vraagje ZAC of gewoon CRT's en vrijrijden

Da's minder... dus mijn Arai Quantum/F Haga replica van 5 jaar oud kan ik niet meer mee rijden dan? Zijn ze daar streng op? Een nieuwe Arai kopen wordt ik niet vrolijk van.... '(
Dat zeg ik dus, die 3 jaar gaat pas in nadat je hem hebt laten keuren. Dus als hij op de lijst voorkomt, kun je er nog 3 jaar mee rijden....
 
Dat zeg ik dus, die 3 jaar gaat pas in nadat je hem hebt laten keuren. Dus als hij op de lijst voorkomt, kun je er nog 3 jaar mee rijden....

Heren, het is je hoofd hoor die een helm beschermt. Een helm heeft een levensduur (als er in de tussentijd niet mee wordt gevallen) van ongeveer 5 jaar. Na deze tijd is de helm gewoon op. Ik zou op een helm niet gaan bezuinigen.
 
Met mijn 4,5 jaar oude HJC heb ik ook een mooi keuringsstickertje gekregen t/m 2008.

http://www.knmv.nl/html/PDFs/helmenlijst2005.pdf (Hier) staat de helmenlijst, anders gewoon even je helm ter keuring aanbieden tijdens de wegracecursus.

Even zoals het off. in de boeken staat.

Een helm, nieuw aangeschaft en die op de op dat moment geldige helmenlijst staat, word voor 4 jaar goedgekeurd, mits er niets meegebeurd.
Waarom 4 jaar, dit is door de helmen fabrikanten aangegeven als veilig.

Wie dus een 4 jaar oude helm laat keuren voor nog eens 4 jaar is erg dom bezig.
 
Heren, het is je hoofd hoor die een helm beschermt. Een helm heeft een levensduur (als er in de tussentijd niet mee wordt gevallen) van ongeveer 5 jaar. Na deze tijd is de helm gewoon op. Ik zou op een helm niet gaan bezuinigen.

Als er in 5 jaar niks mee gebeurt hoe kan een helm dan op zijn? Dat betekent dat na 1 jaar een hekm voor 20% op zou zijn... lijkt me ook niet gezond.
Ik ben het met je eens dat goede helm belangrijk is en dat je er niet op moet bezuinigen, maar dat een Arai van 700 euro waar niks mee gebeurt is na 5 jaar op is, dat gaat er bij mij niet in...
 
ik ga 29 april voor het eerst een CRT dag doen, en hopenlijk eind van het jaar de TOMS... misschien nog een VRO er tussendoor, kan nooit kwaad...

maar in april dus ook voor het eerst op de circuitracer rijden, gaat wat worden :X
 
Als er in 5 jaar niks mee gebeurt hoe kan een helm dan op zijn? Dat betekent dat na 1 jaar een hekm voor 20% op zou zijn... lijkt me ook niet gezond.
Ik ben het met je eens dat goede helm belangrijk is en dat je er niet op moet bezuinigen, maar dat een Arai van 700 euro waar niks mee gebeurt is na 5 jaar op is, dat gaat er bij mij niet in...

Je draagt de helm toch, zweet erin etc.
Hierdoor wordt uiteindelijk de binnenlaag ingedrukt en aangetast en wordt de werking gewoon minder.
:Z
 
Even zoals het off. in de boeken staat.

Een helm, nieuw aangeschaft en die op de op dat moment geldige helmenlijst staat, word voor 4 jaar goedgekeurd, mits er niets meegebeurd.
Waarom 4 jaar, dit is door de helmen fabrikanten aangegeven als veilig.

Wie dus een 4 jaar oude helm laat keuren voor nog eens 4 jaar is erg dom bezig.
Tja, de KNMV vind 'em wel veilig en die zijn streng genoeg anders. Hecht ik ff wat meer waarde aan, meneer ZAC.

Een ander zegt weer dat circuitrijden zowiezo dom is... of geplamuurde helmen goedkeuren, ook niet handig. :X
 
Tja, de KNMV vind 'em wel veilig en die zijn streng genoeg anders. Hecht ik ff wat meer waarde aan, meneer ZAC.

stupid.gif
 
Tja, de KNMV vind 'em wel veilig en die zijn streng genoeg anders. Hecht ik ff wat meer waarde aan, meneer ZAC.

Een ander zegt weer dat circuitrijden zowiezo dom is... of geplamuurde helmen goedkeuren, ook niet handig. :X


Tuurlijk, als je handig bent en de boel wil belazeren. B|

Je belazerd dus gewoon jezelf. |(
 
Tuurlijk, als je handig bent en de boel wil belazeren. B|

Je belazerd dus gewoon jezelf. |(
een beetje 'meester' ziet dat toch? :+
anyway,ik ben ook gecrashed en de helm niet vervangen,die dingen zijn knap prijzig (Arai)
Ik tikte even op het asfalt en kapot zal die niet zijn(krasje) maar helemaal lekker voel ik me er niet bij.
De 4 jaar zijn nu voorbij en moet er maar aan geloven....als er nog geraced wordt.......
 
Even zoals het off. in de boeken staat.

Een helm, nieuw aangeschaft en die op de op dat moment geldige helmenlijst staat, word voor 4 jaar goedgekeurd, mits er niets meegebeurd.
Waarom 4 jaar, dit is door de helmen fabrikanten aangegeven als veilig.

Wie dus een 4 jaar oude helm laat keuren voor nog eens 4 jaar is erg dom bezig.
Als je een helm elke dag op je knar zet en dan gaat rijden :] ,o.a woonwerkverkeer en in het weekend plezierritjes :Z .Tja dan slijt hij snel,niet bij een racer die hem max 15/20?dagen per jaar gebruikt.Dus deze is niet na 5 jaar versleten,maar na een jaar of 20 :+ .
Offe zie ik niet niet juist :?
Helmen zijn duur :(
 
Wat kan je me vertellen over de Toms.
Waarom vondt je het tegenvallen?
Ik verwachtte een circuitdag met lekker veel rijden. Alleen in de ochtend hebben we echter twee of drie korte sessies achter instructeurs over het circuit gereden.
Verder voornamelijk veel oefeningetjes, starten (vanuit stilstand zo hard mogelijk weg), remproef en -jawel- een knee-down oefening. Die bestond uit een cirkel van pylonnen op een vieze parkeerplaats (dat ik daar wat van zei werd niet erg gewaardeerd...). En nog wat theorie natuurlijk. Wel een leuke oefening was een baantje (formaat kartbaan) uitgezet met pylonnen en dat ging op tijd! Kon je wat winnen ook nog. Echt lastig om met een supersport snel al die krappe bochten te draaien. Aan het eind van de middag ook nog sprintjes gedaan steeds tegen 3 anderen met staande start, een paar bochten (op het circuit zelf) en dan afgevlagd worden. Alleen was ik steeds met mijn 13 jaar oude 600tje iedereen bij de start al kwijt. B|
Al met al had ik gewoon een normaal dagje vrij rijden moeten doen, want Zandvoort is echt zo gaaf :9~ . Nu heb ik wel dat TOMS papiertje om een licentie aan te vragen maar daar ga ik bij nader inzien voorlopig toch niks mee doen. Niet zo'n handige keuze van mezelf ook dus. Maar goed, volgend jaar ga ik weer een aantal circuitdagen doen. Een jaar later dan de Speedweek, vervolgens ONK rijden en daarna ergens word ik wereldkampioen. :z :+
Edit: Oh ja, de reden dat ik voor een cursus had gekozen en niet voor vrij rijden, is dat het mijne eerste "circuit-stapjes" waren. Het leek me verstandig met zo'n cursus te beginnen. Maar ook met de vrij-rijden wordt over het algemeen heel goed rekening gehouden met beginners (in speciale groepen, instructeurs die meerijden, etc.). Tja, dat wist ik niet van tevoren.
 
Laatst bewerkt:
Als je een helm elke dag op je knar zet en dan gaat rijden :] ,o.a woonwerkverkeer en in het weekend plezierritjes :Z .Tja dan slijt hij snel,niet bij een racer die hem max 15/20?dagen per jaar gebruikt.Dus deze is niet na 5 jaar versleten,maar na een jaar of 20 :+ .
Offe zie ik niet niet juist :?
Helmen zijn duur :(

Volgens mij zie je dat iets te simpel. :P

Behalve dat de binnenvoering door gebruik uitlubbert waardoor de helm minder veilig wordt, is de buitenschaal van een helm van kunststof en deze verouderd.

Bij een helm heb je normaalgesproken keuze tussen polycarbonaat of glasvezel/glasfiber. Polycarbonaat is goedkoper, maar de buitenschaal van zo'n helm verweerd als gevolg van de zon, en lucht (ook al ligt hij binnen in een hoes). Hierdoor wordt de helm minder sterk. Hierbij moet je eigenlijk 4 jaar aanhouden als 'houdbaarheid'.

Dure glasvezel helmen hebben geen last van UV-straling, zijn harder en gaan in principe langer (ca. 2x zo lang) mee. Ook deze helm krijgt voor de racerij maar een keuring van (volgens mij) 4 jaar, maar de meeste zijn voor die tijd wel een keer goed gevallen. Wat je opzet moet je zelf weten, maar als je gaat racen kost het heel veel geld, maak dan ook wat hiervan op aan veiligheid (helm, rugbescherming, e.d.).

En nee, ik werk niet bij Arai of Shoei :P
 
Zowel de servicemensen van Arai als Shoei hebben mij verteld dat een helm makkelijk 10 jaar meegaat, mits er gekke dingen mee gebeurt zijn,natuurlijk.
Het is eerder de binnenkant die uitlubbert, dan het zachter worden van de buitenschaal.
 
Zowel de servicemensen van Arai als Shoei hebben mij verteld dat een helm makkelijk 10 jaar meegaat, mits er gekke dingen mee gebeurt zijn,natuurlijk.
Het is eerder de binnenkant die uitlubbert, dan het zachter worden van de buitenschaal.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
En als je je helm alleen maar gebruikt voor op het circuit, zal het uitlubberen ook wel meevallen (hoeveel uur rij je nu helemaal)

Maar aan de andere kant, de kans dat je in 3 jaar intensief circuit rijden/racen nooit een keer een valpartij hebt gehad, is ook niet erg groot.
En na een flinke valpartij lijkt het me ook niet geheel onverstandig om je helm te vernieuwen.
 
Ik zit me ook te oriënteren. Na een eerste circuitdag op Folembray kriebelt het heel hard. Ik zit er serieus aan te denken om me in te gaan schrijven voor de ZAC. Maar dan moet er eerst dus een cursus gedaan worden. Na de ervaringen hier gelezen te hebben, denk ik dat het de CT wegcursus wordt.
Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk op de site van de KNMV wordt niet helemaal duidelijk of je voor de cursus een medische verklaring moet hebben van de arts en ook is het me niet duidelijk wat er nou precies allemaal bij de prijs van de cursus inbegrepen zit. Krijg je de B-licentie erbij of moet je er apart voor lappen?
 
Ik zit me ook te oriënteren. Na een eerste circuitdag op Folembray kriebelt het heel hard. Ik zit er serieus aan te denken om me in te gaan schrijven voor de ZAC. Maar dan moet er eerst dus een cursus gedaan worden. Na de ervaringen hier gelezen te hebben, denk ik dat het de CT wegcursus wordt.
Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk op de site van de KNMV wordt niet helemaal duidelijk of je voor de cursus een medische verklaring moet hebben van de arts en ook is het me niet duidelijk wat er nou precies allemaal bij de prijs van de cursus inbegrepen zit. Krijg je de B-licentie erbij of moet je er apart voor lappen?
medische verklaring: nodig........en verder lappen en nog es lappen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan