vragen dragstar zijspan

wazig

Rookie
29 sep 2016
17
4
far far far away
ik heb een paar vraagjes voor de zijspan rijders / bouwers.
de bedoeling is om een zijspan aan mijn dragstar 1100 te bouwen.
het zijspan wat ik al heb gekocht is een velorex 562 wat ooit aan een jawa heeft gehangen.
ik heb al veeeel gelezen.
maar 2 dingen vind ik moeilijk.

*hoe breed mag/moet ik gaan? ik lees ergens rond de 100 tot 110cm voor een velorex
maar andere modellen zitten weer tussen de 1.20 /tot 1.40 cm
heeft iemand daar een uitleg voor waarom dat is?

*de voorloop (als ik het goed heb) is hoeveel het zijspan wiel voor het achterwiel staat.
als ik het goed heb zou dat voor mij ongeveer 255cm moeten zijn.
(mijn dragstar is ongeveer 255 kg)
heb ik dat juist?

wie kan me een beetje op weg helpen?
alvast bedankt
 
Hoi, welkom.

De Velorex is bedoeld voor een Jawa van ver onder de 200 kilogram en 20PK. Voel je hem aankomen? Dat is een zijkoffer met een wieltje aan je Dragster.
De voorloop gerelateerd aan het gewicht is iets uit een grijs verleden. Dat gaat op voor een MZ, Ural en Jawa maar een motor die sneller als 100 kan rijden heeft meer voorloop nodig. minimaal 30cm, als je heel snel rijdt tot 45cm.
Om wendbaar te blijven bouw je zo smal als mogelijk is. Dat is ook praktisch als je ergens langs wil.
Maar het beste advies is om de Velorex te koop te zetten. Koop een Ural of Dnepr bak. Een veel beter frame en een gewicht dat bij je motor past.
 
Het kan wel hoor... Een velorex aan een zwaardere motor, maar dan moet je wel serieus wat dingen aan gaan pakken.
Spit mijn eerste topic maar eens door.

https://www.motor-forum.nl/threads/ehe-en-zijn-zijspannen.260732/
Je moet dan wel één ding die Halflive hier boven heeft gezegd gelijk weer over boord gooien.
Namelijk: als je een licht zijspan wilt dat dat toch goed stuurt, dan moet je breed bouwen! En laag!!! Spoorbreedte 140 cm had ik zelf.
Hoe breder je gaat hoe minder gewicht je aan de bak hoeft toe te voegen.
En als je al gewicht toevoegt, zorg dan dat je daarmee het velorex frame stijver maakt, want dat stelt in de basis niet zo heel veel voor... Dat geldt trouwens ook als je een stalen Ural bak er naast gaat hangen.
Met een bak ernaast ben je toch al beperkt in waar je wel of niet langs kan, dus vergeet dat smalle bouwen maar direct weer.

30-35 cm voorloopt is idd beter.

Als je mijn topic uit hebt zal je zien dat t wel degelijk kan, maar het is niet even eenvoudig aanschroeven en klaar...

Ik rijd nu met een EZS combinatie naast een GL1000 en dat rijdt echt prima en ook zeker niet slecht. Maar mijn vorige combi met de velorex bak stuurde echt veel flitsender en strakker dan dit familie schip...

Mijn velorex frame hangt nu al weer een paar jaar aan een Kawasaki 1100Ltd viercilinder en ook die combinatie rijdt er heerlijk mee. (Die moet ook wel ergens in mijn eerste of tweede topic staan)
Diezelfde combi had eerst een standaard op de verstegen manier aangeknoopt velorex bakkie en die was echt levensgevaarlijk om mee te rijden...
 
Je kunt inderdaad het gewicht compenseren door breed te bouwen. Dan maak je dus eigenlijk de arm van het moment groter. De belasting op je zijspanframe wordt dan wel hoger en dat frame van een Velorex stelt al niet veel voor. En je agiliteit wordt ook minder. Ik denk dat je met een Velorex aan een Dragstar over de maximale bouwbreedte van 2 meter moet gaan om fatsoenlijk een klaverblad af te kunnen rijden.
 
Jij denkt het, maar ik weet t zeker...

Goed lezen wat ik schreef. Je kan een velorex er niet zomaar aan knopen... Maar met wat moeite is er prima een goed sturende combi van te maken.
Maar dat geld ook voor een URAL bak plus frame, daar mag je ook wel een klein beetje bij na gaan denken voor je m er blind aan knoopt
 
hoi allen,

@halflive, je ziet toch ook veel velorexen aan oude bmw's hangen dat zijn ook geen lichte motoren.
zou dat allemaal slecht rijden?

@EHE, het topic ga ik zeker door lezen.

@kwastert, ja dat ben ik helemaal met je eens, en doen leer je van.

@Hellracer, als je fotos hebt of weet waar ik die kan vinden... ;-)
ik ben trouwens ooit bij jou geweest om te kijken hoe je jou swenker had gemaakt.
ik wou er toen een aan de gsx1100g, maar dat is er niet van gekomen.
je ging hem toen aan een gs hangen als ik het me goed herinner. is dat gelukt?

mijn span hoeft geen race monster te worden.
mijn vriendin en mijn dochter moeten mee kunnen.
en die houden van zeer relaxt rijden althans mijn vriendin toch ;)
het is een oplossing voor op vakantie.
dat we met de camper weg kunnen zonder ons 'huis' mee te moeten nemen.
er zal buiten de vakanties veel solo gereden worden verder. dus geen andere voorvork auto banden enz..
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Als je echt solo wil blijven rijden dan moet het een schwenker worden. (Vind ik)

Dan kan het ineens ook een velorex zijn en is het frame sterk genoeg.
 
Ja, ik weet zeker dat het slecht rijdt. Ik ben ook begonnen met een Velorex aan een Triumph 750 van 180 kilo. Al heel snel kwam daar een auto wiel met trommelrem onder. Dit bakje heb ik nog aan de Guzzi gehad. Later heb ik de bak nog verlaagd, een auto accu in de vloer gemaakt. De Guzzi op kleine wielen gezet. Zolang er iemand in de bak zat ging het maar zonder gewicht niet mee te rijden.
Je ziet inderdaad prachtig gespoten BMW's met Velorex. Veelal Amerikanen, die kunnen al niet rijden. Het zijn showbikes.

Je kunt eventueel het bakje wel gebruiken maar het onderstel moet echt verstevigd worden. Daarmee wordt het gelijk zwaarder flink verlagen met een klein autowiel en je hebt een aardig spannetje.

Maar voel je vooral vrij om het zelf te ontdekken. Dat is al een goede eigenschap om zijspanrijder te worden.
 
Heeft Oldwood niet een Dragstar met span?
VTX1800 (360 kgs) met een EZS TPSL dat door Ad is aangebouwd.
Met spoorbreedte 1.8 m en totaal 450 kgs geen racer maar wel veilig.
In de loop van volgend jaar komt er een eigen bak op.
 

Bijlagen

  • IMG_9159.JPG
    IMG_9159.JPG
    220,2 KB · Weergaven: 15
Solo rijden met mijn VTX heb ik 1 keer gedaan en was gelijk genezen: je kan helemaal niet fatsoenlijk een bocht om. Maar als zijspantrekker is ie fantastisch! Dus voor het solowerk heb ik een veiliger en veel leukere oplossing: een 650 eenpitter.
 
Als je echt solo wil blijven rijden dan moet het een schwenker worden. (Vind ik)

Dan kan het ineens ook een velorex zijn en is het frame sterk genoeg.
En dan kun je hem ook relatief gemakkelijk aan een volgende motor aanbouwen.
Als je zelf geen Schwenker frame kunt bouwen, kan Enigma je daarbij helpen, die heeft dit al eerder gedaan.
 
ik heb eindelijk het zijspan er aan hangen en heb 2 ritjes gedaan met het zijspan aan de motor.
1 met bak er op en gewicht +/-30kg in de bak en 1 zonder gewicht..
met gewicht was te doen vooral spannend dus niet te hard en was een klein rondje want ik moest na dat rondje iets aanpassen.
zonder gewicht en zonder bak er op (dus alleen het frame) rechts af slaan was gewoon niet te doen.

breed is ie 1m30 voorloop is 27cm

hebben jullie nog tips voor mij qua gewicht en of aan passingen zodat naar rechts sturen niet meer recht door is.
want dat was een bijzonder gevoel.

ik zat te denken om een tijdelijk gewicht onder aan het frame te bouten dat uit het zicht is.
maar hoe zwaar zou ik dat maken?
 
ik heb eindelijk het zijspan er aan hangen en heb 2 ritjes gedaan met het zijspan aan de motor.
1 met bak er op en gewicht +/-30kg in de bak en 1 zonder gewicht..
met gewicht was te doen vooral spannend dus niet te hard en was een klein rondje want ik moest na dat rondje iets aanpassen.
zonder gewicht en zonder bak er op (dus alleen het frame) rechts af slaan was gewoon niet te doen.

breed is ie 1m30 voorloop is 27cm

hebben jullie nog tips voor mij qua gewicht en of aan passingen zodat naar rechts sturen niet meer recht door is.
want dat was een bijzonder gevoel.

ik zat te denken om een tijdelijk gewicht onder aan het frame te bouten dat uit het zicht is.
maar hoe zwaar zou ik dat maken?
Heb je wel zijspan-ervaring? Ik bedoel, weet je wel hoe het hoort te voelen?

Zijspan is iets heel anders dan een solo, zeker als je trekker verder ook helemaal niet is aangepast oid.
Bochtenbenadering is toch wel echt anders. Gas geven in die rechter bochten (als je durft dan en het kan natuurlijk)



Edit; voorloop lijkt mij een beetje karig overigens
Edit2: hoe is je toespoor? Ga je wel redelijk recht door? Of trekt hij constant naar 1 kant (zonder dat het de tonronding is )
Edit3; wellicht beter zeker weten dat je afstelling goed is voordat je met allerlei gewicht gaat compenseren

Heeft hier een tijdje een man rond gehangen die had een Velorex aan een "dikke BMW" hangen, dat ding woog als dieplood en was zo zwaar dat hij op den duur met gebroken ophangpunt zat. Ben zijn naam weer eens even kwijt
 
Laatst bewerkt:
Jaaaaaaa!! Foto's!

Bij mij werkte eerst veel rijden ook goed. En daarna zandzakken eruit. Was wel een EML span. Dus lag vooral aan mij.
 
ik heb eindelijk het zijspan er aan hangen en heb 2 ritjes gedaan met het zijspan aan de motor.
1 met bak er op en gewicht +/-30kg in de bak en 1 zonder gewicht..
met gewicht was te doen vooral spannend dus niet te hard en was een klein rondje want ik moest na dat rondje iets aanpassen.
zonder gewicht en zonder bak er op (dus alleen het frame) rechts af slaan was gewoon niet te doen.

breed is ie 1m30 voorloop is 27cm

hebben jullie nog tips voor mij qua gewicht en of aan passingen zodat naar rechts sturen niet meer recht door is.
want dat was een bijzonder gevoel.

ik zat te denken om een tijdelijk gewicht onder aan het frame te bouten dat uit het zicht is.
maar hoe zwaar zou ik dat maken?

Heb je nu niet de adviezen opgevolgd die hier gegeven zijn n.a.v. je vraag?
Ik zou zeggen hij is wat aan de smalle kant en je voorloop is weinig.

Je rechtse bocht gaat volgens verwachting. De bak (met frame) is namelijk niet zwaar genoeg in verhouding met je zware en snelle motor.

Je zal er gewicht bij moeten leggen.
Indien je nog met je originele velorex wiel en ophanging rijd dan zul je die binnenkort krom rijden. Ook dat komt weer door je snelle en zware motor.
Dan kun je er een wielnaaf van een auto tegenaan lassen. Eventueel met rem.
Dan kom je met je gewicht weer in de goede richting.
 
gewicht zal wel meevallen maar wel de breedte of spoorbreedte?
deze weegt ook nauwelijks iets maar stuurt wel
 

Bijlagen

  • Ruud 3.jpg
    Ruud 3.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 16
Heb je nu niet de adviezen opgevolgd die hier gegeven zijn n.a.v. je vraag?
Ik zou zeggen hij is wat aan de smalle kant en je voorloop is weinig.

Je rechtse bocht gaat volgens verwachting. De bak (met frame) is namelijk niet zwaar genoeg in verhouding met je zware en snelle motor.

Je zal er gewicht bij moeten leggen.
Indien je nog met je originele velorex wiel en ophanging rijd dan zul je die binnenkort krom rijden. Ook dat komt weer door je snelle en zware motor.
Dan kun je er een wielnaaf van een auto tegenaan lassen. Eventueel met rem.
Dan kom je met je gewicht weer in de goede richting.
:^ niets aan toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan