vraagje over voorrem

Hypertraxxx

MF veteraan
22 mei 2008
1.617
0
Dag Allemaal,

ik ben bezig met mijn motor op te knappen. Een projectje. Eerst deed de rem het prima. Motor had 2 jaar onder afdakje gestaan en niet gebruikt. Nu bij mij een paar keer in de rem geknepen het viel mij op dat er toen remvloeistof uit kwam. Ik heb zelf het idee dat de leiding lek kan zijn. De motor zelf is uit 83. Als ik de rem inknijp heb ik wel het idee dat die nog wel goed remt, maar kan ook door andere remschijf zijn. Op het glaasje lijkt de remvloestof leeg, maar kan het bakje niet open maken omdat 1 schroef verdraaid is. Zoals je kan zien zit de hele remklauw onder dat spul :S. Iemand nog een idee hoe dat op te lossen is?

Heeft iemand anders nog een idee? Of zou dit ook in de remklauw zelf kunnen zitten. En hoe kan ik dat testen?

Foto van de rem

2elfrlt.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn zie ik betrekkelijk weinig.

Wat goed kan, is dat je keerring lek is, in je klauw dus. Ligt eraan wat je hebt gedaan.

Wiel los gehad, remblokken teruggeduwd? Ja, dan zijn je keerringen nu dus stuk. Zo maar een scenario.

Leidingen raken zomaar niet lek.

Gewoon goed kijken!

Ik heb dezelfde klauwtjes op mijn VF, zelf al gereviseerd. Als je het zo niet kunt vinden zal je het even moeten demonteren. Links een paar inbusjes los. Let op dat je dus niet in je rem gaat lopen knijpen zonder iets tussen je blokken.
 
Laatst bewerkt:
Dag Allemaal,

ik ben bezig met mijn motor op te knappen. Een projectje. Eerst deed de rem het prima. Motor had 2 jaar onder afdakje gestaan en niet gebruikt. Nu bij mij een paar keer in de rem geknepen het viel mij op dat er toen remvloeistof uit kwam. Ik heb zelf het idee dat de leiding lek kan zijn. De motor zelf is uit 83. Als ik de rem inknijp heb ik wel het idee dat die nog wel goed remt, maar kan ook door andere remschijf zijn. Op het glaasje lijkt de remvloestof leeg, maar kan het bakje niet open maken omdat 1 schroef verdraaid is. Zoals je kan zien zit de hele remklauw onder dat spul :S. Iemand nog een idee hoe dat op te lossen is?

Heeft iemand anders nog een idee? Of zou dit ook in de remklauw zelf kunnen zitten. En hoe kan ik dat testen?

Foto van de rem

[afbeelding]


Klinkt als een revisie van de klauw.

Als dat het is: setje bestellen (bijv bij japparts), klauw demonteren, alles erg goed schoonmaken, met name de zuigers. Ev de zuigers ook nog polijsten (dat doe ik altijd). En dan weer monteren.

Helemaal mooi: klauw opnieuw lakken (net zelf drie stuks gedaan van een bol d'or; de eigenaar wordt mogen helemaal gek als die ze ziet :) ).
 
nee nog niet los gehad, maar als de remblokken terug te dieuwen zijn zijn de keeringen lek. begrijp ik dat zo goed?

Nee, je moet de remzuigers terug kunnen duwen. evt met lijmtang.
Echter, als de zuigers sterk vervuild of geoxideerd zijn , bestaat de kans dat er vuil tussen de afdichting en zuiger is gekomen of je drukt de rubber ring kapot, waardoor deze gaat lekken.
 
Het lijkt mij niet echt verstandig om aan je remmen te gaan klooien als je daar niet echt veel verstand van hebt. Ik ben wel een voorstander van zelf knutselen hoor ;). Maar je remmerij is toch wel vrij cruciaal :).
 
Het lijkt mij niet echt verstandig om aan je remmen te gaan klooien als je daar niet echt veel verstand van hebt. Ik ben wel een voorstander van zelf knutselen hoor ;). Maar je remmerij is toch wel vrij cruciaal :).

ben ik het 100% mee eens, daarom heb ik ook 2 motoren. 1 om op te rijden de ander om aan te knutselen (rijd ik dus niet op). De knutsel motor is om zulke dingen te leren. Mocht hij helemaal klaar zijn dan gaat hij eerst nog naar een motorzaak voor een algemene check-up.
 
ben ik het 100% mee eens, daarom heb ik ook 2 motoren. 1 om op te rijden de ander om aan te knutselen (rijd ik dus niet op). De knutsel motor is om zulke dingen te leren. Mocht hij helemaal klaar zijn dan gaat hij eerst nog naar een motorzaak voor een algemene check-up.

.... en dan komt ie te koop voor een nietsvermoedende rijder O-)
Mooie motor.... nooit op gereden..... :X
 
Het lijkt mij niet echt verstandig om aan je remmen te gaan klooien als je daar niet echt veel verstand van hebt. Ik ben wel een voorstander van zelf knutselen hoor ;). Maar je remmerij is toch wel vrij cruciaal :).

Hmm, toch kun je maar weinig verkeerd doen. Remmen zijn ontzettend simpel. En als je het niet goed doet merk je het snel genoeg, dan loopt de remvloeistof er namelijk wel aan alle kanten uit.

Sowieso moet je je remmen regelmatig even op het oog controleren (bRavok), want het kan altijd kapot gaan. Als het kapot is wil je dat weten VOORDAT je je remmen moet gebruiken. :)

Het grootste gevaar dat je hebt is dat je de bouten te strak aandraait en de boel breekt.
 
Laatst bewerkt:
ben ik het 100% mee eens, daarom heb ik ook 2 motoren. 1 om op te rijden de ander om aan te knutselen (rijd ik dus niet op). De knutsel motor is om zulke dingen te leren. Mocht hij helemaal klaar zijn dan gaat hij eerst nog naar een motorzaak voor een algemene check-up.

Hoe weet je dat je het goed hebt gedaan als je het niet uittest?

Jouw vertrouwen in motorzaken is overigens ook een beetje misplaatst. De meeste motorzaken kopen jouw motor op, poetsen hem op voor de verkoop en schuiven hem verder zo de showroom in.

Laatst een motor gezien van een jongen die hem nog geen half jaar daar voor bij Motoport had gekocht. Ketting was compleet op. Levensgevaarlijk. Achtertandwiel was slecht, maar kon nog wel even (ketting was toch al op). Toen het voortandwiel. Dat zag er uit zoals het linker tandwiel op deze foto:

spma0079vo7.jpg


Maar toen kwam het. Ik stond er zo eens bij te kijken en kwam op het idee om eens aan het achterwiel te voelen of er speling op de lagers zat. Kon ik het wiel verd*mme een halve centimeter heen en weer bewegen!

Dit is een motor met 120pk die met gemak 260km/u kan, en Motorport stuurt de berijder gewoon rustig op weg met een versleten ketting en tandwielen, en kapotte wiellagers!

We hebben geen APK nodig omdat de eigenaren de motoren verwaarlozen, we hebben een APK nodig omdat motorhandelaren je rustig de weg op sturen met een levensgevaarlijke motorfiets!

Dus: vertrouw op jezelf en niet op handelaren. Leer sleutelen, en leer werkplaatshandboeken te lezen en ze nauwgezet te volgen. Op een dag kan dat je leven redden.
 
Ook de reden dat ik zoveel mogelijk zelf doe! Ik weet zeker dat ik mn wphb'tje goed lees en er de tijd voor neem.

Je remmen kun je makkelijk zelf, maar lees wel je wphb goed, en leidingen uit 83 zou ik btw ook wel vervangen. Die zijn echt niet meer wat ze geweest zijn, en helemaal als je met je klauwen aan het trekken gaat is de kans dat er wat scheurt groter (laat staan als je écht een keer een noodstop maakt) Best lullig als dan je remdruk ineens weg is :)
 
Haal eerst die troep eens van je schijf en velgen af, het bijt in op alle lak. Bij zo'n oude motor zou ik de keerringen en slangen gewoon direct vevangen. Tenzij je duidelijk an zien dat ze recentelijk vervangen zijn.

Haal de klauw van de vork, en pomp de cilinders er voorzichtig uit. Als de zuigers lek zijn, of de aflsuiting tussen de klauwhelften kan je het daar zien lekken (veiligheidsbril). De klauw op de kant van de zuigers ondersteunen( dan blijft de vloeistof erin staan. Niet Wrikken, ze moeten er recht uit. Remvloeisof opvangen en resten opruimen.
Cilinders inspecteren op grote beschadigingen en polijsten met quickbrite en 2000 waterschuurpapier. De ruimte van de stofringen maak ik altijd schoon met een messing borsteltje op mijn dremel.
Hou het geheel watervrij, je wilt hier geen roestvorming.
Even 2 nieuwe schriefjes halen voor je vloeistofreservoirdeksel. Als je de oude er echt niet uit krijgt met een beiteltje of tap, kan je bij deze schroeven makkelijk voorzichtig de kop wegboren en dan het kapje eroverheentrekken. Dan kan je het draadeinde er meestal uitdraaien met een tangetje.
Alles (reservoir, klauw+kanaaltjes. goed schoonmaken, ontstoffen en ontvetten. Als je geen compressor hebt is een busje perslucht wel handig.
Oppassen met olieresten e.d en gebruik het juiste vet of desnoods remvloeistof voor het plaatsen van de cilinders.
Remklauw niet aan je nieuwe slangen hangen en alle koperen ringen vervangen. Ook even je andere rubbers, geleide en vulnippels nalopen, evt vervangen of schoonmaken.
Wellicht moet je ook je rempomp reviseren.
Een tweedehandsremklauw kan makkelijker zijn, maar dan leer je er niets van en weet je de staat nog niet.
Als remvloeistof gebruik ik zelf altijd dot 5.1. Is niet op basis van siliconen(zoals DOT5) en is heeft een hoger kookpunt dan dot 3/4.
Bij twijfel of vragen... vragen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe weet je dat je het goed hebt gedaan als je het niet uittest?

Jouw vertrouwen in motorzaken is overigens ook een beetje misplaatst. De meeste motorzaken kopen jouw motor op, poetsen hem op voor de verkoop en schuiven hem verder zo de showroom in.

Laatst een motor gezien van een jongen die hem nog geen half jaar daar voor bij Motoport had gekocht. Ketting was compleet op. Levensgevaarlijk. Achtertandwiel was slecht, maar kon nog wel even (ketting was toch al op). Toen het voortandwiel. Dat zag er uit zoals het linker tandwiel op deze foto:

[afbeelding]

Maar toen kwam het. Ik stond er zo eens bij te kijken en kwam op het idee om eens aan het achterwiel te voelen of er speling op de lagers zat. Kon ik het wiel verd*mme een halve centimeter heen en weer bewegen!

Dit is een motor met 120pk die met gemak 260km/u kan, en Motorport stuurt de berijder gewoon rustig op weg met een versleten ketting en tandwielen, en kapotte wiellagers!

We hebben geen APK nodig omdat de eigenaren de motoren verwaarlozen, we hebben een APK nodig omdat motorhandelaren je rustig de weg op sturen met een levensgevaarlijke motorfiets!

Dus: vertrouw op jezelf en niet op handelaren. Leer sleutelen, en leer werkplaatshandboeken te lezen en ze nauwgezet te volgen. Op een dag kan dat je leven redden.



Ja daar ben ik het volledig mee eens.
Laten we lekker al die motorzaken boicotten en alles gewoon helemaal zelf doen dat is veel veiliger en veel goedkoper.
En als we er even niet uitkomen dan vragen wij het gewoon aan onze specialisten op het forum.
Die hebben er heel veel verstand van zonder uitzonderingen.
Ik vind dat ze al die levensgevaarlijke en onkundige motorzaken wettelijk moeten gaan verbieden.
 
Ja daar ben ik het volledig mee eens.
Laten we lekker al die motorzaken boicotten en alles gewoon helemaal zelf doen dat is veel veiliger en veel goedkoper.
En als we er even niet uitkomen dan vragen wij het gewoon aan onze specialisten op het forum.
Die hebben er heel veel verstand van zonder uitzonderingen.
Ik vind dat ze al die levensgevaarlijke en onkundige motorzaken wettelijk moeten gaan verbieden.

Misschien hoort deze belangrijke discussie thuis in een ander/eigen topic.
 
Ja daar ben ik het volledig mee eens.
Laten we lekker al die motorzaken boicotten en alles gewoon helemaal zelf doen dat is veel veiliger en veel goedkoper.
En als we er even niet uitkomen dan vragen wij het gewoon aan onze specialisten op het forum.
Die hebben er heel veel verstand van zonder uitzonderingen.
Ik vind dat ze al die levensgevaarlijke en onkundige motorzaken wettelijk moeten gaan verbieden.

jij en nog een paar op dit forum zijn blind te vertrouwen... helaas zijn er onwijs veel meer zaken die het voor jullie verzieken door dit soort achterlijke fouten..
 
Als remvloeistof gebruik ik zelf altijd dot 5.1. Is niet op basis van siliconen(zoals DOT5) en is heeft een hoger kookpunt dan dot 3/4.
Bij twijfel of vragen... vragen.

Als je nieuwe remvloeistof nodig heb (waarschijnlijk wel), gebruik dan de remvloeistof die is voorgeschreven in het onderhoudsboekje of werkplaatshandboek of wat er op het deksel staat van je remvloeistofreservoir en GEEN ander type. Dot 5 is niet beter dan Dot 4, Dot 4 is niet beter dan Dot 3.

Ze hebben verschillende eigenschappen en je moet erin gooien wat er in hoort.
 
Ja daar ben ik het volledig mee eens.
Laten we lekker al die motorzaken boicotten en alles gewoon helemaal zelf doen dat is veel veiliger en veel goedkoper.
En als we er even niet uitkomen dan vragen wij het gewoon aan onze specialisten op het forum.
Die hebben er heel veel verstand van zonder uitzonderingen.
Ik vind dat ze al die levensgevaarlijke en onkundige motorzaken wettelijk moeten gaan verbieden.


APK voor motorzaken lijkt me dan nuttiger.

Even een voorbeeldje: Zusje koopt een nette VFR 400, altijd door een motorzaak onderhouden. Ik loop de hele motor na, omdat hij een tijdje stil had gestaan, trek de remmen los en kon vervolgens een rempen regelen, want 1 van de 2 was blijkbaar voldoende om de klant weer de weg op te sturen |( |( |(

Remt geweldig als je blind op sommige motorzaken vertrouwt :X

Misschien toch eens tijd, dat de motorbranche eens kritisch naar zichzelf kijkt.
Dat jouw klanten blindelings op jouw werk kunnen vertrouwen, betekent niet, dat er onder jouw collega's geen verschrikkelijke prutsers zitten.

Net zoals er onder de forum specialisten hele goeie zitten, maar ook regelrechte voedingsbodems voor ramptoeristen :P
 
Als je nieuwe remvloeistof nodig heb (waarschijnlijk wel), gebruik dan de remvloeistof die is voorgeschreven in het onderhoudsboekje of werkplaatshandboek of wat er op het deksel staat van je remvloeistofreservoir en GEEN ander type. Dot 5 is niet beter dan Dot 4, Dot 4 is niet beter dan Dot 3.

Ze hebben verschillende eigenschappen en je moet erin gooien wat er in hoort.

klopt zit er inderdaad wel in. Dankje voor de tips
 
Als je nieuwe remvloeistof nodig heb (waarschijnlijk wel), gebruik dan de remvloeistof die is voorgeschreven in het onderhoudsboekje of werkplaatshandboek of wat er op het deksel staat van je remvloeistofreservoir en GEEN ander type. Dot 5 is niet beter dan Dot 4, Dot 4 is niet beter dan Dot 3.

Ze hebben verschillende eigenschappen en je moet erin gooien wat er in hoort.
Als je klauwen gaat splitsen, leidingen vervangen, mag je best Dot 5.1 gebruiken.
Het is volsynthetisch en blijft langer goed.

Dot 4 is overigens veeeeel goedkoper bij grote automaterialenzaken.
2 euro voor een fles. *O*
 
jij en nog een paar op dit forum zijn blind te vertrouwen... helaas zijn er onwijs veel meer zaken die het voor jullie verzieken door dit soort achterlijke fouten..

Tja, natuurlijk worden er fouten gemaakt. Uiteraard moet dat niet, maar het blijft mensenwerk.
Maar als ik sommigen hier mag geloven zit er voor het merendeel een stelletje onkundige oplichters achter de toonbank van hun motorzaak op onwetende klanten te wachten....

Ik heb totaal andere vervaringen. Misschien heb ik dan ongelooflijk veel mazzel gehad, maar ik geloof dat het merendeel van de motorboeren gewoon nette, vakkundige en hardwerkende mensen zijn.
Natuurlijk zijn er een paar die minder goed of zelfs slecht werk leveren, maar om nou te stellen dat het er onwijs veel meer zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan