Vraagje schoonmaken remzuigers

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Laatst zag ik een monteur tijdens het vervangen van de remblokken de zuigers iets naar buiten pompen, opwrijven en vervolgens met een waterpomptang op het randje pakken en een slag draaien.

Ging zo rond om alle zuigers rondom schoon te maken. Toch zie je dan wel de afdruk van de tang er licht instaan.

Ik heb het vanavond bij de mijne getracht, echter voelde ik zoveel weerstand dat ik hierdoor erg hard moet gaan knijpen dat het mij niet verstandig leek dit door te zetten.

Daarom hier de vraag, wordt dit vaker gedaan? Is dit veilig? Etc?

Thnx
 
Als de remvloeistof toch al vervangen moet worden neem ik de klauwen los van de motor, druk met perslucht de zuigers er uit en maak alles schoon aan alle kanten incluis de binnenkant. Ik gebruik water en dasty.

Uurtje drogen in de oven en dan met ate weer opbouwen en nieuwe vloeistof er in en ontluchten.

Heb echter geen abs module die problemen kan geven.

db
Wel filmen en hier posten aub.
 
Remmenreiniger is eigenlijk alleen voor de schijf, en een beetje voor het frictiemateriaal. Anders had het misschien wel remklauwreiniger geheten...

Ik denk dat ik op mijn flessen beter een stickertje kan plakken met "Multi Purpose Cleaner, Engine Function Tester & More"
*Advocaat van de duivel modus*
Anders had het toch remschijfreiniger geheten? :+

De remklauw kan je er zelf mee reinigen zolang je niet te lang op de rubbers spuit.
Maar een logische keuze is het niet, meestal is het remstof dat je remklauw vuil maakt en niet vet.
Remmenreiniger is vooral een krachtige ontvetter die verdampt.
Vuil losweken/reinigen kan remmenreiniger niet goed en heeft het grote nadeel dat het de lak dof doet uitslaan en alles uitdroogd.

Luchtdruk gebruiken om je zuigers eruit te krijgen lukt als je je verstand erbij houdt maar hydraulische eruit persen heeft toch veel meer voordelen/minder gevaar.
 
*Advocaat van de duivel modus*
Anders had het toch remschijfreiniger geheten? :+

De remklauw kan je er zelf mee reinigen zolang je niet te lang op de rubbers spuit.
Maar een logische keuze is het niet, meestal is het remstof dat je remklauw vuil maakt en niet vet.
Remmenreiniger is vooral een krachtige ontvetter die verdampt.
Vuil losweken/reinigen kan remmenreiniger niet goed en heeft het grote nadeel dat het de lak dof doet uitslaan en alles uitdroogd.

Luchtdruk gebruiken om je zuigers eruit te krijgen lukt als je je verstand erbij houdt maar hydraulische eruit persen heeft toch veel meer voordelen/minder gevaar.
De eerste remklauw die ik uit elkaar haalde deed ik ook in de verkeerde volgorde. Ik haalde de remleidingen los en bedacht daarna dat de zuigers er nog uit moesten. Die heb ik er met perslucht uitgehaald.
Sindsdien laat ik de remleiding zitten tot de remzuigers uit de klauw zijn. Dat gaat veel gecontroleerder.
 
De eerste remklauw die ik uit elkaar haalde deed ik ook in de verkeerde volgorde. Ik haalde de remleidingen los en bedacht daarna dat de zuigers er nog uit moesten. Die heb ik er met perslucht uitgehaald.
Sindsdien laat ik de remleiding zitten tot de remzuigers uit de klauw zijn. Dat gaat veel gecontroleerder.
Als men dit vaker te doen heeft, zorg dan voor 2e hands rempomp, leiding en een oud stuur.

Dan kun je heel gecontroleerd zuigers er uit pompen. Gewoon met water.

Oude remblokjes om eea gelijkmatig te laten gaan. Laatste 1 of 2 mm krijg je met de hand wel voor elkaar 😀
 
Ik smeer er geen vet ofzo aan, trekt m.i. alleen maar vuil en remstof aan.
Nieuw zit het er ook niet tussen, zal vast ergens goed voor zijn. Veiligheid maybe? Maar ik zie een hoop voordelen. Vuil koekt minder of niet aan. Het vult de ruimte tussen zuiger en boring zodat er niet zomaar vuil echt in kan, tenzij een vieze zuiger erin geduwd wordt. En het helpt tegen corrosie en misschien ook tegen uitdrogen van keerring..?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan