Vraagje voor ervaren regenrijders

Grens rustig opzoeken en verleggen. Zaak is alles op tijd af hebben en vloeiend rijden. Hanging off techniek doet hier uiteraard wonderen doordat de motor rechterop kan blijven waardoor je het vermogen beter kwijt kan aan de weg. Rij nu zelf op bt002's en moet wel zeggen dat dat nog wel ff aftasten is waar de grens ligt. Bij regen iig een band met voldoende profiel of een echte regenband (op het circuit) gebruiken. Zelfs kneedown behoort tot de mogelijkheden in de regen!


:^

Zo heb ik vorig jaar ook weekend in de eiffel gereden in de zeikende regen... het verbaaste hoe hard ik aan het eind van de eerste dag door de regen kon rijden op mijn supercorsa's. Werkelijkwaar een super weekend gehad. Betwijfel of ik het met droogweer leuker had gevonden... omdat de grensen bij nat wegdek veel lager liggen wordt de kick van het rijden veel sneller bereikt :P


Maar idd.
In de bochten lekker naast de motorhangen.. en heel vloeiend rijden, let op je lijnen in de bochten en kijk de bochten goed door, bij het uitkomen langzaam op het gas (opbouwend gas geven), rustig aanremmen voordat je harder gaat remmen en rustig insturen..

/edit: en vooral niet krampachtig op de motor gaan zitten omdat het wat gladder is... lekker losjes op de motor zitten en luisteren naar dat kreng :]
 
Ik geef toe het is wat laat voor een reactie maar beter laat dan nooit.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.

Ik rij zelf op een Pan st1100 en ben deze zomer op vakantie geweest naar het zwarte woud, ook in stromende regen gereden en het gaat nu al wel een stuk beter, het is gewoon uitproberen.

Eerst geprobeerd om recht uit de gang er goed in te houden in de stromende regen op de snelweg. Had er op een gegeven moment 160 voor en het kwam echt met bakken uit de hemel en niks gemerkt van gripverlies, harder durfde ik niet, maar gaf voor mij aan dat er in de bochten meer mogelijk moet zijn dan wat ik tot dan toe deed.

Ik rij nu iets harder door de bochten in de regen en voel me er veiliger bij dan voorheen.

grt,

Niek
 
Mwoh, ik rijd nooit écht op m'n gemak in de regen, hoewel ik het hele jaar door rijd, elke dag.
Belangrijkste is zoveel mogelijk ontspannen. Dat betekent ook dat je het rijgedrag aanpast aan wat je voelt/denkt dat mogelijk is en je niet gek laat maken.

Ik hoorde mensen wel zeggen dat ze in de regen bijna net zo hard rijden als bij droog weer. Da's mooi, maar dat werkt voor mij niet. Daarom probeer ik dat ook niet. Dan maar wat minder snel thuis.....
 
Ik zal je niet adviseren om je grenzen op te zoeken, de grens vindt jou vanzelf wel.

Als het regent, kijk naar het wegdek, kijk naar de hemel, voel de druppen op je helm uiteen spatten.
Positioneer jezelf goed op de motor, neem een hap lucht en schreeuw zo hard je kan, dat niets (maar dan ook echt helemaal niets) jou tegen kan houden.
Geeft een enorme motivatie-boost.

Gewoon rijden, het gaat steeds harder en vertrouwder.

Je moet je goed voelen bij de gemonteerde bandjes.
Onvoldoende grip is onvoldoende vertrouwen en dan ben je dus bang om te vallen.

Ik heb ook soms enige angst om onderuit te gaan in de regen, gelukkig niets om je voor te schamen. M-F=praatgroep
 
Bij regen, gewoon je snelheid aanpassen en op je gemakje rijden. Niks aan de hand ( ja, buiten sla je op Diablos SC's oid rijdt natuurlijk )

Bij een normale goede band als een MPP/MPR, BT014/BT021 oid kan je prima door de regen rijden. Rijdt zelf 365 dagen per jaar, en ook met een zware sportmotor is dit prima te doen. Gewoon goede band erop, snelheid aanpassen en er kan je weinig gebeuren. Mischien eens een stapje opzij, weet je meteen waar de grens ligt.

Maar denk nooit dat je kan rijden als bij droog weer, want dan zal je snel dat zwarte spul kussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan