Vragen m.b.t. aankoop CB 500 X: verzekeringen, opties en accessoires.

Esta

MF'er
30 okt 2006
198
160
Den Haag
Hallo allemaal
IMG_20230304_211655.jpg


Ik heb vandaag (nogal onverwacht) een optie genomen op een nieuwe CB 500 X. Was naar de dealer gegaan om een tweedehands te bekijken. 😂

Ik heb dit bericht ook in het CB 500 X topic gepost, maar enkele van mijn vragen zijn algemeen van aard, dus vandaar dat ik hem ook hier zet.

De bedoeling is dat ik volgende week (bij droog weer) een proefrit maak op de occasion, voor ik besluit het zwart met rode model uit 2022/2023 te kopen.


Ik ga dagtripjes maken in Nederland en vakanties plannen naar de Eiffel / Alpen / Dolomieten enz.
Dat worden dan veelal k(r)ampeervakanties omdat ik nu mijn geld in de fiets smijt 😇
Op deze motor zit ik vrijwel rechtop en kan met mijn voeten bijna plat op de grond.

O ja, handig om te weten ik ben een koukleum en heb bijna altijd koude handen 🥶
Verder kan ik aardig overweg met standaard gereedschap, maar geloof niet dat ik de behoefte voel om zelf een oliefilter te vervangen of iets complex. Heb daar ook geen garage voor.


Nu zou ik graag jullie hulp in willen inschakelen bij het maken van wat keuzes en beantwoorden van wat vragen.
Als het kan wil ik graag ook tweedehands spullen kopen om geld te besparen.

Ik ben van plan om bij de dealer de volgende opties te nemen: middenbok, 12 volt aansluiting en handvatverwarming.

Ik heb hele korte vingers en de dealer zei dat ik bij het laten plaatsen van handvatverwarming van externe partijen, er rekening mee moet houden dat de handgrepen wat dikker worden. Dit wil ik voorkomen. Klopt het wat hij zegt?

Verder heb ik i.v.m. mijn kleine handen / korte vingers andere koppeling en remhendels nodig. Geen idee welke ik dan zou moeten nemen of waar ik op moet letten
Wie heeft er ervaring hiermee of advies voor me?

Verder wil ik graag handbeschermers (metalen) met handkappen laten plaatsen.
Bij de dealer hebben ze alleen plastic kappen.
Welke zouden jullie aanraden? Graag een prijsindicatie er bij

Er was een optie op valbeschemers in metaalkleur te laten plaatsen, maar niet in het zwart. Welke raden jullie aan?

Ook was er een optie om 2 windvangerstrippen te plaatsen bij de benen. Is dit de moeite waard als je budget probeert te beperken? Doet het veel m.b.t rijwind bij de benen?

Dan is er de kwestie van bagagekoffers. Ik wil graag een behoorlijke topkoffer, zodat ik met een dagtripje genoeg ruimte heb voor een goede tas met spullen. Snelweggebruik met hoge snelheden zal ik niet vaak doen.

Ik denk dat ik zo'n koffer waar twee helmen in passen te breed vindt. En ééntje waar maar netaan 1 helm in past te klein.

En ik wil graag harde zijkoffers voor de vakantietrips er bij.

Welke (tweedehands?) bevestigingen en koffers zouden jullie aanraden? En wat kosten die ongeveer?

Dan is er de verzekering.
Omdat ik vrij lang geen voertuig op mijn naam heb gehad, helaas maar recht op 3 schadevrije jaren . Ik had even gekeken bij een willekeurige all risk verzekering en dat was gelijk €95,- per maand. 😕

Welke verzekering heeft er goede voorwaarden?
Bijvoorbeeld wanneer mijn motor wordt gestolen vanaf een camping of kampeerterrein, waar hij niet ergens aan vast staat. Dat dit wel is gedekt.

Dit brengt me gelijk op de aanschaf van sloten.
Ik heb een muuranker, een kettingslot en remschijfslot (met geluid) nodig. Die moeten waarschijnlijk ART 3 of 4 gecertificeerd zijn. Corrigeer me als ik me verkeerd heb ingelezen.
Wie heeft er tips bij de aanschaf daarvan?

En tot slot (alvast dank als je zover hebt gelezen), de onderhandeling over de prijs.

Is er iets af te dingen op de adviesprijs (van €8699,-) en de opties (ongeveer €650,- excl montage).

Deze dealer verkoopt alleen motoren en de standaard Honda opties, dus ik kan geen deal maken over extra aankopen.

Ik heb nog nooit in mijn leven een nieuw voertuig gekocht en heb geen idee wat voor marge / kortingen er redelijk zijn.
Nieuwe modellen zijn niet vaak op voorraad en daarbij zit deze dealer redelijk dicht bij mijn woonplaats. En ik ben van plan daar dan ook mijn onderhoud te laten doen.

Kortom, wie staat me bij met wat raad?
Alvast bedankt. 😀
 
poh wat veel vragen in 1 post, kunt beter wat meer topics aanmaken.
Op vraag 1 ga je al zoveel uiteenlopende antwoorden krijgen dat je door de bomen het bos niet meer gaat zien, voor ieder advies zijn hier namelijk ook weer genoeg mensen die het tegenovergestelde gaan adviseren, zelfs zonder inhoudelijke kennis.

Gebruik ook even de zoekfunctie rechtsboven want veel vragen zijn hier niet voor het eerst of Honda CB500x specifiek. En gebruik ook gewoon het internet dus google even op bijvoorbeeld verzekeringen of sloten.

Even algemeen: Ga anders eerst gewoon eens rijden en kijk dan pas wat je mist/nodig hebt/wilt en verdiep je in het CB500 rijderstopic wat hun ervaringen zijn.

Afdingen op een nieuwe Honda is ook een droom omdat een dealer zeer weinig marge heeft (onder de 10%) en daar nog best wat voor moet doen zoals het uit het krat halen en rijklaar te maken.
Wel een goede keus zo'n CB500X, zien er goed uit, zuinig en oerbetrouwbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Ik heb afgelopen weken (ziek thuis) al veel gelezen op het forum, waaronder het hele CB 500 X topic.

Helaas heb ik geen fotografisch geheugen. Dus ik zal komende week ook nog genoeg zoeken / googlen. Alleen nogal last van informatie overload (naast werk en een cursus).

Dank voor het meedenken en goed om te weten dat ik geen grote korting kan verwachten.
 
Een paar ideeën/ tips,. Koop een art 4 slot.
Een slot met geluid heeft imho geen meerwaarde.
Controleer eerst welke eisen de verzekeraar stelt.
Wat handkappen betreft, barkbusters schijnen goed te zijn.
Zelf heb ik een hekel aan grote topkoffers, de wegligging wordt daar vaak niet beter van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Handvatverwarming klopt, die zijn altijd iets dikker als is de extra dikte sterk afhankelijk van her merk

Koffer en topkoffer zou ik van hetzelfde merk nemen, makkelijker qua rekken en mooier

Handkappen van Barkbuster zijn een aanrader.

Overigens kun je koffers, valbeugels en handkappen prima later nog aanschaffen. Kun je op je gemak rondkijken en ben je niet afhankelijk van je dealer
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Ik heb hele korte vingers en de dealer zei dat ik bij het laten plaatsen van handvatverwarming van externe partijen, er rekening mee moet houden dat de handgrepen wat dikker worden. Dit wil ik voorkomen. Klopt het wat hij zegt?
Dat klopt
Verder heb ik i.v.m. mijn kleine handen / korte vingers andere koppeling en remhendels nodig. Geen idee welke ik dan zou moeten nemen of waar ik op moet letten
Wie heeft er ervaring hiermee of advies voor me?
Let erop dat je hendels neemt met E-keur. Kan je een hoop gedoe schelen mocht je een ongeval krijgen of staande worden gehouden in bijv. Duitsland tijdens een controle.

Ook was er een optie om 2 windvangerstrippen te plaatsen bij de benen. Is dit de moeite waard als je budget probeert te beperken? Doet het veel m.b.t rijwind bij de benen?
Dit is persoonlijk. Ik zou het niet doen, als je zulke bescherming wilt kan je beter een 100% tourmotor kopen en dan zal je nog last hebben van de wind.
Dan is er de kwestie van bagagekoffers. Ik wil graag een behoorlijke topkoffer, zodat ik met een dagtripje genoeg ruimte heb voor een goede tas met spullen. Snelweggebruik met hoge snelheden zal ik niet vaak doen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bagagerol. Makkelijk erop en eraf te halen. Maar een goeie, wat grotere tankten is ook efficiënt. Echter verschillen daar de meningen ook over. Nogmaals, dit is persoonlijk ;-)
En ik wil graag harde zijkoffers voor de vakantietrips er bij.
Welke (tweedehands?) bevestigingen en koffers zouden jullie aanraden? En wat kosten die ongeveer?
Google en marktplaats bekijken.
Dan is er de verzekering.
Omdat ik vrij lang geen voertuig op mijn naam heb gehad, helaas maar recht op 3 schadevrije jaren . Ik had even gekeken bij een willekeurige all risk verzekering en dat was gelijk €95,- per maand. 😕

Welke verzekering heeft er goede voorwaarden?
Ik zit zelf bij combimotors. Zij bieden meerdere verzekeraars aan. Ik zelf zit bij Quakel en die hebben voor mij gunstige voorwaarden (o.a. geen alarm). Maar kijk bijv op Independer. Daar kan je meerdere verzekeraars vergelijken. Het loont om te vergelijken.
Dit brengt me gelijk op de aanschaf van sloten.
Ik heb een muuranker, een kettingslot en remschijfslot (met geluid) nodig. Die moeten waarschijnlijk ART 3 of 4 gecertificeerd zijn. Corrigeer me als ik me verkeerd heb ingelezen.
Wie heeft er tips bij de aanschaf daarvan?
Zoals al benoemd is, kijk de voorwaarden van je verzekering na. Maar ART 4 is tegenwoordig wel vaak vereist. Gewoon even zoeken op internet naar diverse sloten.
En tot slot (alvast dank als je zover hebt gelezen), de onderhandeling over de prijs.
Is er iets af te dingen op de adviesprijs (van €8699,-) en de opties (ongeveer €650,- excl montage).
Zeker bij aanschaf van een nieuwe motor is er te onderhandelen over de prijs icm accesoirres. Gewoon een leffie pakken en vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Leuke motor! Ik ben ook uitgekomen bij Combi Motors Verzekeringen met de beste prijs en voorwaarden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Kijk voor koffers en valbeugels ook eens bij Givi en SW motech.
Die hebben veel modellen en zijn vaak voordeliger dan de fabrieksopties.
 
Voor bagage en valbeugels etc. Neem eens een kijkje op de site van MDI .
Of beter ga eens langs in Ravenstein.
Ze nemen echt de tijd voor je.

En nee. Ik heb geen aandelen. :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Voor valbeugels zou je ook bij Heed kunnen kijken. Ik heb ze op de Transalp en NC. Goede kwaliteit en sluiten mooi op het kuipwerk aan
 
Vanaf 24 maart ben ik een CB 500 X rijder 🎉😁

Nu de uitdaging om een paar accessoires op tijd binnen te krijgen voor deze gloednieuwe motor.

Ik ben op zoek naar een verstelbare koppelingshendel / greep in metaalkleur.

De dealer kon hem niet bestellen bij zijn diverse leveranciers, omdat deze geen voorraad hebben.

Ik heb zojuist zitten zoeken op diverse websites maar kom er niet uit.

(geen aliexpress spul, maar E keurmerk materiaal)

Wie heeft er een goede tip?

Het mag ook een set zijn met de rem, mits het niet stervensduur is. Als het een set is mag het ook rood zijn.

Verder heb ik de (boven) valbeugel van Divi besteld.

Ik overweeg ook een valstop lager op het blok te zetten. De dealer zei dat het niet nodig is. Hebben jullie dit wel / niet geplaatst en waarom?

Alle accessoires worden door de dealer kosteloos gemonteerd en het is de bedoeling dat we later deze week alles binnen hebben.


Dank voor de hulp.
 
Het is al genoemd, maar SW-Motech heeft, naar mijn mening, heel veel strak afgewerkt spul voor de motor. Ze zullen vast voor de CB500x een hele waslijst aan producten hebben. Ik ben er in ieder geval fan van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Ik heb inmiddels deze websites en andere gevonden. Helaas heb geen alle heeft het juist model (adapter blokje op voorraad).

De hendels zullen moeten wachten.
De rest gaat wel op tijd binnen komen 😊

Nogmaals dank voor het meedenken. 🙏
Nu gaat de focus naar de verzekering en het sluitwerk. Plus zo'n locatie tracker en mount voor de mobiel.

Waarom ik nou ook weer zo'n motorvirus moet oplopen. Ben bijna failliet en nog geen tank gevuld 😂
 
Hou er maar rekening mee, dat wordt niet minder. Er is altijd wat te verbeteren, mooier te maken, passender voor korte of juiste lange reizen, enz. Leuk hè 😀 Het ideale aantal motoren is n+1.... Veel plezier met jouw CB500X!
 
  • Leuk
Waarderingen: Esta
Terug
Bovenaan Onderaan