Vrachtwagens gaan Tol betalen: De gevolgen

Dat vrachtwagens niet overstappen naar provinciale routes moet ik nog meemaken. Als er vandaag de dag ergens een groot ongeluk is, stromen direct alle provinciale wegen dicht. Men kent de wegen dus wel, maar continu rechtuit sturen is veel eenvoudiger dan springheuveltjes en rontondes te nemen. Zeker als je met 40 ton onderweg bent.

Dat zijn wel 2 verschillende dingen die je nu bekijkt. Een file ontwijken of tol ontwijken. Een file ontwijk je om tijd te besparen, tol ontwijken kost tijd. Overigens ben
ik 1 van de mensen die er NIET snel af gaat want binnendoor is zelden tot nooit sneller, dan moet er al heel wat aan de hand zijn. (Let wel, met de vrachtauto. Met de auto is het omslagpunt van binnendoor rijden eerder.)
 
Inderdaad :). Ik ben zo iemand die alleen in de file staat omdat ik op 10 verschillende vestigingen moet zijn en dus een geleased koekblik heb. Momenteel werk ik vaak in de buurt van Schiphol en dan mag ik dus 2 keer per dag de A2 op en neer naar Eindhoven op mijn gemak bekijken omdat alles stilstaat. Ik wil met liefde en plezier met het OV maar dat mag ik dan zelf betalen terwijl er een betaalde auto op de oprit staat. Ik heb een leuke baan, maar geld meebrengen om te werken gaat me een stap te ver.
Af en toe pak ik wel mijn motor omdat ik dat ook gewoon leuker vind, maar ik heb mijn baas nog niet zover gekregen dat ik mijn koekblik mag ruilen tegen een tweewieler...

Ik heb bij veel werkgevers de leasevergoeding naar een bruto vergoeding kunnen omzetten waarvan dan 19 ct/km (zakelijk) onbelast vergoed mocht worden. Dan koop je een lichte motor (Zero, raceplee) en je scheurt keurig tussen het stilstaande blik door.
Voor de zondagmiddag-naar-oma ritjes en als het sneeuwt/ijzelt koop je een oude botsdoos die dan zelfs niet eens zuinig hoeft te zijn.

Jouw werkgever heeft bovendien minder kosten als je voor 19 ct/km rijdt. Een mooi argument voor de komende salarisbesprekingen....
 
Laatst bewerkt:
Het overgrote merendeel van de files ontstaat door ongevallen met vrachtwagens in de spits dus als je die uit de spits haalt ben je al van die files af
Ook passen er 3 koekblikken op de plek van 1 vrachtwagen dus dat scheelt ook enorm.
 
Het overgrote merendeel van de files ontstaat door ongevallen met vrachtwagens in de spits dus als je die uit de spits haalt ben je al van die files af
Ook passen er 3 koekblikken op de plek van 1 vrachtwagen dus dat scheelt ook enorm.
Volledige onzin, ongevallen met vrachtauto’s veroorzaken minder dan drie procent van alle files.
De meeste files ontstaan omdat Henk en Ingrid gewoon op tijd op het werk moeten zijn.
Als je een soort medeweggebruiker van de weg haalt zal het inderdaad rustiger op de weg worden, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.
Bedenk eens hoeveel meer vrachtauto’s er nodig zouden moeten zijn om hetzelfde volume te kunnen vervoeren als we deze uit de spits gaan weren. En een losafspraak om acht uur (zodat H&I s’ochtends direct kunnen beginnen met produceren) wordt dan helemaal inproductief voor een transportondernemer, dan zal transport nog veel duurder worden.
Het zou mooi zijn als iedereen eens naar zich zelf zou willen kijken of het niet anders/minder kan in plaats van altijd maar naar een ander te wijzen.
 
Correctie , de meest recente cijfers:
1,3% van de files worden veroorzaakt door ongevallen met vrachtauto’s.
De totale filezwaarte (dus door het feit dat ze er rijden) is iets groter: 4,5%
 
Het zou mooi zijn als iedereen eens naar zich zelf zou willen kijken of het niet anders/minder kan in plaats van altijd maar naar een ander te wijzen.

Ik heb ooit een werkgever ingeruild voor een andere vanwege een woonwerk afstand van 18 km in plaats van een goede 100 gemiddeld. Een fietspriveplan in plaats van een leasedoos. Conditie in plaats van ziteelt en filegeduld.
Jammer genoeg was er een Zalm in het Bos die roet in het eten gooide. Toen werd het plotsklaps weer 100 km....

Maar, vrijwel iedere werkgever wil (soms met wat gemor) 19 ct/km betalen en dat is ruim voldoende voor een Zero. Daarnaast, vrijwel iedere werknemer is in de gelegenheid te solliciteren op een baantje op fietsafstand.

Wat betreft die ongevallen door vrachtwagens in de file: ik rij al een flink aantal jaar tussen de professionals (vrachtwagens) in plaats van tussen de jachtige loonslaven. Dat scheelt benzine, remblokken en het rijdt nog sneller ook.

De meeste ongelukken die vrachtwagenchauffeurs hebben worden veroorzaakt door haastige druiloren in personenbakkies.
 
Maar, vrijwel iedere werkgever wil (soms met wat gemor) 19 ct/km betalen en dat is ruim voldoende voor een Zero..

Was het maar zo, pasgeleden nog contract afgeslagen omdat ze een vast reiskosten bedrag boden van welgeteld 25% van mijn werkelijke reiskosten :P. Was iets meer dan 100km rijden.
 
Ik rij zelf dus woonwerk over zo'n binnendoor weg (N366) die massaal door vrachtwagen chauffeurs gebruikt wordt om de Duitse maut op de A31 te omzeilen.
Hierdoor is het inmiddels onmogelijk geworden om op die weg waar je 100km/u mag om die snelheid ook te halen.
Sinds het invoeren van die maut in Duitsland is het nu asociaal druk met al die roemeense, hongaarse, litouwse, russische enz enz vrachtwagens. Ook parkeren ze die dingen op de pech vluchthaventjes langs die weg om te kunnen voldoen aan hun rij en rust tijden. Zonder verlichting oid op een totaal onverlichte weg. Ik kan je vertellen dat zo'n groot klote ding wat ineens pal naast de weg en naast je auto op duikt toch wel voor veel schrik reacties zorgt.

Ook kom ik regelmatig op de A50 vanaf zwolle en dat is een snelweg met aan elke kant 2 rijstroken. Van die rijstroken is de rechter rijstrook 1 grote lange optocht van vrachtwagens uit dezelfde boven genoemde categorie. Gevolg hier van is dat ook op linker rijstrook het verkeer nauwelijks harder kan rijden omdat er elke keer wel zo'n sch**t vrachtwagen chauffeur met 2km/u verschil zijn collega in moet halen.

En dan moet je in de avond langs de A28 of zo of de andere snelwegen enigszins langs de duitse grens lopende snelwegen een plekje proberen te vinden op de parkeerplaatsen langs die snelwegen.
Ik kan je vertellen dat is een kansloze missie. Al die parkeerplaatsen staan vol met vrachtwagens tot de op en afrit aan toe en soms zelfs de vluchtstrook na de afrit nog.

Als de politie daar voor zou beboeten kunnen ze in 1 keer stoppen met al die flut snelheids overtredingen boetes uit te delen.
 
Het overgrote merendeel van de files ontstaat door ongevallen met vrachtwagens in de spits dus als je die uit de spits haalt ben je al van die files af
Ook passen er 3 koekblikken op de plek van 1 vrachtwagen dus dat scheelt ook enorm.
Soms staan er wel 9 koekblikken op 1 vrachtwagen, is dat dan een rijdende file?

Maar om je voorbeeld even onderuit te rammen.
Als je 2 sec. afstand op je voorligger moet houden is dat bij 80km/u al 44,44 meter*.
Dan valt die lengte van die vrachtwagen in het niet.
Heb je een kortere afstand dan loop je het risico om een file te veroorzaken.

*Overigens ga ga je het niet redden om binnen die 44,44 meter je voertuig tot stilstand te brengen, daar heb je bij 80km/u ruim 53 meter voor nodig.
 
Soms staan er wel 9 koekblikken op 1 vrachtwagen, is dat dan een rijdende file?


*Overigens ga ga je het niet redden om binnen die 44,44 meter je voertuig tot stilstand te brengen, daar heb je bij 80km/u ruim 53 meter voor nodig.
Gelukkig stond je voorganger ook nog niet stil, in theorie kan je 0,4 sec afstand houden als je 80 kmh rijdt omdat alle factoren bij elkaar opgeteld je voorganger ook vanaf 80kmh moet komen
 
Ja en in een langzaam rijdende en stilstaande file wordt ook 80km/u gereden

Zo kan ik wat krom is ook wel recht lullen

Overigens heeft het gemiddelde moderne koekblik nog maar 35mtr nodig om van 100km\u tot stilstand te komen.
Moet je natuurlijk niet zitten te appen oid wat ongeveer 80%van de koekblik chauffeurs doen tegenwoordig
 
Gelukkig stond je voorganger ook nog niet stil, in theorie kan je 0,4 sec afstand houden als je 80 kmh rijdt omdat alle factoren bij elkaar opgeteld je voorganger ook vanaf 80kmh moet komen
Gelukkig klapt je voorganger niet op een stilstaande auto waarmee hij een remvertraging realiseert die jij nooit of te nimmer gaat halen zonder je eigen kreukelrandje op te offeren - als je die al hebt.
 
Gelukkig stond je voorganger ook nog niet stil, in theorie kan je 0,4 sec afstand houden als je 80 kmh rijdt omdat alle factoren bij elkaar opgeteld je voorganger ook vanaf 80kmh moet komen
Als je een nieuwerwetse auto hebt met remassist gaat je auto dat wel voorremmen.
Die computer heeft die ene seconde niet nodig om in te grijpen, een mens wel en dat houdt in dat je 22,22 meter verder bent alvorens jij je rem kan beroeren.
JIj rijdt dan nog steeds 80km/u terwijl je voorganger al flink zijn snelheid eruit heeft gehaald.
Gelukkig kijk je 3 auto`s verder wat dan enigszins iets compenseert.
Maar ik heb het al zo vaak gezien dat ze het niet redden en veelal houdt het niet op bij 2 auto`s die tegen elkaar botsen maar een stuk of 4 is meer regel dan uitzondering.

Sommige auto`s hebben een active cruise control en die houdt afstand.
Van mij mogen ze die heel snel verplichten.
 
Ja en in een langzaam rijdende en stilstaande file wordt ook 80km/u gereden

Zo kan ik wat krom is ook wel recht lullen

Het is gestaafde wiskunde

Als je een stilstaande file met 80 nadert ben je sowieso niet tof. Op het moment dat het 80 km rolt heb je aan 0,4 sec genoeg. Verstappen zit op 0,04 sec met 340 kmh achter een ander... wiskunde
 
Sommige auto`s hebben een active cruise control en die houdt afstand.
Van mij mogen ze die heel snel verplichten.
Mijn zoon zijn vrachtwagen... er kruipt zo'n klootzak in een private lease-aygo op 1,5 meter voor, 0,002 sec later steken de lepels van de heftruck die achterop stond door de cabine..., kettingen en sjor-ogen, alles brak af
 
Mijn zoon zijn vrachtwagen... er kruipt zo'n klootzak in een private lease-aygo op 1,5 meter voor, 0,002 sec later steken de lepels van de heftruck die achterop stond door de cabine..., kettingen en sjor-ogen, alles brak af
MIjn actros remt alleen als de voorligger een lagere snelheid heeft.
Waarschijnlijk is je zoon afgesneden en heeft die leasert flink geremt.
Had zijn vrachtwagen dat niet gedaan dan had hij door de leasert heen gereden.
En idd is zo`n systeem niet in alle gevallen zaligmakend maar in de meeste gevallen voorkomt het een aanrijding.

Wel klote van die heftruck, volgende keer toch maar met de lepels naar de andere kant?
Kettingen kunnen m.i. niet zo snel breken tenzij er speling op zit.
 
Ten eerste hoort zo'n truck waarop dat soort dingen vervoerd worden een goed degelijk stalen kopschot te hebben
Ten tweede zet je een heftruck altijd maar dan ook altijd achterstevoren op de truck.
Ten derde hebben ze de onjuiste vastzet middelen gebruikt
Ten vierde weegt een heftruck een stuk meer als dat men denkt dus wordt het gevaar onderschat.

Gelukkig is het goed afgelopen voor je zoon maar volgende keer toch maar ff wat langer nadenken over hoe je de last en of je de last wel goed vast hebt gezet.
 
Waarom zit er geen XXL-claxon aan die remassistent?

Geef een automobilist een veiligheidsspeeltje en hij misbruikt het zodanig dat je terug verlangt naar de situatie zonder speeltje.

Op dit moment lijkt de beste veiligheidsmaatregel een bajonet op het stuur richting borstkas.
 
Gelukkig klapt je voorganger niet op een stilstaande auto waarmee hij een remvertraging realiseert die jij nooit of te nimmer gaat halen zonder je eigen kreukelrandje op te offeren - als je die al hebt.
Tenzij die voorganger op een of andere wijze afgeleid is zodat hij wel ergens achterop knalt en een ongeloofelijke remvertraging creëert dat jij dat nooit of te nimmer gaat halen zonder je eigen kreukelrandje op te offeren - als je die al hebt.
Te weinig afstand houden is iemand anders de regie geven over jouw veiligheid.
Nu weet ik niet hoe jij anderen vertrouwt in het wegverkeer, maar ik zorg liever voor mijn eigen veiligheid.
 
Ten eerste hoort zo'n truck waarop dat soort dingen vervoerd worden een goed degelijk stalen kopschot te hebben
Ten tweede zet je een heftruck altijd maar dan ook altijd achterstevoren op de truck.
Ten derde hebben ze de onjuiste vastzet middelen gebruikt
Ten vierde weegt een heftruck een stuk meer als dat men denkt dus wordt het gevaar onderschat.

Gelukkig is het goed afgelopen voor je zoon maar volgende keer toch maar ff wat langer nadenken over hoe je de last en of je de last wel goed vast hebt gezet.
Alleen maar aanname’s die niet gestoeld zijn op enige kennis van zaken.
Ga er maar mee ophouden hier met jou.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen maar aanname’s die niet gestoeld zijn op enige kennis van zaken.
Ga er maar mee ophouden hier met jou.

Tis heel simpel. Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor je lading en dien je die zo vast te zetten dat die ten alle tijden op/in de vrachtwagen blijft staan.
Dus ook met een noodrem actie of een ongeval.

Weet wel dat ik met dit soort dingen op de lange tenen van de heren vrachtwagen chauffeur trap.

Maar op mijn werk bestaat het grootse gedeelte uit continu met veiligheid bezig zijn en verbeteren en dat is maar goed ook.
En ja ik heb mijn vrachtwagen rijbewijs en autobus enz. Het hele alfabet zeg maar.
En ja weet wat vrachtwagen rijden is
En ja heb door mijn werk dagelijks met vrachtwagen chauffeurs te maken
En ja die ontlopen hun verantwoording zo gauw het om iets gaat wat hun niet aan staat.
Bv bij een food vloeistof verlading moet het inwendige van een tankwagen en delen van de buitenkant voldoen aan bepaalde eisen die de chauffeurs donders goed kennen en als je dan vervolgens hun trailer afkeurt en dus niet laad dan ligt het ineens aan hun baas of aan het reinigings bedrijf of noem de rest van de k*t smoezen maar op.
 
Laatst bewerkt:
lepels naar achter is geen voorschrift
gepantserd kopschot is geen voorschrift
10 maal gewicht lading aan sjormiddelen is al overkill
Er is aan alle voorschriften voldaan
dat de sjorogen van het dek afbreken is een constructiefout


Tis heel simpel. Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor je lading en dien je die zo vast te zetten dat die ten alle tijden op/in de vrachtwagen blijft staan.
Dus ook met een noodrem actie of een ongeval.
Dat is wel de meest stomzinnige opmerking die ik op dit forum ben tegengekomen en dat verzin je maar, dat voorschrift bestaat helemaal niet. Het voorschrift ladingzekeren is een boek van 146 paginas en niet een verzinsel van daddyphilipsen,
Dat je een C'tje hebt betekent in jouw geval dat je alwetend ben? Vergeet het maar!! Je zit domweg een heel goed Nederlands bedrijf dat aan ten alle tijden aan alle eisen en voorschriften voldoet tegenover domme boeren en platkoppen te generaliseren, een toko die ook nog eens een opleidingsinstituut is.

Het houdt namelijk ergens op, ook weer die wiskunde. Als je met je trekkker/opleggertje met IPH-profielen tegen een rotswand knalt met 85 kmh komen die dus met kopschot en al dwars door de cabine.... het houdt echt ergens op.

Jij kan geen oorzaak van het losbreken vanuit je luie stoel vaststellen. Dat hebben de deskundigen al gedaan en dat ben jij in dit geval zeker niet. En al helemaal niet zonder te schouwen. Het was een constructiefout bij een wagen van 1 dag oud. Jij draait het zo dat het ALTIJD de chauffeur is die een grote lul is. Je hebt in dit geval niks om je bewering te onderbouwen.
Je kan pas een oordeel vellen als je de rapporten leest en dat heb je niet gedaan. Je kan pas een oordeel vellen als je gaat schouwen en keuren en dat heb je niet gedaan, dus terug in je mand en je muil houden. Of een held zijn, mij opbellen en daarheen gaan en als je bevoegd bent schouwen en keuren, dan mag je iemand terecht wijzen en kom je net als eerdere deskundigen bij de constructeur terecht en niet bij de chauffeur en voor de rest heb je geen een poot aan de grond...

Duidelijk???
 
Laatst bewerkt:
Even off-topic:
Het is vooral duidelijk dat je nijdig bent over een ongenuanceerde opmerking. En terecht.

Ik ben slechts een leek op het gebied van vrachtwagens en lading, maar ik begrijp op basis van natuurwetten ook dat de opmerking dat de lading ten allen tijden op de vrachtwagen moet blijven staan een onzinnige opmerking is. Bovendien zie ik in het dagelijks verkeer hoe dwazen veiligheidsmiddelen als de remassistent misbruiken en dit lijkt mij een duidelijk geval van misbruik maken van. Een geval wat ik de laatste tijd alarmerend vaak zie en een idioot gevaarlijk soort weggedrag.
Pleurt het soon-to-be wrak maar voor die 40-tonner, die heeft toch een remassistent. Lekker trekhaakbevruchten met die accu-bak, de remassistent redt mij wel als het fout gaat.

Maar ook een botsdoos met remassistent heeft fysieke beperkingen. Als er een Tesla aan mijn trekhaak loopt te sabbelen, knalt heel dat loodzware ding zo de kofferbak in op het moment dat ik door een ongeval sneller rem dan het rubber aankan. Dan bedoel ik niet alleen het rubber van mijn bolide maar ook het rubber van de accubak die aan mijn trekhaak loopt te zuigen.

Dat geval van de vorkheftruck heeft nog een andere staart: meestal rijdt er nog een onschuldige achter de vrachtwagen met vorkheftruck. De onschuldige die dankzij de eerste idioot zijn voortandjes mag opofferen omdat er ineens een vrachtwagen voluit in noodstop gaat. Bovendien, zelfs een simpele kleine personenauto die op de vrachtwagenwagen met vorkheftruck knalt zal deze vrachtwagen een stukje langere remweg geven dan de remassistent berekend heeft met mooi gekreukel als gevolg.
Wie is er dan schuldig? Helpt een dashcam om het antwoord op die schuldvraag anders te laten klinken?

Mensen rekenen nog niet op dit soort idioterie en zolang 99% van het verkeer nog mensenwerk is, zou dit een aktie moeten zijn die een (liefst gegarandeerde) reaktie van de handhaver van de wet tot gevolg heeft. Ik zou zelfs willen pleiten voor een inbeslagname van het rijbewijs op basis van gevaar voor vele onschuldige verkeersdeelnemers.
 
Tis heel simpel. Als chauffeur ben je verantwoordelijk voor je lading en dien je die zo vast te zetten dat die ten alle tijden op/in de vrachtwagen blijft staan.
Dus ook met een noodrem actie of een ongeval.

Weet wel dat ik met dit soort dingen op de lange tenen van de heren vrachtwagen chauffeur trap.

Maar op mijn werk bestaat het grootse gedeelte uit continu met veiligheid bezig zijn en verbeteren en dat is maar goed ook.
En ja ik heb mijn vrachtwagen rijbewijs en autobus enz. Het hele alfabet zeg maar.
En ja weet wat vrachtwagen rijden is
En ja heb door mijn werk dagelijks met vrachtwagen chauffeurs te maken
En ja die ontlopen hun verantwoording zo gauw het om iets gaat wat hun niet aan staat.
Bv bij een food vloeistof verlading moet het inwendige van een tankwagen en delen van de buitenkant voldoen aan bepaalde eisen die de chauffeurs donders goed kennen en als je dan vervolgens hun trailer afkeurt en dus niet laad dan ligt het ineens aan hun baas of aan het reinigings bedrijf of noem de rest van de k*t smoezen maar op.

Alles om die lul aan de poort die je tijd weer eens staat te vernachelen met z'n zoveelste excuus om
ergens een mailtje naar toe te sturen, zodat ie de grote jongen kan uithangen.
Bij elk adres, waar meer als een hand vol werken, loopt er altijd wel eentje rond. ( kritieke punt is meestal meer als 50 man personeel zo lijkt het )

Gelukkig zit ik tegenwoordig in werk, waarbij ik 180 graden omdraai, en ze een factuur stuur voor de voorrij kosten en de loze rit.
Gegarandeerd dat je de volgende keer zo door die poort heen bent.

Als ze willen dat ik buiten chauffeur, ook ingenieur of inspecteur ,ben.. gaan ze me eerst maar als ingenieur of inspecteur betalen.
Tot die tijd, is mijn werk, zo efficient mogelijk, met zo min mogelijk brokken, van A naar B te komen..
En op tijd aan de bord met piepers te zitten in de avond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan