Vragen ivm aankoop 954rr

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Ben net gaan kijken bij onderstaande motor en ding zag er echt tiptop uit (onderstaande foto doet 'm echt geen recht). Er stond 10.000 op de klok en dat zag je eraan af.

Fiets liep tijdens proefritje van ongeveer 10 minuten goed en op het eerste gezicht was er niks krom en voelde ik geen rare trillingen. Nog met losse handjes gereden en een paar keer flink in de ankers gegaan. Alles locoloco!

Hieronder wel een aantal zaken waar ik wat hulp bij nodig heb of antwoord op wil.

1) Na de (korte) proefrit viel het me op dat het blok heel snel tikgeluid produceerde. Niet hard, maar is me bij m'n oude motor nooit opgevallen. Kan misschien best een onschuldig bijgeluidje zijn. Volgens de verkoper waren het de kleppen die je hoorde, maar volgens een paar dealers waar ik ben geweest moet je bij Honda de kleppen voor de 24.000 km. echt niet kunnen horen. Hoe is jullie ervaring met bijgeluidjes?

2) De kont was een fractie lichter van kleur dan de rest van het kuipwerk. Kan bij het model horen, maar ook hier heb ik graag uitsluitsel over.

3) De stickers op één kuipdeel, namelijk de letters RR zaten niet onder de blanke lak terwijl de 'Honda'-sticker er wel onder zat. Kunnen jullie 's ff schecken of dit bij jullie fietsen ook het geval is. Misschien kan dit duiden op een ongeval.

4) Fiets kwam oorspronkelijk uit 't buitenland, maar de verkoper wist dat zelf niet omdat hij 'm gewoon in Nederland heeft gekocht van een particulier. Dubieus of niet?

5) Verkoper liet de fiets volgens eigen zeggen altijd stationair warm lopen, maar volgens mij komt de olie dan niet door het blok en dus is het niet echt een goede manier van warmlopen. Kan het tikken hier vandaan komen?

Ik hoor het graag.




full
 
Laatst bewerkt:
Ben net gaan kijken bij onderstaande motor en ding zag er echt tiptop uit (onderstaande foto doet 'm echt geen recht). Er stond 10.000 op de klok en dat zag je eraan af.

Fiets liep tijdens proefritje van ongeveer 10 minuten goed en op het eerste gezicht was er niks krom en voelde ik geen rare trillingen. Nog met losse handjes gereden en een paar keer flink in de ankers gegaan. Alles locoloco!

Hieronder wel een aantal zaken waar ik wat hulp bij nodig heb of antwoord op wil.

1) Na de (korte) proefrit viel het me op dat het blok heel snel tikgeluid produceerde. Niet hard, maar is me bij m'n oude motor nooit opgevallen. Kan misschien best een onschuldig bijgeluidje zijn. Volgens de verkoper waren het de kleppen die je hoorde, maar volgens een paar dealers waar ik ben geweest moet je bij Honda de kleppen voor de 24.000 km. echt niet kunnen horen. Hoe is jullie ervaring met bijgeluidjes?

2) De kont was een fractie lichter van kleur dan de rest van het kuipwerk. Kan bij het model horen, maar ook hier heb ik graag uitsluitsel over.

3) De stickers op één kuipdeel, namelijk de letters RR zaten niet onder de blanke lak terwijl de 'Honda'-sticker er wel onder zat. Kunnen jullie 's ff schecken of dit bij jullie fietsen ook het geval is. Misschien kan dit duiden op een ongeval.

4) Fiets kwam oorspronkelijk uit 't buitenland, maar de verkoper wist dat zelf niet omdat hij 'm gewoon in Nederland heeft gekocht van een particulier. Dubieus of niet?

5) Verkoper liet de fiets volgens eigen zeggen altijd stationair warm lopen, maar volgens mij komt de olie dan niet door het blok en dus is het niet echt een goede manier van warmlopen. Kan het tikken hier vandaan komen?

Ik hoor het graag.




[afbeelding]

My 2 cents:

1. Zover ik weet hoort een Blade te lopen als boter in een kromme pan. (Geluidloos :P)
2. Geen idee.
3. Zaten de stickers aan beide kanten niet onder de blanke lak? Ik meen al eens gehoord te hebben dat het 1 wel onder de blanke lak zit en het ander niet.
4. Geen problemen mee. Als je niet weet dat de datum 1e toelating en datum 1e tenaamstelling gelijk moeten zijn voor een Nederlandse fiets kan ik me voorstellen dat je niet weet dat het een import fiets is.
5. Stationair warm laten lopen is niet goed maar zal niet zo slecht zijn dat het blok met 10.000km al tikt. Licht belast berijden bij koude motor is het beste.
 
na 10.000 km al een tikkend geluid uit het blok ? Lekker dan....

Geen km-dokter werk ?
Het komt de verkoper dan in dit geval wel goed uit dat ie is geimporteerd, zo is lastig na te gaan of die km-stand ook echt klopt.


En net ff voor je gechecked: Stickers op de onderkuip zitten idd niet onder blanke lak. De honda sticker op de tank wel.
 
na 10.000 km al een tikkend geluid uit het blok ? Lekker dan....

Geen km-dokter werk ?
Het komt de verkoper dan in dit geval wel goed uit dat ie is geimporteerd, zo is lastig na te gaan of die km-stand ook echt klopt.


En net ff voor je gechecked: Stickers op de onderkuip zitten idd niet onder blanke lak. De honda sticker op de tank wel.

Thanx, maar gaat over de stickers op de zijkuip.

De Honda-sticker zit wel in de blanke lak en de RR-sticker niet.

:?
 
Tikkend geluid na het rijden is heel gewoon (mits je hem gebruikt waar voor
die bedoeld is :9 )

De andere vragen; ik zou zeggen laten staan! klinkt teveel als een opgeknapte schade
fiets.
 
1) Beetje mechanisch bijgeluid van o.a. koppeling tijdens stationair draaien is normaal.
Mijn vorige 954 deed dat (21000 km), en mijn huidige 1000rr (16000) ook.

2) Kleurverschil tussen gespoten delen is niet normaal.

3) Alleen de stickers op de tank zitten onder de blanke lak, ook die gele delen van de "Honda wing" Overige stickers op de zijkuipen en kont zitten bij Honda nooit onder de blanke lak.

4) Dubieus of niet? : Nee hoeft niet, het staat op het kenteken (verschillende datums) maar daar kijkt lang niet iedereen zorgvuldig naar.

5) Stationair warmdraaien schijnt niet goed te zijn, maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de motor bij 10000 km daardoor zou gaan tikken. Hoe vaak zou een motor warmdraaien in zo'n kort motorleven?
 
Bij twijfel gewoon kijken voor een andere... gaat niet om een pakje suiker natuurlijk.
Je moet er zelf wel een goed gevoel bij hebben. Staan er genoeg te koop waarbij bovenstaande punten vast precies na te gaan zijn.
Geeft jezelf een goed gevoel en je hebt waarschijnlijk waar voor je geld.
 
@Freakteacher

1) De 954 staat bekend als een motor die veel (mechanisch) geluid maakt. Lijkt me i.e.i. geen probleem.

2) Het kontje lijkt op "Pearl Flash Yellow" (02/03 model) en ik meen dat op het 03/xx (zoals hier afegebeeld) model een ander variant geel is toegepast. Ik heb recentelijk de kont van mijn blade vervangen (rot klus overigens) en zag geen kleurverschil.

3) Stickers op het kuipwerk zijn niet gelakt. Alleen de tank.

4) Dan zou jij de dus 4e eigenaar worden als je hem koopt. Deze fiets is voorzien van een lambda sonde (Duitsland of US (Califonia) Model) en ik gok dat deze uit Duitsland komt. 10.000 Km op de klok is niet veel maar na 3 eigenaars had ik wel meer verwacht. ik heb 43.000 op de klok en het ziet er nog bijna als nieuw uit... Regelmatig onderhoud doet wonderen.

5) Ik laat mijn motor ook altijd even stationair lopen als ik voor de 1ste keer start, auto-choke zorgt er sowieso voor dat ik even wacht met wegrijden. Moet geen problemen opleveren zolang je maar niet het gas wijd opendraait of constant gas-stoten geeft. Een 954 komt overigens snel op temperatuur.
 
Wat dat tikken betreft.
Het zou de NAKS (NokkenAsKettingSpanner) kunnen zijn. Is niet ernstig, maar moet wel vervangen worden. Plm. €70,= en 10 min. werk.
Een echte Honda kwaal. Maar weet niet zeker of de 954-serie hier ook nog last van heeft.
Oudere CBR's, Blackbirds en Firestorms iig wel.
 
Ik zou zeggen, bij twijfel niet doen!

succes met andere bezichtingen en neem een expert (sherlock holmes) mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan