vraagje over olie

Harmen

MF veteraan
31 mei 2004
2.596
0
hallo,
ik heb laatst de olie vervangen van mijn honda CBR 600 f. Ik heb toen auto gehaald bij een auto zaak. Die man zei dat het heel geschikt was voor motoren, hij gebruikt het zelf ook. Het gaat om castrol olie 10w 40, is dit wel geschikt voor mijn motor? Het was vrij duur en er stond op nieuwe formule, die bescherming biedt vanaf het begin (dus bij koude motor). weet iemand of dit wel gesvhikt is?

met vriendelijke groet Harmen
 
Nou, de verdeeldheid is duidelijk.

Voor de goede orde:

Een plakkende koppeling houdt in, dat als je de motor in de eerste zet, hij weg wil rijden, terwijl je de koppeling nog in houdt. Bij weinig toeren houdt het in, dat hij afslaat als je de eerste inschakelt. Dit gebeurt vooral bij platen die b.v. na lang stil staan droog zijn geworden.
Bij Suzuki crossers was het jaren lang een kwaaltje, omdat de achterste platen nooit nat genoeg werden.


Bij een slippende koppeling, krijg je dus, dat op het moment dat je gas geeft, de motor niet evenredig met de stijging van het toerental accelereert.

Kortom: Je geeft gas, hoort de motor zijn toeren maken, maar je gaat niet sneller.

Dit kan wel diverse oorzaken hebben, waaronder inderdaad ook diverse olie-soorten gemengd, maar ook verkeerde olie, versleten koppelingsplaten enz. enz.
 
right

leer jij maar eerst eens een wheelie trekken
Dat heb ik op mijn andere motoren voorheen anders best wel gedaan hoor.
Met de koppeling erbij trekt zelfs een aap nog een wheely.
Enige wat je gelezen kan hebben is dat mijn motor dat op het gas amper doet.
En hoezo off topic :? volgens mij was dat niet het onderwerp frusti. 8-)

Naar mijn idee zal de koppeling eerder slippen bij hoge belasting, niet bij rustig rijden, zie de smiley in mijn post :P een vraagteken namelijk.
 
hier nog wat info ... ergens gepikt })


Aanvullingen op de verschillende typen motorolie en Black Sludge
(Aanvulling d.d. 09-10-2002 geschreven door Dennis Loep, Technical Marketing Services, Kroon-Oil B.V.)

Laat Kroon nou net een fabrikant zijn die geen speciale motorfietsolie heeft ;)
De automaterialenhandel om de hoek levert ook Kroon, heeft het in het grote boek nagekeken en daar stond specifiek vermeld dat hun 10W40 geschikt is voor de FZ750. Nu zijn er meer FZ rijders die gewone autodinosaurus in hun machine gooien en dat al vele 10dkm lang probleemloos.

Kortom SOMMIGE soorten auto-olie kun je probleemloos in SOMMIGE motoren gebruiken, maar wil je geen risico dan neem je gewoon een goede motorfietsolie. Hoeft geen volsyntheet te zijn, sterker nog, veel motoren hebben liever een goede semi dan een volle.

Financieel is de besparing van een goede auto-olie ten opzichte van een goede motorfietsolie ook niet zo groot. Tenzij je misschien de 10 liter voor een Euro :+ aanbieding van een bouwmarkt of zo gebruikt, maar of dat de kwaliteit is die je in een blok (auto of motorfiets) wilt gooien?

Cheers, Dutch
 
Leuk stukje uit Amerika. :]

Dear Mr., never heard the saying you get what you pay for. Have you ever noticed that your car has a dipstick for the motor oil and another for the transmission oil and your motorcycle has only one? Go look and come back, Ennis. The obvious answer is that your auto oil does one thing - lubricate a water-cooled, low rpm and catalytic converted engine. Your motorcycle oil must lubricate a water-cooled or air-cooled, high revving, high performance engine and withstand the viscous shredding effects of the transmission gears too and , while doing all of this, must ensure that your wet clutch doesn’t slip, grab or lock up. Did I mention that auto oils don’t have the same anti-wear properties like zinc, for example, because it clogs the catalytic converter? Save your money today and buy your oil at K-Mart because you’ll need it tomorrow to spend on parts at your favorite motorcycle dealer.

Gewoon naar de supermarkt dus. :+
 
Nou ik heb er weer wat van geleerd. ik ben er over uit.
Ik koop gewoon een goede motorolie dan weet je tenminste zeker dat het goed is.
Iig bedankt voor alle reacties. :}
 
Nou, de verdeeldheid is duidelijk.

Voor de goede orde:

Een plakkende koppeling houdt in, dat als je de motor in de eerste zet, hij weg wil rijden, terwijl je de koppeling nog in houdt. Bij weinig toeren houdt het in, dat hij afslaat als je de eerste inschakelt. Dit gebeurt vooral bij platen die b.v. na lang stil staan droog zijn geworden.
Bij Suzuki crossers was het jaren lang een kwaaltje, omdat de achterste platen nooit nat genoeg werden.


Heb inderdaad in het begin van het seizoen last van een plakkende koppeling.
Nu heb ik gehoord dat dit een zx7r kwaaltje is.

Als het maar niet schadelijk is ????.
 
Als het even een paar keer gebeurd, dan is er niks aan de hand.
Is hetzelfde als de motor laten afslaan bij het wegrijden.

Koppelingshuis krijgt er wel een tik van, maar kan het wel hebben.

Nu woon ik zelf naast een vuaduct en als ze lang hebben stilgestaan, dan rol ik naar beneden en zet hem in de eerste. Omdat hij dan al rolt, klapt hij niet in de bak.

Lekker een warm worden en dan is het 85% over.
 
Ben nu bezig om de olie te vervangen, maar krijg de olie filter niet los.
is het een probleem om hem te laten zitten, en die olie die daar nog in zit te verwaarlozen? Er zat verkeerde castrol olie in, ik doe er nu castrol motorolie in.
zou dit problemen opleveren?
alvast bedankt
 
Even voorzichtig aan de zijkant en 1 centimeter vanaf de bovenkant een schroevendraaier erin slaan, dan heb je een handvat om meer kracht te zetten met draaien. Dit moet je mischien nog 2 keer doen waarbij je iedere keer het oliefilter wat kan verdraaien. Doe wel voorzichtig dat je niets aan de binnenkant beschadigt, hij hoeft er niet helemaal door die schroevendraaier.

Nu kan je oliefilter zeker naar de afvalverwerking. :P
En eigenlijk is het chemisch afval..
 
ik snap niet dat sommige mensen zig zo druk kunnen maken over olie

denk nou eens na
motor = motorolie
auto = autoolie
niets moeilijks aan of zit er een verschil in van 10 euro per liter ofzo?
dan kan ik best begrijpen dat je andere olie in je motor gooit
Als dat iets uitmaakt kun je ook beter diesel in je moter tanken in plaats van benzine want diesel is een stuk goedkoper.
groetten })
 
weet je wat het leuke is bij b.v. Shell.
Als je naar hun site gaat , en je zoekt olie voor een auto krijg je bij Advance te zien VSX 4 10w40,
ga je naar motoren, krijg je iets heel anders
te zien N.L VSX 10w 40

Zie je nou dat je die nooit door elkaar mag halen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan