Vrachtwagens gaan Tol betalen: De gevolgen

Anyhow, die remassistent kan uit, hetgeen toch een stuk veiliger is... (vracht)autorijden is nog steeds een mensending en computers nemen op grond van een beperkt aantal factoren hun beslissing. Een mongool is een private-lease-aygo-met-een-contract-van-10000-km-per-jaar-dat-na-4-jaar-maandelijks-opzegbaar-is die nog even gauw remmend voorlangs wil om de afrit op te duiken waarvoor hij eigenlijk al te laat is is waarschijnlijk een niet in de sofware opgenomen scenarium
 
Gelukkig zit ik tegenwoordig in werk, waarbij ik 180 graden omdraai, en ze een factuur stuur voor de voorrij kosten en de loze rit.
Gegarandeerd dat je de volgende keer zo door die poort heen bent.

Geloof maar dat je de 1e keer en de daarop volgende keren zonder lading en zonder betaalt te krijgen gewoon buiten de poort staat bij ons. Wij leveren aan de voedingsindustrie en daar zijn nu eenmaal vaste regels voor. Ook voor het inwendige van de tank.
Heb een pens vol werk van die chauffeurs die er zo makkelijk over denken en mij dan ook nog een lul vinden.
 
Geloof maar dat je de 1e keer en de daarop volgende keren zonder lading en zonder betaalt te krijgen gewoon buiten de poort staat bij ons. Wij leveren aan de voedingsindustrie en daar zijn nu eenmaal vaste regels voor. Ook voor het inwendige van de tank.
Heb een pens vol werk van die chauffeurs die er zo makkelijk over denken en mij dan ook nog een lul vinden.
Geef je groot gelijk,
Maar andersom maak ik ook mee.
Ik rij een lzv en hoofdzakelijk sierteelt producten.
De klant in kwestie heeft meedere lokaties en heeft 1 lokatie verkocht en die moet leeg.
Nu rijden wij dagelijks voor deze klant en helpen hem met de verhuizing van al zijn spullen.
Gister had hij de laatste restjes bijeen geschraapt en netjes in karren gezet.
Mooi zo, maar de helft van de karren waren gevuld met adr gevarenklasse 3, 8, en 9 waarvan 1 in een IBC (1000l tank) die voor een kwart gevuld was.
Die gaan dus niet met mij mee en de klant erop gewezen dat deze met een ADR vrachtwagen vervoert moeten worden.
Er zat ook geen vrachtbrief of specificatielijst of wat ook bij.
Overigens hadden een aantal andere collega`s deze meuk zo meegenomen, hij had pech met mij.
 
Als je een nieuwerwetse auto hebt met remassist gaat je auto dat wel voorremmen.
Sommige auto`s hebben een active cruise control en die houdt afstand.
Van mij mogen ze die heel snel verplichten.

mwah, dat mag van mij nog wel even wachten. Die adaptive cruise control van bijv Volkswagen gaat nogal eens keihard op de rem waar dit niet nodig is. Binnen de bebouwde kom zet ik hem dan ook gewoon uit want als ik een fietser wil inhalen gaat hij enorm lomp op de rem. Vaak is het niet eens nodig om te remmen en als het al nodig is, dan zeker niet zo hard. Als ik hem aan laat staan is het aftellen tot een ander zijn auto in de achterbak parkeert omdat de cruise control zonder goede reden keihard op de rem gaat. Regelmatig hetzelfde probleem op de snelweg waarbij de auto vaak veel te hard op de rem gaat als er iemand voor invoegt. Geen idee wat de rest van de markt doet maar het cruise control spul van de VW groep is primitief en enkel geschikt als gadget, die voor de veiligheid vaker uitgezet moet worden dan aan.
 
@daddyphilipsen: excuses, ik heb het misschien wat lomp opgeschreven.

Even mijn twee lekencenten:
Al gebruik je een ketting met schakels van 100 kg per stuk, het kan kapot. Een spanband van een vrachtwagen kan 5 ton houden, maar er staat er altijd maar een op breken. Zo ook met kettingen, na een paar hobbels en bulten staat er nog maar een snaarstrak, de rest hangt los.
Daarnaast: vorkheftruck, lepels naar voren: minder prettig voor de chauffeur, lepels naar achteren, minder prettig voor de mensen die op het verkeerde moment achter de vrachtauto rijden.
Ik vind jouw argumenten daarom wat minder goed gekozen ---- maar nogmaals, ik ben een leek en ik besef dat er regels moeten zijn.



De tarieven in het vervoer staan onder druk. Je ziet het ook met bijvoorbeeld bouwvakkers: tarieven onder druk, dan worden regels gebogen. Bouwvakkers doen een klusje zwart, ze klimmen wel even op een laddertje, gooien een baal cement van 100 kg op hun rug en slijpen even zonder brilletje. Zo ook in het vervoer, even die vorkheftruck verplaatsen met een minder geschikte vrachtwagen of door een chauffeur die niet precies weet waar hij mee bezig is, het is verleidelijk.

Daar gaat dit hele topic juist over. Zet de tarieven nog verder onder druk en er komen andere, creatieve oplossingen. Een paar van de meest voor de hand liggende oplossingen zijn: rijden over provinciale wegen, wat meer lading per vrachtwagen of busje....
De vraag is of we daarmee meer veiligheid bereiken. Meer inkomsten voor de roverheid, dat geloof ik direct.
 
lepels naar achter is geen voorschrift
gepantserd kopschot is geen voorschrift
10 maal gewicht lading aan sjormiddelen is al overkill
Er is aan alle voorschriften voldaan
dat de sjorogen van het dek afbreken is een constructiefout



Dat is wel de meest stomzinnige opmerking die ik op dit forum ben tegengekomen en dat verzin je maar, dat voorschrift bestaat helemaal niet. Het voorschrift ladingzekeren is een boek van 146 paginas en niet een verzinsel van daddyphilipsen,
Dat je een C'tje hebt betekent in jouw geval dat je alwetend ben? Vergeet het maar!! Je zit domweg een heel goed Nederlands bedrijf dat aan ten alle tijden aan alle eisen en voorschriften voldoet tegenover domme boeren en platkoppen te generaliseren, een toko die ook nog eens een opleidingsinstituut is.

Het houdt namelijk ergens op, ook weer die wiskunde. Als je met je trekkker/opleggertje met IPH-profielen tegen een rotswand knalt met 85 kmh komen die dus met kopschot en al dwars door de cabine.... het houdt echt ergens op.

Jij kan geen oorzaak van het losbreken vanuit je luie stoel vaststellen. Dat hebben de deskundigen al gedaan en dat ben jij in dit geval zeker niet. En al helemaal niet zonder te schouwen. Het was een constructiefout bij een wagen van 1 dag oud. Jij draait het zo dat het ALTIJD de chauffeur is die een grote lul is. Je hebt in dit geval niks om je bewering te onderbouwen.
Je kan pas een oordeel vellen als je de rapporten leest en dat heb je niet gedaan. Je kan pas een oordeel vellen als je gaat schouwen en keuren en dat heb je niet gedaan, dus terug in je mand en je muil houden. Of een held zijn, mij opbellen en daarheen gaan en als je bevoegd bent schouwen en keuren, dan mag je iemand terecht wijzen en kom je net als eerdere deskundigen bij de constructeur terecht en niet bij de chauffeur en voor de rest heb je geen een poot aan de grond...

Duidelijk???

Het voorschrift, dat een lading bij een noodstop op zijn plaats blijft zitten bestaat wel degelijk. Noodstops worden zelfs beschouwd als reguliere normale rijomstandigheden.

Transport Online - Lading Zekeren
 
Tja klets ik toch niet helemaal uit mijn nek8-)

Ik rij zelf regelmatig met een autoambulance met daarop een auto en die staan altijd vast met 4 speciale sjorbanden. Om elk wiel 1. Elke sjorband kan 2,5t hebben dus in totaal 10t en dat voor een lading van max 1,5t.
Is in Duitsland zelfs verplicht om dat zo te doen. Bij een ongeval ben ik er zeker van dat de auto op de ambulance blijft.
 
Het voorschrift, dat een lading bij een noodstop op zijn plaats blijft zitten bestaat wel degelijk. Noodstops worden zelfs beschouwd als reguliere normale rijomstandigheden.

Transport Online - Lading Zekeren

Jahoor, dat klopt. Ik denk zelfs dat daar ruimschoots aan voldaan is. Heftruckjeweegt 3,5 ton en stond met 6 10-tons kettingen vast in "spin en kruis" model. Vrachtagen kan je gewoon opzekop houden, maar als de sjorogen loskomen heb je toch een uitdaging.
Hoe ga je dat doen met een zandauto die over de kop gaat? Een melktanker die in tweeën gaat? Een oplegger met rolcontainers kratten bier die omvalt????

Een autoambulance die teveel g's krijgt vind je in de berm terug met de 4 wielen aan het dek, inclusief remleidingen en steekassen als je het chassis niet zekert aan de sleepogen. Daarom staan opleggers op schepen aan die grote gele ogen vast en niet met een bandje over de wielen, daar kunnen ze namelijk zijdelings zo uitschuiven. Je bent dus alleen gezekerd voor wat bochten en remwerk. En ja dat volstaat Een foldertje van TOL zegt niet zoveel als een voorschrift van meer dan 140 pagina's. Daar staat namelijk wél in dat je de voorspanning van het draagvermogen van je sjorbanden af moet trekken. Wiskunde, weetjwel. En anderhalf tonnetje op een autoambulance is wel een convoy exceptionel hoor, respect... Ik heb een ton servicemateriaal in mijn bus... gezekerd met een touwje, 6 keer door de Pozilei gecontroleerd, 6 keer geen woord erover.
Vraag eens aan Roy R hoe hij een Cat D11 zekert

Laten we wel wezen dat het echt ergens ophoudt... Voor mij hiermee.
 
Laatst bewerkt:
Laten we wel wezen dat het echt ergens ophoudt... Voor mij hiermee.

Ok, terug on topic dan maar?
Zullen we eens een pro en contra lijstje maken:

Pro:
Meer inkomsten voor de wegbeheerder/overheid. De overheid is net holle bolle Gijs, er kan altijd meer geld in die bodemloze put. Ik denk dat de heftige subsidies en het gemis van (brandstof)accijnzen van accu-auto's voor een inkomstenvermindering van de overheid zorgen, maar dat schijnt niet zo te zijn.

Minder vrachtwagens op snelwegen, mogelijk alleen tijdens de spits. Hierbij dienen we onszelf wel af te vragen of 'de vrachtwagen' wel zo ongewenst is op de snelweg. De werktijden van het vrachtverkeer omgooien naar volcontinu-diensten is ook een optie, maar vol-continu dienst kent een hoger salaris en mogelijk een vermoeide werknemer. In veel beroepen geldt voor vol-continu een toeslag van 30%.


Contra:
Het vrachtverkeer gaat creatief worden: Illegale akties zullen vaker optreden, ladingen die meerdere bestemmingen hebben zullen bij elkaar geplaatst worden (bij het besproken vorkheftruckje staat ineens een voorraadje voor een lokale Albert Heyn)

Vrachtverkeer zal alternatieve routes gaan kiezen. Ik geloof niet meer in sprookjes en daarmee ook niet meer in metingen die de overheid uitvoert. Pas als er een duidelijk, goed beschreven, onpartijdig meetrapport bijgevoegd is geloof ik meetresultaten van de overheid. Ik heb zelf ook parkeerbelasting mogen slikken vanwege parkeerdruk in een wijk die de bewoners nooit gemerkt hebben. Ja, er was een onderzoek gedaan.....

Meer 3.5 tons busjes met eventuele aanhangers (mogelijk overbeladen). Dat betekent vervoer door minder opgeleide mensen (rijbewijs BE of alle chauffeurspapieren en C). Als de lading niet te zwaar is (hoeveel vrachtverkeer rijdt werkelijk met 40 ton lading?) kan dat soms ook in een paar busjes.
En als de lading wel te zwaar is, moet je gewoon wat voorzichtiger zijn - dat gebeurt nu ook al met de regelmaat van de klok. De pakkans is toch minimaal.

Hogere tarieven voor transport. Een transportonderneming is geen producent van geld. Meer geld uit de onderneming betekent dat er ook meer geld in moet.
 
In Belgie schijnt het aantal busjes met aanhanger beneden de 3,5 ton explosief te groeien. Dit inclusief overbelading. Duitsland wordt overspoeld door vrachtwagentjes beneden de 7,5 ton, google maar eens op Polensprinter. Met een losse mini slaapcabine op het dak van de cabine. Lijkt me nu erg koud slapen, in een ongeisoleerde polyester kist.
 
Belgie: in Duitsland gui-zen-den... de alternatieve manier van tol ontwijken... Stuur maar 2 van die busjes, gaan ook 12 paletten in
 
In veel beroepen geldt voor vol-continu een toeslag van 30%.
waarover je dus ruim 50 procent belasting mag betalen dus niet interessant,overuren worden al 55 procent belast in ons beroep en dat zijn er gemiddeld 25 a 30 boven de wettelijke 40 uur per week dus de staat lacht zijn eigen weer rot .
 
In Belgie schijnt het aantal busjes met aanhanger beneden de 3,5 ton explosief te groeien. Dit inclusief overbelading. Duitsland wordt overspoeld door vrachtwagentjes beneden de 7,5 ton, google maar eens op Polensprinter. Met een losse mini slaapcabine op het dak van de cabine. Lijkt me nu erg koud slapen, in een ongeisoleerde polyester kist.
daarom staat ook de hele nacht dat hok stationair te draaien,hoezo milieu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan