Vraagje over kleppen stellen

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Hoi,

Ik heb bij 8000 toeren een nogal vervelende rammel in het motorblok zitten, het wordt de laatste tijd steeds iets luider, een soort metalig hoog ratelgeluid.
Het geluid treedt pas op als de motor warm is, en het is in elke versnelling zo, wel altijd bij hetzelfde toerental (tussen 7500 en 8000).

Volgens een kennis zouden het de kleppen kunnen zijn, die opnieuw zouden moeten worden afgesteld, iemand hier die weet of dit inderdaad het geval zou kunnen zijn of is dit complete onzin? (Rev heeft er geen verstand van :) )

Als dat zo is, en die dingen zouden opnieuw moeten worden afgesteld, hoe lang duurt zoiets als ik dit bij m\'n dealer laat doen, kost dat kapitalen (als bijv. complete blok open moet, dus veel manuren) of is het een simpele operatie?

Wie kan me hier meer over vertellen. :)
 
Ik kan je er weinig over vertellen. Ik heb er ook geen verstand van. Maar wat ik je nog vertellen wil is dat het me gisteren opviel dat als je overschakelt er een dotje blauwe rook uit je demper komt.
 
Hoi,

Ik heb bij 8000 toeren een nogal vervelende rammel in het motorblok zitten, het wordt de laatste tijd steeds iets luider, een soort metalig hoog ratelgeluid.
Het geluid treedt pas op als de motor warm is, en het is in elke versnelling zo, wel altijd bij hetzelfde toerental (tussen 7500 en 8000).

Volgens een kennis zouden het de kleppen kunnen zijn, die opnieuw zouden moeten worden afgesteld, iemand hier die weet of dit inderdaad het geval zou kunnen zijn of is dit complete onzin? (Rev heeft er geen verstand van :) )

Als dat zo is, en die dingen zouden opnieuw moeten worden afgesteld, hoe lang duurt zoiets als ik dit bij m\'n dealer laat doen, kost dat kapitalen (als bijv. complete blok open moet, dus veel manuren) of is het een simpele operatie?

Wie kan me hier meer over vertellen. :)
Wil niet je deskundigheid of die van je kennis aan de kaak stellen, maar toen ik gisteren naast je reed & zo\'n rammel hoorde, kwam dat toch echt van je rechter passagierssteuntje af... :) Klapperde op & neer... Zet deze eerst eens goed vast, kan zijn dat dit het rammelgeluid is wat je hoort... Is dat het niet, kan het zijn dat de kleppen idd gesteld moeten worden... Kleppendeksel eraf, speling bijstellen, kleppendeksel erop (evt. met nieuwe kleppendekselpakking)... Niet heel erg moeilijk (wel eens gedaan bij een autootje), maar met een motorfiets misschien problemen qua toegankelijkheid...

En blauwe rook = olie... Kan dan ook zuigerveertjes of klepzetels zijn... Maar dan moet het ding wel flink mishandeld zijn met zo\'n kilometerstand...
 
Laatst bewerkt:
Whaha, zou het echt zoiets stoms zijn als zo\'n dom steuntje? :P

Weet je wat het grappige is? Ik maakte net mijn fiets schoon, en het viel me op dat mijn rechtersteuntje vrij los zat, ik ga het nu meteen vastzetten en dan nog eens testen.

Bedankt mensen! :)
 
Laatst bewerkt:
Heb er net naar gekeken, zat speling op het rechter passagierssteuntje, omgebogen kram tussen geslagen zodat er geen ruimte meer opzat en het stepje weer lekker vast zat, toen paar kilometer mee gereden en het probleem lijkt te zijn opgelost, net hele stukken tussen de 7500 en 8000 toeren gereden, waar het probleem altijd optrad en heb het rammeltje niet weer gehoord, het lijkt dus te zijn opgelost hiermee. :)

DeGroteMuis, thanks man voor de tip!! :}
 
big mouse
ik wil je deskundigheid niet in twijfel trekken
maar het is een klepseal en geen klepzeteltje })
Zou kunnen... Maar het wàs een klapperend steuntje }) :P
Toevallig eens opgevangen toen m\'n pa nog een Ford reed, een paar jaar terug... Was er een gast met een rokende Escort (oud model), toen zei de monteur dat dat kwam door ingeslagen klepzetels...
Klepzetel, klepseal, valveseal, seals des soupapes... Mij best :) ... Zolang het maar heel blijft :P

Zo zie je maar weer, elke dag leer je hier :P
 
LOL

Eerst een enorm technische vraag waarbij je denkt dat de halve motor uit elkaar moet en dan blijkt het aan zo\'n steuntje te liggen!!

Had mij ook makkelijk kunnen overkomen.
Kben ook zo lekker a-technisch op motorgebied, maar in dit geval dacht ik echt aan de motor, omdat het steeds bij hetzelfde toerental gebeurde. :)
 
Maar wat ik je nog vertellen wil is dat het me gisteren opviel dat als je overschakelt er een dotje blauwe rook uit je demper komt.
Bij overschakelen, dus bij het zakken in toeren. Gebeurt dit ook bij het remmen op de motor? Moest gelijk denken aan de koppakking. Let er eens op in je spiegel, de koppakking vervangen is wel een aardig klusje (hele cilinderkop eraf, dus aandrijving van nokkenassen moet ook los. Kan denk ik wel met blok nog in fiets overigens)
 
Bij overschakelen, dus bij het zakken in toeren. Gebeurt dit ook bij het remmen op de motor? Moest gelijk denken aan de koppakking. Let er eens op in je spiegel, de koppakking vervangen is wel een aardig klusje (hele cilinderkop eraf, dus aandrijving van nokkenassen moet ook los. Kan denk ik wel met blok nog in fiets overigens)
Thx voor de info.

Heb er de laatste tijd extra op gelet maar ik zie niks in spiegels bij het schakelen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan