Vraagje over spruitstukdiameter en carb. grootte

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
..Want ik weet dit niet (-zeker)
Op een laagtoerige motor zit origineel een 28mm carb van dubieuze kwaliteit, het inlaatspruitstuk is ook 28mm in doorsnede.
Nu worden er op deze motoren 'massaal'andere carbs op gezet, en dan wel van 30mm doorsnede(terwijl deze er ook in 28mm zijn)
1- Heeft die 2mm extra wel 'zin'?
2 geeft het niet juist afstellingstrubbels?

Ik kan me herinneren dat en ex-buurman die actief was in de klassiekerracerij het had dat de carb een bep. %-age groter mag zijn, maar zeker weten die ik het dus niet..
 
het belangrijkste voor een carbu is de stromingssnelheid van de lucht door de venturi. is die te laag kan hij zijn werk niet goed doen. het "signaal" is dan te zwak.
2mm meer (enkel de carbu) zal niet zo veel invloed hebben, hooguit een beetje minder vermogen onderin en wat meer bovenin.

maar ik zou wel de overgang van 28 naar 30 geleidelijk maken in het spruitstuk zodat het mengsel niet botst op de rand en turbulenties veroorzaakt waar ze niet gewenst zijn.
of gewoon de 28mm versie kopen.
 
Dank voor de replieken, zoiets dacht ik al. Bij deze barrels is er niet echt 'bovenin' maar heb net nwe info gekregen.. Als ik het nu-gemonteerde spruitstuk verwijder is de opening in de kop ruim 30mm, dus een 30mm (pwk-kloon, nit de goedkoopste) zal ik wellicht gaan proberen.. Dan heb ik ook een (mikuni?) inlaatrubbert nodig.
Goed, ik wil niet te veel OT van mijn vraag gaan..(voel me nu wle beetje lullig..) zal er verder over wauwelen in m'n bullet topic..
 
Daar zit toch een zgan Amal MK1 op? Dat is een primitief ding maar daar moet hij gewoon op kunnen lopen.
Dat zal gerust.. maar ben zelf niet zo weg van amal.. net als de Micarb is het niet ´das gelbe von ei´zoals de duitsers zeggen, of zoals ex/racert buurman zei´grasmaaierscarbs´´.

Nu geef ik direct toe dat er niet gek veel verschil zit tussen een enfield en een grasmaaier, maar als het beter kan wil ik het gerust proberen.. deel van de hobby zeg maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan