDP => inlaat- en uitlaatkleppen dicht) :+
Ik vindt het alleen vreemd dat als de zuiger op de BDP's staat je in feite 2 velden hebt en dat de 'T' marker dan eigenlijk geen functie heeft ?

Dat is een typisch viertaktkwaaltje.

Dat op het ene BDP de kleppen openstaan en bij het volgende BDP dicht.

Je kan er een beetje omheenwerken door het BDP uit te kiezen waarbij de kleppen dicht staan, een beetje kijken hoe het werkt helpt ook.
 
Dat is een typisch viertaktkwaaltje.

Dat op het ene BDP de kleppen openstaan en bij het volgende BDP dicht.

Je kan er een beetje omheenwerken door het BDP uit te kiezen waarbij de kleppen dicht staan, een beetje kijken hoe het werkt helpt ook.

Dus met andere woorden: De speling eruit halen zodat de decompresseur weer werkt en dat die op de T-marker niet de 0,1mm speling heeft maar gewoon strak staat?
Volgens mij worden de kleppen bij de T-marker/BDP-marker niet bediend maar staan gewoon strak.
Lijkt me i.i.g. beter dan zwevende tuimelaars?
 
Dus met andere woorden: De speling eruit halen zodat de decompresseur weer werkt en dat die op de T-marker niet de 0,1mm speling heeft maar gewoon strak staat?
Volgens mij worden de kleppen bij de T-marker/BDP-marker niet bediend maar staan gewoon strak.
Lijkt me i.i.g. beter dan zwevende tuimelaars?
nee, met andere woorden: de speling meten op het einde van de compressieslag, niet op het einde van de uitlaatslag. |(
 
Het is een viertakt.

Dat woord betekent 4 slagen is een arbeidscyclus.
4 slagen zijn 2 omwentelingen.

Dan is er nog zoiets als klepoverlap, een verschijnsel waar je nu mee worstelt.

Maar goed, lees en draai aan je krukas.

Zet hem op T

Slag 1: Zuiger naar beneden: Inlaatklep opent
Slag 2: Zuiger naar boven: Inlaatklep sluit, compressie begint.
Slag 3: Zuiger naar beneden: Arbeidsslag, aan het eind gaat de uitlaatklep open.
Slag 4: Zuiger naar boven: Uitlaatslag, aan het eind gaat de uitlaatklep dicht.
Slag 5 of 1: het spel begint weer overnieuw.

Je moet dus je kleppen stellen aan het eind van slag 2.

Google of de honderd posters hierna kunnen het je beter vertellen.
 
Laatst bewerkt:
nee, met andere woorden: de speling meten op het einde van de compressieslag, niet op het einde van de uitlaatslag. |(


|( JOH :o

Nog een keer, wellicht was ik niet duidelijk genoeg / heb ik het probleem niet duidelijk genoeg omschreven:

Voor ik een pakking stak werkte alles prima, nokkenas o.i.d. is niet versprongen.

Na het steken van de pakking en het afstellen van de kleppen met de 'T' op de plek waar die volgens het WPHB zou moeten staan heb ik dat de kleppen bij een andere slag op het BDP veel speling hebben EN de decompresseur werkt niet meer.
De decompresseur(-as) draait wel netjes rond e.d. maar lift de kleppen niet omdat er m.i. te weinig klepspeling er voor is.

Stel ik de kleppen op het andere BDP (die met de grootste speling) dan werkt de decompresseur wel.

Dus mijn vragen zijn in feite:
A) Klopt het dat als je de kleppen op de 'T' afstelt je op een andere BDP veel speling hebt?
B) Als dat klopt hoe krijg ik de decompresseur dan weer aan de praat?

Ik weet best hoe een 4-takt werkt en hoe je hem af zou moeten stellen volgens het boekje maar volgens mij klopt er gewoon iets niet helemaal?
Maar alvast bedankt voor de gegeven suggesties.
 
Goed, zie het zo, de decompresseur doet voor het kleppen stellen niet mee.
Je mag de klepspeling niet afhankelijk maken van dat ding, hij mag ook niet in weg zitten.

Die zal zijn eigen stelmogelijkheid wel hebben.

Klepspeling is klepspeling is klepspeling, volgens het boek.
 
nee, met andere woorden: de speling meten op het einde van de compressieslag, niet op het einde van de uitlaatslag. |(


:$ :$ :$ Mag ik jou mijn nederige excuses aanbieden :$ :$ :$
Het was gister wsl. toch te laat om helder te denken en als je met je gedachten bij een diagnose bent (die fout blijkt te zijn) wil je daar nogal aan vast blijven hangen.
Zijkap eraf gehaald, met de hand de rotor rondgedraaid (dit deed ik gisteravond met de kickstarter maar dat gaat eigenlijk net te wild voor het preciese) alle slagen nagelopen en als je hem idd op 0,1mm zet bij de arbeidsslag heb je een paar mm speling bij de compressieslag.

Ik ga alvast een bordje maken met "KICK ME"................ :$ :$ :$ :$ :$ :$
 
:$ :$ :$ Mag ik jou mijn nederige excuses aanbieden :$ :$ :$
Het was gister wsl. toch te laat om helder te denken en als je met je gedachten bij een diagnose bent (die fout blijkt te zijn) wil je daar nogal aan vast blijven hangen.
Zijkap eraf gehaald, met de hand de rotor rondgedraaid (dit deed ik gisteravond met de kickstarter maar dat gaat eigenlijk net te wild voor het preciese) alle slagen nagelopen en als je hem idd op 0,1mm zet bij de arbeidsslag heb je een paar mm speling bij de compressieslag.

Ik ga alvast een bordje maken met "KICK ME"................ :$ :$ :$ :$ :$ :$
_O- _O- :X
maakt niet uit, joh leren we allemaal van.
 
FF een heel andere vraag... Hebben die dingen een klepdekselpakking dan? Mijn broertje heeft zo'n ding gereden, maar toen we die gingen opknappen (ook kleppen stellen en zo) werd er verteld dat er geen pakking tussen zat, en hebben we met vloeibare pakking zitten otteren.

Het ding begon op een gegeven moment toch weer wat olie te lekken, en de speling van de kleppen verliep nogal dus toen heeft-ie een andere fiets gekocht. Kon dat ding nog voor een paarhonderd euries kwijt aan iemand anders.
 
FF een heel andere vraag... Hebben die dingen een klepdekselpakking dan? Mijn broertje heeft zo'n ding gereden, maar toen we die gingen opknappen (ook kleppen stellen en zo) werd er verteld dat er geen pakking tussen zat, en hebben we met vloeibare pakking zitten otteren.

Het ding begon op een gegeven moment toch weer wat olie te lekken, en de speling van de kleppen verliep nogal dus toen heeft-ie een andere fiets gekocht. Kon dat ding nog voor een paarhonderd euries kwijt aan iemand anders.


Is inderdaad vloeibare pakking maar ja pakking = pakking
De kleine (klepstel)dekseltjes hebben een O-ring.
Tsjaa, je hebt met niets dat deksel eraf hoor dus het is niet echt een wereldklus.
Het is alleen dat de vorige eigenaar wsl. Kukident had gebruikt als vloeibare pakking want dat spul zat zowat door heel de deksel (en gelukkig allemaal nog wel vast).
 
Terug
Bovenaan Onderaan