Vragen i.v.m Honda CBR125R 125cc (toekomstige aankoop)

verbuyst

Rookie
2 nov 2009
5
0
Hi,

Ik ben hier nieuw op het forum, kheb wel al een tijdje gewoon wat post gelezen maar nog geen login aangemaakt om echt te komen posten.

Zoals de titel het zegt ben ik erover aan het denken om me een Honda CBR125R aan te schaffen. Gewoon voor woon-werk verkeer en geen street races ofzo . Maar bij het lezen van enkele hun ervaringen en vragen zijn me enkele dingen niet echt volledig duidelijk.

-) Heeft er al iemand ervaring met de www.wim-motors.com (garage in Belgie) is deze een goede garage voor de aankoop van die moto. De catalogus prijs is €3290, kan je hier nog iets af krijgen of blijft het altijd die prijs? Ik had op Kapaza een occasie gezien voor een €1900, maar is dit echt aan te raden voor een eerste moto?

-) wat voor een onderhoud heeft deze moto zoal nodig? Want ik lees vaak dat een 4takt minder duur onderhoud heeft (hoevaak moet je er iets aan laten doen en zoal wat?) (moeten deze moto's ook naar een soort schouwing zoals bij auto's?)

-) Ik hoor vaak dat je een moto niet in de kou/regen moet laten staan, maar ik werk in een winkel en wij hebben geen overdekte plaats waar ik mijn moto zou kunnen zetten. Is dit echt slecht met ons Belgisch weer. Thuis zou hij dan wel in de garage gaan naast de auto.

-) Hebben jullie nog tips voor als ik naar de garage ga om eens een kijkje te gaan nemen naar deze moto? Dingen waar ik op moet letten bij de eerst aankoop enzo? zodat ik niet met glade verkoop praatjes te maken ga hebben.

-) Ik ben zelf 1m89 en 83kg en nu zijn er mensen die zeggen dat deze moto nogal klein is, heeft er iemand ervaring mee?

-) Ik heb momenteel een TomTom voor in mijn bedrijfswagen, maar zou ik die ergens kunnen aan monteren ofzo, zodat ik deze ook op de moto zou kunnen gebruiken?

-) Dit is misschien een rare vraag, maar als je deze moto op zijn pikkel zet en er is wat wind. Bestaat de kans dan dat die valt? Het weegt maar een 127kg.

-) Kan er iemand mij zeggen hoe breedt de moto eigenlijk is als je die op zijn pikkel zet? Op de Honda site staat 675 mm (voor de gewone afmeting, maar hoeveel moet je ernog bijrekenen als die op zijn pikkel staat?)

-) Hoevaak moeten jullie tanken met deze moto? Ik zou er waarschijnlijk een 18km per dag mee doen.

-) Weet er iemand wanneer Honda vooral zijn nieuwe modellen uitbrengt? want kzou niet graag hebben dat er een maand later de nieuwe versie uitkomt.

-) Heeft er al iemand met deze moto naar de zee mee gereden of is dit echt enkel woon-werk verkeer type moto.

Nu deze aankoop zal waarschijnlijk voor na de winter zijn, want kwil niet onmiddellijk er in het slechte weer thuis mee zitten en ne koffie drinken. Ik vermoet zoiets van een februari alla maart 2010.

Ik heb ook al eens geinformeerd bij enkele verzekeringsagenten en bij DVV zou ik ongeveer een €200 betalen voor deze moto en bij Ethias bijna een €400 zijn er nog enkel andere die jullie kennen die niet teveel kleine lettertjes hebben en ook niet te duur zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Alle manneke ge zit hier nie goei ge moet u aansluiten bij ene andere groepering , hier zitten alleen scootermannekes!
 
Tenzij Honda een nieuw ontwerp heeft gekoppeld aan een oude naam :)
Dat zou best lullig zijn, hebben die motorrijders niets meer om op af te geven.
 
Beste Verbuyst, je moet helemaal geen Honda CBR125R kopen.. rijdt voor geen meter joh O-) . Een motorscooter rijden is veel beter en met een 300 cc tje Honda SH ben je sneller door de stad dan zo'n schakelijzer.. :+
 
Laatst bewerkt:
Pff je stelt wel heel veel vragen. Ga eens langs een Honda dealer die kan je er genoeg over uitleggen. Het zijn leuke fietsjes, maar woon je in een wat heuvelachtig gebied, dan zou ik wat anders kopen... heuvels op kakt ie nog wel eens in. Maar ik denk dat je alleen een B-rijbewijs hebt, dus met meer vermogen zal je wel niet mogen rijden.

Honda CBR 125 Deeltje 3
 
Ja kweet dat het nogal wat vragen, maar ik ga volgende week naar de garage eens voor de eerste keer en kwou toch al enkele dingen weten voor ik daartoe kom.

Alvast bedankt voor de replies, en het is inderdaad zo dat ik enkel met mijn rijbewijs B erop ga rijden. Misschien dak ooit een echt rijbewijs A ga halen, maar dat zal nog te zien zijn.
 
Wel khad gisteren met de garage gesproken, maar ze hadden het model niet binnen. Ze gaan me contacteren als er één voor onderhoud binnenkomt en anders zal het nog wachten zijn.

Maar nu ik meer en meer rondkijk vind ik de Yamaha YBR125 ook wel niet slecht, aangezien het maar voor woon-werk verkeer is valt de prijs natuurlijk beter bij de yamaha.
 
Hoezo zou je en 125 willen?

Zou zelf eerder kiezen voor een wat dikkere motor is is afgevoerd naar 25kw. Dan heb je iig nog wat koppel. Of natuurlijk een leuke SM met maar een paar kw op kenteken O-) .


lamma niet goed gelezen. Toch zou ik alsnog voor een crossertje gaan, kmx 125 ofzo. Kan je gewoon net even wat meer lol mee hebben ook op de straat. En ziet er ook niet zo klein uit.
 
Laatst bewerkt:
Maar nu ik meer en meer rondkijk vind ik de Yamaha YBR125 ook wel niet slecht, aangezien het maar voor woon-werk verkeer is valt de prijs natuurlijk beter bij de yamaha.
Schijnt een oerbetrouwbaar en zuinig ding te zijn. Daarnaast ook zeer compact.
 
YBR moet je vergeten, komt veel minder vermogen uit dan bij de CBR125. Voelbaar en ook te zien op de teller. De CBR kan nog enigzins de snelweg op op de rechterbaan. Met de YBR moet je dit écht uit je hoofd laten. 106km/u is de max snelheid en boven 80km/u sukkelt ie naar de top en dan heb ik nog niet gesproken over wind tegen.

Leuk als je echt in de stad blijft. Ik zou echt de CBR nemen.
 
Allemaal heel leuk en waarschijnlijk ongelooflijk interessant topic voor het motorforum.
Maar je zit hier verkeerd, waarom verhuis je niet meteen naar het motorforum en laat je het hier doodbloeden? Please, doe ons een lol
 
Schijnt een oerbetrouwbaar en zuinig ding te zijn. Daarnaast ook zeer compact.
Is zo. Als hij "veel" verbruikt, zit hij nog maar aan 3L/100km

Hij heeft mij nooit in de steek gelaten, en dat terwijl ik hem toch al wel stevig gemarteld heb... :+

Maar als ik je 1 goed tip mag geven: haal je motorrijbewijs. Een koekblikker op een snelle tweewieler (ik bedoel: iets anders dan die jannetenbrommerkes van 50cc waarmee je op het fietspad mag) zetten, is nooit een goed idee + een cbr125 blijft niet leuk. Het is leuk om af en toe mee te rijden, maar als je het dagelijks gebruikt, omdat je niets zwaarders ter beschikking hebt of omdat je nog geen 21 bent, dan blijft het echt niet leuk! :X
 
Ik raad aan om je rijbewijs te halen..

Ik ben zelf met een b-rijbewijs op een cbr 125 r gesprongen.
ik rijd er bijna elke dag mee naar het werk,
(omdat motorrijden mij echt aanspreekt)

maar qua vermogen is het gewoon... weinig...

begrijp me niet verkeerd,
ik amuseer me nog steeds rot op de cbr 125 r,
maar ik moet per dag 60km rijden,
en dan is 125 echt wel weinig...

verbruik = belachelijk weinig,
en opstappen = wegrijden, ding laat zich besturen als niks...
 
Ik was recent naar een garage in mijn buurt geweest en heb eens wat info over de keeway speed 125cc gaan vragen. Aangezien het enkel voor woon-werk verkeer is ga ik me toch geen dure 125cc moto aanschaffen (Honda, Yamaha, Kymco).

Heeft er iemand ervaring met deze 125cc moto? Goed of slecht (is het merk keeway wat te betrouwen,...)

Heb wel al eens gekeken op het internet en kzag dat er een heel mooi nieuw 2010 model op de beurs in Italië stond. Maar de verkoper kon nog niet zeggen of deze ook in België op de markt ging komen. (deze zou wel wat duurder zijn, €2500)

Nu in vergelijking met een Keeway speed en Yamaha ybr:
Keeway:
+ heeft wel twee schijfremmen (voor en achteraan) (yamaha niet, deze heeft er enkel één van voor en een trommel rem achteraan). Dus veiligheid is dan een plus punt voor de Keeway
- geen injectiemotor (enkel een gewone motor) Hier is Yamaha dan wel weer beter, maar wat is het grote verschil eigenlijk tussen een injectiemotor of geen injectie???

Waar ik wel zeer blij voor ben is dat Keeway nu enkel de zilveren versie verkoopt en niet meer de blauwe.

Mercy voor de info
 
Met een trommel kan je net zo goed remmen als met een schijf. Dus dat vind ik niet een heel groot pluspunt. Injectie of carburateur.. tja, liever carburateur, daar kan je nog leuk mee spelen.

Onderdelen van Yamaha zijn kwalitatief beter dan van Keeway en nu en in de toekomst beter verkrijgbaar. Maar koop nou gewoon een 2e hands CBR125, heb je meer lol van. Want een YBR125 is een heel stuk trager dan een CBR. de YBR125 gaat al lastig naar de 80km/u om vervolgens met slakkengang naar de 106km/u te trutten. Een CBR125 zit redelijk vlot nog op de 110km/u en gaat dan langzaam aan door naar boven. CBR125 is een van de krachtigste watergekoelde 125cc blokjes, dus doe je zelf een plezier en koop geen YBR of kloon.
 
Wel ik heb het wel in overweging genomen, maar aangezien het echt wel enkel voor woon-werk verkeer is wil ik er echt niet teveel geld aan geven. (misschien wel nog eens kijken naar een tweede hands, maar liever toch nieuw). Aangezien ik nog een bedrijfswagen heb die ik dan wel gebruik voor langere afstanden (die moto is gewoon een oplossing voor geen parking te liggen betalen) en ik moet toch maar enkel op banen rijden die 50km/u of 70 km/u begrenzing hebben.
 
Persoonlijk zou ik voor woon-werkverkeer voor een motorscooter kiezen, zit je veel beter beschermd op tegen de weersinvloeden (wat niet wil zeggen dat je er niet nat kan op worden).
En wat ik ook zou aanraden is toch zeker een paar moterlessen te nemen, niet verplicht maar je zal er zeker geen spijt van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan