Vraagjes over XL500 S 1979

Ronald W.

Geblokkeerd account
20 mei 2002
1
0
Leimuiden
Sinds kort heb ik een XL en ik heb paar vraagjes hierover.

De voorvork die erop zit heeft aan de bovenkant ventielen zitten waardoor je dus lucht in de voorvork kan pompen. In de boeken die ik heb kan ik helemaal niks vinden alleen hierover. Is dit standaard op een XL en heeft iemand een idee hoeveel lucht er in moet??

Is de XL500 nu ook bruikbaar met klein rijbewijs? Want er zijn regels van de 25 kw en 0,16 kw/kg. De xl heeft 24,6 kw maar met 132 kg komt dat dus boven de 0,16 kw/kg. Is er dan groot rijbewijs nodig of hoeft slechts een van de eisen te voldoen?

Verder zoek ik nog een originele uitlaat, dus mocht iemand die hebben dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Ronald
 
De voorvork komt ergens anders uit. Dat is niet origineel. Mijn '79 XL heeft dat ook niet. En hoeveel lucht erin moet?? Denk dat je dat op gevoel moet doen. Wel even veel lucht in elke poot doen.

Als je geluk hebt doet de verzekering niet moeilijk over dat je meer dan 0,16 kw/kg hebt. Maar volgens sommige kom je daar niet boven. Het gewicht wat er staat is namelijk het drooggewicht en er wordt gekeken naar het rijklaargewicht. Volle tank dus en olie in je blok. En dan zit je er net onder.
 
Ik heb een '81 xl500r, daar zit ook een luchtondersteunde vork in. Ze hebben me bij aankoop verteld dat deze inderdaad niet standaard is maar een vork van WP is. De veerweg is groter dan bij een originele en hij slaat minder snel door, je kunt er dus ook beter mee springen; dat laatste lukt inderdaad goed met mijn xl, ik weet niet hoe dat met een originele gaat. Ik heb nooit aan de luchtdruk zitten knoeien, de vork werkt uitstekend. Je kunt bij een offroadspecialist navragen wat je hiermee kan doen, welke waarden ze mag hebben. Die pk vraag weet ik niet.
 
Spanning op voorvorken zou ik nooit hoger doen dan 0,6 a 0,8 bar.
Met een 'benzinepomp-pomp' zal het lastig gaan. Kan beter bij de fietsenmaker langsrijden en het met de hand doen m.b.v. een goede manometer.
 
Als je geluk hebt doet de verzekering niet moeilijk over dat je meer dan 0,16 kw/kg hebt. Maar volgens sommige kom je daar niet boven. Het gewicht wat er staat is namelijk het drooggewicht en er wordt gekeken naar het rijklaargewicht. Volle tank dus en olie in je blok. En dan zit je er net onder.

Tuurlijk doet de verzekering niet moelijk over het aantal kw's wat je motor heeft. Wel doen ze moeilijk als je op je bek gaat of een ongeluk maakt en de politie erbij komt en blijkt dat je op een voertuig rijd waar je geen rijbewijs voor hebt. Ik heb toch ook mijn 63kw motor verzekerd ? Ging ook zonder problemen met m'n 25kw rijbewijs.
Dus een verzekering doet niet moeilijk over de Kw's (ze wisten daar niet eens hoe ze kw's en pk's van elkaar konden berekenen, heb ik het vrouwtje maar meteen ff uitgelegd), ze doen pas moeilijk als je de verzekering aan gaat spreken over een schadeclaim.
 
Zelde systeem zit ook mijn AT. Ik heb me laten vertellen dat het het beste is om geen luchtdruk in de vork te doen. Door de hogere druk begeven de oliekeeringen het eerder. Als je toch echt de veering en demping wilt aanpassen kun je het beste gaan 'spelen' met andere veren/olie.
 
Sinds kort heb ik een XL en ik heb paar vraagjes hierover.

De voorvork die erop zit heeft aan de bovenkant ventielen zitten waardoor je dus lucht in de voorvork kan pompen. In de boeken die ik heb kan ik helemaal niks vinden alleen hierover. Is dit standaard op een XL en heeft iemand een idee hoeveel lucht er in moet??

Is de XL500 nu ook bruikbaar met klein rijbewijs? Want er zijn regels van de 25 kw en 0,16 kw/kg. De xl heeft 24,6 kw maar met 132 kg komt dat dus boven de 0,16 kw/kg. Is er dan groot rijbewijs nodig of hoeft slechts een van de eisen te voldoen?

Verder zoek ik nog een originele uitlaat, dus mocht iemand die hebben dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Ronald

In mijn boek van de XL600 staat dat de druk 0,0 tot 0,2 mag zijn. Voor een XL500 (ondanks dat de vork niet orgineel is) zal daar niet zo veel van afwijken. Het makkelijkste is om het met een voetpomp op druk te brengen, en met een manometer even controleren. Tevens moet de druk in beide poten gelijk zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan