vrachtwagens..

Maarten-Z750

MF veteraan
5 jan 2003
3.234
1
Delft
Ja hoor... Motorgup mocht gisteren lekker twee uurtjes toeren op de nieuwe CB900 (2002 model) van een maat van hem... :] Hij belde gisteren op of ik het leuk vond om eventjes te rijden... (Duh! Wat denk je zelf!)

Kom ik vrolijk van de A12 (uit richting Zoetermeer) en richting A4 in de bocht waar de a4 en a13 splitsen zie ik een vrachtwagen voor me rijden... dus ik netjes baantje opschuiven naar de linkerbaan, en geef beetje gas bij zodat ik een goed snelheidsverschil heb (hij reed iets van 90 ik zat op 140), zit ik net naast hem (naast zijn achterkant) kom hij in ene naar links omdat hij de auto voor hem ging inhalen...

Ik dus vol in de ho-ijzers (vrachtwagen was te lang om er nog veilig langs te kunnen wanneer ik gas had bijgegeven) en m'n vinger op de claxon... blij dat er niets achter me zat... ik dus uiteindelijk scheldend en tierend (met vingertje) langs die vrachtwagen kom die gozer nog een keer naar links, zwaaiend met z'n arm, toeteren en met koplampen... stomme *********** eikel.... m'n hart zat in m'n keel...

Maar toch... heb gisteravond toch wel lekker getoerd... nog even stukje a4 meegepikt... daarna bij Delft eraf en motor helaas weer teruggebracht... (ik had hem liever gehouden)
 
Dat gebeurt heel vaak. Die gasten moeten gewoon eens leren op tijd hun richtingaanwijzer aan te zetten en rustig van baan te wisselen. :(
 
Als motorrijder moet je wel een sterk hart hebben. 8-)
Dat soort momenten slaat ie wel een paar keer over.
Waarna een lichte hartverzakking volgt. :)

Gelukkig weer goed afgelopen.
Dus je duo-passagier was een O-)
 
is misschien ook wel handig om niet in de dooie hoek van een vrachtwagen te gaan rijden!!! |(


ik rij zelf ook vrachtwagen en touringcar en je wilt niet waten wat mensen allemaal uithalen om toch maar ff voor jou te gaan inhalen en weet ik allemaal nog meer van dat soort stomme dingen!
ga eens een dagje mee op de vrachtwagen en dan praat je wel anders!!!

het is altijd wel heel makkelijk om vrachtwagenchauffeurs overal de schuld van te geven!
 
is misschien ook wel handig om niet in de dooie hoek van een vrachtwagen te gaan rijden!!! |(
ga eens een dagje mee op de vrachtwagen en dan praat je wel anders!!!

ik rij zelf ook vrachtwagen en touringcar en je wilt niet waten wat mensen allemaal uithalen om toch maar ff voor jou te gaan inhalen en weet ik allemaal nog meer van dat soort stomme dingen!

tis makkelijk om altijd de vrachtwagenchauffeurs de schuld te geven!

Sorry, maar ik zat echt niet in z'n dooie hoek!!

Ik reed een meter of 100 achter hem toen ik van baan verwisselde, gaf toen gas erbij en reed dus al een eind op de linkerbaan (waar hij me dus zeker gezien moet hebben). En zeker in dit soort gevallen hou ik altijd al de linkerkant van het vak aan om zo veel mogelijk afstand tussen mij en de vrachtwagen te houden... juist om te zorgen dat je in dit soort gevallen niet onder de wielen van zo'n ding beland!

Ik begrijp heel goed dat mensen zelf het gevaar in het verkeer vaak opzoeken en domme dingen doen, maar in dit geval hield ik echt rekening met die vrachtwagen. Alleen als zo'n gozer plotseling zonder knipper die vrachtwagen de baan ernaast gooit terwijl jij net naast hem zit... dan kan je dat toch echt die vrachtwagen chauffeur aanrekenen!

Een ding overigens... op het moment dat ik zelf een fout maak en in zo'n situatie terecht kom zal ik wel opgelucht adem halen na afloop, maar ben ik niet verontwaardigd... ik weet echt heel goed wanneer ik fout zit...

Ik ga echt geen risico's nemen met een motor die niet van mij is!!

Op donderdag 17 april 2003 10:46 schreef suzuki gsx600f het volgende:
Als motorrijder moet je wel een sterk hart hebben. 8-)
Dat soort momenten slaat ie wel een paar keer over.
Waarna een lichte hartverzakking volgt. :)

Gelukkig weer goed afgelopen.
Dus je duo-passagier was een O-)

M'n hart zat inderdaad in m'n keel...

En inderdaad een engeltje op m'n schouder...
 
Laatst bewerkt:
ik rij zelf ook vrachtwagen en touringcar en je wilt niet waten wat mensen allemaal uithalen om toch maar ff voor jou te gaan inhalen en weet ik allemaal nog meer van dat soort stomme dingen!

tis makkelijk om altijd de vrachtwagenchauffeurs de schuld te geven!
[/quote]

Sluit ik me bij aan. De meeste mensen hebben geen flauw benul wat je wel en niet kan zien. En ik denk altijd maar.... overal zijn eikels op een truck maar ook op de motor.

Ik reed eens op de terug weg uit spanje vlak voor lyon en was een caravan (laten we het daar eens over hebben) aan het inhalen toen er uit de verte met zo'n 200 plus een motor groepje opdook. die heen en weer zwiepend achter mij bleef hangen. Blijkbaar duurde het de ene heer ietwat te lang en die schoof tussen de vangrail en mij in (motorwagen met combi toch zo'n 18 meter)!!! om vervolgens een deuk in mijn deur te trappen in het voorbij gaan!!!! Had ik toen het lef maar gehad........... om die tussenruimte van 60 cm naar 50 te brengen :(
 
is misschien ook wel handig om niet in de dooie hoek van een vrachtwagen te gaan rijden!!! |(


ik rij zelf ook vrachtwagen en touringcar en je wilt niet waten wat mensen allemaal uithalen om toch maar ff voor jou te gaan inhalen en weet ik allemaal nog meer van dat soort stomme dingen!
ga eens een dagje mee op de vrachtwagen en dan praat je wel anders!!!

het is altijd wel heel makkelijk om vrachtwagenchauffeurs overal de schuld van te geven!
Dat is waar, alleen kunnen ze een hoop ellende voorkomen door gewoon optijd hun richtingaanwijzer aan te zetten en niet in 1 ruk de vrachtwagen op de andere rijbaan te zetten(Dit geld trouwens niet alleen voor vrachtwagens). En ja, ik weet best dat er altijd mongolen tussen zitten, die op het laatste moment, toch nog fftjes die vrachtwagen in willen halen.
 
Op donderdag 17 april 2003 11:00 schreef motorgup het volgende:Ik begrijp heel goed dat mensen zelf het gevaar in het verkeer vaak opzoeken en domme dingen doen, maar in dit geval hield ik echt rekening met die vrachtwagen. Alleen als zo'n gozer plotseling zonder knipper die vrachtwagen de baan ernaast gooit terwijl jij net naast hem zit... dan kan je dat toch echt die vrachtwagen chauffeur aanrekenen!


Niks is menselijker dan een fouten misschien was het wel een l*l maar dat maakt niet elke trucker een l*l.
 
mark_mf, kortom jij vind dat het onze taak is om niet in jouw dooeie hoek te gaan rijden ? Volgens mij is de dooie hoek op jouw vrachtwagen meer een probleem van jouw voertuig dan het mijne, dus zal JIJ er rekening mee moeten houden. Goed voorbeeld (pas gebeurd), "ik rijd op een rotonde af waarop een grote oplegger rijdt, ik als fietser heb voorrang op die rotonde. (de rijbaan van de auto's en fietsers zijn gescheiden door een verhoging) En ik ben dus verplicht om de weg van het fietspad te volgen. De vrachtwagen slaat rechtaf zonder volgens mij te kijken, e4n ramt mij en een maat van mij bijna van de fiets af. Ik steek men middelvinger op! En zeg: "kijk dan godverdomme in je dooie hoek spiegel." De vrachtwagen bestuurder: "Ga jij dan godverdomme niet in men dooie hoek rijden! |( " Maar ik kon gewoon niet anders door de constructie van de rotonde. Iemand die een voertuig bestuurd met een dergelijk mankement zoals bijvoorbeeld een erg grote draaicirkel met daarbij een zeer grote dooie hoek moet daar naar mijn mening zelf rekening mee houden en niet verwachten dat andere dat voor hem doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat iemand zich beroept op de mankementen van zijn voertuig terwijl hij deze zelf weet, en zelf niet genoeg oplet. :(
 
100 meter = 4 x lengte zwembad. Wanneer ik in een truck / auto zit en 100 meter achter me zit iemand die me op dat moment nog niet inhaald ga ik met de auto / vrachtwagen ook naar links. Wanneer je op dat moment gas geeft zit je op de motor er in fracties van seconden naast. Je kunt niet verwachten dat die vrachtauto / auto verwacht dat je 'm er dan nog langs trekt. Jij weet dat je snel bij diegene zit die je in wilt halen. Diegene in de auto / vrachtwagen kent meestal de snelheid van een motor niet.

M.A.W. anticiperend rijden. Die vrachtwagenchauffeur heeft kennelijk niet verwacht dat je nog zou gaan inhalen en eigenlijk kan ik hem geen ongelijk geven. Dat ie geen richting aangegeven heeft is natuurlijk fout, maar je moet als motorrijder rekening houden dat de overige verkeersdeelnemers je acceleratievermogen niet kennen)
 
weet je wat het ook is, ik rij meestal op de bus en als ik mijn knipperlicht aan zet kan ik hem net zo goed heel de dag aan laten staan want de meeste laten je toch niet voor! en als je dat een paar keer gehad hebt ben je dat ook zat en vlam je hem ervoor!
ik praat het niet goed maar ik weet dat ik dat zelf ook wel eens doe!
als ik met de motor of met de oto op de weg zit laat ik een vrachtwagen of bus altijd ff voor! de meeste doen dat niet want stel je voor dat je dan wel ff 2 minuten wat langzamer moet rijden!!
 
Problemen met vrachtwagens heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
Zeker niet in de file, tot nu maakten ze altijd extra ruimte.
Ik wacht wel totdat ik oogcontact hebt met de bestuurder mbv zijn spiegel.
En met veel zijwind zijn ze soms best wel handig als windscherm waar het te druk is om door te rijden.

Het aangehaalde voorval is denk ik pech en niet bewust gebeurt.
Maar toch als je afstapt na zo'n ervaring blijft het :} aan O-)
 
mark_mf, kortom jij vind dat het onze taak is om niet in jouw dooeie hoek te gaan rijden ? Volgens mij is de dooie hoek op jouw vrachtwagen meer een probleem van jouw voertuig dan het mijne, dus zal JIJ er rekening mee moeten houden. Goed voorbeeld (pas gebeurd), "ik rijd op een rotonde af waarop een grote oplegger rijdt, ik als fietser heb voorrang op die rotonde. (de rijbaan van de auto's en fietsers zijn gescheiden door een verhoging) En ik ben dus verplicht om de weg van het fietspad te volgen. De vrachtwagen slaat rechtaf zonder volgens mij te kijken, e4n ramt mij en een maat van mij bijna van de fiets af. Ik steek men middelvinger op! En zeg: "kijk dan godverdomme in je dooie hoek spiegel." De vrachtwagen bestuurder: "Ga jij dan godverdomme niet in men dooie hoek rijden! |( " Maar ik kon gewoon niet anders door de constructie van de rotonde. Iemand die een voertuig bestuurd met een dergelijk mankement zoals bijvoorbeeld een erg grote draaicirkel met daarbij een zeer grote dooie hoek moet daar naar mijn mening zelf rekening mee houden en niet verwachten dat andere dat voor hem doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat iemand zich beroept op de mankementen van zijn voertuig terwijl hij deze zelf weet, en zelf niet genoeg oplet. :(


je weet dus dat vrachtwagens of lange voertuigen een dooie hoek hebben! wat ben je dan voor iemand die dan stug door fiets! laat je zelf zien en geef aan dat je wel ff wacht ook al heb je voorrang! damn stel je voor dat je ff moet wachten!
en voor jou ook de opmerking ga eens een dagje mee op een vrachtwagen en ik weet zeker dat je aan het einde van de dag respect hebt voor de chauffeurs!
 
Problemen met vrachtwagens heb ik eigenlijk nog nooit gehad.
Zeker niet in de file, tot nu maakten ze altijd extra ruimte.
Ik wacht wel totdat ik oogcontact hebt met de bestuurder mbv zijn spiegel.
En met veel zijwind zijn ze soms best wel handig als windscherm waar het te druk is om door te rijden.

Het aangehaalde voorval is denk ik pech en niet bewust gebeurt.
Maar toch als je afstapt na zo'n ervaring blijft het :} aan O-)

eindelijk iemand die het snapt!! :}
 
...Volgens mij is de dooie hoek op jouw vrachtwagen meer een probleem van jouw voertuig dan het mijne, dus zal JIJ er rekening mee moeten houden. ....

Slimme zet hoor. Iedereen maakt fouten ook vrachtwagenchauffeurs. Al heb je nog zo veel spiegels. In het geval hij je niet ziet (of het nu jou fout is of van de vrachtwagenchauffeur) kan de vrachtwagenchaufeur het navertellen. De motorrijder niet. Zetten we op het graf: maar ik had gelijk want hij moet rekening houden met mij !!!
 
Laatst bewerkt:
Slimme zet hoor. Iedereen maakt fouten ook vrachtwagenchauffeurs. Al heb je nog zo veel spiegels. In het geval hij je niet ziet (of het nu jou fout is of van de vrachtwagenchauffeur) kan de vrachtwagenchaufeur het navertellen. De motorrijder niet. Zetten we op het graf: maar ik had gelijk want hij moet rekening houden met mij !!!

psies! als je het weet dat een voertuig een beperking heeft zou iemand die een beetje nadenkt er automatisch rekening mee moeten houden!
hoe noemen ze dat ook alweer :? verkeersinzicht!!!!!!! :9
 
je weet dus dat vrachtwagens of lange voertuigen een dooie hoek hebben! wat ben je dan voor iemand die dan stug door fiets! laat je zelf zien en geef aan dat je wel ff wacht ook al heb je voorrang! damn stel je voor dat je ff moet wachten!
en voor jou ook de opmerking ga eens een dagje mee op een vrachtwagen en ik weet zeker dat je aan het einde van de dag respect hebt voor de chauffeurs!

Inderdaad ik ben daarvan op de hoogte ja. Dat betekend dus ook dat ik ruim vantevoren (veel vroeger als bij een auto of motor) mijn hand uitsteek om duidelijk te maken wat ik ga doen. Maar als hij het niet eens voor elkaar krijgt om mij te zien (kortom hij heeft de hele fietsbaan niet gezien, dus ook neit of er mischien een vrouw aankwam met boodschappentassen en een klein kindje voorop die niet op tijd kan stoppen), dan vraag ik mij af hoe je het dan in je hoofd kan halen om met zon gevaarte gewoon af te slaan. Zonder ook maar zeker te zijn van of er een fietser aan komt ja of nee...
 
Ik heb meestal goede ervaringen met vrachtwagenchauffeurs hoor!!
Een keer moest ik links af en daar moest je voor een stoplicht voorparkeren om links af te gaan, ik zag dat een vrachtwagen ook links af moest, maar moest moeilijk doen, ikkuh remmen en lichtsignaal geven dat hij naar links kon, hij naar links. Toen we de snelweg opdraaiden ging de vrachtwagen op de vluchtstrook rijden en hij allemaal gebaren, ga er maar links langs, dat laat ik me geen 2 keer zeggen, dus gas erop en er voorbij :} :} :}
 
100 meter = 4 x lengte zwembad. Wanneer ik in een truck / auto zit en 100 meter achter me zit iemand die me op dat moment nog niet inhaald ga ik met de auto / vrachtwagen ook naar links. Wanneer je op dat moment gas geeft zit je op de motor er in fracties van seconden naast. Je kunt niet verwachten dat die vrachtauto / auto verwacht dat je 'm er dan nog langs trekt. Jij weet dat je snel bij diegene zit die je in wilt halen. Diegene in de auto / vrachtwagen kent meestal de snelheid van een motor niet.

Op het moment dat hij 100 meter voor me zat reed ik al een vaartje of 120, dus op dat moment ga ik opschuiven en wordt de afstand al kleiner... tegelijkertijd geef ik er iets gas bij omdat ik altijd graag snel voorbij vrachtwagens ben (zij zijn groot, ik ben klein, dus ik verlies altijd bij botsing, dus ik ben altijd heel voorzichtig met die dingen) dus het is echt niet het geval dat ik hem in een fractie van een seconde met vol gas langs die vrachtwagen bler...

Op donderdag 17 april 2003 11:11 schreef Mark_MF het volgende:
weet je wat het ook is, ik rij meestal op de bus en als ik mijn knipperlicht aan zet kan ik hem net zo goed heel de dag aan laten staan want de meeste laten je toch niet voor! en als je dat een paar keer gehad hebt ben je dat ook zat en vlam je hem ervoor!
ik praat het niet goed maar ik weet dat ik dat zelf ook wel eens doe!
als ik met de motor of met de oto op de weg zit laat ik een vrachtwagen of bus altijd ff voor! de meeste doen dat niet want stel je voor dat je dan wel ff 2 minuten wat langzamer moet rijden!!

Op het moment dat die vrachtwagen voor me zit en z'n knipper aanzet dat 'ie van baan wil verwisselen, en er is nog genoeg ruimte dan zal ik echt m'n snelheid wat aanpassen en die vrachtwagen z'n gang laten gaan...

Elkaar ruimte geven en begrip hebben voor de mankementen van elkanders voertuigen maakt het verkeer een stuk vriendelijker... alleen idioten die zonder te kijken en zonder knipper zo van baan verwisselen, dat is het punt... en inderdaad, of dat nou een vrachtwagen, of een auto of een motor is maakt niet uit... alleen bij een motor of auto is dat iets minder beangstigend dan een 18 meter lange blik...
 
Ja hoor, we zijn er weer :Z

Het is afhankelijk van de situatie wie er "schuld" heeft en dan is er natuurlijk direkt de vraag "heeft de ander je niet gezien of heeft hij/zij je wel gezien maar gewoon sch**t aan je".

In het eerste geval tolerant zijn naar elkaar toe "sorry, ik zal beter opletten", "geeft niet, gelukkig goed afgelopen".
In het tweede geval ongenoegen laten blijken en laten doodvallen (in ernstige gevallen kontakt sterke arm als je getuigen hebt) O-)
 
weet je wat het ook is, ik rij meestal op de bus en als ik mijn knipperlicht aan zet kan ik hem net zo goed heel de dag aan laten staan want de meeste laten je toch niet voor! en als je dat een paar keer gehad hebt ben je dat ook zat en vlam je hem ervoor!

WTF??? Waarom zou ik jou ervoor laten als jij een knipperlicht aanzet?

Aan welke voorwaarden moet je voldoen bij het wisselen van baan? Juist, het is een bijzondere verrichting waarbij dus als voorwaarde geldt dat je niemand hindert!! En anders MAG je helemaal niet van baan wisselen. |(
 
Op donderdag 17 april 2003 11:20 schreef Griffen het volgende:Inderdaad ik ben daarvan op de hoogte ja. Dat betekend dus ook dat ik ruim vantevoren (veel vroeger als bij een auto of motor) mijn hand uitsteek om duidelijk te maken wat ik ga doen. Maar als hij het niet eens voor elkaar krijgt om mij te zien (kortom hij heeft de hele fietsbaan niet gezien), dan vraag ik mij af hoe je het dan in je hoofd kan halen om met zon gevaarte gewoon af te slaan. Zonder ook maar zeker te zijn van of er een fietser aan komt ja of nee...

ga maar eens een dagje mee! dan praten we verder!!
het is ook een achterlijke regel dat een fietser op een rotonde voorrang heeft!!
 
De vrachtwagen slaat rechtaf zonder volgens mij te kijken, e4n ramt mij en een maat van mij bijna van de fiets af. Ik steek men middelvinger op! En zeg: "kijk dan godverdomme in je dooie hoek spiegel." De vrachtwagen bestuurder: "Ga jij dan godverdomme niet in men dooie hoek rijden! |( " Maar ik kon gewoon niet anders door de constructie van de rotonde. Iemand die een voertuig bestuurd met een dergelijk mankement zoals bijvoorbeeld een erg grote draaicirkel met daarbij een zeer grote dooie hoek moet daar naar mijn mening zelf rekening mee houden en niet verwachten dat andere dat voor hem doen. Ik vind het ronduit belachelijk dat iemand zich beroept op de mankementen van zijn voertuig terwijl hij deze zelf weet, en zelf niet genoeg oplet. :(


Dus ergo. OF het mijn dood wordt maakt me niet uit. Ik heb voorrang dus rij ik door op mijn fietsje.
Je maakt al meer fouten. Je weet blijkbaar dat er een dodehoek op zit (zou ik op mijn ietwat ielige fietsje ten opzichte van ietwat grote truck toch ff rekening mee hebben gehouden). De oplossing is heel simpel. Als jij naar de vrachtwagen kijkt en je ziet of via zijn raam of via zijn spiegel de chauffeur ziet hij jou ook.

Je wil dat hij rekening houdt met zijn "mankementen" Hoe? moet ie eerst uitstappen om te kijken of het plein vrij is? voordat hij ingestapt is staat de volgende fietser al weer op zijn dooiehoek!

Als hij dan je niet gezien heeft (jij blijkt te weten dat hij niet gekeken heeft)
Steek je je middelvinger op en gaat schelden. Nee dat werkt conflict beheersend!!

Ga er maar van uit dat de gemiddelde chauffeur ook niet blij is met de rotondes waar hij geen reet ziet!

EN als we het over regeltjes in het verkeer hebben zullen we dan de discussie over het gedrag van de fietser in nl maar niet aan gaan?
 
WTF??? Waarom zou ik jou ervoor laten als jij een knipperlicht aanzet?

Aan welke voorwaarden moet je voldoen bij het wisselen van baan? Juist, het is een bijzondere verrichting waarbij dus als voorwaarde geldt dat je niemand hindert!! En anders MAG je helemaal niet van baan wisselen. |(


jij snapt het wel!! waarom kan je dan niet ff wachten en een langzamer voertuig ff voor laten!?? leg me dat eens uit!? omdat je anders zelf wel 3 minuten te laat aan komt!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan