Vrachtwagens gaan Tol betalen: De gevolgen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.642
113.221
Rèswèk
Vanaf 2023 gaan alle wagens die zwaarder zijn dan 3500 kg in Nederland tol betalen om gebruik te kunnen maken van de snelwegen. Goed hè? Lekker voor het onderhoud van de weg.
Vergeet het maar!
Dit gaat, net als in Duitsland, tot gevolg hebben dat je alle witte kentekenplaten op de B-wegen gaat tegenkomen. De Transit Utrecht-duitse grens wordt bijvoorbeeld N225, De kleinste dorpjes worden overspoeld met trekker/opleggers uit de oostbloklanden.
Geniet nog maar even van de ruimte, 2023 is het afgelopen en zit er ook in Nederland een Pool achter je te lichten op een 80km weg waar je 75 rijdt en hij 85 wil.
 
Denk dat het met je voorbeeld wel mee valt. Dat is zelfs voor Platkop en z’n vriendjes (over het algemeen) te onpraktisch. Duitsland heeft veel grotere vlakken waar geen snelweg ligt en je dus behoorlijk wat km’s omrijd maar wat wel makkelijker rijd, daar gaan er meer binnendoor.
Maar er zijn zeker wel routes die nu niet interessant zijn want iets langer en langzamer en straks door tol wel de betere keuze.
Want dat is het uiteindelijk, een goede verhouding tussen tijd, afstand en eventuele tolkosten.
En verder zal je meer verbodsborden voor vrachtwagens krijgen die geen bestemmingsverkeer zijn of net als Duitsland ook op het onderliggende wegennet tol gaan vragen.
En wss rij jij op je teller 80 en die Pool in zijn truck met geeikte teller 70. Wat ik overigens nog nooit heb zien gebeuren.


Overigens is dit sowieso de oorzaak waardoor straks alles duurder word want die tolkosten worden echt niet door de transporteurs of opdrachtgevers betaald maar door de eindgebruiker.
 
Laatst bewerkt:
Terzijde, Roy, maar jij weet ook dat in D de linkerbaan voor de Audi's is en de rechterbaan dus 85 rijdt. Maximaal. Ik heb geen zin om tussen die Audi's 190 te gaan zitten racen in de ochtendspits dus ga ik lekker warm tussen de LKW's zitten en als het dan bergop (BAB2, bergen, nouja) 80 gaat rij ik ook 80 (op 3 sattelietsystemen, 90 op de teller) en dan gaan ze ook zitten lichten... Wat moet ik ook met een 160pk bus tussen die platkoppen. Zo ook in baustellen. 60 max, ik 70 geeikt/satteliet en toch gaan zitten douwen en lichten...
Ikke lekker bakkie, muziekje, bekijk het maar... :W:W.
Verder krijgen ze van mij ruim anticiperend voor met invoegen, inhalen en alles, gele platen iets meer dan witte
 
Laatst bewerkt:
Terzijde, Roy, maar jij weet ook dat in D de linkerbaan voor de Audi's is en de rechterbaan dus 85 rijdt. Maximaal. Ik heb geen zin om tussen die Audi's 190 te gaan zitten racen in de ochtendspits dus ga ik lekker warm tussen de LKW's zitten en als het dan bergop (BAB2, bergen, nouja) 80 gaat rij ik ook 80 (op 3 sattelietsystemen, 90 op de teller) en dan gaan ze ook zitten lichten... Wat moet ik ook met een 160pk bus tussen die platkoppen. Zo ook in baustellen. 60 max, ik 70 geeikt/satteliet en toch gaan zitten douwen en lichten...
Ikke lekker bakkie, muziekje, bekijk het maar... :W:W.
Verder krijgen ze van mij ruim anticiperend voor met invoegen, inhalen en alles, gele platen iets meer dan witte

Ja die gasten hou je altijd. Ik rij geeikt 83 en al hangen ze op 2m achter me mijn cruise control word er niet nerveus van en als ze zelfs gaan seinen gaat het alleen maar langzamer.
Maar die gasten kom ik onder gele platen ook tegen.
 
Om te voorkomen, dat het vrachtverkeer de binnenwegen opzoekt, is men in Nederland van plan, om daar ook tol te gaan heffen. Voordeel van invoering is wel, dat het vrachtverkeer, dat bij Nieuweschans binnenkomt en bij Maastricht er weer uitgaat, geen reden meer heeft om door Nederland om te rijden.
Nadeel is, dat de tol gewoon doorberekend wordt.

In Duitsland zijn binnenwegen verstopt door tolmijdende vrachtwagens, ze rijden van Whilhelmshafen tot aan Lingen over Bundesstrassen die parrallel aan de autobahn lopen. Bepaald geen pretje, voor de inwoners van de vele dorpen langs die wegen. Ik zag daar deze week weer heel wat wagens van grote bekende transportbedrijven rijden.
 
Goh, nu dat je het zegt...stikt vd vrachtwachtens op B54...had nog laatst moeite om bij de inhaalstroken(tis om en om 3 baans) in te voegen....was elke keer goed uitmikken.
 
Laatst bewerkt:
Ach, we zijn gewoon rotverwend! Ik weet nog dat vroeger al het zware vrachtverkeer van het westen van Nederland richting Duitsland en Oostblok door het pittoreske Denekamp kwam gedenderd. Straks krijgen we weer van dat soort situaties, noem het dus gewoon nostalgie!
8-)
 
Wat we overigens ook niet moeten vergeten, het verkeer is veeeel drukker geworden. Dus die 100en vrachtwagens die door dorpen komen zou met het oude verkeersaanbod tientallen zijn en is er dus geen toename door sluipverkeer maar gewoon doordat er meer mensen op de weg zijn.
@vroembert want hoe weet je zo zeker dat ze die hele route parallel rijden en niet ergens langs die route moesten laden of lossen?


Ach, we zijn gewoon rotverwend! Ik weet nog dat vroeger al het zware vrachtverkeer van het westen van Nederland richting Duitsland en Oostblok door het pittoreske Denekamp kwam gedenderd. Straks krijgen we weer van dat soort situaties, noem het dus gewoon nostalgie!
8-)

Je zegt het met een lach, maar het is wel zo. Nu ben ik iets minder oud, maar ik weet uit mijn begin jaren als chauffeur nog dat je vanaf Arnhem naar Eindhoven over N wegen ging ook dwars door tig dorpen. Ook in Duitsland reed je veel over de B wegen met elke paar kilometer wel weer een bakker, supermarkt of restaurant. Nu zijn er bij elk beetje dorp al ringwegen aangelegd.
 
Tol voor vrachtverkeer op de snelweg.

Als ik vrachtwagenchauffeur zou zijn, zou ik provinciaal gaan rijden. Die rontondes en springheuvels worden toch wel stukgereden en 80 km/uur provinciaal rijden gaat maar een fractie minder snel dan 80 km/uur over de snelweg.

Wat ook mee gaat spelen is dat het transport duurder zal worden. De winstmarge van transporteurs staat al jaren ernstig onder druk dus als de uitgaves van zo'n bedrijf omhoog gaan, gaan de tarieven gezellig mee.

Daarnaast zullen er meer busjes die net geen 3500 kg wegen ingezet gaan worden. Waarbij de rijtijdenwet, de maximum snelheid en het maximale laadvermogen veel makkelijker genegeerd kunnen worden dan met een volwaardige 40 tons Daf. Busjes die bovendien door een veel goedkopere chauffeur gereden mogen worden - informeer voor de gein eens wat een DHL-koerier verdient.

Toch zal het nodig zijn de inkomsten van het verkeer aan te vullen nu batterijauto's zo populair worden.
 
[...] en zit er ook in Nederland een Pool achter je te lichten op een 80km weg waar je 75 rijdt en hij 85 wil.

Ja maar 5km onder de limiet rijden is ook wel gruwelijk irritant :+

Is het voor vrachtverkeer echt lonend om veel langer onderweg te zijn en meer brandstof te verstoken door binnendoorwegen te pakken? Geen idee hoeveel die tol precies gaat zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat men het maar gewoon slikt. En anders, doorsnee N-wegen zijn niet zo boeiend dus dat pak ik zelf voor dat stukkie even de snelweg :)
 
Ach, we zijn gewoon rotverwend! Ik weet nog dat vroeger al het zware vrachtverkeer van het westen van Nederland richting Duitsland en Oostblok door het pittoreske Denekamp kwam gedenderd. Straks krijgen we weer van dat soort situaties, noem het dus gewoon nostalgie!
8-)
Gebeurt nog steeds. Vandaar dat wij hier ook een redelijk groot tankstation hebben voor zo'n klein dorp.
 
Toch zal het nodig zijn de inkomsten van het verkeer aan te vullen nu batterijauto's zo populair worden.
Dat is voorlopig gewoon onzin. Dat die zoveel belastingcenten kosten komt doordat ze zo gesubsidieerd worden, op stroom staat ook een (heel) stevige accijns. Enne... de aantallen zijn voorlopig niet zo spannend, al stijgt het wel hard. Er zijn nu alles bij elkaar zo'n 185.000 elektrische auto's op de weg in Nederland. Op een stuk of 8 miljoen totaal. Dat is nog geen 2,5% voorlopig...
 
Van mij mogen ze hier tol of iets dergelijks invoeren , wij betalen verplicht wegen belasting , maar als je kijkt hoeveel oost Europeesche kentekens hier rond rijden en die betalen niets , vrachtwagens horen zodra ze Nederland binnenkomen bij een tankstation een vignet aan te schaffen voor hier over de snelwegen te rijden , hoeveel zullen zo een vignet bij zich hebben , controle is zo klein dat ze deze toch niet aanschaffen , en als je kijkt naar de personen auto's die met witte kentekens rond rijden word ook steeds meer , hier werken en geld mee naar daar en zo lang er geen NL plaat opzit betalen ze geen belasting, dus van mij mogen ze tol of 1 of ander systeem in voeren
 
Nederland krijgt, in navolging van haar omringende landen, een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de Toekomst’ van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, dat dinsdag werd gepresenteerd. TLN zegt in een reactie zo snel mogelijk met coalitiepartners om tafel te willen over een toelichting.
Bron: www.ttm.nl

Mij zou het erg bevallen als er een systeem in Europa komt, liefts met vrijstelling voor motoren.
 
De inkomsten uit de heffing worden in overleg met de vervoerssector gebruikt voor een verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s en voor innovatie en verduurzaming van het vrachtvervoer.
We gaan dus hetzelfde doen als de Belgen.
Alles boven de 3,5t gaat betalen en het eigen volk krijg compensatie.

Misschien krijgen we straks nog een paar van die mooie kastjes tegen het voorraam met van die lekkere gore zuignappen.

Truckers-de-dupe-van-falende-Belgische-tolkastjes.jpg
 
Tol voor vrachtverkeer op de snelweg.

Als ik vrachtwagenchauffeur zou zijn, zou ik provinciaal gaan rijden. Die rontondes en springheuvels worden toch wel stukgereden en 80 km/uur provinciaal rijden gaat maar een fractie minder snel dan 80 km/uur over de snelweg.

Wat ook mee gaat spelen is dat het transport duurder zal worden. De winstmarge van transporteurs staat al jaren ernstig onder druk dus als de uitgaves van zo'n bedrijf omhoog gaan, gaan de tarieven gezellig mee.

Daarnaast zullen er meer busjes die net geen 3500 kg wegen ingezet gaan worden. Waarbij de rijtijdenwet, de maximum snelheid en het maximale laadvermogen veel makkelijker genegeerd kunnen worden dan met een volwaardige 40 tons Daf. Busjes die bovendien door een veel goedkopere chauffeur gereden mogen worden - informeer voor de gein eens wat een DHL-koerier verdient.

Nou, fractie minder snel heb je echt niet goed. De gemiddelde snelheid op een provinciale weg (en dan heb ik het niet over een autoweg) ligt al snel op 50-60km/h afhankelijk van aantal rotondes, verkeerslichten, kruisingen, afslagen enz.
Op de snelweg ligt die (binnen NL) al snel op 75km/h afhankelijk van hoe hard de chauffeur wil rijden (ik rij dus max 83 en geen 90).

Tarieven worden idd gewoon doorbelast aan de klant en die rekent het door aan de groothandel en die aan de detailhandel en die... juist aan de eindgebruiker.

Daar heb je idd wel een punt, die Poolse Mautkillers zie je overal al rijden (en liggen als het een beetje hard waait) en die doen dan idd goeie zaken en maken de wegen nóg voller. Want meer auto's die minder vervoeren.

Ja maar 5km onder de limiet rijden is ook wel gruwelijk irritant :+

Is het voor vrachtverkeer echt lonend om veel langer onderweg te zijn en meer brandstof te verstoken door binnendoorwegen te pakken? Geen idee hoeveel die tol precies gaat zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat men het maar gewoon slikt. En anders, doorsnee N-wegen zijn niet zo boeiend dus dat pak ik zelf voor dat stukkie even de snelweg :)
Nederland krijgt, in navolging van haar omringende landen, een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de Toekomst’ van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, dat dinsdag werd gepresenteerd. TLN zegt in een reactie zo snel mogelijk met coalitiepartners om tafel te willen over een toelichting.
Bron: www.ttm.nl

Mij zou het erg bevallen als er een systeem in Europa komt, liefts met vrijstelling voor motoren.

Nee, dat is het niet. Nogal afhankelijk van het werk maar even makkelijk rekenend 1 euro per kilometer kost het dus rij je 30km om en is dat een half uur langer ben je al 50 euro kwijt aan km's en de chauffeur (even grof een bedrag gegooid). Zoals je zelf al aangeeft hogere brandstofkosten maar ook extra banden slijtage/slijtage aan het voertuig zelf.

1 systeem zou ik dan wel weer voor zijn! Als je ziet hoeveel kastje er aan het raam van een beetje Europees rijdende truck hangen |(
 
Het begint met tol voor vrachtwagens. Als dat goed werkt dan komen ook personenauto's en motoren aan de beurt.
Nog een stap verder wordt het gedifferentieerd. Maw in de spits op de A15 naar Rotterdam is kassa. Midden in de nacht naar Assen kost (bijna) niks.
Tolpoorten worden nog steeds door de politiek krampachtig tegengehouden. Maar er is niet aan te ontkomen.
Voordeel is ook dat de MRB wellicht in het geheel kan worden afgeschaft. Rijd je niet, dan kost 't ook niks!:t

Ik ben voor. Zo snel mogelijk invoeren......................om weer gewoon door te kunnen rijden :]:]
Laat de lease-rijders met 120.000km per jaar maar de rekening betalen!!
 
Als de tol geïnd wordt door de overheid en het allemaal ten goede komt aan de staatskas, vind ik het best. Maw... Nooit privatiseren.
 
Waarom zou men de hoofdwegen privatiseren? Dat zie ik niet gebeuren. Er is geen enkele reden waarom dat zou werken. Privatisering gaat erom gemotiveerder efficiënt te worden (uit winstoverweging), en de concurrent marktaandeel af te snoepen. Hoe gaat een weg dat doen? Mooiere lantaarnpalen? Als mensen een weg nodig hebben, hebben ze die weg nodig. Meestal omdat dat nu eenmaal de handigste of onder de streep goedkoopste route van A naar B is, privatisering slaat dan nergens op.

Bovendien, je kunt zeggen wat je wilt, maar ons wegenbeheer is best goed. We hebben vrijwel geen wegen die in slechte staat van onderhoud zijn. Ik vind het prima als diegenen die het meeste voor slijtage zorgen (dus het vrachtverkeer) extra belast worden, zodat de mensen die de weg vrijwel niet beschadigen (wij, op wat krassen bij een crash na :+) minder hoeven te betalen. Dat laatste gebeurt dan weer niet, grappig genoeg. Hoe dan ook, ik vind het een goede zaak dat er genoeg budget is om onze wegen te onderhouden en dat moet je niet willen privatiseren. WInstbejag komt kwaliteit meestal niet ten goede.
 
Waarom zou men de hoofdwegen privatiseren? Dat zie ik niet gebeuren. Er is geen enkele reden waarom dat zou werken. Privatisering gaat erom gemotiveerder efficiënt te worden (uit winstoverweging), en de concurrent marktaandeel af te snoepen. Hoe gaat een weg dat doen? Mooiere lantaarnpalen? Als mensen een weg nodig hebben, hebben ze die weg nodig. Meestal omdat dat nu eenmaal de handigste of onder de streep goedkoopste route van A naar B is, privatisering slaat dan nergens op.

Bovendien, je kunt zeggen wat je wilt, maar ons wegenbeheer is best goed. We hebben vrijwel geen wegen die in slechte staat van onderhoud zijn. Ik vind het prima als diegenen die het meeste voor slijtage zorgen (dus het vrachtverkeer) extra belast worden, zodat de mensen die de weg vrijwel niet beschadigen (wij, op wat krassen bij een crash na :+) minder hoeven te betalen. Dat laatste gebeurt dan weer niet, grappig genoeg. Hoe dan ook, ik vind het een goede zaak dat er genoeg budget is om onze wegen te onderhouden en dat moet je niet willen privatiseren. WInstbejag komt kwaliteit meestal niet ten goede.



ik denk dat hij bedoelt degene die het tolgeld innen ,dat dat geprivatiseerd zou worden
 
Er zit een stuk in de BAB5 langs de Franse grens dat geprivatiseerd is, geen tol en toch het beste stuk BAB5
 
Wat we overigens ook niet moeten vergeten, het verkeer is veeeel drukker geworden. Dus die 100en vrachtwagens die door dorpen komen zou met het oude verkeersaanbod tientallen zijn en is er dus geen toename door sluipverkeer maar gewoon doordat er meer mensen op de weg zijn.
@vroembert want hoe weet je zo zeker dat ze die hele route parallel rijden en niet ergens langs die route moesten laden of lossen?




Je zegt het met een lach, maar het is wel zo. Nu ben ik iets minder oud, maar ik weet uit mijn begin jaren als chauffeur nog dat je vanaf Arnhem naar Eindhoven over N wegen ging ook dwars door tig dorpen. Ook in Duitsland reed je veel over de B wegen met elke paar kilometer wel weer een bakker, supermarkt of restaurant. Nu zijn er bij elk beetje dorp al ringwegen aangelegd.


Ik kom nog al eens ergens een vloer doen, ook bij eigenaren van grote transportbedrijven en hoor dan nog wel eens wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan