vraagje over rijbewijs

uuh maaruh ik ben nu 18 bijna 19.. en als ik nou mijn motor rijbewijs wil gaan halen en ik heb hem als ik 19 ben, dan heb ik dus licht rijbewijs. dat wist ik al maar wordt ie dan na verloop van tijd automatisch zwaar of moet ik daar ook nog een examen voor doen???

klinkt misschien als stomme vraag :? maaruh ik kon het even niet meer volgen:D
...............
alvast bedankt

Nee hoor, je hoeft niet opnieuw examen te doen.
Op je rijbewijs staan 2 data: 1 per direct bij de lichte categorie en 1 op exact 2 jaar later bij de zware categorie. Dus na 2 jaar mag je automatisch zwaar rijden!

Ook succes!
 
marcel kasius is ook een hele goede ( is kennis van mij )en een kleinere rijschool is wel wat persoonlijker
ps. ben ook instucteur :]
 
hehe pfieww. toen ik alles aan het lezen was had ik op het gegeven moment het gevoel dat ik ook nog es voor zwaar me rijbewijs moest gaan halen... kviel bijna van me stoel ;) ach ja... hehe kwil in april gaan beginnen met lessen.. van de week ff bellen.. hopen dat ik nie te laat ben..

daarna wordt het diehard :] weer of geen weer ;)
 
Vraagje aan jou:
Ik heb 2 Rijscholen op het oog. Marcel Kasius (Delft) en Martien Don (Den Haag). Maar MArcel kasius is iets duurder en heeft een een KNMV-gediplomeerde instructeur. En Martien Don niet maar daar hoor ik hele goede verhalen over. Die koopt ook Examens in. Op CBR site staan die slagingspercentages van de rijscholen. Zou ik daar naar moeten kijken?


Wel handig een intructeur op het forum! :D

Ik ken beide rijscholen niet, maar een KNMV instructeur is in ieder geval geen slechte. Dat wil dus niet zeggen dat niet-KNMV instructeurs niet goed zijn, soms zelfs (veel) beter! Dus dan weet je nog niets... Ook de slagingspercentages zijn geen garantie, ze kunnen wel intakelessen houden en alleen de hele goede kandidaten aannemen, omdat ze toch al voller dan vol zitten.... Het gebeurt echt! Alleen als dit ver beneden het kringgemiddelde ligt zou je je moeten afvragen of je er een goeie aan hebt.
 
Aan wat instructeur vertelt kan ik niks toevoegen. Ik zou wel zorgen dat je je theorie binnen hebt als je gaat lessen. Je theoretische kennis is dan up to date en je hebt niet het probleem dat ik her en der zie: Praktijk is voldoende om examen aan te vragen, maar kan niet vanwege het ontbreken van het theorie-certificaat.

Succes met lessen.
 
Aan wat instructeur vertelt kan ik niks toevoegen. Ik zou wel zorgen dat je je theorie binnen hebt als je gaat lessen. Je theoretische kennis is dan up to date en je hebt niet het probleem dat ik her en der zie: Praktijk is voldoende om examen aan te vragen, maar kan niet vanwege het ontbreken van het theorie-certificaat.

Succes met lessen.

Snarfman heeft gelijk, het is beter om je theorie te hebben voordat je gaat lessen. Het is zelfs verplicht als je geen autorijbewijs hebt. Ook scheelt het in het aantal praktijkelessen dat je nodig hebt. Alleen voor een intake-les om te kijken of motorrijden wat voor je is (en voor wie niet??) is het niet zo belangrijk om je theoriecertificaat op zal te hebben, omdat je dan nauwelijks het (drukke) verkeer in komt.

Overigens kan er wel een examen gereserveerd worden als je nog geen theorie certificaat hebt, alleen dan zit je er wel aan vast, dus haal je het theorie-examen niet, dan ben je de kosten voor het praktijkexamen wel kwijt! En dat zou zonde zijn...
 
Kijk daar heb je de vakman ;)

BTW: Instructeur, kan jij vertellen welke extra bijzondere verrichtingen er per 1 oktober bijkomen. Zelf hoop ik voor die tijd al mijn A-stempeltje erbij te hebben, maar voor de topic-starter is het handig om te weten. Of ben ik verkeerd geïnformeerd?
 
ik vroeg me eigenlijk af wat dat gemiddeld ongeveer kost :P hehe kan ik ff mijn uitgaven beperken zonodig:D
alvast bedankt

Ik heb geinformeerd (ga zelf ook A.S.A.P!! lessen) en mij werd verteld dat je voor een A opleiding tussen de 1200 en 2000 euroos kwijt bent... |( maar wat je kan doen is naar sites van rijscholen en via formuliertje info aanvragen, dan krijg je de prijslijsten thuisgestuurd en kun je lekker op de bank prijzen vergelijken... scheelt wel heel wat

Succes!!! ;)
 
Interessante site trouwens van het cbr. Vergelijk voor de grap eens de verschillende slagingspercentages tussen de diverse afrij-centra! Syncronism als ik zie dat jij in de omgeving Delft aan het kijken bent wordt het waarschijnlijk afrijden in Rijswijk. Puur op de percentages zou ik naar Apeldoorn verhuizen ;-)
 
JA goed maar ook al is het verkeer hier kut je moet het toch allemaal leren.
En ik hoor juist hele andere verhalen hoor. Want die gene die ik allemaal kan zijn allemaal in 1x geslaagd.
 
Hey Syncronism ik zit in hetzelfde schuitje als jou en ook ik heb wat met een GSX-R600 zoals je misschien al wel gezien hebt :)

Ben ook 20 en was eigenlijk van plan om te beginnen als ik 21 ben, maar toen las ik dit allemaal :P

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik WEL op mijn 20e op een zware motor gaan lessen en op mijn 21e ook het examen afleggen op een ZWARE motor?

Dan ga ik denk ik in mei ofzo contact opnemen met een aantal rijscholen en dan hoop ik dat ik daar op een zware motor mag lessen, om vervolgens op mijn 21e het examen af te leggen 8-)

Ik kan echt niet wachten om op zo'n machine te rijden...
In ieder geval suc6 ermee he :)
 
Hey Syncronism ik zit in hetzelfde schuitje als jou en ook ik heb wat met een GSX-R600 zoals je misschien al wel gezien hebt :)

Ben ook 20 en was eigenlijk van plan om te beginnen als ik 21 ben, maar toen las ik dit allemaal :P

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik WEL op mijn 20e op een zware motor gaan lessen en op mijn 21e ook het examen afleggen op een ZWARE motor?

Dan ga ik denk ik in mei ofzo contact opnemen met een aantal rijscholen en dan hoop ik dat ik daar op een zware motor mag lessen, om vervolgens op mijn 21e het examen af te leggen 8-)

Ik kan echt niet wachten om op zo'n machine te rijden...
In ieder geval suc6 ermee he :)

Hahah goedzo jij heb idd smaak! :D maar ja dit heb ik van een intructeur dus ik ga ergens in juni/juli beginnen en dan begin november afrijden HOOP IK! *D
 
Hahah goedzo jij heb idd smaak! :D maar ja dit heb ik van een intructeur dus ik ga ergens in juni/juli beginnen en dan begin november afrijden HOOP IK! *D

Ok dan :}

En dan inderdaad proberen om voor oktober je papiertje te halen i.v.m. de vernieuwde bijzondere verrichtingen en de 2examens die er aan zitten te komen :X

Have fun :]
 
je mag onder de 21 tot 35 kw lessen. niet meer dan dat. Dus een echt zware motor mag je ook niet lessen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan