vraagje van onervaren circuitrijder

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
70
4
lovendegem belgië
Hey,

Heb hier al veel gelezen over juiste keuze van banden voor gebruik op circuit. Ik rijd sinds 2014 op circuit een 5 tal keer per jaar. Meestal is dat op het circuit te Zolder. Mijn beste tijd daar is 2min05. Dat is met een oude superduke.

Nu heb ik deze winter een KTM RC8 gekocht, moto is volledig door vorige eigenaar omgevormd als circuitmoto. Er zitten nu Metzeler racetec RR slicks op.

Ik heb nog nooit met slicks gereden en als ik zo in dit forum lees is het ook af te raden voor mij want ik rijd waarschijnlijk niet snel genoeg om ze warm te houden. Langs de andere kant heb ik die slicks natuurlijk wel en ik ben nieuwsgierig naar hoe dat zou aanvoelen.

Dus dat is al een eerste vraag: zou ik het wagen om met die slicks te rijden of zou ik beter een band kopen zoals een supercorsa SP?

Die moto heeft deze winter in mijn onverwarmde garage gestaan en die banden zijn dus blootgesteld aan echt lage temperaturen. Is dat een probleem?

De achterband heeft zones die wat blauwachtig zijn. Is dat een probleem?

Hoe kan ik inschatten hoe ver die banden al versleten zijn?

Ik lees hier over de limiet aanvoelen, de band begint een beetje te schuiven enz..... . Op circuit heb ik nog maar twee keer mijn band voelen schuiven. Nja vorig jaar op het circuit van Zolder, voorband weg en ik op mijn bakkes. Geen sprake van verwittigen of zo gewoon dus op mijn bakkes. Andere keer was op circuit van Mettet in de gietende regen, beetje teveel gas gegeven bij uitkomen van bocht en achterwiel zet stap opzij. Dat was prima te controleren maar ook dus wel zonder verwittiging.

Ik begrijp dat dus niet goed die zaak van die limieten aanvoelen via een soort verwittiging maar het zal wel aan mijn onkunde liggen zeker.

Awel graag verduidelijking daarover.

Thanks.

Michel
 
Ha Michel,