Vraagje over smeermiddelen

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.793
46
Leeuwarden
Even een vraagje over de smeermiddelen. Ik heb een Intruder uit 1989 maar denk dat het een algemeen verhaal is.

In het WPH wordt in een nogal ruime zin aangegeven wat waar te gebruiken. Bij de delen die met vet moeten worden ingesmeerd staat de Suzuki Super Grease A vermeld en bij de droge smeermiddelen komt men met Suzuki Moly Paste. De gewonen bewegende delen kunnen met olie worden gesmeerd. Vraag is nu welke smeermiddelen ik precies moet hebben. Voldoet gewoon lagervet bijvoorbeeld voor de zogenaamde supersmeer..?? en kan ik het beste als droogsmeermiddel gebruiken..!! En olie is natuurlijk helemaal een ruimbegrip. Vroeger bij mijn brommers gebruikte ik altijd gewone motorolie maar kan dat nu ook..??
 
oke, ;) mijn excuses daarvoor,

ikzelf gebruik gewoon veel olie bij monteren van nokkenassen,,
geen vet, want vet en olie gaan niet samen.

ook als je je zuigers in je cilinders steekt. en al helemaal op gelagerde delen, want de eerste keer dat je hem opstart is er nog geen olie druk, en kan je alle glij lagers naar zijn grootje helpen als ze geen smering hebben.

het is wel belangrijk dat je 10w40 Motor olie haalt, dat geschikt is voor motoren, met een natte koppeling.
want anders heb je kans dat hij gaat slippen;)
of wat ik keer mee gemaakt heb, dat hij bij de segment schijven gewoon het koppelings segmenten oplost, en los laat.

en droog smeer middel, waar word dit toegepast?
 
Laatst bewerkt:
Met summier doelde ik vooral het aantal reacties op het forum waar jou link naar verwijst. Maar idd jou reactie was ook aardig kort door de bocht.. ;)

En doelde met smeermiddelen vooral op bewegende delen als o.a. balhoofd- & wiellagers en bijvoorbeeld de rem- & koppelingshendel. De externe delen zeg maar.
 
ooooh oke:P

balhoofdlagers en wiellagers, heb je gewoon lager vet voor nodig, niets meer niets minder.
rem en koppelings hendel, dat durf ik niet te zeggen.
boutjes bij remklauwen met kopervet.


ps als je de reply op dat forum leest heb je wel het antwoord;):P
 
Ja maar het is wel een productblad van de producent he, dus wilde even zeker weten of het objectief was.. dus of het idd goed spul is.

Thanks.

In het WPH staat m.b.t. de gaskabel, rem- & koppelingshendel dat ik olie moet gebruiken. Volstaat gewone motorolie of kan ik beter wat anders gebruiken.??
 
Laatst bewerkt:
Kan ik dit gebruiken voor mijn voorvork..??
http://www.motozoom.nl/webshop/fotoGroot.cfm?bestelnummer=70029480&MorePicsZoomify=false&bestand=70029480_970_FR_MOD_10.jpg&SID=11744149&SToken=DBC5E8645B30CDC5
 
Zal ik ook maar een duit in het zakje doen.

Voor vet kan je het beste keramisch vet op lithiumbasis gebruiken.
Voor kogellagers kogellagervet, maar dat zal voor normaal onderhoud nauwelijks voorkomen.
Voor kabels enkele druppels olie, ik gebruik zelf naaimachineolie.
Voor kettingen gebruikte ik vroeger (ooit) gewoon vet. Maar daar zullen vast allerlei alternatieven voor zijn zoals een oiler o.a.

Verder nog wat achtergrondinfo :
Vet is zeep met olie, vandaar dat het reageert met water. Zeep op lithiumbasis is het meest waterbestendig.
Keramische vetten bevatten toevoegingen die extra smerende eigenschappen hebben. Die stoffen zijn bij hoge temp. gemaakt en hebben de structuur van grafiet zodat ze een lage wrijwingcoéff. hebben.
 
Ik neem een dop van een spuitbus, boor het luchtgaatje uit zodat de nippel en de kabel er een stukje door kan.
Evt een beetje isolatieband om de boel af te sluiten.
Plaats de dop met de kabel in een bankschroef oid.
Dan giet ik wat motorolie in de dop.
Aan het uiteinde van de kabel plaats ik een blikje.
Nachtje laten staan en de olie komt onderuit de kabel lopen.
Daarna goed uit laten lekken en de boel is gesmeerd.
 
Zal ik ook maar een duit in het zakje doen.

Voor vet kan je het beste keramisch vet op lithiumbasis gebruiken.
Voor kogellagers kogellagervet, maar dat zal voor normaal onderhoud nauwelijks voorkomen.
Voor kabels enkele druppels olie, ik gebruik zelf naaimachineolie.
Voor kettingen gebruikte ik vroeger (ooit) gewoon vet. Maar daar zullen vast allerlei alternatieven voor zijn zoals een oiler o.a.

Verder nog wat achtergrondinfo :
Vet is zeep met olie, vandaar dat het reageert met water. Zeep op lithiumbasis is het meest waterbestendig.
Keramische vetten bevatten toevoegingen die extra smerende eigenschappen hebben. Die stoffen zijn bij hoge temp. gemaakt en hebben de structuur van grafiet zodat ze een lage wrijwingcoéff. hebben.

Kermasich vet op lithiumbasis is onzin. De term keramisch vet is niet aan wet en regelgeving onderhevig. 'Echt' keramisch vet wordt onder speciale omstandigheden gebruikt en heeft ook een paar serieuze nadelen.

Kabels niet zomaar met elke olie smeren. Het liefst een olie die ook metaal - kunststof kan smeren zonder dat het kleverig wordt. De meeste universele troep maakt kabels plakkerig ipv dat het smeert.

Zeep is ook weer een verzamelnaam. Er zijn metaalzepen die absoluut niet reageren met water. Lithium is vanwege zijn karakter universeel toepasbaar, maar een barium vet is veel waterbestendiger dan lithium.

Bel-ray heeft een potje, ik ben zo ff de naam kwijt. Dit is een universeel vet op basis van barium wat bij de gemiddelde motorzaak wel verkocht wordt.

Het eerder genoemde mp 2/3 grease is helemaal superspul. Ik heb er zelf ook een half patroontje van staan en gebruik het voor van alles en nog wat.
 
Kermasich vet op lithiumbasis is onzin. De term keramisch vet is niet aan wet en regelgeving onderhevig. 'Echt' keramisch vet wordt onder speciale omstandigheden gebruikt en heeft ook een paar serieuze nadelen.

Kabels niet zomaar met elke olie smeren. Het liefst een olie die ook metaal - kunststof kan smeren zonder dat het kleverig wordt. De meeste universele troep maakt kabels plakkerig ipv dat het smeert.

Zeep is ook weer een verzamelnaam. Er zijn metaalzepen die absoluut niet reageren met water. Lithium is vanwege zijn karakter universeel toepasbaar, maar een barium vet is veel waterbestendiger dan lithium.

Bel-ray heeft een potje, ik ben zo ff de naam kwijt. Dit is een universeel vet op basis van barium wat bij de gemiddelde motorzaak wel verkocht wordt.

Het eerder genoemde mp 2/3 grease is helemaal superspul. Ik heb er zelf ook een half patroontje van staan en gebruik het voor van alles en nog wat.

gebruik voor de kabels (koppeling, gas...) altijd PTFE (beter bekend onder de merknaam Teflon) spray!
 
Kan ik dit gebruiken voor mijn voorvork..??
http://www.motozoom.nl/webshop/fotoGroot.cfm?bestelnummer=70029480&MorePicsZoomify=false&bestand=70029480_970_FR_MOD_10.jpg&SID=11744149&SToken=DBC5E8645B30CDC5
Die heb ik ook, maar bij Louis.de is zo'n beetje alles goedkoper. ;)
 
Er is voor ieder smeer probleem wel ergens een produkt te vinden
en tav van de motorfietsen staat in in ieder WPH (de fabrieks work shop manual beschreven welk smeermiddel gewenst is.
daarnaast kun je ook info aanvragen bij iedereleverancier van smeermiddelen

www.sunoco.be
www.molykote.nl
www.kroonolie.nl

etc
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan