vraagje over Remmen Radiaal of Axiaal

Thug

MF veteraan
13 mrt 2007
17.288
0
ut Zuiden
ik heb al een beetje lopen spitten op MF naar me antwoord maar helaas niet gevonden dus stel ik hem hier even:

vraag 1: wat is nu het grote verschil met radiale remmen of axiale remmen?


vraag 2: ik heb een ZX6R uit 2004 volgens de spec heeft ie:
Dubbele semi-zwevende 280mm schijven, radiaal gemonteerd, 4 zuigers.
volgens de specs. maar ik dacht dat een radiale rempomp altijd een ontluchtings nippel had aan de boven kan van de pomp maar die zit dr bij mij niet op.
nu zit ik dr aan te denken om er een Brembo hoofd remcilinder op te zetten. moet ik dan dus een Radiaale pomp hebben?
en hoeveel mm. ik heb iets gelezen over 16 mm maar dat de max 13 is :? omdat 13 beter zou remmen dan 16?

wie ut weet mag het zeggen. bvd *D
 
Laatst bewerkt:
1. de manier van vastmaken. radiale remklauwen zitten iets steviger op je voorvork en hebben, zeggen ze, meer "bijtkracht".

2. 13mm? succes :). 19x20 moet je in principe hebben. andere pompen voldoen ook, afhankelijk van je doel (racing bijv.)
 
ik heb al een beetje lopen spitten op MF naar me antwoord maar helaas niet gevonden dus stel ik hem hier even:

vraag 1: wat is nu het grote verschil met radiale remmen of axiale remmen?


vraag 2: ik heb een ZX6R uit 2004 volgens de spec heeft ie:Dubbele semi-zwevende 280mm schijven, radiaal gemonteerd, 4 zuigers. nu zit ik dr aan te denken om er een Brembo hoofd remcilinder op te zetten. moet ik dan dus een Radiaale pomp hebben?
en hoeveel mm. ik heb iets gelezen over 16 mm maar dat de max 13 is :? omdat 13 beter zou remmen dan 16?

wie ut weet mag het zeggen. bvd *D
Radiaal of axiaal heeft te maken met de manier waarop de klauwen gemonteerd zijn. Het verschil zit hem onder andere in de stijfheid van de constructie.

Axiaal
Radiaal

Ik heb ook een andere rempomp om mijn ZX-6R uit 2004. Je kan zowel een radiale als een axiale pomp monteren (standaard is axiaal 14mm). Zelf heb ik gekozen voor een gegoten 19x20mm brembo radiaal pomp op en daar ben ik erg tevreden over.

Hou er rekening mee dat waarschijnlijk de knoppen aan je stuur zoals de startknop en kill-switch niet meer goed passen. Ik heb dit ook aan moeten passen zodat alles netjes op de clip-on kon. Ook remt de pomp die ik heb een stuk feller dan de standaard pomp, moet je van houden.

Edit:
Als ik jou was zou ik niet kijken naar een 19x18 of 19x16 pomp. Omdat de draaipunt afstand van die versies nog kleiner is zullen deze nog agressiever remmen. Is leuk voor op het circuit, maar op de straat (zeker in de regen) niet fijn.
 
Laatst bewerkt:
Radiaal of axiaal heeft te maken met de manier waarop de klauwen gemonteerd zijn. Het verschil zit hem onder andere in de stijfheid van de constructie.

Axiaal
Radiaal

Ik heb ook een andere rempomp om mijn ZX-6R uit 2004. Je kan zowel een radiale als een axiale pomp monteren (standaard is axiaal 14mm). Zelf heb ik gekozen voor een gegoten 19x20mm brembo radiaal pomp op en daar ben ik erg tevreden over.

Hou er rekening mee dat waarschijnlijk de knoppen aan je stuur zoals de startknop en kill-switch niet meer goed passen. Ik heb dit ook aan moeten passen zodat alles netjes op de clip-on kon. Ook remt de pomp die ik heb een stuk feller dan de standaard pomp, moet je van houden.

Edit:
Als ik jou was zou ik niet kijken naar een 19x18 of 19x16 pomp. Omdat de draaipunt afstand van die versies nog kleiner is zullen deze nog agressiever remmen. Is leuk voor op het circuit, maar op de straat (zeker in de regen) niet fijn.

Dat komt dan goed uit :+

Tis namelijk een circuitfiets waar het voor bestemd is :Y
@Thug: Spreek je weer! :W
 
het zijn pittige remmen, dat wel...


Yups :Y

Daarbij opgeteld dat de nieuwe fiets eigenlijk direct vertrouwd aan voelde t.o.v. de "oude" R6 .... leverde me hoop overtollig kuipwerk op :X

Gevaarlijk "spulleke" :o

4qot2c.jpg



Hmmm.... tóch eens een beetje beter poetsen _O-
 
Laatst bewerkt:
Yups :Y

Daarbij opgeteld dat de nieuwe fiets eigenlijk direct vertrouwd aan voelde t.o.v. de "oude" R6 .... leverde me hoop overtollig kuipwerk op :X

Gevaarlijk "spulleke" :o

[http://i34.tinypic.com/4qot2c.jpg (afbeelding)]

Hmmm.... tóch eens een beetje beter poetsen _O-
Is dat niet gewoon een pomp met een zuigerdiameter van 16mm? Alle pompen die ik noemde hebben namelijk een zuigerdiameter van 19mm alleen de afstand van het draaipunt ten opzichte van het asje aan de zuiger zit verschilt.

Nog maar even een plaatje van hoe ik het nu gemonteerd heb. Zit nog niet helemaal netjes, maar gaat even om het idee.

in4xoi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb je de kill-switch daar geplaatst?
Het idee van een kill-switch is dat je de ontsteking (en injectie) uit kunt zetten zonder de clip-ons los te laten.

Op deze positie is het nog lastiger dan gewoon de sleutel omdraaien (wat ook met links kan)

Omdat ik al die meuk niet op het stuur wil hebben.En knop zet je toch sneller om dan sleutel omdraaien.
Stel je bent je vingers kwijt,hoe wil je dan de sleutel omdraaien :+
 
ok thnx peeps dit zijn de antwoorden die ik wilde weten!!! en nu helemaal dat er een zelfde bike tussen zit :P

ow en ik was idd vergeten te melden dat het om een circuit motor ging dat ik de kill switch en start aan moet passen is niet zo'n probleem benk handig genoeg voor. :9

thnx :}
 
Laatst bewerkt:
Er bestaat nu toch ook een Brembo pomp met variabele as/zuiger hartafstand?

De 19RCS als ik me niet vergis..

edit: NEW BREMBO 19 RCS RADIAL BRAKE MASTER CYLINDER
The Brembo radial master cylinder has effectively revolutionized motorcycle braking systems over the past ten years. Designed originally for use on Racing machines, it has become more and more popular over time for Super Sport, and even Naked bikes, while retaining the identity of an out-and-out racing component, still used today in MotoGP competition.

Today, bike enthusiasts everywhere can upgrade the braking system on their machines at a stroke, simply by replacing the production master cylinder with a Brembo radial, confident of the top-flight performance associated with many years experience acquired by the company in designing and engineering braking systems.

Why “radial”? The definition indicates a configuration whereby force can be transmitted to the piston “in phase” with the force applied by hand to the lever, eliminating the friction that would be generated if these forces were separated. In other words, the effort exerted by hand on the lever and the force applied by the lever to the piston are both generated in the same direction — radially — relative to the point where the cylinder is anchored, i.e. the handlebar.

With this type of construction, the master cylinder can be designed with the focus on optimizing hydraulic and mechanical ratios, and consequently on improving its performance. This means that the force applied to the lever can be converted entirely into powerful, dependable and precise braking action.

For twin-disc systems; there are currently two models of Brembo radial master cylinder available: 19x18 and 19x20. The choice between the two models will be based essentially on the feel that the rider is able to get from the two solutions.
The 19x18 cylinder has better modulation, given its marginally longer operating travel when compared to the 19x20, which on the other hand offers a slightly quicker response.
As a general rule, the 19x18 is recommended for bikes with 4-piston calipers (diameters 32/36, 34/34 and 30/34), whereas the 19x20 is more suitable for other calipers.
Brembo experience favours 19x18 for track, and 19x20 for street.

Today, after 10 years as a brand leader, this legendary product has been updated with a number of significant new engineering features, all derived from MotoGP, and is now marketed as the new Racing radial brake master cylinder.


Bron: http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/
 
Laatst bewerkt:
Dit hoorde er nog bij..
Belangrijk stukje:

With this new patented device, the rider can set the brake lever pivot point at one of two distances simply by turning a roller cam located on the front of the lever clevis.

The lever ratio can be adapted to the different characteristics of braking system, the ride or the conditions.
 
Terug
Bovenaan Onderaan