vraagje over spanningsregelaar

KX500freak

MF veteraan
3 mrt 2007
4.390
0
hallo ik heb een vraagje over een
spanningsregelaar van een oudere honda type goldwing gl 1000
deze heeft 3 draden die in een uni stekker zitten
draad groen
geel
zwart
het blokje zelf maakt massa op het frame middels n boutverbinding
dus mijn vraag is.. waar dienen de kleuren/draadjes voor
bijv: zwarte naar ...lichtspoel?
gele naar... de lampen v/a?
groene naar......?
wie weet hier meer vanaf en wil mij helpen dit te teckelen

ik heb nl een kawa 500 2t met lichtspoel maar mijn oude regelaar(ducati) is doorgebrand
nadat m,n remlicht is aangesloten bij tt motors in zwolle

dus was mijn conclusie hij is gesmolten door teveel stroom doorvoer??
de regelaar van de honda voelt ook veel zwaarder
dus lees die kan de stroom wel hebben ?

mijn kawa heeft ook 3 draadjes (geen kleurmatch)die erop aangesloten zitten vandaar die nieuwe van de honda gl 1000
3op3 moet te doen zijn maar wat op wat te doen /weten voor aanvang..

ik hoop dat iemand me verder kan helpen bvd
mvrgr menno
 
????????????????????????

eeehmmmm probeer hier es wat orde in te scheppen svp...

niet dat ik electricien ben ofzo...
maar ik lees hier een weerwar van merken draden en ongelijkgerichte gelijkrichters

gr
 
leesbrilletje gelukkig niet nodig...........
maar t komt nogal verwarrend over thats all.....
leek mij misschien handiger om het wat anders te formuleren!!

enne sorry van je tenen he !!

gr
 
Het gaat om verschillende reden niet lukken.
Je lichtspoel is maar 1 fase de goldwing is 3 fase
Je 2-takt is waarschijnlijk geeneens gelijkspanning.
Normaal heeft een spanningsegelaar minstens 5 draden.
Anders heb je te maken met een spanningsregelaar die geen interne gelijkrichter heeft.
 
@mr zed
wphb ,dat is juist het probleem,
die voorziet niet in aanvulling van elec.schema,s
bijv lichtspoel en bedrading voor verlichting.
deze motor was ooit een gewone crosser vandaar.
 
@v.d.v.
ik heb nu een ducati spanningsregelaar met drie draadjes
die is dus doorgebrand
nu heb ik de goldwing gelijkrichter ,die heeft ook drie draadjes
dan is dat toch een kwestie van vervangen?
 
@v.d.v.

maar een ducati en of honda gelijkrichter
met 3 aansluitingen is onderling toch verwisselbaar ?
maar als je zegt dat dit niet wil,
wat voor gelijkrichter dan evt?
 
Jou type spanningsregelaar doet niks anders dan alles boven de 12 volt(of 6 ) kortsluiten.
Naarmate je meer toeren gaat maken stijgt de spanning en moet de regelaar meer vermogen omzeten in warmte.
Als je altijd je verlichting aan hebt en de lampjes zijn groot genoeg dan zal de spanning nooit zo hoog worden en hoeft de regelaar minder hard te werken.
Zorg dat de regelaar goed zij warmte kwijt kan, eventueel d.m.v. een koelplaat.
 
heej geweldig nu je het zegt ja heb altijd m,n lichtjes uit gehad ja
en de regelaar is daadwerkelijk een stukje gesmolten...
ik weet voldoende ,
nog een vraagje als m,n kawa wel 12 v heeft ,
dan kan ik nog steeds niet die honda gelijkrichter pakken dus
en wat is dan het verschil met die uit een brommerzaak?
als je dat nog even zou kunnen uitleggen zou tof zijn.
 
heej geweldig nu je het zegt ja heb altijd m,n lichtjes uit gehad ja
en de regelaar is daadwerkelijk een stukje gesmolten...
ik weet voldoende ,
nog een vraagje als m,n kawa wel 12 v heeft ,
dan kan ik nog steeds niet die honda gelijkrichter pakken dus
en wat is dan het verschil met die uit een brommerzaak?
als je dat nog even zou kunnen uitleggen zou tof zijn.

als je regelaar van de goldwing maar 3 aansluitingen heeft dan zal hij bedoeld zijn voor gelijkspanning. Je moet dus eerst gaan gelijkrichten met een losse gelijkrichter.
Ook is het de bedoeling dat er een accu aan hangt, anders werkt de reglaar niet goed.
 
ok
dus dan zou je deze volgorde krijgen?

-lichtspoel > gelijkrichter > accu > honda sp.regelaar > verlichting brandend
klopt dit of zit ik er naast ?
bvd
 
Terug
Bovenaan Onderaan