Vraagje over sportuitlaten

mikezwet

MF'er
23 jan 2003
180
4
Hallo,
Ik vraag me af of sportuitlaten ook nog gedempt zijn, ik zie wel een motoren rijden met een mooi pijpje maar een ongelooflijk hard geluid komt er niet uit.
Zijn er ook uitlaten die gewoon helemaal open zijn?

Vr Gr Mike Zwetsloot
 
Sportuitlaten worden wel gedempt door het dempingsmateriaal dat erin zit, maar het is wel een compleet open pijp waar je zo doorheen kijkt ja.
Daarbij zijn er verschillende soorten binnenpijpen die ook weer een ander geluid kunnen geven. Het verschilt erg per merk en type, maar zelfs ook per gebruikt materiaal.
Carbon geeft een wat dieper geluid, terwijl Alu of Titanium veel scherper is.
Het is allebei geweldig, maar er zit een verschil in.

Is dit wat je wilde weten? Je vraag is een beetje onduidelijk!
 
et kan zijn dat je dan een pijp ziet met een db killer,maar voor de rest komt er uit sportpijpen toch een erryh lekker en ascosiaal geluid
 
of er ook uitlaatjes bestaan die helemaal open zijn, dus geen demping en zogenaamde db killers ect.

Vr Gr Mike
 
of er ook uitlaatjes bestaan die helemaal open zijn, dus geen demping en zogenaamde db killers ect.

Vr Gr Mike
Bos levert dus de zelfde pijp voor zowel legaal, als race gebruik, met als enige verschil een keuringsstempel of de text not for road use. Ook zit de dB-killer in de legale versie met een popnagel vast en bij de race met een boutje.
 
Je hebt reflectie en absorptie dempers

de open pijpen zijn absorptie dempers het geluid wordt geabsorbeert door het dempmateriaal in de mantel

In standaard maar ook wel sommigen sportuitlaten (de legale vaak) wordt een combinatie gebruikt een deel absorptie en een deel reflectie, door de gasstroom via schotten te leiden wordt het geluid gereflecteerd...en dus gedempt (geen open uitlaat)

duidelijk genoeg...... :)
 
Ik rijd ook met DB-killers er in. Ben je niet tenminste niet (te) asociaal bezig.


Scheelt vaak maar een paar dB extra hoor, dus ipv van 100dB maak jij nu 98dB :)
Maar zelf vind ik dat een dB killer het geluid bij mijn SV iets dieper maakt, vind het wel wat mooier klinken.
Schijnt alleen niet al te best te zijn voor de levensduur van het dempingsmateriaal omdat de warmte in de demper blijft en zo de wol eerder verbrandt.
Heb afgelopen weekend mijn dempingsmateriaal kunnen vervangen, kan wel zeggen dat het een behoorlijk verschil in geluid is. :9~
 
Geloof dat hij in de Kicx stond: plaatje van de nieuwe Duc GP fiets met alleen maar twee pijpen...

Niet eens de moeite om het ergens op te laten lijken! :} :}
 
et kan zijn dat je dan een pijp ziet met een db killer,maar voor de rest komt er uit sportpijpen toch een erryh lekker en ascosiaal geluid

ech wel! :9

ff wat anders, is het waar dat je bij VRO-training alleen met een originelepijp mag meedoen? :r
 
Ik heb een open carbon pijp, dun pijpje.. en het dempings materiaal uit het spaghettie stuk gehaald (net voor demper)

Echt lawaai ja *D

horen ze me tenminste aan komen hehehehe
 
Je begint toch ook pas te \"horen\" bij 70db ofzo :?

en elke 3db is een verdubbeling van het geluid.
 
hoe kan ik weten hoeveel db mijn uitlaat produceerd? waar kan ik dat laten meten en moet dat bij een bepaald toerental gebeuren?
 
Vaak en hard voor het politie langs rijden, krijg je vanzelf een testje... :+

12684
 
Als er iets is dat VEEL lawaai maakt zijn het wel open megaphones zoals op deze RC164.
Ik hoop binnen enkele weken er een filmpje van te hebben (als het weer beter is)
Heb met het motoke door de plaatselijke industriezone gereden en de mensen op de bureaus moesten de klanten vragen om terug te telefoneren. Ze konden hen niet meer verstaan.
Gewoonweg bangelijk zo een geluid.
250 cc --> 20.000 tpm --> dB ???

full
 
Gewoonweg bangelijk zo een geluid.
250 cc --> 20.000 tpm --> dB ???

Dit zijn dus van die uitlaten die rond de 120dB produceren, dat is gewoon weg pijnlijk voor je gehoor, dus zeer schadelijk ook, als je erachter staat. Vergelijkings niveau voor de mensen thuis: zelfde geluidshoeveelheid als voorbijzoeffende F16 zowat... oftewel, "WAT ZEI JE" ?!

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan