Vragen mbt motorongeluk

freakteacher

MF veteraan
9 jan 2006
2.246
38
Bemmel
Vorige week m'n 954rr aan de grond gelegd door m'n eigen domme schuld maar ging zo snel da'k wel benieuw ben wat zaakjes.

Ff kort: op rotonde af gekomen, keek even 1 sec. op m'n navigatie |( en toen ik omhoog keek was 't voorgaande verkeer gestopt. 'K had duidelijk dus gewoon veel meer afstand moeten hebben voordat ik m'n ogen op die navi kon richten of eigenlijk ha'k m'n ogen gewoon op de weg moeten houden. Kortom, stom!

Toen ik weer omhoog keek stond de voorgaande auto ineens 2 meter van me af en kon ik niks anders dan hard remmen of erop klappen dus kneep ik met een gangetje van 30/40 in één keer de voorrem in waardoor de motor echt in één klap stilstond. In ieder geval het voorwiel want de achterkant kwam omhoog en ik ging over de ruit heen tegen de auto die voor me stilstond. Motor tuimelt op z'n snuit en daarna op de zijkant = 2600 Euro schade.

Nou ben ik benieuwd of een dergelijke motor ook echt zo plotseling stil kan staan. De eignaar van de auto belde me namelijk dat z'n trekhaak krom was en dat ik daar tegenaan was gekomen met de voorband.

Ik had ook eigenlijk verwacht dat het voorwiel zou gaan glijden met het zo plots bruusk remmen, maar het kan dus zijn da'k met het voorwiel tegen de trekhaak van de auto ben gekomen mar nou hoor ik weer van anderen dat een trekhaak echt niet krom kan worden door een botsing met een motor en dat de kans erg klein is dat je 'm zo raakt dat dit evt. kan gebeuren. Als je 'm namelijk niet recht raakt schiet de band er gewoon langs. Is verder gelukkig ook niks krom aan de motor en hij wordt op dit moment weer als nieuw hersteld (all risk *O* ).

Ben benieuwd naar jullie meningen.
 
Ik denk dat die kerel wat 'foutjes' uit het verleden op jou wil afschuiven...

Jammer trouwens van je mooie fiets! Wil altijd nog eens ducati rijden...

Sterkte met de afwikkeling!

(p.s. zelf geen letsel? dat is het belangrijkste!)

Edit: :$ Oeps haal even de 916 en de 954 in de war. :+
 
Laatst bewerkt:
Hmm klinkt erg bekend, exact hetzelfde soort ongeval gehad met m'n Gixxer 2 jaar geleden. Voorwiel stond ook in 1x stil. Gewoon te hard ingeknepen door de 'schrik' dat ze ineens stil stonden voor me. Blokkeerde volledig. Motor klapte in auto voor me, die had wat schade aan de bumper. Maar dat je nu een trekhaak aan puin helpt... :? Lijkt me sterk, want de impact is niet zo hoog met die snelheid....

Succes met het afhandelen, mijn fiets is er mooier uitgekomen! Dealer kon wat extra schade opvoeren, waardoor er een mooiere demper + kuipruit op kon. :Y
 
Dat je er zelf niks hebt is inderdaad het belangrijkste. Tuurlijk kan je de trekhaak krom rijden. Maar de kans bestaat natuurlijk ook dat de eigenaar van de auto dit direct mee claimt. Maar ach... Voor jou zal het weinig uitmaken. Laat de verzekering dat maar uitzoeken.

Je kan best goed remmen als de achterkant omhoog komt!
 
met je motor zijn trekhaak krom rijden. _O- _O- _O-
das gods onmogelijk.
je band is rond, die trekhaak ook. daar is best wel veel kracht voor nodig.
zoveel dat je met een rond voorwerp er links of rechts naast knalt.

maar sorry, jij ben de L#L waarop hij alles verhaald.
je word gewoon genomen en daar doe je weinig aan.

succes met verdere afhandeling.

zou het wel ff melden bij jou verzekering, dat je dat niet vertrouwd.
trekhaak krom is ook meestal chassisbalken beschadigd en vul de rest zelf maar in.
 
Ja, dat is zeker mogelijk dat je gewoon de achterkant ophoog remt.
Ik heb het ook 1 keer gehad toen er een Bambi overstak.
Daar rem ik toch liever wel voor.
Kwam de achterkant ook een stukje omhoog.
 
met je motor zijn trekhaak krom rijden. _O- _O- _O-
das gods onmogelijk.
je band is rond, die trekhaak ook. daar is best wel veel kracht voor nodig.
zoveel dat je met een rond voorwerp er links of rechts naast knalt.

maar sorry, jij ben de L#L waarop hij alles verhaald.
je word gewoon genomen en daar doe je weinig aan.

succes met verdere afhandeling.

zou het wel ff melden bij jou verzekering, dat je dat niet vertrouwd.
trekhaak krom is ook meestal chassisbalken beschadigd en vul de rest zelf maar in.


:^


En je kunt je er aardig in vergissen hoe vreselijk hard je kunt remmen voordat je voorwiel wegglijd als het wegdek goed is...
 
Ik denk dat die kerel wat 'foutjes' uit het verleden op jou wil afschuiven...

Jammer trouwens van je mooie fiets! Wil altijd nog eens ducati rijden...

Sterkte met de afwikkeling!

(p.s. zelf geen letsel? dat is het belangrijkste!)


euhh wat heeft dat met dit ongeluk te maken
 
Die persoon van die auto heeft jou helemaal niet te bellen maar moet gewoon naar z'n verzekeraar stappen met z'n bevindingen. Schade experts komen vanzelf kijken en bepalen wel óf het überhaupt mogelijk is om met een voorwiel van een motorfiets een trekhaak krom te rijden zónder dat de voorvork van je fiets dubbelvouwt en je velg een "ei" wordt.
Mij lijkt het onmogelijk .... maar ik ben dan ook géén expert :+

Óf hebben jullie afgesproken om het onderling wel "even" te regelen?
 
Denk na, zon trekhaak kan een aanhanger van 2000 kilo makkelijk tegenhouden met een noodstop, en dan zal die van een motor van 200 kilo krom raken? :+
 
Bedankt voor de reacties :} !

Heb zelf idd niks, en verzekering vergoed alles. Ironische was dat ik net terug kwam van een proefrit op een cb1000R en een z1000. Beide fietsen met abs. Als ik dat op m'n blade had gehad was dit ongeluk denk ik niet gebeurd, of met minder schade. Was ook nog maar 700 m. van motorcity Apeldoorn om daar de superduke R te testen. Dat heb ik volgende dag maar gedaan.

Relaas vind je overigens hier:

Z1000 vs CB1000R vs Superduke R vs Speed Triple.

Zal de verzekering ook ff inlichten dat er een luchtje aan zit. We hadden niks afgesproken om het onderling op te lossen, sterker nog er zat wel een piepklein krasje op z'n auto maar was een oudere auto dus eigenaar zei dat ie er waarschijnlijk geen werk van zou maken. Maar de verzekering zoekt 't maar uit.

:W
 
Die auwtomobilist heeft de trekhaak gewoon een keertje bij een muurtje als parkeersensor gebruikt. Is al eerder gezegd dat die trekhaak een noodstop met een aanhanger van 2000 kg moet kunnen houden. Dan heb je iets meer nodig dan een (remmende) motor van krap 200 kg.

Overigens zal die trekhaak niet de kosten zijn....
 
Ik weet natuurlijk niet hoe de trekhaak in dit specifieke geval bevestigd is, maar de trekhaak krom is niet zo voor de hand liggend. Wat wel eens gebeurt is dat door het opduwen van de trekhaak het chassis beschadigd en zelfs krom raakt. Ik ken iemand die met plm 20 km/u met zijn BMW 3 achter op een andere BMW 3 reed en toen kon in die auto de stoel niet meer naar achteren schuiven omdat het hele ding daardoor scheef was geworden via die trekhaak. Aan de buitenkant en de trekhaak was er geen schade.
 
Ik weet natuurlijk niet hoe de trekhaak in dit specifieke geval bevestigd is, maar de trekhaak krom is niet zo voor de hand liggend. Wat wel eens gebeurt is dat door het opduwen van de trekhaak het chassis beschadigd en zelfs krom raakt. Ik ken iemand die met plm 20 km/u met zijn BMW 3 achter op een andere BMW 3 reed en toen kon in die auto de stoel niet meer naar achteren schuiven omdat het hele ding daardoor scheef was geworden via die trekhaak. Aan de buitenkant en de trekhaak was er geen schade.
Dat is dan wel een gevalletje van dikke pech :')

Maar serieus trekhaak krom rijden met een motor.. yeah right :/
 
Bedankt voor de reacties :} !

Heb zelf idd niks, en verzekering vergoed alles. Ironische was dat ik net terug kwam van een proefrit op een cb1000R en een z1000. Beide fietsen met abs. Als ik dat op m'n blade had gehad was dit ongeluk denk ik niet gebeurd, of met minder schade. Was ook nog maar 700 m. van motorcity Apeldoorn om daar de superduke R te testen. Dat heb ik volgende dag maar gedaan.

Relaas vind je overigens hier:

Z1000 vs CB1000R vs Superduke R vs Speed Triple.

Zal de verzekering ook ff inlichten dat er een luchtje aan zit. We hadden niks afgesproken om het onderling op te lossen, sterker nog er zat wel een piepklein krasje op z'n auto maar was een oudere auto dus eigenaar zei dat ie er waarschijnlijk geen werk van zou maken. Maar de verzekering zoekt 't maar uit.

:W
Met ABS had je er vol op gelegen.....de remweg wordt namelijk LANGER met ABS.......
 
Met ABS had je er vol op gelegen.....de remweg wordt namelijk LANGER met ABS.......

Da's niet pér definitie zo. Je remweg mét ABS wordt langer tenzij[/
] je zélf de maximale remkracht kunt doseren. In een "paniek" situatie gaat die vlieger helaas in de meeste gevallen dus niet op.
 
Laatst bewerkt:
Da's niet pér definitie zo. Je remweg mét ABS wordt langer tenzij je zélf de maximale remkracht kunt doseren. In een "paniek" situatie gaat die vlieger helaas in de meeste gevallen dus niet op.
That's what i mean....

en daarbij: rijden (en remmen) met ABS is niet iets wat je automatisch goed doet.
Op het moment dat de ABS begint te regelen, schrikken de meeste mensen van het geklapper en laten de rem los. Ergo: de remweg wordt nóg langer.......
 
That's what i mean....

en daarbij: rijden (en remmen) met ABS is niet iets wat je automatisch goed doet.
Op het moment dat de ABS begint te regelen, schrikken de meeste mensen van het geklapper en laten de rem los. Ergo: de remweg wordt nóg langer.......


_O- die moet ik onthouden...



Maar het moge duidelijk zijn Freak dat dat trekhaakverhaal je reinste onzin is.
Claim jij gewoon dat hij achteruit reed op de rotonde })
 
Laatst bewerkt:
Denk na, zon trekhaak kan een aanhanger van 2000 kilo makkelijk tegenhouden met een noodstop, en dan zal die van een motor van 200 kilo krom raken? :+

dan word het nog enigzins vertraagd.

nu knalt die er in een keer bovenop :P

wel "goed" gedaan dat je zoiets voor elkaar krijgt om toch iets sterks krom te rijden
 
Das gelul van die trekhaak. 1 van mijn personeelsleden is een keer achteruit tegen een betonnenpaal gereden. Paal geraakt met de trekhaak (zit met 2 bouten bevestigd). Trekhaak zat alleen maar los en was absoluut niet krom, dus een voorwiel van een motor kan dat absoluut niet veroorzaken. Volgens mij moet je sowieso goed je best doen om zoites voor mekaar te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Die persoon van die auto heeft jou helemaal niet te bellen maar moet gewoon naar z'n verzekeraar stappen met z'n bevindingen. Schade experts komen vanzelf kijken en bepalen wel óf het überhaupt mogelijk is om met een voorwiel van een motorfiets een trekhaak krom te rijden zónder dat de voorvork van je fiets dubbelvouwt en je velg een "ei" wordt.
Mij lijkt het onmogelijk .... maar ik ben dan ook géén expert :+

Óf hebben jullie afgesproken om het onderling wel "even" te regelen?
Dit is volgens mij de enige juiste procedure. En ik heb zo'n voorgevoel dat meneer de schade expert hetzelfde gaat zeggen als de rest hier. Een trekhaak kromrijden met een motorfiets lijkt mij echt onmogelijk. Het chassis zou kunnen, maar ik denk dat ook dat gezien de snelheid en het geringe gewicht van een motorfiets flauwekul is. Maar wie ben ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan