vragen cr/kx/rm

Quick Rick

MF'er
20 mrt 2003
57
0
Hallo,
ik wil een 250cc 2-takt crosser met kenteken kopen om lekker door de stad en omgeving te scheuren. Nu heb ik een paar vragen:

1: Zit er veel verschil tussen de kawasaki honda en suzuki?
2: Hoe lang gaat een zuiger ongeveer mee?
3: Hoeveel pk hebben ze ongeveer?
4: Kan je ze gewoon verzekeren want ze zijn eigenlijk niet bedoeld voor de openbare weg?
5: Zijn er nog dingen die ik zou moeten weten? (Niet iets van koop een 4-takt want aan een 2-takt kan ik alles zelf en van een viertakt snap ik nix).
Groeten Richard

als er een kenteken op zit, dan kan je ze verzekeren anders zou je weinig aan een kenteken hebben hè. en ik zou zelf toch wel voor een 4takt gaan.. je zal het ding misschien niet kennen, maar iets nieuws leren is toch altijd leuk? en d'r staat ook tegenover dat het langer mee gaat, fijner rijdt op de weg en wat meer power onderin geeft.

voor op de weg kan je idd beter een 4takt kopen, en als je iets koopt, kweeniet wat je budget is, maar de nieuwere modellen verschillen niet zo onwijs veel van elkaar
van de oudere modellen zou ik in ieder geval geen suzuki kopen

een gewone crosser kun je niet zomaar verzekeren.
De crosser moet gekeurd zijn en voor zover ik weet zijn crossers met een kenteken een stuk duurder

2takt suckt voor op de weg. Je zult je zuiger flink vaak moeten vervangen (prijzig...onderhoud is duur...vandaag onderdelen RM gekocht..ching 400 euro voor slijtagedelen)

Viertakt is ongelooflijk interessant en werkt imho nog simpeler dan 2takt
Niet qua techniek maar de werking. Bij 2takt moet je veel meer rekening houden met je poorten enzo..terwijl bij een viertakt alles 'vast' ligt door de nokkenas enzo

Ik raad je aan je te verdiepen in viertakt, erachterkomt wat de voordelen enzo zijn en zien hoe het technisch in elkaar steekt.
Is iig de moeite waard.

Dat is inderdaad waar maar is het niet zo dat een 2-takt veel lichter is en relatief meer vermogen levert waardoor het veel leuker rijden is? Volgens mij is een 250cc 2-takt een stuk sneller dan dezelfde cilinder-inhuod 4-takt. Hoe lang gaat zo'n zuiger dan ongeveer mee? Ik heb alleen ervaring met 125cc schakelkart die ging niet zo lang mee maar was ook alleen voor op het circuit.
Richard

rijd eens op een 250cc 2takt en op een 250cc 4takt, je zult merken dat die 2takt sneller accelereert en veller is op het gas. maar dat ook het enige is wat er gaaf aan is, die 4takt zal veel soepeler rijden, ook op hogere snelheden. en aangezien je op de weg mee wilt rijden, en dus ook op 80/100 wegen rijd, slijt zo'n 2takt crosser helemaal ernstig, en zo'n 4takt minder.

hoe lang zo'n zuigertje meegaat zul je ff af moeten wachten op de andere mannen hier op het forum :)

Ik heb kort geleden mijn KTM 500 2-takt eruit gedaan en vervangen door een XR 600 4-takt.

Hieronder mijn ideeën hierover.
Onderstaande geldt voor gebruik op de weg:

Voordelen 2-takt:
- Een hele bult vermogen
- In alle versnellingen op één wiel
- IEDEREEN kijkt je na als je voorbij komt zetten *D
- Aso veel power
- Brute PK's
- Gaat als de ziekte
- Goed, een sterke motor dus :P

Nadelen 2-takt:
- Je moet zelf olie door benzine mengen
- Na 40 minuten is je tank leeg
- Zuiger elk jaar vervangen (hiermee geen risico nemen!)
- Veel onderhoud

Voordelen 4-takt:
- Reageert normaal op het gas, geen spontane wheelies
- Geschikt voor langere ritten
- Kan beter één toerental vasthouden

Nadelen 4-takt:
- Minder spectaculair
- Ingewikkeldere motor-techniek

Ik ben naar 4-takt gegaan omdat ik gek werd van hoge benzineverbruik in combinatie met het mengsmering verhaal.

Maar rijden op een 2-takt is gewoon een feestje, als ik ooit de ruimte heb komt er zeker weer een dikke 2-takt bij!

de ingewikkelde techniek mag geen nadeel zijn voor viertakt vind ik.
Zo ingewikkeld is het allemaal..
en zuiger 1x per jaar vervangen? Hoe vaak rij je er dan mee? Bij cross wordt bij 8 uur crossen de zuiger vervangen. Bij meer cc's wat minder vaak maar toch, als jij elke week 100 km rijdt....dan rij jij al minstens 52 uur met een zuiger.
Lijkt me geen best plan.

de ingewikkelde techniek mag geen nadeel zijn voor viertakt vind ik.
Zo ingewikkeld is het allemaal..
en zuiger 1x per jaar vervangen? Hoe vaak rij je er dan mee? Bij cross wordt bij 8 uur crossen de zuiger vervangen. Bij meer cc's wat minder vaak maar toch, als jij elke week 100 km rijdt....dan rij jij al minstens 52 uur met een zuiger.
Lijkt me geen best plan.
Bij een 500cc valt dat allemaal wel mee. En bovenstaande geldt voor gebruik op de weg! Als je'm lekker vet smeert dan gaat hij bij mij wel een seizoen mee hoor. Ik rij alleen een beetje in de weekenden, na een uurtje op een 500 2t ben je al redelijk moe :P

zuiger van een Honda CR500 vervangen ze ook maar 1x per seizoen hoor martijn :)
dingen draaien stuk minder toeren dan die 125's enzow

idd, en een 500 2takt veel toeren laten draaien op de weg is denk ik niet echt fijn, aangezien dat zo verschrikkelijk hard gaat lijkt mij :)

ik had een keer gehoord, een 500 2takt zuiger, bij niet echt intensief gebruik ong 50uur mee gaat. dat je hem dan ong wel moet vervangen. nou op zondag ff 2uurtjes rijden, dan lijkt mij die slijtage van de zuiger wel mee te vallen...

idd, en een 500 2takt veel toeren laten draaien op de weg is denk ik niet echt fijn, aangezien dat zo verschrikkelijk hard gaat lijkt mij :)

mja maar je komt er niet echt onderuit om die toeren tog te draaien hoor, want zon ding is een en al power, onderin is het bijna net zo ziek als bovenin

Scheelt dat dan echt veel in power tussen een 250 of een 500? Misschien kan ik dan beter voor een 500 gaan kijken, ik wil hem toch vooral op de weg voor korte stukjes spelen gebruiken. En hoeveel scheelt het ongeveer in levensduur dan tussen een 250 en 500cc zuiger?? Ik blijf in ieder geval bij m'n 2-takt idee: veel power weinig gewicht en die korte levensduur vd zuiger vind ik niet zo'n probleem.
Groeten Richard

als je echt wilt spelen koop dan een 250, 500 2takt is veels te lomp
250 kan je leuker doseren en is gewoon veel beter handelbaar
wheelies zijn echt geen enkel probleem hiermee dus daar zal het echt niet aan liggen

Terug
Bovenaan Onderaan