Vragen motorrijbewijs

Maurice94

Rookie
20 mrt 2015
3
0
Groningen
beste motorliefhebbers,

Bovenaan mijn bucketlist staat "Het behalen van het motorrijbewijs en een eigen motor kopen". Nu heb ik weer wat gespaard en leek het mij tof om het gespaarde geld aan het rijbewijs uit te geven. Nu heb ik hier even wat naar gegoogled, en toen las ik dit:

Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar. U moet minimaal 2 jaar rijbewijs A1 hebben.
Met ingang van 31 december 2013 kunt u het rijbewijs A2 ook rechtstreeks halen. Dus zonder dat u eerst rijbewijs A1 heeft gehaald. Ook in dat geval is de minimumleeftijd voor rijbewijs A2 20 jaar.

Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar. U moet minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2.

Dit is op zich vrij duidelijk, alleen blijven er toch nog wat vragen over.

Ik ben 20 jaar, dus ik zou in principe kunnen beginnen met A1. Kan ik met dit rijbewijs gewoon de weg op? En zijn er voor de rest nog regels waar ik op moet letten? het lijkt mijn namelijk dat iemand die niet zoveel weegt als ik, niet op een motor kan rijden die 4x zo zwaar is bijvoorbeeld.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Met vriendelijke groet,
Maurice
 
Nee, je mag direct voor A2 afrijden, en dat is ook zwaar aan te bevelen, A1 is lévensgevaarlijk en je hebt nauwelijks keuze in motoren.

Gewicht maakt niet zo gek veel uit, belangrijker is dat je goed zit en alles. zijn wel meer mensen van bv. 55 kg op een fiets van pak 'm beet 200kg, wat zeg ik dat is het ideale postuur :+
Met een A2 rijbewijs zal je ook niet gauw een zware motorfiets gaan vinden overigens.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je mag direct voor A2 afrijden, en dat is ook zwaar aan te bevelen, A1 is lévensgevaarlijk en je hebt nauwelijks keuze in motoren.

Gewicht maakt niet zo gek veel uit, belangrijker is dat je goed zit en alles. zijn wel meer mensen van bv. 55 kg op een fiets van pak 'm beet 200kg, wat zeg ik dat is het ideale postuur :+
Met een A2 rijbewijs zal je ook niet gauw een zware motorfiets gaan vinden overigens.

super bedankt voor je snelle antwoord :)

mag ik vragen waarom A1 levensgevaarlijk is? ik zag laatst iemand rijden op een Kawasaki Ninja 650, mag je met een A2 rijbewijs daar al op rijden? of heb je dan A nodig?
wat voor motor zouden jullie aanbevelen voor en lange slungel? haha
 
A1 -> 125cc en max 11 KW, op de snelweg niet vooruit te branden, top van ± 100/110
A2 -> max 35 kw, of 70 kw origineel, dan kan je m downtunen tot 35kw (let op: niet alle motoren). Kom je net even wat beter mee uit de voeten.

Qua aanbevelingen, ben zelf 2m en heb een blauwe maandag op een gs500 gereden, niet super ruim maar wel oke. Honda cb500 zal ietsje groter zijn geloof ik. Anders een Aprilia Pegaso, mooie all-road 1 cilinder waar je je benen goed kwijt kan. Ligt er net een beetje aan wat je qua motor zoekt en wat je aanspreekt.
 
super bedankt voor je snelle antwoord :)

mag ik vragen waarom A1 levensgevaarlijk is?

Omdat zo'n ding max. 11kW/krap 15pk mag hebben en tevens niet meer dan 0.1kW/kg. En dat is gewoon té weinig, dat rijdt als een brommer alleen moet je verplicht op de 'grote' weg, proberen niet ingehaald te worden door vrachtwagens en dat soort dingen :+

A-relaxed zeker als enige motor, zoiets is alleen leuk als speelgoed voor erbij voor in en rond de stad.


ik zag laatst iemand rijden op een Kawasaki Ninja 650, mag je met een A2 rijbewijs daar al op rijden? of heb je dan A nodig?
wat voor motor zouden jullie aanbevelen voor en lange slungel? haha

Ninja 650? Bedoel je een ER-6? Die mag je rijden nadat deze is teruggevoerd tot 35kW
 
Moet je hem officieel wel laten terugvoeren en opnieuw laten keuren door het RDW. Het maakt trouwens niet uit hoe licht je bent. Hoop top rijders die echt niet zwaar zijn. Als je maar met je tenen bij de grond kan komen.

of niet..
 
Laatst bewerkt:
super, en wat is dan het grootste verschil nog tussen a2 en A? Alleen dat je krachtigere motoren mag rijden? hoe kan ik hem laten terugvoeren? met mn benen kom ik gelukkig wel aan de grond haha :)
 
super, en wat is dan het grootste verschil nog tussen a2 en A? Alleen dat je krachtigere motoren mag rijden? hoe kan ik hem laten terugvoeren? met mn benen kom ik gelukkig wel aan de grond haha :)

A2 is motoren met maximum 48pk (35kw), en A is gewoon ongelimiteerd, dus alle mogelijke motoren :)
Ikzelf heb al mijn A (onbeperkt), maar heb mij vorig jaar tóch een Honda CB500F gekocht (A2-motor).
Na een testrit ermee was ik tevreden over het acceleratievermogen.
Trekt sneller op dan ik verwacht had :p
Hij weegt volgetankt ongeveer 200kg, dus is hij op de snelweg zeker stabiel genoeg!
Enige minpunt misschien is de topsnelheid (ongeveer 180km/u), maar dat is voor mij geen punt, aangezien ik het leuker vind om wat rond toeren, en dus vrijwel nooit 180km/u zal rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan