Vraagje 'thuiskom-setje' voor lekke band

Mele

MF'er
7 apr 2005
145
2
Amsterdam
Dag allemaal,

Ik rij volgende week op mijn motor naar de Franse Pyreneeën en aangezien ik van plan om daar - als ik eenmaal ben aangekomen - veel op onverharde wegen te rijden, heb ik een vraagje.

Wat kan ik het beste kopen als ik in de the middle of nowhere een lekke band krijg. Ik weet dat er van die 'thuiskom' setjes zijn, maar verder kan ik er niet zo snel iets over vinden. Het maakt niet uit als ik er na 20 km weer een nieuwe band op moet laten zetten. Het gaat er mij echt om dat ik niet ergens op een afgelegen bergweg strand. Alvast bedankt!

O ja, ik rij op Metzeler Tourance's met binnenband.
 
ik heb welles gehoord en gelezen dat er een soort, ja ze noemen het "slyme" bestaat. Dat spuit je in de band ( via het ventiel natuurlijk O-) ) en dat vult het gat op ofso maar je kunt hiervoor voor meer info toch beter naar je dealer gaan denk ik dit is het enige wat ik weet
 
Bij de verschillende motorzaken kun je setjes kopen,
bestaande uit rubberen "ringen", pasta en een steker.

Met de steker maak je het gat wat groter/netter.
Vervolgens smeer je de pasta op de ring, en steek je de ring
met behulp van de steker door de band.
Dan wachten, en het buiten de band hangende deel van de ring afsnijden.
Zitten ook CO2-patronen bij om de band weer op spanning te brengen.

Dit is de methode voor Tubeless banden.

Ik zou zeggen: voor banden met binnenband: neem een of twee setjes
mee van de bandenplaksets voor gewone trapfietsen.
Werkt prima.
Het boven genoemde setje kun je dan meenemen om de band snel weer op te pompen,
of neem daarvoor een "turbo"-fietspomp mee.
Ook dat werkt prima op de motor. En neemt niet veel ruimte in beslag.

Oh, en voor het geval dat het niet te plakken is toch maar een nieuwe binnenband meenemen.

10032076_910_FR_06.JPG


710825.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan moet je idd wel een 2-stage fietspomp nemen, met alleen een kleine zuiger (leuk voor reetfietsbanden) ben je uuuuren bezig voordat je een motorband vol hebt. Laat staan wat overdruk creeeren zodat de band zich weer goed in de velg zet.
 
Dan moet je idd wel een 2-stage fietspomp nemen, met alleen een kleine zuiger (leuk voor reetfietsbanden) ben je uuuuren bezig voordat je een motorband vol hebt. Laat staan wat overdruk creeeren zodat de band zich weer goed in de velg zet.



Blabla.
Gewoon een klein fietspompje, in hooguit 10 minuten je band vol.

Leer banden plakken, aangezien je offroad wilt, neem dan gewoon een volledige plakset mee en zorg er voor dat je weet hoe je je band kunt fiksen. Of neem een binnenbandje mee. De kans is overigens groter dat je voor lek rijdt dan achter op stenen. Vorige week nog een lekke band in ons clubje toen we in de Piemonte waren. De motor (oude opgeleukte R80GS) op zijn kant, wiel er af en een ander binnenbandje er in. Na 20 minuten weer rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan