vragen dragstar zijspan

Dit is de enige foto die ik nu heb.

Zijspan ervaring heb ik geen, dus alles is nieuw.. maar je moet ergens beginnen;).

De afstelling ga ik nog een keer nalopen, want ik denk dat ik te weinig vlucht heb als ik er op zit en hij in de vering zakt.

qua breedte mag ie niet breder, want dan kan ik niet meer door de poort.
lak sidecars gebruikt 137 spoorbreedte en een voorloop van 21, de lichtste daar is 90 kilo.
Ik ben overal een beetje tussen gaan zitten.
en die 7cm dat zal niet het verschil maken denk ik.
het gewicht van mij weet ik zo niet.

qua ophanging zijn er dikkere assen voor.
daar zal dat probleem toch wel verholpen zijn of bedoel je ook het wiel zelf dat de kracht niet aan kan?

motor.jpg
 
qua ophanging zijn er dikkere assen voor.
daar zal dat probleem toch wel verholpen zijn of bedoel je ook het wiel zelf dat de kracht niet aan kan?
Allebei. In een linker bocht vouwt het wiel onder je zijspan. De as gaat krom, de spaken breken of rekken. De latere bakken hadden en 20mm as, dat is nog niet veel, maar zo te zien hoort jouw bak daar niet bij.
Hevu heeft zo'n Harlie combo gehad, niet is Hevu niet heel subtiel maar die had de boel snel opgevouwen. Ik had een Velorex aan de Triumph. Daar heb ik al heel snel een VW naaf onder gelast.
 
Dit is de enige foto die ik nu heb.

Zijspan ervaring heb ik geen, dus alles is nieuw.. maar je moet ergens beginnen;).

De afstelling ga ik nog een keer nalopen, want ik denk dat ik te weinig vlucht heb als ik er op zit en hij in de vering zakt.

qua breedte mag ie niet breder, want dan kan ik niet meer door de poort.
lak sidecars gebruikt 137 spoorbreedte en een voorloop van 21, de lichtste daar is 90 kilo.
Ik ben overal een beetje tussen gaan zitten.
en die 7cm dat zal niet het verschil maken denk ik.
het gewicht van mij weet ik zo niet.

qua ophanging zijn er dikkere assen voor.
daar zal dat probleem toch wel verholpen zijn of bedoel je ook het wiel zelf dat de kracht niet aan kan?

Bekijk bijlage 1604039
Heb je overal dezelfde klemmen gebruikt als die net onder je bips? :/

(zij-) spannend!
 
Laatst bewerkt:
Woont er niemand bij je in de buurt die er eens naar kan kijken?
Want tot nu toe klinkt het niet alsof je een veilige combinatie hebt gebouwd waar je veel plezier van gaat hebben.
Zijspanners zijn over het algemeen eigenwijze maar ook behulpzame mensen die nooit te beroerd zijn om hun mening te ventileren over de bouwsels van een ander. Of je iets doet met de goedbedoelde adviezen is uiteraard aan jou.
 
nee zeker niet overal die zelfde klemmen.
voor boven zit ie vast aan het frame met 2 gefreesde klemmen en daar een beugel tussen.
bij de voetsteun voor heb ik een beugel gemaakt, vanaf de voetsteun die ook weer terug bij het frame vast zit.
achter heb ik idd 2 van die klem beugels gebruikt omdat ik niet weet hoe ik ergens anders een vast punt vandaan moet krijgen die ook sterk genoeg is.

ik dacht dat +/- 250kg niet zo heel lomp zwaar was ;-)

als ie er aan hangt zal er toch waarschijnlijk niet veel harder als 90 mee gereden worden (en rustig) want anders vinden de passagiers het niet leuk..
qua zelfbouwframe snap ik zeker de voordelen, maar ik heb wat schrik voor straks de eventuele keuring die er aan gaat komen in belgie.
nu staat er een mooi chassisnummer in en is het frame nog origineel..
als het voor in NL was geweest had ik voor een schwenker gegaan maar daar durf ik in belgie niet aan te beginnen.
 
We zijn (bijna) allemaal rustig begonnen totdat (bijna) iedereen op het punt komt dat het toch echt wel wat minder rustig gaat.

Vandaar ook mijn vraag over die kut klemmen. Als je je dierbaren er mee wil gaan vervoeren moet het natuurlijk wel een beetje veilig zijn als het even kan
 
Maak eens wat fotos van je bevestigingspunten. Kunnen we daar vanuit een advies helpen geven. zijspannen zijn verslavend leuk maar helaas ook erg gevaarlijk. Als je daar nog zelf wat factoren bij stopt kan het echt link worden. En vergis je niet 90 is meer dan hard genoeg om heel erg fout af te lopen. heb je je bevestiging ook doorgetrokken naar de andere kant van je frame. Moderne framebuizen zijn niet bedoeld om dit soort krachten op te nemen en worden als snel spaghetti. Klemmen gaan draaien of kapot.

Een lesje bij Rob Teffer, Anke Knol of steward gaat ook geen kwaad kunnen.

Benno
 
nee zeker niet overal die zelfde klemmen.
voor boven zit ie vast aan het frame met 2 gefreesde klemmen en daar een beugel tussen.
bij de voetsteun voor heb ik een beugel gemaakt, vanaf de voetsteun die ook weer terug bij het frame vast zit.
achter heb ik idd 2 van die klem beugels gebruikt omdat ik niet weet hoe ik ergens anders een vast punt vandaan moet krijgen die ook sterk genoeg is.

ik dacht dat +/- 250kg niet zo heel lomp zwaar was ;-)

als ie er aan hangt zal er toch waarschijnlijk niet veel harder als 90 mee gereden worden (en rustig) want anders vinden de passagiers het niet leuk..
qua zelfbouwframe snap ik zeker de voordelen, maar ik heb wat schrik voor straks de eventuele keuring die er aan gaat komen in belgie.
nu staat er een mooi chassisnummer in en is het frame nog origineel..
als het voor in NL was geweest had ik voor een schwenker gegaan maar daar durf ik in belgie niet aan te beginnen.

Bijna 2x zo zwaar dan de jawa.
En je kunt wel zeggen dat je rustig rijd, maar onbewust zul je toch wel gas geven om de grens een beetje op te zoeken.

Waar woon je (ongeveer) in Belgie? Wie weet wonen er wat behulpzame mfers in de buurt
 
Ik ben ook belg en ben zelfbouwer in beginfase als je wil mag je gerust eens binnen springen ik woon in poperinge
Bier staat hier altijd koel
( hopelijk leest hellracer dit niet 🤫🤣 anders is het zo leeg)
Altijd leuk wat zitten bomen over zijspannen
Grtz Fox
 
Zi
Dat komt zodra we weer mogen reizen zeker goed. Dan neem ik een verzameling nederlandse biertjes mee.
Zie er al naar uit , wat betreft die Nederlandse biertjes moet je jou zeker niet verplicht voelen hoor .
Zal we lukken met het bier dat ik in huis heb ( ben ik tenminste zeker dat het lekker is 😇)
Toch wel ongelooflijk met u , op het ogenblik dat hier iemand bier durft in te tikken gaan er daar bij u allerlei alarmbellen af of zoiets???
 
nee zeker niet overal die zelfde klemmen.
voor boven zit ie vast aan het frame met 2 gefreesde klemmen en daar een beugel tussen.
bij de voetsteun voor heb ik een beugel gemaakt, vanaf de voetsteun die ook weer terug bij het frame vast zit.
achter heb ik idd 2 van die klem beugels gebruikt omdat ik niet weet hoe ik ergens anders een vast punt vandaan moet krijgen die ook sterk genoeg is.

ik dacht dat +/- 250kg niet zo heel lomp zwaar was ;-)

als ie er aan hangt zal er toch waarschijnlijk niet veel harder als 90 mee gereden worden (en rustig) want anders vinden de passagiers het niet leuk..
qua zelfbouwframe snap ik zeker de voordelen, maar ik heb wat schrik voor straks de eventuele keuring die er aan gaat komen in belgie.
nu staat er een mooi chassisnummer in en is het frame nog origineel..
als het voor in NL was geweest had ik voor een schwenker gegaan maar daar durf ik in belgie niet aan te beginnen.

Dit nog eens overlezend begrijp ik dat je de onder-achter aansluiting met twee van die klemmen hebt gedaan?
Dat is precies eigenlijk de belangrijkste aansluiting.....

Kun je niet een koppeling maken naar een vast stevig punt als een aansluiting achterbrug of bevestiging van de middenbok? (als die er op zit, geen idee)

Wellicht toch wel verstandig om hier in het topic nog even wat goede foto's van je aansluitingen neer te plempen.
Doe het anders voor je dierbare passagiers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan