vraagje ZAC of gewoon CRT's en vrijrijden

FZR1000 Naked

MF veteraan
25 apr 2003
1.208
70
Rotterdam
Hoi,
Een paar maanden geleden heb ik mezelf een R1 uit 98 cadeau gedaan, maar eigenlijk is het zonde dat het potentioneel van deze motor totaal niet tot z'n recht komt op de openbare weg.
Voor je het weet ben je je rijbewijs kwijt en heb je een 2e hypotheek nodig voor je behaalde boetes.

Dus heb ik het idee opgevat om volgend jaar maar de circuits onveilig te gaan maken.
Ik wilde beginnen met de Toms cursus (kan ik evt. een licentie aanvragen)

Maar wat daarna ?
Gewoon vrij gaan rijden of evt. wat extra cursusen doen.
Of daadwerkelijk m'n licentie aan gaan vragen en mee gaan doen met de Z.A.C. ?

Qua kosten is meedoen aan de ZAC een stuk duurder dan vrijrijden.
Ieder jaar een licentie
Ieder jaar een gezondheids verklaring (ben de 40 net gepasseerd)
En er is ook nog iets met specifieke helmen volgens knmv lijst (is me nog niet helemaal duidelijk).
Misschien nog andere kosten die ik niet eens weet (buiten slijtage enz.)

Het competitie verband van de ZAC lijkt me wel leuk, maar in 1e instantie gaat het mij erom om gewoon lekker te kunnen blazen op een circuit.

Dus, wat is verstandig.
Eerst maar een jaartje circuit ervaring opdoen d.m.v. trainingen en vrijrijden en daarna verder kijken?
Of gewoon voor de ZAC gaan ?

Wat is jullie mening ?
 
Gewoon meteen Cup rijden, ga ik ook doen :] Waarschijnlijk wordt ik wel elk rondje 10x gelapt, maar dan kan ik wel zeggen dat ik op Assen gereden heb ;) Maar zonder gein, je moet gewoon doen waar je zelf zin in hebt. Ik denk dat je best in 1x ZAC kan gaan rijden, alleen dan moet je wel in 1x wedstrijden 'willen' rijden natuurlijk. Gewoon zo opbouwen waar je jezelf het meest prettig bij voelt.
 
Zo doe ik het: Project circuit rijden!

Als je nog nooit op het circuit heb gereden zou ik eerst eens een aantal cursus dagen doen, je kan jezelf heel makkelijk verkeerde dingen op het circuit aanleren. Ik heb nu 2x op Assen gereden waarvan de 2e keer Sport grid time. En ik werd heel veel ingehaald. Ik rij 1.42.550 dus echt langzaam niet eens.

Ik zou zeggen doe een aantal cursussen ga eens wat circuit dagen af en ga dan in de ZAC beginnen. Word je tenminste niet continu ingehaald en kan je ook een beetje vlot rond rijden.
 
Ik ben ook kalm aan begonnen.
Heb eerst een ciruitracer gekocht (juni dit jaar)en ben daar een zestal dagen mee gaan doen (Spa en Assen).
Reed een stuk relaxter met mn racer dan met mn straatmotor en daarom heb ik mn straatmotor verkocht. Heb ook mn racer weer verkocht (na 5 maanden) en heb een nieuwe GSXR 750 voor volgend jaar besteld zonder kenteken.
Rij 1.36 op assen en kan goed in de gridtime/groep 4 meekomen. Wordt niet veel ingehaald. (gelukkig ;) ) Dit is mn eerste jaar dus het gaat goed vind ik.
Wou eerst TOMS gaan doen echter hoorde ik van alle kanten dat je daarvan niks leery en is dus zonde van me geld. Ga daarom volgend jaar de KNMV cupcursus doen.
Kost wat meer maar je krijgt er meer voor en leert ook meer. Daarnaast heb je dan ook je B licentie ipv C licentie. Dat is die 300 euro me wel waard. Ga volgend jaar ong 15 circuitdagen doen en wil aan het einde van het jaar een paar ZAC-races gaan doen om het eens mee te maken en om te kijken of ik een beetje mee kan komen.
Maar eerst volg ik dus een paar dagen/cursussen om mn tijden naar beneden te gooien en beter te leren rijden. Wil (volgens oude assenstandaard dit jaar) een 1.32/1.33 rijden en op Zandvoort een 2.04. Dan ga ik mee doen met de ZAC.
Moet 28 november voor de sportmedische keuring.
Overigens hoeft dat voor zac niet. Geloof dat een handtekening onder een verklaring voldoet. Bij cup is dit niet zo. Keuring is tot je 30 of 40 geldig en dan moet je elk jaar opnieuw. Medische keuring kost 70 euro.
 
Ik ben ook kalm aan begonnen.
Heb eerst een ciruitracer gekocht (juni dit jaar)en ben daar een zestal dagen mee gaan doen (Spa en Assen).
Reed een stuk relaxter met mn racer dan met mn straatmotor en daarom heb ik mn straatmotor verkocht. Heb ook mn racer weer verkocht (na 5 maanden) en heb een nieuwe GSXR 750 voor volgend jaar besteld zonder kenteken.
Rij 1.36 op assen en kan goed in de gridtime/groep 4 meekomen. Wordt niet veel ingehaald. (gelukkig ;) ) Dit is mn eerste jaar dus het gaat goed vind ik.
Wou eerst TOMS gaan doen echter hoorde ik van alle kanten dat je daarvan niks leery en is dus zonde van me geld. Ga daarom volgend jaar de KNMV cupcursus doen.
Kost wat meer maar je krijgt er meer voor en leert ook meer. Daarnaast heb je dan ook je B licentie ipv C licentie. Dat is die 300 euro me wel waard. Ga volgend jaar ong 15 circuitdagen doen en wil aan het einde van het jaar een paar ZAC-races gaan doen om het eens mee te maken en om te kijken of ik een beetje mee kan komen.
Maar eerst volg ik dus een paar dagen/cursussen om mn tijden naar beneden te gooien en beter te leren rijden. Wil (volgens oude assenstandaard dit jaar) een 1.32/1.33 rijden en op Zandvoort een 2.04. Dan ga ik mee doen met de ZAC.
Moet 28 november voor de sportmedische keuring.
Overigens hoeft dat voor zac niet. Geloof dat een handtekening onder een verklaring voldoet. Bij cup is dit niet zo. Keuring is tot je 30 of 40 geldig en dan moet je elk jaar opnieuw. Medische keuring kost 70 euro.

Ga nu maar gewoon meedoen Bas, je rijdt snel genoeg om leuk in de S2 mee te komen, dus waarom wachten tot eind van het seizoen ? Heb je net de smaak te pakken, is het seizoen alweer afgelopen....

Begin dit jaar reed ik ook 1:37 op Assn (1e keer op de nieuwe baan) en nu 1:32.1, dus als je er maar vaak genoeg rijdt, maak je vanzelf progressie ;)
 
Gewoon paar circuitdagen doen en dan lekker gaan rijden in de ZAC na een TOMS of CRT-cursus. Je wordt ingedeeld op snelheid, dus je hebt altijd lol (dat hangt namelijk echt niet van je rondetijden af) en rijdt daardoor ook nog relatief veilig; je wordt niet steeds gelapt.

Als je sneller wordt ga je een groep hoger of naar de Cup (of ONK).
 
Ga nu maar gewoon meedoen Bas, je rijdt snel genoeg om leuk in de S2 mee te komen, dus waarom wachten tot eind van het seizoen ? Heb je net de smaak te pakken, is het seizoen alweer afgelopen....

Begin dit jaar reed ik ook 1:37 op Assn (1e keer op de nieuwe baan) en nu 1:32.1, dus als je er maar vaak genoeg rijdt, maak je vanzelf progressie ;)


He Hans bedankt voor je compliment ;)
Moet het nog ff aankijken.
Misschien dat ik er wel eerder mee begin. Zie wel hoe en wat.... :Y
 
Gewoon paar circuitdagen doen en dan lekker gaan rijden in de ZAC na een TOMS of CRT-cursus. Je wordt ingedeeld op snelheid, dus je hebt altijd lol (dat hangt namelijk echt niet van je rondetijden af) en rijdt daardoor ook nog relatief veilig; je wordt niet steeds gelapt.

Als je sneller wordt ga je een groep hoger of naar de Cup (of ONK).
ik zou iig niet de toms maar de crt cursus doen....
 
En uitgerekend per dag (en dus rijtijd) is de CRT cursus ook goedkoper. Heb je veel meer aan.
 
ik zou iig niet de toms maar de crt cursus doen....


Wat zijn de verschillen tussen deze 2 cursussen ?
Kosten, lokatie, lesstof ?

Hoe zit het eigenlijk met het helmen verhaal.

Wat ik begrepen heb, is dat je alleen maar mag rijden met een helm die op de KNMV helmen lijst staat!!
Maar op dezelfde lijst staat, Quote:
"Helmen op deze lijst blijven 3 jaar op deze lijst staan, hierna worden ze verwijderd".

Dus stel, ik koop een schitterende Arai RX7 á € 825,- (niet dat ik daar het geld voor zou hebben),deze is op Januari 2003 op de lijst gekomen.
Zou dat betekenen dat je volgend jaar niet eens mag rijden met deze helm ?
 
Wat zijn de verschillen tussen deze 2 cursussen ?
Kosten, lokatie, lesstof ?

Hoe zit het eigenlijk met het helmen verhaal.

Wat ik begrepen heb, is dat je alleen maar mag rijden met een helm die op de KNMV helmen lijst staat!!
Maar op dezelfde lijst staat, Quote:
"Helmen op deze lijst blijven 3 jaar op deze lijst staan, hierna worden ze verwijderd".

Dus stel, ik koop een schitterende Arai RX7 á € 825,- (niet dat ik daar het geld voor zou hebben),deze is op Januari 2003 op de lijst gekomen.
Zou dat betekenen dat je volgend jaar niet eens mag rijden met deze helm ?

Nope, vanaf het moment dat je hem ter keuring aanbiedt is hij voor 3 jaar goedgekeurd. Als hij tenminste in dezelfde staat blijft ;)

Verschil TOMS en KNMV wegracecursus is dat je bij de één een C-licentie krijgt en bij de andere een B-licentie. Als je ooit CUP wil gaan rijden heb je een B-licentie nodig en als je dan TOMS gedaan hebt, moet je dus alsnog de (duurdere) KNMV wegracecursus volgen.

Ik was zo'n dummy en heb ze allebei gevolgd, waarbij ik de KNMV wegracecursus gewoon beter vond (2 dagen praktijk en 1 dag theorie). Dat betekent niet dat de TOMS cursus slecht is, maar in één dag kun je gewoon niet zoveel stoppen en de organisatie is stukken minder.

Kortom, uiteindelijk is de KNMV wegracecursus gewoon voordeliger, als je tenminste ooit nog eens CUP (of ONK) wilt gaan rijden. En anders heb je voor iets meer geld gewoon een betere cursus.

O ja, TOMS is op Zandvoort en KNMV op Assen ;) Zeker nu met de nieuwe baan, zou je één van de eersten zijn die op de baan mag rijden, mocht je besluiten de KNMV cursus te volgen.
 
Nope, vanaf het moment dat je hem ter keuring aanbiedt is hij voor 3 jaar goedgekeurd. Als hij tenminste in dezelfde staat blijft ;)

Verschil TOMS en KNMV wegracecursus is dat je bij de één een C-licentie krijgt en bij de andere een B-licentie. Als je ooit CUP wil gaan rijden heb je een B-licentie nodig en als je dan TOMS gedaan hebt, moet je dus alsnog de (duurdere) KNMV wegracecursus volgen.

Ik was zo'n dummy en heb ze allebei gevolgd, waarbij ik de KNMV wegracecursus gewoon beter vond (2 dagen praktijk en 1 dag theorie). Dat betekent niet dat de TOMS cursus slecht is, maar in één dag kun je gewoon niet zoveel stoppen en de organisatie is stukken minder.

Kortom, uiteindelijk is de KNMV wegracecursus gewoon voordeliger, als je tenminste ooit nog eens CUP (of ONK) wilt gaan rijden. En anders heb je voor iets meer geld gewoon een betere cursus.

O ja, TOMS is op Zandvoort en KNMV op Assen ;) Zeker nu met de nieuwe baan, zou je één van de eersten zijn die op de baan mag rijden, mocht je besluiten de KNMV cursus te volgen.
daar komt bij dat er bij de toms meer onzin tussen zit en bij de crt dagen je echt op het circuit aan het rijden/racen bent. je leert er veel meer van.

ik heb helaas ook beide gedaan....
 
Gewoon vrij gaan rijden of evt. wat extra cursusen doen.
Of daadwerkelijk m'n licentie aan gaan vragen en mee gaan doen met de Z.A.C. ?

Als je toch al de TOMS-cursus doet, kost deelname aan de ZAC je 185 euro extra (150 voor je licentie en 35 voor de contributie van de DNRT ervan uitgaan dat ze de prijs niet verhogen).

Dat geld is het zeker waard, hoor! Vrij rijden is leuk, maar het is geen racen. Alleen een wedstrijd rijden is racen. In welke klasse of hoe snel dat maakt verder niks uit. Als je maar lol hebt.
 
Bedankt voor jullie reakties.
Ik denk dat ik waarschijnlijk toch gelijk met ZAC ga beginnen, eerst natuurlijk wel de TOMS doen.

Ik ben alvast begonnen om m'n fiets circuit klaar te maken.

zie attachment

Bijlage: R1 Raceplastic.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met zo'n CRT kan je toch nog geen licentie aanvragen?
Met een TOMS wel.

Tenminste in die veronderstelling ben ik, of heb ik het nu helemaal verkeerd?
 
Met zo'n CRT kan je toch nog geen licentie aanvragen?
Met een TOMS wel.

Tenminste in die veronderstelling ben ik, of heb ik het nu helemaal verkeerd?
Jij verwart een normale CRT dag met de CRT (aka KNMV) voorjaarscursus. Deze laatste is 1x per jaar, volgend jaar maart is het weer zo ver. 3 dagen waarvan 1 dag theorie en 2 dagen praktijk op Assen. Met deze cursus heb je gelijk 'alle' licenties en mag je alles rijden (ONK, Cup, ZAC), met TOMS alleen ZAC.
 
Jij verwart een normale CRT dag met de CRT (aka KNMV) voorjaarscursus. Deze laatste is 1x per jaar, volgend jaar maart is het weer zo ver. 3 dagen waarvan 1 dag theorie en 2 dagen praktijk op Assen. Met deze cursus heb je gelijk 'alle' licenties en mag je alles rijden (ONK, Cup, ZAC), met TOMS alleen ZAC.
Daarom heet dat ding ook de KNMV wegracecursus, waar het CRT de praktische invulling van de praktijkdagen voor zijn rekening neemt ;)
 
Haha, als ik al die fora zo afstruin wordt het nog druk volgend jaar met de wegracecursus en de ZAC :P

Weer een boel 'vers bloed' in aantocht :)
 
Ik heb afgelopen jaar ook de TOMS gedaan en vond het behoorlijk tegenvallen.
Volgend jaar ga ik ook "gewoon" een aantal circuitdagen (vrij rijden) doen. ZAC zie ik nog niet echt zitten, maar ik heb dan ook geen circuitmotor. Komt misschien ooit nog wel eens. }) O-)
 
Ik heb afgelopen jaar ook de TOMS gedaan en vond het behoorlijk tegenvallen.
Volgend jaar ga ik ook "gewoon" een aantal circuitdagen (vrij rijden) doen. ZAC zie ik nog niet echt zitten, maar ik heb dan ook geen circuitmotor. Komt misschien ooit nog wel eens. }) O-)


Wat kan je me vertellen over de Toms.
Waarom vondt je het tegenvallen?
 
Nope, vanaf het moment dat je hem ter keuring aanbiedt is hij voor 3 jaar goedgekeurd. Als hij tenminste in dezelfde staat blijft ;)

Da's minder... dus mijn Arai Quantum/F Haga replica van 5 jaar oud kan ik niet meer mee rijden dan? Zijn ze daar streng op? Een nieuwe Arai kopen wordt ik niet vrolijk van.... '(
 
Da's minder... dus mijn Arai Quantum/F Haga replica van 5 jaar oud kan ik niet meer mee rijden dan? Zijn ze daar streng op? Een nieuwe Arai kopen wordt ik niet vrolijk van.... '(
Met mijn 4,5 jaar oude HJC heb ik ook een mooi keuringsstickertje gekregen t/m 2008.

Hier staat de helmenlijst, anders gewoon even je helm ter keuring aanbieden tijdens de wegracecursus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan