vraagje over starten na lang stilstaan

snowtiger34

MF'er
15 jul 2007
178
0
Wsetervoort
hoi allemaal ik ben sinds vandaag in het bezit van een kawazaki ex 500
die ik zowat voor niks op kon halen het beestje is uit 1992 en is zon 1,5 jaar gleden rijden de stalling in gegaan en er vandaag dus voor de nieuwe eigenaar weer uit gekomen(mijn eerste motor)
maar ja jullie snappen het vast al wel HIJ wil natuurlijk niet starten
accu heb ik al aan de lader liggen en denk dat ik maar een nieuwe er in moet gooien maar dan wil ik wel eerst even horen of het motortje loopt

hebben julie tips welke ik zou kunnen doen om te kijken of hij weer/nog aan de praat is te krijgen

heb redelijk veel ervaring in het sleutelen aan brommers en scooters maar ja dit is toch net iets anders
y1p27j6xTCnRzLuFki66GwF7_uRMYe6IJuaWT7MserXmiw55kQFSdf8bL2Lmu9EcSC3kHIaAGfleGE
 
Laatst bewerkt:
heb nu net eerst maar even een booster geregeld en heb in iedergeval een vonk benzine er nieuw in gedaan en heeft zelfs even geprutteld(gelopen) maar sloeg wel weer snel uit
zag wel dat toen hij even liep dat het olie nivau dan erg laag word in het glaasje dus eerst maar weer olie halen of is dit normaal want als hij stil staat zit het olie peil wel redelijk goed
ook viel mij op dat hij erg rookte net onder de carbs is dit normaal na zolang stil staan of niet
 
heb nu net eerst maar even een booster geregeld en heb in iedergeval een vonk benzine er nieuw in gedaan en heeft zelfs even geprutteld(gelopen) maar sloeg wel weer snel uit
zag wel dat toen hij even liep dat het olie nivau dan erg laag word in het glaasje dus eerst maar weer olie halen of is dit normaal want als hij stil staat zit het olie peil wel redelijk goed
ook viel mij op dat hij erg rookte net onder de carbs is dit normaal na zolang stil staan of niet

Geen olie bijvullen hoor ! Als bij stilstand de olie zichtbaar is dan is 't goed.

Zorg er voor dat je vlotterkamers vol zitten met benzine. Er zit meestal een schroefje op om te kijken of er benzine in zit.

Die rook is niet normaal, misschien zijn er wat pakkingen uitgedroogd. Hierdoor loopt de motor ook slecht.
 
hoi allemaal ik ben sinds vandaag in het bezit van een kawazaki ex 500
die ik zowat voor niks op kon halen het beestje is uit 1992 en is zon 1,5 jaar gleden rijden de stalling in gegaan en er vandaag dus voor de nieuwe eigenaar weer uit gekomen(mijn eerste motor)
maar ja jullie snappen het vast al wel HIJ wil natuurlijk niet starten
accu heb ik al aan de lader liggen en denk dat ik maar een nieuwe er in moet gooien maar dan wil ik wel eerst even horen of het motortje loopt

hebben julie tips welke ik zou kunnen doen om te kijken of hij weer/nog aan de praat is te krijgen

heb redelijk veel ervaring in het sleutelen aan brommers en scooters maar ja dit is toch net iets anders [http://blufiles.storage.live.com/y1p27j6xTCnRzLuFki66GwF7_uRMYe6IJuaWT7MserXmiw55kQFSdf8bL2Lmu9EcSC3kHIaAGfleGE (afbeelding)]
Ziet er goed uit, goede baasje gehad? suc6 ermee
 
hoi allemaal hier nog even treurige opdate van vandaag
net alles no even nagelopen weer gestart ging dit keer wel lekker vlot dus ik dacht is even kijken wat hij doet als ik hem in de versnelling zet NOU wat denkje hij slaat gelijk af. ik opnieuw starten dit maal in een keer en nogmaals in de versnelling zetten enweer maar dit keer wat beter opgelet en het lijkt dus wel of hij geen koppeling meer heeft (dit gebaseerd op het feit dat als ik schakel hij met een klap de versnelling in gaat en ondanks ingetrokken koppeling gelijk het wiel wil gaan draaien.maar daar de kans niet eens voor krijgt omdat hij afslaat) zou dit het dus kunnen zijn

dit is dus een flinke domper

iemanfd hier een idee wat dit zou kosten om de koppeling te vervangen
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit je koppeling vast door olie die is opgedroogd.

Misschien kan je die loskrijgen door de motor aan te duwen met de koppeling in.

Je hebt kans dat ie losschiet.

Ook kant het helpen om de motor eerst ff. lekker warm te laten draaien.

Voel je wel weerstand op de koppeling ?
 
Olie en oliefilter ook ff wisselen. Koppeling kan kleven. Maar... zet je 'm in z'n versnelling met de zijstandaard nog uit? zit ook een veiligheidsschakelaar op die verhindert dat je met de standaard uit weg kunt rijden.
 
nee heb m ook geprobeert zonder de standaart. en dan hetzelfdxe euvel.
Gekke is dat ik genoeg tegendruk heb als ik de koppeling in knijpt.
Maar ik ga morgen zeker even de olie verwisselen en oliefilter en dan maar hopen dat die het wel doet ik. ik baal hier echt goed van .
 
probeer eerst in zijn 1 en als dat niet lukt in zijn 2.

als dat niet lukt wordt het moeilijk.

Heb je em laten warm draaien ?

Zo nee, eerst olie wisselen, dan warm draaien en eventueel de truc met aanduwen.

(motor loopt dan natuurlijk niet
 
Laatst bewerkt:
nee heb m ook geprobeert zonder de standaart. en dan hetzelfdxe euvel.
Gekke is dat ik genoeg tegendruk heb als ik de koppeling in knijpt.
Maar ik ga morgen zeker even de olie verwisselen en oliefilter en dan maar hopen dat die het wel doet ik. ik baal hier echt goed van .

no worries........

Een klevende koppeling is helemaal niks vreemds na een tijd stilstaan
Je kan deze vrij makkelijk weer los krijgen door de motor te in vrij te laten staan, met een flinke snelheid aanduwen ( contact uit ), erop springen, koppeling in en in z'n 2 stampen. Is wel een geweld-methode, maar meestal ist'ie daarna gewoon los.

succes
 
hoi allemaal even een update/bedankje aan iederen voor de goede tips
ik heb hem sinds vandaag lekker aan het lopen olie vervangen samen met filter en ja hoor koppeling is los dus dat is een fijn gevoel.

ik heb nog wel een klein (waarschijnlijk dom) vraagje
kan het zijn dat als je niet rijd maar de motro op de bok hebt staan dat je hem niet zomaar in zijn twee kan zetten of kan dit een oorzaak hebben.
durf nu zonder hier antwoord op tehebben niet echt te gaan rijden
 
...kan het zijn dat als je niet rijd maar de motro op de bok hebt staan dat je hem niet zomaar in zijn twee kan zetten...
Een versnellingsbak is gemaakt om soepel te schakelen als hij draait, bij stilstand kunnen klauwen tegenover elkaar staan zodat ze niet in elkaar kunnen vallen. Een paar centimeter naar achter duwen en dan valt ie ineens in de versnelling.
Koppeling even op laten komen werkt ook, maar dat geeft weer zo'n klap in de aandrijving.
 
bij motor uit wil het pookje wel naar beneden in zijn 1 maar maar niet naar boven in zijn 2 bedoel je??
als de motor loopt lukt dat dan wel??
zoja, dan is dit normaal volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
hoi allemaal


allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties

heb de kawa nu aan het rijden en ben tot de conclusie gekomen dat ik van de winter er een aardig project van ga maken door middel van nieuwe koppelings platen remblokkon voor en achter vervangen en dan word hij compleet gestript enkele kleine reparaties en word hij kompleet overgespoten knipper gaten dichtmaken en andere knippers plaatsen maar eerst maar hopen dat ik de 22ste slaag en nog even kan genieten tot die tijd
 
hoi allemaal even een update/bedankje aan iederen voor de goede tips
ik heb hem sinds vandaag lekker aan het lopen olie vervangen samen met filter en ja hoor koppeling is los dus dat is een fijn gevoel.

ik heb nog wel een klein (waarschijnlijk dom) vraagje
kan het zijn dat als je niet rijd maar de motro op de bok hebt staan dat je hem niet zomaar in zijn twee kan zetten of kan dit een oorzaak hebben.
durf nu zonder hier antwoord op tehebben niet echt te gaan rijden

Kawa dingetje, heet geloof ik "positive neutral finder" om te zorgen dat je bij stilstand vanuit de 1 niet doorschiet naar de 2e als je hem in z'n vrij wil zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan