vraagje van onervaren circuitrijder

slowmichael

MF'er
17 aug 2008
70
4
lovendegem belgië
Hey,

Heb hier al veel gelezen over juiste keuze van banden voor gebruik op circuit. Ik rijd sinds 2014 op circuit een 5 tal keer per jaar. Meestal is dat op het circuit te Zolder. Mijn beste tijd daar is 2min05. Dat is met een oude superduke.

Nu heb ik deze winter een KTM RC8 gekocht, moto is volledig door vorige eigenaar omgevormd als circuitmoto. Er zitten nu Metzeler racetec RR slicks op.

Ik heb nog nooit met slicks gereden en als ik zo in dit forum lees is het ook af te raden voor mij want ik rijd waarschijnlijk niet snel genoeg om ze warm te houden. Langs de andere kant heb ik die slicks natuurlijk wel en ik ben nieuwsgierig naar hoe dat zou aanvoelen.

Dus dat is al een eerste vraag: zou ik het wagen om met die slicks te rijden of zou ik beter een band kopen zoals een supercorsa SP?

Die moto heeft deze winter in mijn onverwarmde garage gestaan en die banden zijn dus blootgesteld aan echt lage temperaturen. Is dat een probleem?

De achterband heeft zones die wat blauwachtig zijn. Is dat een probleem?

Hoe kan ik inschatten hoe ver die banden al versleten zijn?

Ik lees hier over de limiet aanvoelen, de band begint een beetje te schuiven enz..... . Op circuit heb ik nog maar twee keer mijn band voelen schuiven. Nja vorig jaar op het circuit van Zolder, voorband weg en ik op mijn bakkes. Geen sprake van verwittigen of zo gewoon dus op mijn bakkes. Andere keer was op circuit van Mettet in de gietende regen, beetje teveel gas gegeven bij uitkomen van bocht en achterwiel zet stap opzij. Dat was prima te controleren maar ook dus wel zonder verwittiging.

Ik begrijp dat dus niet goed die zaak van die limieten aanvoelen via een soort verwittiging maar het zal wel aan mijn onkunde liggen zeker.

Awel graag verduidelijking daarover.

Thanks.

Michel
 
Ha Michel,

In slicks zitten kleine gaatjes om de zoveel cm. Zie je de gaatjes niet meer dan is het rubber op. Je kunt ok voelen of de band nog mooi rond is. Voel je een spoor dan wordt het tijd voor een nieuwe band. De verkleuring komt door opwarmen en afkoelen. Zie je vaker als ze een seizoen stil gestaan hebben.

Qua rondetijden kan je best met slicks rijden. Neem wel bandenwarmers. Dat scheelt ook in de slijtage. Ze verdienen zichzelf dus terug.

En.......mocht je om welke reden dan ok twijfelen aan de kwaliteit van een band neem dan een nieuwe. Bij twijfel wisselen!

Succes en heel veel plezier.

Groet,

Wooney
 
Hey,

Heb hier al veel gelezen over juiste keuze van banden voor gebruik op circuit. Ik rijd sinds 2014 op circuit een 5 tal keer per jaar. Meestal is dat op het circuit te Zolder. Mijn beste tijd daar is 2min05. Dat is met een oude superduke.

Nu heb ik deze winter een KTM RC8 gekocht, moto is volledig door vorige eigenaar omgevormd als circuitmoto. Er zitten nu Metzeler racetec RR slicks op.

Ik heb nog nooit met slicks gereden en als ik zo in dit forum lees is het ook af te raden voor mij want ik rijd waarschijnlijk niet snel genoeg om ze warm te houden. Langs de andere kant heb ik die slicks natuurlijk wel en ik ben nieuwsgierig naar hoe dat zou aanvoelen.

Dus dat is al een eerste vraag: zou ik het wagen om met die slicks te rijden of zou ik beter een band kopen zoals een supercorsa SP?

Die moto heeft deze winter in mijn onverwarmde garage gestaan en die banden zijn dus blootgesteld aan echt lage temperaturen. Is dat een probleem?

De achterband heeft zones die wat blauwachtig zijn. Is dat een probleem?

Hoe kan ik inschatten hoe ver die banden al versleten zijn?

Ik lees hier over de limiet aanvoelen, de band begint een beetje te schuiven enz..... . Op circuit heb ik nog maar twee keer mijn band voelen schuiven. Nja vorig jaar op het circuit van Zolder, voorband weg en ik op mijn bakkes. Geen sprake van verwittigen of zo gewoon dus op mijn bakkes. Andere keer was op circuit van Mettet in de gietende regen, beetje teveel gas gegeven bij uitkomen van bocht en achterwiel zet stap opzij. Dat was prima te controleren maar ook dus wel zonder verwittiging.

Ik begrijp dat dus niet goed die zaak van die limieten aanvoelen via een soort verwittiging maar het zal wel aan mijn onkunde liggen zeker.

Awel graag verduidelijking daarover.

Thanks.

Michel
Zelf zou ik niet met slicks gaan rijden als ik 2.05 op Zolder zou rijden..............en idd precies om de reden die je zelf ook al gelezen hebt "niet genoeg snelheid"
Ik zou eerder voor profiel-circuitbanden kiezen of semi-circuitbanden (goedgekeurd voor straat en geschikt voor circuits)

Bandenwarmers (koop een goed merk) verdienen zich idd terug door minder slijtage tijdens opwarmen van de banden (slicks kun je niet warmrijden) en je kunt vanaf de eerste meters gas geven.
Warmers kun je bij zowel slicks (must) als bij profiel-circuitbanden (voorkeur) gebruiken.

De motor en gemonteerde banden in een koude schuur kunnen ze wel 1 seizoen tegen, in die situatie zitten wel meer mensen.
Als je de losse banden bij voorkeur wel in een warmere ruimte kunt leggen.
Dat blauwe is geen probleem, meestal komt dat door heatcycles.

En versleten: die gaatjes waar Wooney het ook over heeft, maar meestal moet je op de vorm letten.
Meeste circuits zijn rechtsom en vertonen daarom ook de meeste slijtage aan de rechterkant.
Dus de ronde vorm moet bij voorkeur aan beide kanten hetzelfde zijn.
Die vorm is meestal eerder weg, dan de indicatoren (gaatjes) of je ziet eerst een raar slijtpatroon.

En band in 1 keer weg kan, maar heel vaak ligt dit aan de berijder en abrupt op het gas/rem te gaan (in combo met teveel hellingshoek)

Veel plezier, zo'n KTM is mooi speelgoed.


Lees anders hier even, daar wordt dezelfde vraag gesteld mbt snelheid/slicks:
Circuitbanden-Topic
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe je de grip van je voorband verloor op Zolder. Zou denken dat je te hard en abrupt je voorrem in kneep.

Los daarvan, mijn meest recente ervaring met slicks. Vorige week op val de vienne Frankrijk gereden. Asfalt 10 graden, wel bandenwarmers. Tijdens mijn eerste ronden ooit daar meerdere keren een bocht volledig verkeerd ingeschat, toch al remmend de bochten door gekomen. Punt is, het was en heel koud en ik reed heel langzaam. Toch kreeg ik veel grip van de pirelli slicks.
 
Inderdaad als er nog voldoende rubber op zit gewoon lekker rijden met die slicks, maar wel met warmers! Je hoeft echt niet onder de 1.50 te rijden om een slick warm te houden.
 
Je kan ook kijken naar de Metzeler Racetec CompK’s. Worden gemarket als instap slick. Zou dezelfde compound moeten zijn als de k3 of SP van pirelli. Voor 2018 heeft de band een facelift gekregen dus er is nog niet veel over te lezen maar het lijkt voor mij wel interessant. Lekker goedkoop ook 270 euro voor een set. Je kan ook kijken naar pirelli corsa 2’s zou je ook een heel eind mee kunnen komen en gaan langer mee dan slicks en bij wat regen ga je ook niet direct op je muil! Succes laat maar weten wat het is geworden
 
Laatst bewerkt:
Op zolder is veel stop en go met name achterop t circuit ik denk dat je met 2.05 wel genoeg temp in je slick kunt houden , gewoon proberen. Maar wel uit de warmers vertrekken. Beter voor de banden en t vertrouwen
 
Supercorsa SP is sowieso een goede keus voor zowel beginnende als ervaren circuitrijder (die wat meer levensduur wenst tov SC's).
 
wat co al zei , je zal de warmte best in de banden kunnen houden maar het is dan wel belangrijk dat je meteen de baan op kan rijden als je sessie start dus niet al 5 min aan het einde van de pitstraat staan wachten want dan koelen ze wel erg hard af .

zodra je de eerst de baan op ziet gaan de bandenwarmers eraf en het circuit op gaan bij terugkomst meteen de bandenwarmers er weer op .
 
wat co al zei , je zal de warmte best in de banden kunnen houden maar het is dan wel belangrijk dat je meteen de baan op kan rijden als je sessie start dus niet al 5 min aan het einde van de pitstraat staan wachten want dan koelen ze wel erg hard af .

zodra je de eerst de baan op ziet gaan de bandenwarmers eraf en het circuit op gaan bij terugkomst meteen de bandenwarmers er weer op .

Op zolder kun je beter de banden uit de warmers halen tot na de eerste rode vlag. Dit duurt de eerste 3 sessies zo'n 10 minuten :N
 
Dunlop D212 GP racer e. Prima grip en lekker lange levensduur. Let op, neem wel de band met de toevoeging "e". Staat voor endurance. De band zonder de "e" moet je echt hard rijden om het warm te houden. Anders trek je er een spoor in.
 
Hey,

Bedankt voor de vele antwoorden.

Ik ga dus in ieder geval bandenwarmers kopen. Mijn eerste circuitdag is op het circuit van Zolder, het is een cursus niveau 1+ zal dus niet echt hard gaan. Die dag ga ik toch die Metzeler racetec RR slicks gebruiken, zien er nog vrij goed uit. Als dat meevalt dan probeer ik te blijven rijden op slicks.

Mijn val op Zolder vorig jaar. Dat was in de ziekenhuisbocht, ik sneed die bocht aan en was niet meer aan het remmen gewoon op hellingshoek ook geen gas gegeven. En dus bam mijn voorwiel plots weg. Nochthans had ik die bocht zeker al sneller genomen en zo. Was 20 april einde eerste sessie en het was nog behoorlijk koud. Die voorband was ook verre van een echt circuitband (weet niet meer wat het was aanmerk en zo).

Nu goed ik probeer me nu een beetje meer te verdiepen in banden en zo, lijkt me echtnodig.
 
dat kwam dan waarschijnlijk omdat de zijkant van je voorband niet warm genoeg was. er is een techniek om dit wel voor elkaar te krijgen , trail breaken :]
 
Bandjes gewoon op de goede druk (dat is vrij laag in vergelijking met een normale band), lekker in de warmers en voorzichtig lekker door gaan rijden, steeds wat harder door remmen en wat harder uit accelereren, voor zover dit gaat met niveau 1+.

Wat ik hierboven nog niet heb gezien is de vraag naar de compound van je slicks. De Metzeler Racetek RR profiel versie heeft de compounds k0/k1/k2 waarbij de 0 de zachtste is en 2 de hardste. Hoe zachter de compound hoe makkelijker hij opwarmt maar deste harder deze slijt.
 
Vooraan een K1 en achteraan een K2.

Trailbraking dat heb ik nog nooit gedaan en in mijn snelheidsgroep denk ik niet dat veel mensen dat doen.

Ik zal zo een beetje proberen.

Probeer me nu echter voornamelijk te concentreren op rijlijn en bochtensnelheid.
 
2.3 atm voor en 1.9 atm achter bij kouder weer, ochtenden.
2.5 atm voor en 1.7 atm achter bij warm weer.

Warm gemeten in de bandenwarmers of net na de sessie.

Als het echt lekker zomer weer is, zou een k2 voor en een k1 achter nog beter moeten werken ivm vica versa.

Trailbraking is ook gunstig voor grip. Je voorband vervormd door de remdruk. Hierdoor krijg je een grotere contact patch. Gedoseerd afbouwen na het aanremmen. Kan de bochtensnelheid omhoog.
 
Eens met Thijzel,

Trailbraking is remmen tot aan de apex en is een techniek die je toch wel zal moeten leren wil je progressie maken, maar dit moet wel mogelijk zijn in je groep.

Echter zou ik wel een k1 voor en een k2 achter hanteren, een achterband slijt namelijk sneller dan een voorband en op je voorband wil je sowieso grip. een slippertje van het achterwiel is immers makkelijker op te vangen dan een slippertje op je voorwiel.
 
Setje Racetec RR's aanschaffen, goedkoper dan Pirelli en even goed. Kan je ook gebruiken zonder bandenwarmers.
Eventueel een set rosso's als je liever bij Pirelli blijft
 
Terug
Bovenaan Onderaan