Vraagje voor de nederlanders op sportbike's

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Als ik hier zo de berichten lees dan krijg ik de indruk dat de nederlanders die hier met sportbike's rijden (GSX-R, R1, R6, ZX9, ZX6, ...) slechts aan klaverblad racen doen. Ik heb zo de indruk dat jullie enkel jullie fiets buiten halen bij mooi weer om op circuit of klaverbladen te gaan rijden. Niets mis mee is wel eens tof maar doen jullie oook andere dingen met de motor zoals een toerrit of iets dergelijks of zijn jullie enkel te vinden op PPP en aanverwanten. Correct me if I'm wrong en dit is zeker niet als een belediging ofzo bedoeld, maar gewoon uit nieuwgierigheid daar ik jullie enkel over racen, PPP, nordschlieffe, assen, ... hoor praten.
 
Als ik hier zo de berichten lees dan krijg ik de indruk dat de nederlanders die hier met sportbike's rijden (GSX-R, R1, R6, ZX9, ZX6, ...) slechts aan klaverblad racen doen. Ik heb zo de indruk dat jullie enkel jullie fiets buiten halen bij mooi weer om op circuit of klaverbladen te gaan rijden. Niets mis mee is wel eens tof maar doen jullie oook andere dingen met de motor zoals een toerrit of iets dergelijks of zijn jullie enkel te vinden op PPP en aanverwanten. Correct me if I'm wrong en dit is zeker niet als een belediging ofzo bedoeld, maar gewoon uit nieuwgierigheid daar ik jullie enkel over racen, PPP, nordschlieffe, assen, ... hoor praten.

Ja, we toeren naar de PPP en of de baars toe via de vele mooie bochtige binnenwegen die nederland rijk is. En ik ga voor mijn plezier niet in de regen rijden. Sorry. :)
 
Toerritten doen we ook, alhoewel van toeren vaak niet veel terechtkomt. :P })

Klaverblad soms maar dat gaat vervelen, en er staat tegenwoordig vaak van die lasermannetjes. :j

Ik geef toch de voorkeur aan mooie bochtige weggetjes, daar is het goed rijden. :]
 
Ik rij ook met regen....gebruik mn fiets wel es naar mn werk...en voor de rest ben ik aan het gassen.... :j toerritten...niet voor mij dankuwelzeerbeleefd...
 
Tsja een Sportsbike is daar natuurlijk wel voor gemaakt he.....maar ik ga idd ook wel es toeren, maar t komt er toch altijd op neer dat ik bochies enzo ga zoeken! das toch het motorrijden voor mij....en ja about de Nordschleife: das gewoon fantastisch :}

EDIT: en in de regen rij ik niet, ben een mooi-weer rijder....
 
Rij soms met regen maar liever niet...

En wat is een toerrit? :? Een mooie tocht door een mooie omgeving kun je een toerrit noemen, maar dat wij die route zo snel mogelijk proberen af te leggen.. tja.. })
 
Met toerrit bedoel ik van die dingen georganiseerd door motorclubs. Pijltjes volgen of roadbook rijden (al bol ik die ook op een hoog tempo af) je weet wel die dingen voor mensen zoals ik die nooit de weg onthouden en altijd verkeerd rijden. Of de roadbooks die je in sommige motortijdschriften terugvindt.
 
Ja, ik doe ook wel eens andere dingen...

* Woon-werk (bij mooi weer en/of verwacht zwaar verkeer, zoals aankomende vrijdag)
* Dijkjes (nu zo'n 60 % v/d gereden kilometers)
* Evenementen (Kawa powerday enzo)
* Georganiseerde toerritten? Nee... Meeste ritten zijn niet bedoeld om af te leggen in een stevig tempo. Dit wordt je dan ook niet in dank afgenomen. En rustig rijden (onder de min. snelheid) ligt me meestal niet zo goed... Ook niet waarvoor een sportmotor gemaakt is.

Klaverbladeren? Vinnik de laatste tijd minder uitdagend... Ga binnen 5 minuten met 100-120 over Ressen (afhankelijk van hoe lang geleden de laatste keer was / de vorm waarin ik die dag ben) en heb daar na een paar rondjes al weer genoeg van... Nu heb je bij Ressen nog de mogelijkheid afslag Elst en terug te pakken, wat het weer iets boeiender maakt, maar het klaver bladeren is niet het hoofd-doel bij het rijden...

Bochtige weggetjes of een circuitje trekken me veel meer... :)

En rijden met minder mooi weer? Not! Ik heb een mooie 406 HDI voor de deur staan die me minder per kilometer kost dan de motor... Als ik motor rij, moet ik dus lol kunnen hebben, niet kou lijden/zeiknat worden & constant het gevoel hebben da'k moet inhouden vanwege de weersomstandigheden, denkend aan hoe lekker de auto zou zijn in dat pleurisweer...

Maar soms is er die kriebel en dan ga je er toch op uit... Dit voorjaar was droog weer en een temp van 5 graadjes of hoger al mooi genoeg... Ook tussen kerst en nieuwjaar nog een paar keer effe gereden (toppunt: -5 en sneeuw / ijs) Dus de definitie van niet mooi genoeg weer wordt wel bijgesteld... :)
 
Ik heb iets gelezen van een toerrit in Belgie van 1000 km.
Je vertrekt om 12 's middags en de meesten komen pas laat in de nacht/vroege morgen toe. Elk jaar haakt meer dan een kwart af.

Lijkt mij wel leuk om dat eens te doen. Je kan dan ook niet echt meer van een "toerrit" spreken.
Je krijgt een roadbook mee en dan moet je maar aan de checkpoints zien te geraken.
Het is al een prestatie op zich dat je de toer uitrijdt.

En wie echt sportief wil rijden: de eersten komen toe rond 10 uur 's avonds :)

Spijtiggenoeg is de rit steeds in juni dus in volle examenperiode. Het zal dus voor binnen enkele jaren zijn als mijn studententijd afgelopen is.

ps: van dat klaverbladrijden, slijten je banden daar niet erg ongelijkmatig van?
 
Ik heb een sportmotor, en daar doe ik mee wat ik wil, vakantie, onverharde passen, in de regen rijden, alhoewel ik daar nooit voor kies, maar dat overkomt me, in de sneeuw rijden ook trouwens.

Maar bochtjes is het beste, dus zo vaak mogelijk naar Duitsland of Frankrijk ed.

Toerritten , wel eens geprobeerd, maar is toch over het algemeen heeeeel ander publiek.
Heb het een paar keer geprobeerd, maar na vragen over of het allemaal wat minder kon maar afgehaakt.

Mooiste was nog een een keer dat je gewoon voor de lol mee deed of op tijd, klonk niet verkeerd, maar had zin om rustig aan te doen, terrasje te pakken ed, kom ik terug, vraagt die gast waarom ik me niet voor de tijdrit had ingeschreven, was ik 2e geworden. :? Ik vraag me nog steeds af wat de rest gedaan heeft dan.
 
Als ik ga rijden draait het uiteindelijk ook uit op bochtjes rijden. Probeer zoveel mogelijk leuke stuurweggetjes mee te pikken. Ben een paar keer op de Baars geweest, maar ik vind het toch gaver om leuke stuurweggetjes op te zoeken. Op onbekend terrein is het veel leuker sturen. Krijg ik iig een grotere kick van.

Met onze eigen club rijd ik ook altijd toerritjes. Meestal met een klein groepje gelijkgestemden }) . En dan kan er ook behoorlijk stevig doorgereden worden. Gisteren nog een kort toerritje van 100 km gereden. Was erg leuk, ondanks een paar regenbuitjes. Afwisselend droge en natte weg. Voelde m'n achterwiel een paar keer flink opzij stappen. Vind het eigenlijk wel een uitdaging om in de regen ook lekker door te rijden.

Gebruik m'n motor ook nog om gp en superbike wedstrijden te bezoeken in binnen- en buitenland. Tijdens een tripje naar Monza vorig jaar betekende dat ook dat we sneeuw op de weg aantroffen.

En een circuitdagje op z'n tijd is ook erg :9~
 
Ik rijd voor mijn lol..dus niet in de regen,als ik er in terecht komt pech maar liever niet.
Wat betreft ppp.....ring..circuitdaagjes....snelle tripjes hier en daar ach daar heb ik hem voor anders zou ik een ander type motor rijden :r
Vakantie met de motor doe ik niet naar Assen met de motor ook al niet meer naar mijn werk ook niet(alleen maar stoplichten),puur voor de lol/fun/snelle ritjes.
Ik heb wel jarenlang met de motor naar mijn werk gereden maar toen kon het nog.
Wat betreft toerritjes gaat mij veel te langzaam,maar met een ander soort!!!!! motorfiets zou ik best wel eens een 1 middagje willen toeren ;) Ik rijd op mijn werk alle type's die er maar rondrijden dus ik weet wel wat het is maar voor mij zelf zoiets neeeeeee :r :r :r
Als je met een sportfiets rijd daagt hij uit...zovan komt er nog wat van.....gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaassssssssss snappie :?
Nu rijd ik zo'n 10/15000 per jaar is meer geweest 20/25000 per jaar maar geniet nog uuuuuuuuuuurrrrrrrrgggggggggg veel van het rijden.
 
In NL regelmatig op- en afritjes, klaverblad enzo (vanmiddag nog Hoevelaken en PPP), binnendoor- en dijkweggetjes. En ook nog af en toe topsnelheid checken. Verder een paar keer per jaar naar DLD (Kicxtour, nu Opkiktoer) en weekendjes daarheen. Daar genoeg wegen om lekker te "toeren".
En voor de toerritgroentjes: met een routebeschrijving rij je lekker je eigen tempo! Das heel wat anders als achter een voorrijder aansteppen......
 
Motor wordt puur als hobby-object gebruikt. Een enkele keer mee naar m'n werk, maar dan betrap ik
mezelf er al vrij snel op dat ik toch stiekem aan het spelen ben terwijl ik dan niet in het leer rij.... :]

Na verloop van tijd weet je overal in de buurt wel zo'n beetje waar de leuke bochtige
stukjes zijn en zorg je ervoor dat je een beetje rendement uit je kostbare vrije tijd haalt.

Mooi voorbeeld: ik ging een keer met Dutchchili naar Oudewater/Ijsselstein en terug zijn we
via de snelweg gegaan. 'k geloof dat we elke af-en oprit gehad hebben richting huis.
Remmen, sturen, keren, gassen, sturen en wachten op de volgende afrit... :9
 
Alleen hobby, als het regent en het koud is pak ik de auto lekker warm en droog. Enne toerritten No Thanks!!!, dat rustig aan we komen er wel is slecht voor m'n gemoedsrust.
 
Ik rij voornamelijk snelweg op en afritten, toeren op B-weggetjes doe ik bijna nooit. Racen op B-weggetjes wel :) . Ik wil nog een keer een circuit dag doen, dat heb ik nog nooit gedaan... Assen lijkt me dan ook erg tof :9~ . Woonwerk verkeer noop, in de regen al helemaal niet. Het mooiste van motor rijden is plat door de bocht en verschrikkelijk hard optrekken en remmen }) en dat gaat het beste bij droog weer en een aangenaam temperatuurtje van zo'n 20+ graden.
 
Gezien het feit dat ik geen auto heb gebruik ik de motor zo'n beetje overal voor. Woon-werk, elk weekend 228 km snelweg (Delft-Ede en weer terug) en op zondag: STUREN. (op de veluwe) Het liefst op kleine bochtige weggetjes, maar af en toe een klaverblad is wel ok. Voor even. Ik vind wel dat de lol daar nl snel vanaf gaat.
Als ik in Delft zou moeten rijden in het weekend zou ik ook PPP nemen, want vlgs mij is het veel te druk hier om ergens anders te rijden.
Het vervelende is dat ik er BT096 onder heb (zeg maar 010 voor een 400) en die slijten als een gek. Na 5000 km moet er weer een nieuwe achterband onder...

Oja, en als ze pekel gestrooid hebben met het OV, maar alleen omdat het gratis is voor mij, anders zou ik erop :r
 
Laatst bewerkt:
Nou, het zat zo: die wilde ik -misschien- kopen. Maar ik heb besloten nog maar even door te sparen.
 
Maar staat ie nou nog te koop of niet (in je sig nog wel)?

Oh ja, de gixxer wordt dagelijks woon-werk gebruikt, heen snelweg, terug meestal dijkjes :9 , maar ook wel eens op 't klaverblad :9 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan