vraagje

jacaladillen

Rookie
2 nov 2011
21
0
sorry als ik niet goed gezocht heb maar kon mijn antwoord niet terug vinden...

ik pas mijn motorrijbewijs en moter gekocht nu wilde ik er xeno in bouwen nu weet ik niet of dit wel kan en mag...

nu weet ik dat je elke set tekoop heb alleen ik vraag mijn af de warmte die de xeno lamp uitstraald (smelten van glas)

ik hoor het graag

mvg alwin
 
Refereer jij nu naar de plaats van 't brandpunt waar KB 't over heeft
Als fabrikanten een H4 of een H7 fitting gebruiken voor hun Xenon zorgen ze ook dat het lichtpunt op dezelfde plek zit als de gloeidraad zou zitten.

Het enige verschil is dat je bij een omschakelbaren Xenonlamp maar 1 lichtpunt hebt, terwijl een duplolamp H4 of H7 er twee vlak bij elkaar heeft.
 
Deze discussie is al eens eerder geweest hier op MF, een motorrijder met later ingebouwde xenon verlichting werd toen bekeurd. Er kan altijd een (over)ethousiaste motordiender komen die je bekeurt voor het feit dat je motorfiets niet meer voldoet aan gegeven van het kenteken (dus zoals hij ooit gekeurd werd)
zie ook : xenon verlichting toegestaan? laatste post van JanB.

Toch ben ik daar van teruggekomen. Ik heb later zelf ook de stap genomen en dubbele Bi-xenon gemonteerd. Dat geeft een pák extra licht. Ik mis het wel degelijk op m'n nieuwe fiets en zit er aan te twijfelen om het er toch weer op te zetten.

Xenon voor motoren is overigens NIET specifiek verboden, waar dat als "aftermarket" voor auto's wel verboden is. Wel moet Xenon aan de gebruikelijke eisen voldoen, zoals niet verblindend enz.
 
Ik weet niet of het voor alle types en/of motoren geldt maar let op met veelvuldig starten en Xenon! Op mn Africa Twin heeft het setje Bi-Xenon het maar een paar ritjes vol gehouden. Daar zitten nu weer de gewone H4 lampjes in. Liever weinig licht dan geen licht.
 
xenon is niet verboden op de motor, dus het mag.
het moet voldoen aan alle andere eisen die er voor verlichting zijn, dus niet verblinden etc.

geeft zeker een berg ectra licht, en daarbij andere kleur waardoor borden en wegbelijning etc veel beter zichtbaar zijn. Ook val je bij mist/regen velle zon, beter op voor tegemoet komend verkeer. wel moet je zorgen dat je koplamp glas goed schoon blijft om strooi licht te voorkomen.

verder is starten met xenon aan inderdaad slecht, gaat de boel van kapot, maar daarom zet je er een schakelaar tussen als die er al niet tussen zit.

kortom gewoon doen en al die zeurende mede motorfanaten lekker achter je aan laten rijden zodat ze ook wat zien;)
 
Ik zal het nog één keer vertellen dan;

Een Xenon optie kost op een Golf type 5 een slordige €1200,- geloof ik.
Denken jullie nou echt dat er dan alleen zo'n goedkoop Pilot setje ingeplakt word van €100,- ? Nou ik dacht het dus niet. Dan staan er dus ook twee geheel andere koplampen in die dus de Xenonpit brandpunt op de juiste plaats brengen en ook de lichtstralen de juiste richting op sturen.

Kortom, effe zo een Xenonnetje erin plakken is NIET de manier van werken. Noem mij eens 1 merk dat Xenon voert op motoren?

Duidelijk?

8-)
 
Ik zal het nog één keer vertellen dan;

Een Xenon optie kost op een Golf type 5 een slordige €1200,- geloof ik.
Denken jullie nou echt dat er dan alleen zo'n goedkoop Pilot setje ingeplakt word van €100,- ? Nou ik dacht het dus niet. Dan staan er dus ook twee geheel andere koplampen in die dus de Xenonpit brandpunt op de juiste plaats brengen en ook de lichtstralen de juiste richting op sturen.

Kortom, effe zo een Xenonnetje erin plakken is NIET de manier van werken. Noem mij eens 1 merk dat Xenon voert op motoren?

Duidelijk?

8-)

Dat het op de golf zoveel kost, is goed te begrijpen...Xenon bij auto's moet o.a. hebben
Sproeiers op de koplampen..
verstelbare koplampen, al of niet automatisch

En dan wil de koper natuurlijk ook dat het
Lang meegaat
netjes is ingebouwd...

Dus daar komt meer bij kijken dan een paar ballastjes ergens vastgeschroefd met rode of oranje draden....

HET ZIJN DE EXTRA KOSTEN DIE HET DUURDER MAKEN...

Een los xenonlampje kost bij de dealert ook 3x zoveel als bij brezan, dus doe de math....

Ik begrijp wel dat de aftermarket niet aan de afwerkingskwaliteit en wettelijke eisen kunnen voldoen, maar dat is ook niet interessant, zet maar een setje van 1000 euro die je er zo in kunt klikken naast een setje van 155 euro waar je de boel nog pas moet maken, en dan kiest 99 % voor het setje van 155 euro
 
Ik zal het nog één keer vertellen dan;

Een Xenon optie kost op een Golf type 5 een slordige €1200,- geloof ik.
Denken jullie nou echt dat er dan alleen zo'n goedkoop Pilot setje ingeplakt word van €100,- ? Nou ik dacht het dus niet. Dan staan er dus ook twee geheel andere koplampen in die dus de Xenonpit brandpunt op de juiste plaats brengen en ook de lichtstralen de juiste richting op sturen.
Omdat auto's met af fabriek xenon uitgerust worden met een sproei installatie van de koplampen en een automatische hoogteregeling. En ja: de koplamp zelf is ook anders, maar het grote geld zit 'm in de eerste twee opties.
Kortom, effe zo een Xenonnetje erin plakken is NIET de manier van werken. Noem mij eens 1 merk dat Xenon voert op motoren?
Iets wat begint met een B en eindigt met een W, een M zit ertussen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het nog één keer vertellen dan;
Een Xenon optie kost op een Golf type 5 een slordige €1200,- geloof ik.
Denken jullie nou echt dat er dan alleen zo'n goedkoop Pilot setje ingeplakt word van €100,- ? Nou ik dacht het dus niet. Dan staan er dus ook twee geheel andere koplampen in die dus de Xenonpit brandpunt op de juiste plaats brengen en ook de lichtstralen de juiste richting op sturen.
Kortom, effe zo een Xenonnetje erin plakken is NIET de manier van werken. Noem mij eens 1 merk dat Xenon voert op motoren?
Duidelijk?
8-)

Ff denken.... nee, niet duidelijk. :N

De optie op die Golf van je moet niet alleen een aantal extra's bevatten zoals automatische hoogteregeling en een sproei-installatie, daarnaast tellen de arbeidsuren aardig aan, maar bovendien betaal je er BPM over.
Als je al die extra kosten er aftrekt (de sproei-installatie en hoogteverstelling hoef je nu eenmaal niet te hebben op een motor), kom je niet zo ver meer boven de prijs van die Pilot set (ruim 200 Euro, er zijn er immers twee nodig...) uit.

Dat jij een tegenstander van Xenon op de motor bent, wil nog niet zeggen dat je drogredenen voor je standpunt moet gaan verzinnen......

Oh.... dat ene merk is BMW. Duidelijk genoeg zo?
 
ik heb vorige week nog een merkloze 'made in china' ballast open gemaakt, omdat deze af en toe de ontsteekspanning van de lamp niet voldoende kon leveren.

ingietsel een beetje weggehaald, boven en onder de print. Overigens waardeloze siliconenkit achtige zooi die nergens echt goed aan geplakt had. Goed, dus dat weghalen ging makkelijk zak. Vervolgens blijkt er gewoon een elko op de print te zitten waarvan de solderingen niet gevloeid waren. niet gebroken zoals bij CDI units, maar gewoon, niet goed gesoldeerd vanaf dag 1.

dat kunnen ze bij VW natuurlijk niet hebben, zulke dingen. Dus die kiezen een iets hogere kwaliteit + ze zetten er de gebruikelijke marge op. Presto, 1200 vs 100 is zó verklaard hoor!!!
 
Ik zal het nog één keer vertellen dan;

Een Xenon optie kost op een Golf type 5 een slordige €1200,- geloof ik.
-knip-

En je wordt nogal een poot uitgedraaid met lampen, niet te flauw. Mijn pa had vroeger schade aan zijn 626, waaronder beide koplampen. Voor een vervangende stet werd toen ook al bijna 3000 gulden gerekend (dievenprijs of niet, da's een andere discussie).

En een paar maanden terug ook gelezen dat een gewone koplamp vervangen van een Renault je een paar uur werk kost, of een paar honderd euro om te laten doen bij de garage. Voor een gewoon lampje. Is het dan ook beter omdat je er meer voor betaalt?

het Fifth Gear item daarover
 
Hoogteregeling, wasinstallaties bla bla begrijp ik allemaal wel, maar het ging er mij alleen om dat er OOK andere koplampen gebruikt worden.
Ik heb al diverse APK keurmeesters gesproken die auto's hebben afgekeurd omdat de reflectors in/uitgebrand zijn door die after market dingen.
En over strooilicht maar te zwijgen.

En ja, ik ben tegenstander van die after market dingen.
Als er iets is wat mijn hele koplamp kan vervangen voor een Xenon exemplaar en het werkt en het blijft heel, dan zal ik er eens over nadenken. Maar dan zal de prijs ook niet gering zijn waarschijnlijk....

8-)
 
Hoogteregeling, wasinstallaties bla bla begrijp ik allemaal wel, maar het ging er mij alleen om dat er OOK andere koplampen gebruikt worden.
Ik heb al diverse APK keurmeesters gesproken die auto's hebben afgekeurd omdat de reflectors in/uitgebrand zijn door die after market dingen.
En over strooilicht maar te zwijgen.

En ja, ik ben tegenstander van die after market dingen.
Als er iets is wat mijn hele koplamp kan vervangen voor een Xenon exemplaar en het werkt en het blijft heel, dan zal ik er eens over nadenken. Maar dan zal de prijs ook niet gering zijn waarschijnlijk....

8-)
Ik heb een Bandit, en laat ik heel duidelijk stellen dat ik in de standaard koplamp nooit een xenon set zal plaatsen. Die lamellendingen zijn hopeloos en zorgen voor de verblinding. Ik heb een heldere koplamp met reflector (zo'n model), en daarin een pilot bi-xenon set. Totaalprijs is ongeveer 200 euro.

Je mag er bij mij voor komen staan op eender welke afstand, dat heb ik tot droevens toe getest, je wordt niet verblind tenzij je onder de halve meter van de grond oid komt. De lichtlijn die getekend wordt is haarscherp, totaal niet verblindend en er is bijna geen strooilicht (dat beetje dat er is, is niet verblindend). Je ziet gewoon veel meer dan standaard maar verblind niemand. Mensen die zo faliekant tegen zijn hebben gewoon nog niet gezien hoe het ook kan.
 
En je wordt nogal een poot uitgedraaid met lampen, niet te flauw. Mijn pa had vroeger schade aan zijn 626, waaronder beide koplampen. Voor een vervangende stet werd toen ook al bijna 3000 gulden gerekend (dievenprijs of niet, da's een andere discussie).

En een paar maanden terug ook gelezen dat een gewone koplamp vervangen van een Renault je een paar uur werk kost, of een paar honderd euro om te laten doen bij de garage. Voor een gewoon lampje. Is het dan ook beter omdat je er meer voor betaalt?

het Fifth Gear item daarover


daar zijn ze via de EU mee bezig, dat verlichting VERPLICHT vervangbaar moet zijn door de bestuurder zonder allerlei noodgrepen bij gedaan moeten worden...
komt goed dus
 
Overigens is de verplichting bij auto's met xenon om hoogteregeling en sproeiinstallatie te hebben geschrapt.
Blijkbaar gaan autofabrikanten wel door met xenon, maar met een lagere K waarde (4000 ipv 8000), waarbij het gevolg van verstrooien en verblinden minder groot is.

Althans, zo'n verhaal heb ik gehoord als reden dat de controle/eis uit de APK is verdwenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan