vraagje .

k_vdklijn

MF'er
23 feb 2004
54
0
Wolvega
Hoi,
ik hoor veel mensen praten en posten over een zogenaamde power valve en cdi
bij 125cc motoren.. wat zijn dit..

ik heb zelf een aprilia af1 125 (rotax) en ik vroeg me af waar dit zit en hoe het eruit moet zien.. en de toestand waarin het moet verkeren....

ik heb net nieuwe clininder en zuiger erin laten zetten maar wanneer moet dit vervangen worden ......
en zijn er meer dingen waarop ik moet letten in verloop van tijd kwa onderhoudt?

(hja rijden zonder een volle radiator is niet goed voor de motor |( )
 
ok..als niemand anders reageert:

cdi is een electronisch, afgesloten kastje, iets groter dan een luciferdoosje.
Dit ding regelt je ontstekingstijdstip, dat op elk toerental anders moet zijn.
Je hebt dus een bepaalde vervroegingscurve, en die bepaalt de cdi. Je pickupsysteem is dus een vast systeem (geeft een puls, die gaat naar de cdi, de cdi bepaalt van "NUUUUU vonken!"...)...

bij oudere motoren had je centrifugaalvervroeging, daar werd de vervroeging bepaald door het toerental (zelfde als wat cdi doet) alleen daar hingen er een soort gewichtjes aan je ontsteking die naarmate het toerental toenam de ontstekingsnok verdraaiden en dus het tijdstip veranderden.

dat is de cdi in het semi basic.

powervalve...das een klep..soort van, bij je uitlaatpoort (heeft ook alleen een 2t.) ...Deze klep bepaalt de grootte en hoogte van je uitlaatpoort bij bepaalde toerentallen. Heb me er ook niet in verdiept, laatst gezien bij een RM, en daar werd de valve bediend door een stangetje wat uit het carter kwam (via krukas waarschijnlijk)...bij hogere toeren gooit ie die klep 'open' geloof ik, waardoor je timing dus verandert.

Voordeel is dat je meer koppel hebt bij lagere toeren ofzo...zoiets...
Rudy heeft het een keer mooi verteld op brommerforum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan