vragen dragstar zijspan

Hoi.

Toen waren motorfietsen nog af-fabriek min of meer geschikt voor zijspanwerk.
Meestal al voorzien van aansluitingen, en zo niet, dan lig. een fatsoenlijk stalen frame waar je wat mee kunt.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Toen waren motorfietsen nog af-fabriek min of meer geschikt voor zijspanwerk.
Meestal al voorzien van aansluitingen, en zo niet, dan lig. een fatsoenlijk stalen frame waar je wat mee kunt.

Groeten, Paul.
Precies. Uiteraard is het een generalisatie, maar een Stalen buizenframe is een belangrijke factor. Doorgaans een beetje overgedimensioneerd qua sterkte. Daarnaast een beperkter motorvermogen dat doornaast echter ook vaak met een "vlakkere" karakteristiek werd afgegeven (en dus beter passend bij een span) en - ook niet onbelangrijk - een "gezapiger" stuurgeometrie waar je zowel met span als solo nog redelijk mee uit te voeten kunt.
 
Hoi.

Op een Voll-Schwinge BMW uit de jaren 60 kon je de voorste swingarm verstellen, of solo, of span.
Met aangelaste span bevestigingen, ed.
Ook fabrieks zwaardere veren en andere overbrengingen waren leverbaar.

Kom daar nou nu nog maar eens om.

Groeten, Paul.
 
Tsjonge jonge, wat een ouwe opa geklets zeg... Vroeger, toen de politie in Genemuiden nog op varkens reed.....
 
  • Haha
Waarderingen: EHE
Om te beginnen meer vermogen en een hoger gewicht. Maar eigenlijk waren motoren voor 1970 gewoon niet zo goed. Voor het toenmalige verkeer best redelijk maar als je nu met een A65 of T110 de snelweg opgaat schrik je je dood.
1970 is natuurlijk arbitrair. Een R69 was een prima motor en een GT380 was een kutding. En ergens voor 1970 hebben de fabrikanten besloten dat zijspannen niet interessant zijn. De frames hielden er geen rekening meer mee. De Oostblokkers en Guzzi waren de uitzonderingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan