vragen dragstar zijspan

Hier heb je wat te lezen/inspiratie. Aanbouw Velorex aan een Yamaha Fazer, was mijn eerste zijspan.

Begint op pagina 8 ongeveer, pagina 16 zijn de aansluitpunten duidelijk in beeld.


Edit: en ja, die klem achter/boven (net onder den bips) is ook wel eens verschoven, wilde het spul ineens hard naar rechts, was gelukkig alleen op het span toen het gebeurde
 

je kan die van mij ook eens doorspitten; ik ben 11 jaar geleden ook ooit gewoon eens begonnen met het aanknopen van een velorex aan een GL1000; ooit ook begonnen in de eigenwijzigheid om er ook solo mee te willen kunnen rijden en gaandeweg heel veel geleerd en als je doorgaat naar mijn 2e topic, EHE en zij(n)spannen; deel 2 dan kan je wel inschatten hoe zo'n proces uit de hand kan vliegen ;)
 
Ik denk dat de gemiddelde zijnspanrijder zo eigenwijs is dat ze toch zelf het hele leertraject willen doorlopen i.p.v. iets aan te nemen van de mensen die de ervaring al hebben.
Ja, zo is het bij mij ook gegaan....
 
Hoi.

Ooit een Velorex aan een BMW R80 gefröbeld.
Moest effe snel en goeiekoop.

Bij de testrit, de 1e linkerbocht wat vlotter en dat ding vouwde dubbel.
Half hangend over dat bakkie naar huis gestrompeld, daar de boel weer recht gezet en die klemmen vast gelast.

Later toch maar wat fatsoenlijke aansluitingen gemaakt.

Groeten, Paul.
 
Er staat Steenwijkerland onder je profiel. Mijn vrouw is opgegroeid aan het Steenwijkerdiep.
Ja ik niet. Woon er nu ff toevallig. Ik heb in mijn jeugd Dordrecht onveilig gemaakt.
Maar we wijken af..........
Heb geen zinnige opmerking te maken aangaande een te dikke trekker aan een te klein bakkie.
Dat is mn enige opvatting er over.
Heb zelf enkel ervaring met een guzzi 850(1000)gt met schuimpje er aan. Altijd lekker mee gereden en aangebouw door zn vorige eigenaar.
Orginele vork en kroonplaten zorgde voor een dikke nek. Haha.

O nee,er wel zelf aan gefrot. Maar onder supervisie van Ed Pols.
Ook geen klemmen gebruikt op het frame nee.
 
My toe
Weteringsplein Amsterdam.
Te hard en schierlijk rechtaf. Bak komt omhoog,verschrikt terugsturen, maar ja dan ga je rechtdoor. Tramspoor, plantsoen met dysies, tramspoor, en door.......
 
Laatst bewerkt:
Ik wel hoor, met al mijn ervaring (3 x de straat op en neer met een BMW met steibspan van een kennis) stapte ik op de MT-16. Vol bravoure de poort uit bij mijn maatje, wat gas bij voor het bochtje naar rechts en toen stond ik in de voortuin van de overburen schaapachtig te lachen. (o jaar)

Met diezelfde MT-16 nog een keer in de Ardennen een foutje gemaakt. Ik wou voor het groepje meerijders even een sportief links bochtje driften over de gravel parkeerplaats tot het zijspanwiel hapte en mij erover heen slingerde. Ik zat ineens rechts naast de bak op de grond, gelukkig had mijn bakkenist meteen de motor uitgezet. (5 jaar ervaring)

Daarna nog een keer met het R100RT span wat ik gebouwd had met iets teveel lef over de rotonde, haald het bochtje net niet en over het het verdrijvingsvlak en de tegenoverliggende weghelft geknotst met het hele spul. Gelukkig geen tegenliggers anders was die heel naar afgelopen (meer dan 10 jaar ervaring)

Datzelfde span heb ik ook nog een keer op zijn kop gelegd trouwens in Engeland. Ik reed achteraan in een groepje, zag geen remmen bij mijn voorligger maar die remde wel voor een tegenligger. Uitwijken daarnaartoe was geen optie en links was een onzekere afdaling. Span voor volledig onderin de vork geremd en toch mijn voorligger geraakt, over de kop en het span bovenop me. Enfin, 3 gescheurde en 5 gekneusde ribben later ging het wel weer (meer dan 10 jaar ervaring)

En dat was allemaal gelukkig allemaal al lang geleden. Het is bijna 10 jaar geleden dat ik voor het laatst een flinke klapper gehad heb, ben het ook niet meer van plan.

Maar, het kan dus altijd en dit waren op zich allemaal goed gebouwde spannen.

Benno
 
zo veel reactie moeilijk om iedereen zo persoonlijk antwoord te geven.
maar nee nee, ik ben nog niet afgehaakt.

er is nog een beugel onderweg van de draaier voor op het zijspan.

en ja ook eigenwijs, zoals ik lees ben ik niet de enigste hier ;-)
eigenwijs is ook wijs zeggen ze bij ons.
wat ik kan zien in sommige topics is; dat ik ook zeer zeker wel zo een mooie werkplek wil ;-)
sommige kunnen er wel professioneel mee verder denk ik!
wel interessant leesvoer, veel had ik al gevonden.

ik begrijp het nut van de vaste verbindingen maar op de dragstar komt het allemaal minder goed uit naar mijn idee.
mijn voetsteun is opnieuw in elkaar gelast met andere achterplaat waar het pedaal, voetsteun en remlichtschakelaar opzit,
en die zit ook vast zit bij de valbeugel die de krachten ook naar de andere kant verdeelt.

helaas zit er geen middenbok onder die ik kan gebruiken als punt.
en ik heb net gezien dat de achterste beugel ook niet op de plaats moet blijven waar ie zit.
want dat is het uiteinde van het frame en heeft eigenlijk niet zo veel steun daar.

ik ben meestal te vinden in regio aalst BE .

en bier is altijd goed met uitzondering van een paar merken. oa iets groen en met een rode ster...

door het eerste ritje begrijp ik heel goed waarom er sommige de berm gezien hebben...
 
Ik heb met spannen nooit (per ongeluk) berm gehapt. Wel ervaring met Velorex, mijn eerste span. Zonder enige ervaring een velorex aan een yamaha TR1 (1000cc) gezet, na een zeer fanatiek bocht, oprit naar snelweg stond de motor zo scheef als een schwenker in een bocht. Hij kwam enkel niet meer overeind, alle velorex klemmen verdraaid _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan