Vrachtwagens gaan Tol betalen: De gevolgen

Tja persoonlijk vind ik dit ook niet heel erg, zelfs niet als mijn spullen duurder worden.
De wegen slippen dicht, de afvalberg groeit en in de Randstad is zo'n beetje de slechtste luchtkwaliteit van Europa.
Uit onderzoek blijkt volgens veel mensen die er voor gestudeerd hebben dat alleen een km-heffing zal werken tegen deze problemen.
Meer asfalt en OV blijken geen oplossing.

Ook appelleert het aan mijn rechtvaardigheidsgevoel dat de gebruiker betaald.
Hoe meer je rijdt, des te meer betaal je. Vanuit deze redenatie mag van mij de MRB verdeeld worden over de benzineprijzen en de km-heffing.
Ook zie ik graag een verwijderingsbijdrage komen op vervoersmiddelen, zodat er een impuls komt voor de consument om langer te rijden met een auto en deze niet na een paar jaar weer in te ruilen. Dat we steeds korter doen met deze goederen is ook niet echt beter voor het milieu.

Eén ding is duidelijk: we gaan veel meer betalen voor onze hobby en A-B reizen.


Ik denk, dat je meer bereikt, door niet alle bedrijven in de Randstad te concentreren. Als bedrijven meer over Nederland worden gespreid, hoeft half Nederland niet elke dag het halve land door te rijden, om op het werk te komen. Een kilometerheffing maakt rijden alleen maar duurder, mensen staan niet voor hun lol in de file. Ik maak 95 % van mijn kilometers beroepsmatig. Een kilometerheffing maakt mijn diensten alleen maar duurder, want ik reken dat 1 op 1 door en dat zal voor alle vormen van beroepsmatig transport gelden.
 
De kilometerheffing heeft er in België voor gezorgd dat vrachtwagens de wegen opzoeken waar niet betaald moet worden. Door woonzones en langs scholen.
Ook heeft het een toename veroorzaakt van lichte vrachtwagens (tot 3,5 ton). Met als gevolg een sterke toename in overladen voertuigen.
Naar mijn mening is de Belgische kilometerheffing een ingewikkeld en ondoordacht systeem.
De controle is ook een slag in het water want de Oost-Europese rijders betalen hun boetes ( als ze al betrapt worden) massaal niet.
 
In de laatste 15 jaar is het nachtverkeer 10x zo druk geworden.
Dus niet doen, ik werk s`nachts voor mijn rust.


Was het ook niet van plan, tijdje terug moest ik een paar nachtdiensten draaien op een grote stop van een fabriek.
Meteen een halve week van de leg af .

( ben ook zo'n figuur wat meteen moeilijk schijt als we van zomertijd naar wintertijd gaan, en de andere kant op )

Dát was meteen ook de laatste keer.
 
Tja persoonlijk vind ik dit ook niet heel erg, zelfs niet als mijn spullen duurder worden.
De wegen slippen dicht, de afvalberg groeit en in de Randstad is zo'n beetje de slechtste luchtkwaliteit van Europa.
Uit onderzoek blijkt volgens veel mensen die er voor gestudeerd hebben dat alleen een km-heffing zal werken tegen deze problemen.
Meer asfalt en OV blijken geen oplossing.
Mensen die er voor gestudeerd hebben hoeven niet altijd gelijk te hebben.
Er zal met vrachtauto’s niet heel veel minder gereden worden. Het vrachtje moet toch van a naar b, daar economisch mee omgaan is nu al in ieders belang, het wordt alleen duurder.
Henk en Ingrid moeten ook gewoon naar hun werk en er zijn verder niet heel veel mensen die voor hun plezier in de spits gaan staan.
Ook appelleert het aan mijn rechtvaardigheidsgevoel dat de gebruiker betaald.
Hoe meer je rijdt, des te meer betaal je. Vanuit deze redenatie mag van mij de MRB verdeeld worden over de benzineprijzen en de km-heffing.
Heb jij enig idee hoeveel de staat verdient aan de belasting op brandstof?
Je zou dat al als de meest eerlijke km heffing kunnen zien. Als je meer rijdt, betaal je nu al veel meer belasting toch?
Ook zie ik graag een verwijderingsbijdrage komen op vervoersmiddelen, zodat er een impuls komt voor de consument om langer te rijden met een auto en deze niet na een paar jaar weer in te ruilen. Dat we steeds korter doen met deze goederen is ook niet echt beter voor het milieu.

Eén ding is duidelijk: we gaan veel meer betalen voor onze hobby en A-B reizen.
Zeg dat nu niet, da autofabrikanten waren van de week niet voor niets aan het lobbyen voir de kilometerheffing....
 
In de laatste 15 jaar is het nachtverkeer 10x zo druk geworden.
Dus niet doen, ik werk s`nachts voor mijn rust.

Ach, zulk geroeptoeter ben ik ook niet bang voor. Iemand die dit soort dingen roept heeft geen enkele notie van de hindernissen die er dan genomen moeten worden.

Ten eerste geluidsoverlast tijdens rangeren, laden, lossen, door bebouwde gebieden rijden.

Ten tweede, ze kunnen nu al geen chauffeurs krijgen, moeten ze het werk ook nog eens naar de nacht gaan verplaatsen.

Ten derde, het aantal diensturen in de nacht is beperkt. En zou men deze hindernis wegnemen, dan komt de chauffeur die gemiddeld tussen de 12 en 15 uur werkt, altijd ergens in de spits uit. Met alle gevolgen van dien. Vermoeidheid in de ochtendspits is niet iets wat we moeten willen.

Ten vierde, wie gaat de mensen die de goederen ontvangen/verwerken motiveren om in de nacht te werken.

Ten vijfde, wie gaat de extra gemaakte kosten betalen?

Enzo kan ik nog wel tien punten opnoemen, waarom het niet werkt. En daarbij, denkt men nu werkelijk dat de transportsector dit niet uit zich zelf zou doen, als het binnen de mogelijkheden lag? Het meeste werk wat in de nacht kan worden gedaan, dat wordt al nachts gedaan.
 
En dan nog even over de tol, en de neveneffecten.
Eigenlijk is er in heel Europa een chauffeurs te kort. Om dit voor een deel te verminderen zouden de lonen omhoog moeten, maar wat doet Europa, overal extra kostenposten opwerpen voor de transporteurs. Wat overigens heel moeilijk is om in beginsel door te berekenen, dat wordt ook best vaak vergeten.
Maar goed, de transporteur berekend dit na veel weerstand door aan de "eindverbruiker", en het extra loon staat weer in de wachtrij.
En het beeld dat men schetst over de transportbedrijven die de tolwegen mijden uit winstbejag is klinkklare onzin, het is meer een manier om als ondernemer te overleven.
 
Tja persoonlijk vind ik dit ook niet heel erg, zelfs niet als mijn spullen duurder worden.
De wegen slippen dicht, de afvalberg groeit en in de Randstad is zo'n beetje de slechtste luchtkwaliteit van Europa.
Uit onderzoek blijkt volgens veel mensen die er voor gestudeerd hebben dat alleen een km-heffing zal werken tegen deze problemen.
Meer asfalt en OV blijken geen oplossing.

Ik vind het grappig dat er wordt geschermd met experts die zeggen dat kilometerheffing werkt. Natuurlijk werkt het, maak het onbetaalbaar en mensen doen het niet meer. Water is nat, als er eten in gaat komt er poep uit, enzovoorts. Daar hoef je geen echt geen expert voor te zijn. Dat iets werkt is nog geen reden om het te doen. Auschwitz werkte ook, om er maar even een godwin in te gooien.

Bij kilometerheffing gaan de experts er vanuit dat een deel van de mensen die in de file staat, niet perse in die file hoeft te staan. Die zouden ook op andere manieren of tijden van A naar B kunnen gaan. Dat zal best maar blijkbaar zijn de alternatieven nog kutter dan in de file staan, anders stonden die mensen niet in de file. Als ik de optie heb tussen een half uur in de file staan of het OV dan ga ik ook lekker in de file staan. Zout lekker op met je OV.
Kilometerheffing is de keuze tussen meer gaan betalen of een reductie van de kwaliteit van je leven. Moet doet een poging het leven van mensen minder kut te maken (minder files/luchtkwaliteit) door het leven van mensen kutter te maken. Onder de streep maakt alleen de belastingdienst winst.
 
Ontopic gaat het er vooral om dat de buitenlandse vrachtwagens ons wegennet misbruken om de tol in onze buurlanden te ontlopen.
Me de ivoering van tol zullen die aantallen af nemen zodat er minder files ontstaan.

Nederlandse vrachtwagens hoeven dan minder mrb te betalen waardoor dee concurrentie weer een heel klein beetje is rechtgetrokken.
Klein beetje maar hoor maar iedere wandeling begint met een 1e stap.
 
Buiten het hele drama dat chauffeurs/oostblokkers met zich mee brengt.

Op dit moment laat NL een hoop geld liggen door NIET een kilometer heffing als de Duitsers in te voeren. Er zitten zeker genoeg nadelen aan, maar financieel gezien? Dit gaat er komen.
 
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Door niet te heffen loop je geld mis, en het was beter geweest als men overal in Europa, ter gelijkertijd tol was gaan heffen. Dan waren de bestaande transportprijzen op de schop gegaan.
En dan geen tol voor alleen snel of autowegen, maar overal. En hiermee had men dan een vuist richting industrie en eindverbruiker kunnen maken.
En niet zoals nu, om de zoveel tijd weer bij de opdrachtgever zeuren voor een paar centjes erbij.
 
Het maakt niet uit wat je verzint, en wie je de rekening presenteerd, uiteindelijk is er

een winnaar...de roverheid
een verliezer....de consument

Even enkele dingen rechtzetten...

Het wegennet slijt door vrachtauto's en niet door personenauto's....
Dacht je dat de wegen op dezelfde manier geconstrueerd zouden worden als er geen vrachtverkeer zou bestaan???

Laat de 120.000km leasauto's maar betalen
Dat zijn allemaal zakelijke rijders, waarvan de rekening uiteindelijk weer bij de consument op het bordje komt...

dus iedereen betaald er aan mee hoe we het ook gaan verzinnen...de oostblokkers vervoeren ook de goederen die hier in de winkels liggen
 
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Door niet te heffen loop je geld mis, en het was beter geweest als men overal in Europa, ter gelijkertijd tol was gaan heffen. Dan waren de bestaande transportprijzen op de schop gegaan.
...
Helemaal juist. Dit is het grote probleem met Europa. Elk land doet maar zijn zin. Er moet meer een eenvormige regelgeving komen. Dat in alle landen op dezelfde manier moet toegepast worden. Ook de Oost-Europese landen. Nu heb je ongewenste concurrentie tussen de landen.
 
Helemaal juist. Dit is het grote probleem met Europa. Elk land doet maar zijn zin. Er moet meer een eenvormige regelgeving komen. Dat in alle landen op dezelfde manier moet toegepast worden. Ook de Oost-Europese landen. Nu heb je ongewenste concurrentie tussen de landen.

Niet voor iedereen, de industrie vaart er wel bij. Of beter gezegd, vaarde..... Nu krijgen ze steeds meer problemen om de kwaliteit en efficiëntie te waarborgen.
Nog altijd wil men er niet aan, dat kwaliteit geld kost....
 
Rustig noordervrienden. Hier in het verre zuiden hebben we al sinds 2016 een kilometerheffing voor vrachtwagens boven de 3500kg. En wat blijkt, dat werkt allemaal prima. Er zijn geen verschuivingen naar lokaal verkeer gemeten, mede doordat de meeste alternatieve N-wegen ook tolplichtig zijn.

Zijn de transportprijzen gestegen? Jazeker. De meeste transporteurs rekenen de kilometerheffing door aan de klant.

Onze Belgische wegen zijn niet bekend om hun uitzonderlijke staat, al is er de laatste jaren een grote kentering bezig met heel wat werven tot gevolg. Maar als je weet dat de helft van onze toeslibbende snelwegen vrachtverkeer is, waarvan dan nog eens bijna 90% buitenlands is, is een kilometerheffing niet meer dan normaal.

Dat Nederland dit nu ook gaat doorvoeren is dan ook niet meer dan normaal lijkt me, ik snap niet dat ze zo lang gewacht hebben. Nederland heeft nu nog steeds het Eurovignet, maar daar betaal je niet per kilometer. Dus kilometerheffing is altijd beter en eerlijker.
 
De kilometerheffing heeft er in België voor gezorgd dat vrachtwagens de wegen opzoeken waar niet betaald moet worden. Door woonzones en langs scholen.
Ook heeft het een toename veroorzaakt van lichte vrachtwagens (tot 3,5 ton). Met als gevolg een sterke toename in overladen voertuigen.
Naar mijn mening is de Belgische kilometerheffing een ingewikkeld en ondoordacht systeem.
De controle is ook een slag in het water want de Oost-Europese rijders betalen hun boetes ( als ze al betrapt worden) massaal niet.


Graag je bron daarvoor, want er is nergens een toename op lokale wegen gemeten. Op enkele wegen is dit wel gemeten geweest, en die zijn ook tolplichtig gemaakt waarmee het probleem is opgelost.

Oost-europese rijders met openstaande boetes worden dagelijks aan de kant gezet en geblokkeerd of getakeld totdat de boetes allemaal betaald zijn, net zoals alle vrachtwagens die openstaande boetes hebben. Die boetes zijn overigens gigantisch (minimaal 500 euro per overtreding).
Ik weet dus niet waar je het haalt dat controles een slag in het water zouden zijn.

Een toename van lichte vrachtwagens is wel een feit, en die zijn ook vaak overladen. Maar ook daar worden meer controles op uitgevoerd.
 
Wat wel zou werken is het vrachtverkeer uit de spits halen dus tussen 6 en 9 s'morgens en tussen 16:00 en 19:00 geen vrachtverkeer onderweg. Nergens.
 
Het maakt niet uit wat je verzint, en wie je de rekening presenteerd, uiteindelijk is er

een winnaar...de roverheid
een verliezer....de consument

Even enkele dingen rechtzetten...

Het wegennet slijt door vrachtauto's en niet door personenauto's....
Dacht je dat de wegen op dezelfde manier geconstrueerd zouden worden als er geen vrachtverkeer zou bestaan???

Laat de 120.000km leasauto's maar betalen
Dat zijn allemaal zakelijke rijders, waarvan de rekening uiteindelijk weer bij de consument op het bordje komt...

dus iedereen betaald er aan mee hoe we het ook gaan verzinnen...de oostblokkers vervoeren ook de goederen die hier in de winkels liggen
Het maakt niet uit wat je verzint, en wie je de rekening presenteerd, uiteindelijk is er

een winnaar...de roverheid
een verliezer....de consument

Even enkele dingen rechtzetten...

Het wegennet slijt door vrachtauto's en niet door personenauto's....
Dacht je dat de wegen op dezelfde manier geconstrueerd zouden worden als er geen vrachtverkeer zou bestaan???

Laat de 120.000km leasauto's maar betalen
Dat zijn allemaal zakelijke rijders, waarvan de rekening uiteindelijk weer bij de consument op het bordje komt...

dus iedereen betaald er aan mee hoe we het ook gaan verzinnen...de oostblokkers vervoeren ook de goederen die hier in de winkels liggen
Leuk bedacht maar je denkwijze is niet juist.

Ten eerste slijt het wegdek vooral door de files die veroorzaakt worden door auto`s.
Ten tweede zouden er niet zoveel rijstroken nodig zijn als er geen auto`s zouden rijden.
Ten derde wordt er ook vaak op de linkerstroken gerepareerd waar vrachtverkeer niet mag rijden.
 
Wat wel zou werken is het vrachtverkeer uit de spits halen dus tussen 6 en 9 s'morgens en tussen 16:00 en 19:00 geen vrachtverkeer onderweg. Nergens.
Hoe dan?
Je wil ze alleen laten werken tussen 9 en 16 uur.
Met 7 uurtjes p/d of onbetaalde pauzes van 2x 3 uur p/d hou je geen chauffeur meer over.
En er zijn er maar 12000 te kort.
Daarbij kan je je km-prijs behoorlijk verhogen en als dat allemaal doorberekend moet worden naar een eindproduct en schreeuwt heel NL om loonsverhoging omdat alles ineens zo duur is geworden.
 
Wat wel zou werken is het vrachtverkeer uit de spits halen dus tussen 6 en 9 s'morgens en tussen 16:00 en 19:00 geen vrachtverkeer onderweg. Nergens.

Haha, heb je wel eens in een file gestaan? Meeste auto's zit 1 man/vrouw in die naar zijn werk gaat. En bij Rotterdam heb je die mooie vrachtverkeer rijbanen, valt me op dat het daar wel rijd en er naast vol staat met stilstaande auto's.

En buiten dat, wat Raymond W al zegt ;)
 
Leuk bedacht maar je denkwijze is niet juist.

Ten eerste slijt het wegdek vooral door de files die veroorzaakt worden door auto`s.
Ten tweede zouden er niet zoveel rijstroken nodig zijn als er geen auto`s zouden rijden.
Ten derde wordt er ook vaak op de linkerstroken gerepareerd waar vrachtverkeer niet mag rijden.
Dat was geen uitspraak van mij maar een eerder gedane uitspraak
 
Dat het niet gaat werken is geen enkele reden voor de NL overheid om het niet te doen. Zie zorg, spoor, etc etc. Verder is het technisch gezien niet onlogisch om vrachtwagens aanzienlijk meer te laten betalen. Asfalt heeft vooral te lijden onder hoge aslasten/vrachtwagens en andere invloeden zoals vorst, verzakking, etc. Asfalt slijt nauwelijks door personenauto's.

Uiteindelijk maakt het niet uit want die tol betaald de klant uiteindelijk en dat zijn wij, en worden zaken als wegenbelasting slechts voor een deel uitgegeven aan aanleg en onderhoud van wegen. Het gros gaat in de grote pot en kan men lekker weg pissen aan allerlei onzin. Gewoon weer eens een extra belasting dus.
hier dus
 
Haha, heb je wel eens in een file gestaan? Meeste auto's zit 1 man/vrouw in die naar zijn werk gaat. En bij Rotterdam heb je die mooie vrachtverkeer rijbanen, valt me op dat het daar wel rijd en er naast vol staat met stilstaande auto's.
Inderdaad :). Ik ben zo iemand die alleen in de file staat omdat ik op 10 verschillende vestigingen moet zijn en dus een geleased koekblik heb. Momenteel werk ik vaak in de buurt van Schiphol en dan mag ik dus 2 keer per dag de A2 op en neer naar Eindhoven op mijn gemak bekijken omdat alles stilstaat. Ik wil met liefde en plezier met het OV maar dat mag ik dan zelf betalen terwijl er een betaalde auto op de oprit staat. Ik heb een leuke baan, maar geld meebrengen om te werken gaat me een stap te ver.
Af en toe pak ik wel mijn motor omdat ik dat ook gewoon leuker vind, maar ik heb mijn baas nog niet zover gekregen dat ik mijn koekblik mag ruilen tegen een tweewieler...
 
Anyway: vrachtverkeer wordt op kosten gejaagd. Rotterdam is al jaren de eerste haven van Europa waar de goederen met schepen worden aangevoerd en o.a. met vrachtwagens worden verdeeld.
Dan is het uiteraard heel handig om dat vervoer duurder te maken, de ondernemer betaalt die paar extra muntjes per kilometer gewoon uit eigen portomonnee, toch?
En de kilometerheffing? Ik begrijp dat accijnzen van brandstof en BPM ergens anders vandaan geplukt moeten worden als half zakelijk Nederland straks met batterijen rond rijdt. Dus gaan we het bereiken van onze stadscentra nog wat duurder maken zodat straks werkelijk niemand meer in een centrum wil werken.

Hoe dan ook, ik heb slechts de mogelijkheid te reageren. Dus als het vervoer duurder wordt (en daarmee alle artikelen in de winkel) zal ik minder kunnen consumeren. Dat kan eigenlijk ook geen kwaad, de huisarts denkt nu dat ik veel te veel consumeer.
Als de kilometerheffing echt door gaat zetten, moet ik mijn huidige baantje opnieuw evalueren. Misschien is een lokaal, minder betaald, baantje dan wel effectiever dan een goed betaalde baan waarvoor ik dagelijks veel geld (en tijd) moet spenderen. Er gaat nu al veel tijd in de dagelijkse file zitten, als ik dat verreken met mijn tarief werk ik eigenlijk voor een relatief laag uurloon. Stel je voor dat daar nog een paar uurtjes rekeningrijden bovenop komt.

Dat vrachtwagens niet overstappen naar provinciale routes moet ik nog meemaken. Als er vandaag de dag ergens een groot ongeluk is, stromen direct alle provinciale wegen dicht. Men kent de wegen dus wel, maar continu rechtuit sturen is veel eenvoudiger dan springheuveltjes en rontondes te nemen. Zeker als je met 40 ton onderweg bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan