Vragen omtrent recreatief racen

deurklink

Die hard MF'er
22 mei 2008
565
0
Almelo
Hallo mfers.
Ik weet dat er al enige topics zijn geweest over vragen die betrekking hebben met het recreatief racen.
Maar ik kon in de huidige lijst geen passend topic vinden om deze vraag in te stellen daarom open in een nieuwe post.

Ik zal het zo kort mogelijk proberen samen te vatten:

Ik wil volgend jaar beginnen met het rijden op circuits, de grote reden hiervoor is dat ik mijn rijvaardigheid wil verbeteren en dat het me erg leuk lijkt om nog eens competatief te racen (zac knmv ect).
Nou heb ik de laatste weken zitten denken hoe ik het beste dit kan realiseren met kosten ect.

Zelf zou ik willen beginnen op het circuit met een 600cc ss, maar zoals jullie weten zitten er nogal wat prijs verschillen tussen de modellen.
Nu zei mij iemand laatst dat ik ook een racer kon kopen, dus een motor zonder kenteken.

Nu lijkt me dit een goed idee aan de ene kant, omdat deze motoren veel goedkoper zijn en al verschillende onderdelen hebben die ik in de toekomst nodig zal hebben (mits alles goed gaat).
Maar aan de andere kant vraag ik me af hoe snel je ervaring krijgt met een motor waar je 1 keer in de maand mee op het circuit rijdt.
Met een motor op kenteken kun je natuurlijk vaker rijden.
Het model zou waarschijnlijk een r6 worden aangezien hier veel onderdelen voor op de markt zijn ect.

Met of zonder kenteken is dus de vraag.
Leer je snel van het alleen rijden op circuits met een racer?

Ik ben verder ook benieuwd hoe jullie zijn gekomen tot het rijden in wedstrijd verband (hoe rijvaardigheden opgedaan ect).


Alvast bedankt *O*
 
Hoi Deurklink,

Bij deze mijn mening. Ik rijd nu een paar jaar op het circuit, en afgelopen jaar voor het eerst een jaar in de SV-cup (onderdeel van de KNMV-cup).

Om op je eerste vraag in te gaan: een racer zonder kenteken heeft zeker mijn voorkeur. Je geeft zelf al enkele argumenten aan, maar dit zijn volgens mij de voornaamste redenen:
- lagere aanschafkosten
- mogelijkheid opbouwen echter racer, circuitkuip, valblokken etc
- bij een crash is je straatfiets niet stuk, en je spiegels, knippers etc ook niet

Aan de andere kant kan je je afvragen of het een goed idee is een circuitfiets aan te schaffen als je nog nooit op het circuit hebt gereden, misschien vind je het wel helemaal niet leuk.

Om op je tweede vraag in te gaan: op straat rijden lijkt in geen enkel opzicht op circuitrijden, ook niet het rijden van klaverbladen, met je knie aan de grond, stoplichtsprintjes of andere acties. Dat is tenminste mijn mening.

Als je wil beginnen met het circuitrijden hebben bijna alle organisaties beginnerscursussen. Daarnaast kan je bij het CRT ook een motor huren voor de beginnerscursus. Zo ben ik ook begonnen. Dan kan je eerst eens kijken wat je er van vindt.
 
Daarnaast zou ik aan jou nog een vraag willen stellen.

Waarom wil je graag op een 600 starten?

Circuitrijden is een uitdagende sport. Een van de manieren om sneller over het circuit te gaan is een motor nemen met meer vermogen. Dit maakt echter ongeveer alles moeilijker op het circuit. Op het gas uit de bocht, remmen (je komt harder bij een bocht aan) en starten.

Ik ben niet de enige die er zo over denkt. Sinds jaar en dag beginnen coureurs op het circuit op motoren met "weinig" vermogen. Denk aan de 125cc, de NSF 100 cup of de SV cup. Het feit dat je op wat oudere leeftijd begint verandert hier in mijn ogen weinig aan.

In mijn ogen is dit ideaal. Starten op een motor met weinig vermogen is makkelijker en goedkoper. Je geeft dus minder geld uit en hebt meer plezier.

De KNMV heeft met dit doel voor ogen de speciale SV-cup opgericht. Een echte opleidingsklasse en een toegankelijke klasse (financieel). In mijn ogen de perfecte klasse om te beginnen met racen, als je te oud bent voor de 125cc.

Ik ben ook erg benieuw wat andere mensen hier van vinden.
 
Gewoon een racer kopen en lekker gaan rijden. Circuitrijden heeft niets te maken met straatrijden en bovendien heeft een racer qua afsrtelling van vering, zithouding e.d. ook niks te maken met een straatfiets.

Er zijn veel recreatieve coureurs die niet eens een straatfiets hebben.

Investeer naast gewone circuitdagen ook in dagen met goede begeleiding (Motorsportschool Holland nivo 1, 1+ en 2 bijvoorbeeld) en de progressie komt vanzelf.
 
Ik denk zelf dat je prima op een 600cc fiets kan starten.
Ik zal even kort vertellen hoe ik ben begonnen.

2001: Begonnen met een Aprilia RS250 bj: 1997 voor op straat.
2004: Aprilia RSV Mille bj: 2002 voor op straat
2005: Eerst aanraking met een circuit "de Nordschleife" 2 ronden
2006: Verslaafd, Jaarkaart gekocht Nordschleife
Oktober 2006 Aprilia RSV Mille total loss gereden.
December 2006: Suzuki GSXR1000 K5 op straat
April 2007: 20 ronden kaart Nordschleife

Echter na een rondje of 180 in 2 jaar heb ik veel gezien op "de Ring" en besefte ik dat het te gevaarlijk was om hiermee door te gaan. Ondanks dat het het mooiste circuit ter werld is.

Toen ben ik om mijn heen aan het kijken gegaan voor alternatieven. Zo kwam ik bij het reguliere circuitrijden. Een kennis deed het al en vertelde mij dat het echt gaaf was. Na een keertje kijken had ik zoiets van "ja dit kan wat worden".
Hierop heb ik een Circuitmotor naast mijn wegmotor aangeschaft. Om zo te kijken of het wat voor mij was. Ik zou na mijn aanschaf een keuze maken welke van de 2 ik weer zou gaan verkopen.
De motor keuze voor mij was vrij simpel. Het moest een Suzuki GSXR1000 worden van het bouwjaar 2005 of 2006. Ik had immers al zo`n motor en deze had ik al aardig uitgerust met enkele circuit opties. Deze kon ik dan mooi over zetten op de circuitfiets wat mijn dan weer enkele euro`s zou schelen. (denk aan PC3, stuurdemper, remschakelset, verhoogde kuipruit).

Mijn eerste circuitdag was eind 2007. Het was een dag met 5 sessie`s. 3 met een voorrijder en 2 vrij. Na deze dag was ik om, de weg motor moest het veld gaan ruimen.

2008:
Begin van het jaar mijn huis opgeleverd gekregen en dus druk geweest met mijn huis tot aan april. Hierna ben ik wat circuitdagen gaan boeken. Totaal waren het er 5.

Waar ik in het begin veel problemen mee had was het op het gas gaan met de motor.
Vertanding was inmiddels aangepast en hierdoor werd hij nog feller op het gas. De 600cc mannen gingen veel eerder vol op het gas dan ik. Puur omdat ik echt moest wennen aan het vermogen wat er op dat achterwiel los werd gelaten. Ik had een hoop weg ervaring en natuurlijk de nodig ring kilometers op zak, maar dit was toch wel andere koek. Echter aan het eind van 2008 had ik het redelijk onder de knie en reed ik 1:48 op het circuit van Zolder.

2009:
Besloten om deel te gaan nemen aan wedstrijden. Heel lang aan het dim dammen geweest wat het zou gaan worden. ZAC of MSH sprintraces. Na wat wikken en wegen gekozen voor de Sprint races van de MSH. Hier hoefde je geen licentie voor te halen wat dus zeker al 400 euro zou schelen. Echter had ik hier wel een beetje twijfels over of dat dan wel allemaal goed zou komen met mij. Ik had namelijk 0,00 race ervaring.
En na dit jaar van racen heb ik geen spijt gekregen of dit het juiste was , want het was de juiste keuze :) Inmiddels rij ik 1:42:890 op het circuit van Zolder. In 2010 ben ik weer van de partij!

Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je eigenlijk op alles kan beginnen. Als je maar wil. Echter denk ik wel dat een 600cc fiets of lager beter is voor je leerproces. Want dat vermogen van een 1000cc fiets straft je genadeloos af als je het fout doet. Dus minder vermogen is makkelijker. 600cc of minder stuurt vaak ook nog weer wat beter. Al met al je heb je handen wat minder vol en zo kan je dus meer aandacht leggen op je bochten techniek en je zithouding.

Wat natuurlijk ook verschilt is.............het mannetje dat erop zit. De 1 leert het nooit en de ander rijdt na 2 circuitdagen voor in het ONK. Waar het allemaal om draait is plezier!

Oh ja nog iets, hoe harder je gaat des te meer gaat het kosten ;)

p.s. het verhaal is niet echt kort gebleven..........sorry
 
Laatst bewerkt:
Ik denk zelf dat je prima op een 600cc fiets kan starten.
Ik zal even kort vertellen hoe ik ben begonnen.

2001: Begonnen met een Aprilia RS250 bj: 1997 voor op straat.
2004: Aprilia RSV Mille bj: 2002 voor op straat
2005: Eerst aanraking met een circuit "de Nordschleife" 2 ronden
2006: Verslaafd, Jaarkaart gekocht Nordschleife
Oktober 2006 Aprilia RSV Mille total loss gereden.
December 2006: Suzuki GSXR1000 K5 op straat
April 2007: 20 ronden kaart Nordschleife

Echter na een rondje of 180 in 2 jaar heb ik veel gezien op "de Ring" en besefte ik dat het te gevaarlijk was om hiermee door te gaan. Ondanks dat het het mooiste circuit ter werld is.

Toen ben ik om mijn heen aan het kijken gegaan voor alternatieven. Zo kwam ik bij het reguliere circuitrijden. Een kennis deed het al en vertelde mij dat het echt gaaf was. Na een keertje kijken had ik zoiets van "ja dit kan wat worden".
Hierop heb ik een Circuitmotor naast mijn wegmotor aangeschaft. Om zo te kijken of het wat voor mij was. Ik zou na mijn aanschaf een keuze maken welke van de 2 ik weer zou gaan verkopen.
De motor keuze voor mij was vrij simpel. Het moest een Suzuki GSXR1000 worden van het bouwjaar 2005 of 2006. Ik had immers al zo`n motor en deze had ik al aardig uitgerust met enkele circuit opties. Deze kon ik dan mooi over zetten op de circuitfiets wat mijn dan weer enkele euro`s zou schelen. (denk aan PC3, stuurdemper, remschakelset, verhoogde kuipruit).

Mijn eerste circuitdag was eind 2007. Het was een dag met 5 sessie`s. 3 met een voorrijder en 2 vrij. Na deze dag was ik om, de weg motor moest het veld gaan ruimen.

2008:
Begin van het jaar mijn huis opgeleverd gekregen en dus druk geweest met mijn huis tot aan april. Hierna ben ik wat circuitdagen gaan boeken. Totaal waren het er 5.

Waar ik in het begin veel problemen mee had was het op het gas gaan met de motor.
Vertanding was inmiddels aangepast en hierdoor werd hij nog feller op het gas. De 600cc mannen gingen veel eerder vol op het gas dan ik. Puur omdat ik echt moest wennen aan het vermogen wat er op dat achterwiel los werd gelaten. Ik had een hoop weg ervaring en natuurlijk de nodig ring kilometers op zak, maar dit was toch wel andere koek. Echter aan het eind van 2008 had ik het redelijk onder de knie en reed ik 1:48 op het circuit van Zolder.

2009:
Besloten om deel te gaan nemen aan wedstrijden. Heel lang aan het dim dammen geweest wat het zou gaan worden. ZAC of MSH sprintraces. Na wat wikken en wegen gekozen voor de Sprint races van de MSH. Hier hoefde je geen licentie voor te halen wat dus zeker al 400 euro zou schelen. Echter had ik hier wel een beetje twijfels over of dat dan wel allemaal goed zou komen met mij. Ik had namelijk 0,00 race ervaring.
En na dit jaar van racen heb ik geen spijt gekregen of dit het juiste was , want het was de juiste keuze :) Inmiddels rij ik 1:42:890 op het circuit van Zolder. In 2010 ben ik weer van de partij!

Wat ik hiermee zeggen wil, is dat je eigenlijk op alles kan beginnen. Als je maar wil. Echter denk ik wel dat een 600cc fiets of lager beter is voor je leerproces. Want dat vermogen van een 1000cc fiets straft je genadeloos af als je het fout doet. Dus minder vermogen is makkelijker. 600cc of minder stuurt vaak ook nog weer wat beter. Al met al je heb je handen wat minder vol en zo kan je dus meer aandacht leggen op je bochten techniek en je zithouding.

Wat natuurlijk ook verschilt is.............het mannetje dat erop zit. De 1 leert het nooit en de ander rijdt na 2 circuitdagen voor in het ONK. Waar het allemaal om draait is plezier!

Oh ja nog iets, hoe harder je gaat des te meer gaat het kosten ;)

p.s. het verhaal is niet echt kort gebleven..........sorry

Dat je verhaal lang is maakt niets uit *D , leuk om te lezen hoe jij dat gedaan hebt.
Als ik mijn situatie nu vergelijk met de jouwe is dat ik veel minder ervaring heb, maar wat uit jullie reacties pijl is dat je gewoon moet beginnen :) .
Als je wil beginnen met het circuitrijden hebben bijna alle organisaties beginnerscursussen. Daarnaast kan je bij het CRT ook een motor huren voor de beginnerscursus. Zo ben ik ook begonnen. Dan kan je eerst eens kijken wat je er van vindt.

Eerst een cursus met een gehuurde motor lijkt mij wel een goed idee, kijken of het leuk is en of het niet helemaal negatief uitvalt (wat ik niet denk).
Misschien een stomme vraag maar wat gebeurd er als je een glijer maakt met zo een gehuurde motor?
Zijn de eventuele schade kosten verwerkt in de huurprijs of?
Ik ben het ook met je eens wat je zei over het rijden met een te zware motor.
Nu rij ik ook 2 takt, en het bevalt me wel, het eerste idee van mij was om met een rs250 het circuit op te zoeken.
maar hier ben ik toch vanaf geweken omdat deze ongeveer gelijk staat aan een 600 qua gevaarlijkheid, en de motor (het blok zelf) veel meer kosten met zich mee brengt.
Leek met logisch om dan voor een 600 te gaan.
Maarja ik denk dat ik (mits het rijden op het circuit mij bevalt) dat ik ga kijken naar een motor zonder kenteken.


Kan iemand mij vertellen waarom haast niemand racet op een zx6r?
Bijvoorbeeld bij het onk zag ik alleen maar honda's en yamaha's langsrijden.
Heeft dit speciale redenen of is het gewoon een persoonlijke keuze?

Tot zover bedankt voor de positieve reacties *O*
 
Laatst bewerkt:
Op www.knmvcup.nl staan de voorwaarden voor de verhuur. Moet je maar even op die site kijken.

Mijn allereerste keer op het circuit was op een gehuurde r6 van de motorsportschool. Dit doen ze niet standaard dus dan zal je even contact met ze moeten opnemen.

Als je niveau 1 doet van de motorsportschool of de licentiecursus van het CRT zou ik me niet teveel zorgen maken over een valpartij, het tempo is nog heel erg laag.

En bovendien wil je echt niet vallen tijdens de licentiecursus. Dan krijg je namelijk je licentie niet! Haha, dit jaar een jongen gesproken die het was overkomen, beetje lullig.
 
Deurklink,

In jouw bericht maak ik hetvolgende op:
  • Je wilt je rijvaardigheid verbeteren.
  • Het lijkt je leuk om competatief te racen.
  • Je wilt beginnen met een 600cc supersport.
  • Je wilt duidelijkheid omtrent het kopen van een racer mét of zonder kenteken.
  • Je vraagt je af hoe snel je ervaring op doet op het circuit en kennis krijgt van je motor.
  • Je bent benieuwd naar hoe wij gekomen zijn tot het rijden in wedstrijdverband en hoe we hiervoor de benodigde rijvaardigheid op hebben gedaan.

Ik kan je op bovenstaand de volgende informatie / antwoorden geven:

  • Je wilt je rijvaardigheid verbeteren.
Je moet jezelf afvragen: Wat wil ik er mee bereiken? Hoeveel tijd wil ik er in stoppen? Hoe snel leer ik over het algemeen en niet op de laatste plaats: Hoeveel geld wil / kan ik er in stoppen?

Er zijn diverse circuitorganisaties die cursussen aanbieden. Tussen deze organisaties zit qua kwaliteit een enorm verschil. Een aantal organisaties die cursussen aanbieden op diverse circuits in binnen- en buitenland: The Race Academy, Zeelenberg, Docshop Racing, C.R.T., Motorsportschool Holland, Motorsport Lifestyle.

Ik heb alle organisaties - uitgezonderd Zeelenberg en Docshop Racing - ervaring. Wat mij opvalt, is dat de cursussen die in Nederland worden aangeboden door Motorsportschool Holland, Motorsport Lifestyle en het C.R.T. niet kunnen tippen aan de cursus die wordt aangeboden door The Race Academy. Waarom dan niet? Simpelweg omdat er bij The Race Academy gebruik wordt gemaakt van het 1:3 systeem. 1 Instructeur en daarachter (maximaal!) 3 cursisten. Hierdoor hebben de instructeurs meer tijd voor de cursisten dan als ze 6 cursisten achter zich hebben zitten.

In mijn visie kun je om je rijvaardigheid op het circuit te vergroten het beste een cursus van The Race Academy volgen. Ik zou dan gaan voor de cursus tijdens de zomermaanden in Zuid-Frankrijk, op het Pôle Mecanique circuit van Alès. Een verslag van mijn ervaringen hiermee kun je hier vinden.

  • Het lijkt je leuk om competatief te racen.
Dat klopt, dat is supergaaf! Wat zou je hierover willen weten?

  • Je wilt beginnen met een 600cc supersport.
Waarom? Heb je hier een bepaalde reden voor?


  • Je wilt duidelijkheid omtrent het kopen van een racer mét of zonder kenteken.
Wat voor informatie wil je hierover hebben?
Het kopen van een supersportmachine zonder kenteken heeft als voordelen: Geen BPM en (WA-) verzekering.


  • Je vraagt je af hoe snel je ervaring op doet op het circuit en kennis krijgt van je motor.
Dit is volledig afhankelijk van je eigen motivatie, voorkennis en talent. Bij sommigen gaat het heel snel, bij anderen iets minder snel en bij sommigen is het er simpelweg niet. Het klinkt misschien hard, maar dat is wel de realiteit. Wat altijd voorop staat: Plezier. Plezier moet je hebben in en met alles, maar zeker bij deze boeiende en complexe sport.
 
Laatst bewerkt:
  • Je wilt beginnen met een 600cc supersport.
Waarom? Heb je hier een bepaalde reden voor?
Ja, 600 is naar mijn weten de lichtste sporfiets waar je een beetje mee kan kopen op het circuit.
Nu heb ik voor de bochtjes een rs125 thuis staan, stuurt als de neten maar op het circuit ben ik bang alleen in de weg te rijden.
Een rs250 word mij te duur in onderhoud en staat volgens verschillende rs250 owners gelijk aan gevaarlijkheid als een 600cc ss.
Zou jij een beter type motor weten voor een beginner?
Moet trouwens zelf ook rekening houden met mijn lengte, ik ben 1,93 en pas dus niet op een zxr400 wat opzich een perfecte beginners fiets zou zijn.


  • Je wilt duidelijkheid omtrent het kopen van een racer mét of zonder kenteken.
Wat voor informatie wil je hierover hebben?
Het kopen van een supersportmachine zonder kenteken heeft als voordelen: Geen BPM en (WA-) verzekering.

Ik heb hier al enige informatie van gekregen, ik weet niet of jij het nog kan aanvullen.
Ik vroeg mij af of het slim was zonder al te veel ervaring/kennis een racer aan te schaffen en dus al die kennis op moet doen op circuit, met een motor met kenteken kan ik dan dus ook nog op de straat deze kennis opdoen.
mijn vraag was dus of je sneller de ervaring krijgt op het circuit dan op de straat.
Het antwoord tot nu toe is volgens mij dat je zeker sneller kennis opdoet op het circuit.

En of ik talent heb of totaal geen talent, snel kan leren of niet dat moet maar blijken.
Op de weg heb ik het gevoel gewoon goed sportief te kunnen rijden.
maarja dit is vooruit lopen op de zaken, dit zal wel blijken bij het proefdagje wat in de planning staat.
 
Ja, 600 is naar mijn weten de lichtste sporfiets waar je een beetje mee kan kopen op het circuit.
Nu heb ik voor de bochtjes een rs125 thuis staan, stuurt als de neten maar op het circuit ben ik bang alleen in de weg te rijden.
Een rs250 word mij te duur in onderhoud en staat volgens verschillende rs250 owners gelijk aan gevaarlijkheid als een 600cc ss.
Zou jij een beter type motor weten voor een beginner?
Moet trouwens zelf ook rekening houden met mijn lengte, ik ben 1,93 en pas dus niet op een zxr400 wat opzich een perfecte beginners fiets zou zijn.
Ok, duidelijk en goed over nagedacht. Een supersport 600 is een prima beginners- en gevorderden fiets :)


Ik heb hier al enige informatie van gekregen, ik weet niet of jij het nog kan aanvullen.
Ik vroeg mij af of het slim was zonder al te veel ervaring/kennis een racer aan te schaffen en dus al die kennis op moet doen op circuit, met een motor met kenteken kan ik dan dus ook nog op de straat deze kennis opdoen.
mijn vraag was dus of je sneller de ervaring krijgt op het circuit dan op de straat.
Het antwoord tot nu toe is volgens mij dat je zeker sneller kennis opdoet op het circuit.

En of ik talent heb of totaal geen talent, snel kan leren of niet dat moet maar blijken.
Op de weg heb ik het gevoel gewoon goed sportief te kunnen rijden.
maarja dit is vooruit lopen op de zaken, dit zal wel blijken bij het proefdagje wat in de planning staat.
Slim? Dat ligt aan jouw verwachtingen en plannen :)
Als ik jou was zou ik - zoals in vorige post te lezen is - een 3-daagse cursus boeken bij The Race Academy... Dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent.

Voorbeeld: Vorig jaar was er in de september training een jongen die net z'n rijbewijs had. Die kon bij wijze van spreken net schakelen en had 100 km ervaring op zijn motor. Na 3 dagen reed hij van een 2:05 op de eerste dag naar een 1:31 op dag 3. Die had talent :Y Maar dat werd er door diverse instructeurs ook perfect uitgehaald :}

Misschien wel iets voor jou....? :)
 
Ok, duidelijk en goed over nagedacht. Een supersport 600 is een prima beginners- en gevorderden fiets :)Slim? Dat ligt aan jouw verwachtingen en plannen :)
Als ik jou was zou ik - zoals in vorige post te lezen is - een 3-daagse cursus boeken bij The Race Academy... Dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent.

Voorbeeld: Vorig jaar was er in de september training een jongen die net z'n rijbewijs had. Die kon bij wijze van spreken net schakelen en had 100 km ervaring op zijn motor. Na 3 dagen reed hij van een 2:05 op de eerste dag naar een 1:31 op dag 3. Die had talent :Y Maar dat werd er door diverse instructeurs ook perfect uitgehaald :}

Misschien wel iets voor jou....? :)
The race academy klinkt leuk maar dat word een groot logistiek probleem :+ .
Heb zelf geen autorijbewijs nog, maarja zoals je het omschrijft klinkt het als DE cursus voor een beginner.
Ik heb nog tijd over, ik bekijk het even.
misschien is er tegen die tijd iemand in mijn omgeving die graag de ervaring wil delen,en mee wil naar die cursus.
Anders kan ik nog altijd naar de crt cursus.

Heb er na al jullie verhalen steeds meer zin in *O* .
 
The race academy klinkt leuk maar dat word een groot logistiek probleem :+ .
Heb zelf geen autorijbewijs nog, maarja zoals je het omschrijft klinkt het als DE cursus voor een beginner.
Ik heb nog tijd over, ik bekijk het even.
misschien is er tegen die tijd iemand in mijn omgeving die graag de ervaring wil delen,en mee wil naar die cursus.
Anders kan ik nog altijd naar de crt cursus.

Heb er na al jullie verhalen steeds meer zin in *O* .
Dat logistieke gedeelte is geen enkel probleem. Genoeg instructeurs / cursisten die in hun uppie naar Alès toe gaan. Daar kun je altijd wel mee mee rijden.

Als je Jan een mail stuurt (info@race-academy.nl) en je logistieke probleem voorlegt, zal hij wel een mail rondsturen of iemand jou en je motor + spullen eventueel kan nemen.
 
Dat logistieke gedeelte is geen enkel probleem. Genoeg instructeurs / cursisten die in hun uppie naar Alès toe gaan. Daar kun je altijd wel mee mee rijden.

Als je Jan een mail stuurt (info@race-academy.nl) en je logistieke probleem voorlegt, zal hij wel een mail rondsturen of iemand jou en je motor + spullen eventueel kan nemen.
Oh is dat een nederlandse groep?
ik dacht dat dit engels was. ja dat maakt het een stuk makkelijker *O* .
Als ik tegen die tijd een motor kan huren/kopen kan ik dat inderdaad wel doen.
Heb de site gebookmarked, nu is het sparen en zoeken naar de juiste motor :9 .

Ik hoop wel dat een 600 wat ruimer zit in vergelijking tot een rs125, ik kan in de bochten niet optimaal verzitten, moet wel zeggen dat het een stuk beter is als een zxr400.
Dat is zon kleine motor dat is niet grappig meer :$
 
Oh is dat een nederlandse groep?
ik dacht dat dit engels was. ja dat maakt het een stuk makkelijker *O* .
Als ik tegen die tijd een motor kan huren/kopen kan ik dat inderdaad wel doen.
Heb de site gebookmarked, nu is het sparen en zoeken naar de juiste motor :9 .

Ik hoop wel dat een 600 wat ruimer zit in vergelijking tot een rs125, ik kan in de bochten niet optimaal verzitten, moet wel zeggen dat het een stuk beter is als een zxr400.
Dat is zon kleine motor dat is niet grappig meer :$
Haha, ja. The Race Academy is opgezet door een Nederlander, Jan van Gorp. Momenteel actief in Nederland en Frankrijk (met Nederlandse en Belgische instructeurs). Een 600 zit (veel) ruimer dan een 125.
 
Haha, ja. The Race Academy is opgezet door een Nederlander, Jan van Gorp. Momenteel actief in Nederland en Frankrijk (met Nederlandse en Belgische instructeurs). Een 600 zit (veel) ruimer dan een 125.

Welk type 600 ss is beter dan, aangezien jij in de 600cup rijd weet je vast wel wat de voor en nadelen zijn.
Zijn er bepaalde modellen motoren ( ik doel dan op r6,cbr600 en zxr600) die mechanisch beter zijn als de ander?
Ik neem aan dat als je racet met een motor sleutelwerk ook bij de hobby hoort, en dat daar ook grote voor en nadelen kunnen liggen.
Handig om te weten bij welk motor model het blok vaker los moet of makkelijker aan te sleutelen is bijv.


Weet dat ik dit nog niet echt hoef te weten nu maar nu maar ik vind dit allemaal wel interessant om te horen.
 
Welk type 600 ss is beter dan, aangezien jij in de 600cup rijd weet je vast wel wat de voor en nadelen zijn.
Zijn er bepaalde modellen motoren ( ik doel dan op r6,cbr600 en zxr600) die mechanisch beter zijn als de ander?
Ik neem aan dat als je racet met een motor sleutelwerk ook bij de hobby hoort, en dat daar ook grote voor en nadelen kunnen liggen.
Handig om te weten bij welk motor model het blok vaker los moet of makkelijker aan te sleutelen is bijv.


Weet dat ik dit nog niet echt hoef te weten nu maar nu maar ik vind dit allemaal wel interessant om te horen.
Er zijn momenteel geen slechte 600cc supersport machines meer. Ze hebben allemaal een bult vermogen, wegen zowat niets meer, sturen vlijmscherp en remmen super. Vering is bij de meeste modellen een probleem. Althans, kan een probleem gaan opleveren.

Sleutelwerk? Mijn fiets krijgt om de 2 á 3 dagen en voor en na iedere race nieuwe olie. Nieuw filtertje erop en gaan. Uiteraard wordt alles voor- en na een race volledig schoongemaakt (blok, frame, kuipen, etc.).

Blok open hoeft - bij regulier onderhoud - niet. Bij m'n dealer hadden ze laatst een CBR600 uit 2004 opengehaald met 32.000 km op de klok. Daar was van binnen geen eens onderhoud aan vereist. Kleppen e.d. stonden allemaal nog goed...
 
Er zijn momenteel geen slechte 600cc supersport machines meer. Ze hebben allemaal een bult vermogen, wegen zowat niets meer, sturen vlijmscherp en remmen super. Vering is bij de meeste modellen een probleem. Althans, kan een probleem gaan opleveren.

Sleutelwerk? Mijn fiets krijgt om de 2 á 3 dagen en voor en na iedere race nieuwe olie. Nieuw filtertje erop en gaan. Uiteraard wordt alles voor- en na een race volledig schoongemaakt (blok, frame, kuipen, etc.).

Blok open hoeft - bij regulier onderhoud - niet. Bij m'n dealer hadden ze laatst een CBR600 uit 2004 opengehaald met 32.000 km op de klok. Daar was van binnen geen eens onderhoud aan vereist. Kleppen e.d. stonden allemaal nog goed...
Shit, dat is wat anders als een 2takt :o , had niet verwacht dat er zo weinig onderhoud aan zou zitten.
Ik ga er dus gewoon een uitkiezen die het beste past, en mooi is natuurlijk.
 
Misschien nog wel een belangrijke vraag... ben je op de hoogte van de kosten van circuitdagen? ;)
:^ Ook maar even een opsomming maken.
Gemiddeld genomen per dag (Assen)
Inschrijving: €200,-
Banden: €100,- (dan ga je uit van 1 set op 3 dagen ongeveer)
Benzine: €40,-
Vervoer: €.... Afhankelijk van waar je vandaan moet komen.
Slijtage onderdelen €50,- per dag (remblokken, olie, etc. etc.)
Crash: €50,- per dag als reserve opbouwen.

Kom je voor een circuitdag al snel uit op een kleine €500,-.... -O-
 
Er zijn momenteel geen slechte 600cc supersport machines meer. Ze hebben allemaal een bult vermogen, wegen zowat niets meer, sturen vlijmscherp en remmen super. Vering is bij de meeste modellen een probleem. Althans, kan een probleem gaan opleveren.

Sleutelwerk? Mijn fiets krijgt om de 2 á 3 dagen en voor en na iedere race nieuwe olie. Nieuw filtertje erop en gaan. Uiteraard wordt alles voor- en na een race volledig schoongemaakt (blok, frame, kuipen, etc.).

Blok open hoeft - bij regulier onderhoud - niet. Bij m'n dealer hadden ze laatst een CBR600 uit 2004 opengehaald met 32.000 km op de klok. Daar was van binnen geen eens onderhoud aan vereist. Kleppen e.d. stonden allemaal nog goed...
ik doe aan 2x olie verversen in het seizoen en ik rij ongeveer 30/40 dgn per seizoen....
als jij gewoon een standaard blok hebt is dit meer dan voldoende...scheelt weer in de kosten.

ik zou eerst een dagje boeken hier in de NL om te voelen hoe t is om op t circuit te rijden...

daarna kan je nog altijd een meerdaagse cursus volgen...
 
:^ Ook maar even een opsomming maken.
Gemiddeld genomen per dag (Assen)
Inschrijving: €200,-
Banden: €100,- (dan ga je uit van 1 set op 3 dagen ongeveer)
Benzine: €40,-
Vervoer: €.... Afhankelijk van waar je vandaan moet komen.
Slijtage onderdelen €50,- per dag (remblokken, olie, etc. etc.)
Crash: €50,- per dag als reserve opbouwen.

Kom je voor een circuitdag al snel uit op een kleine €500,-.... -O-

Ja ik weet dat het heel duur zou gaan uitvallen, wil dan ook niet elke week gaan racen maar heb het er zeker voor over.
Ik neem aan dat er mensen zijn die dit doen met een normale baan, ik ben straks klaar met mijn opleiding en ik ben nog jong dus heb geen verplichtingen.
Wel geld over voor zon hobby dus *O*.
Ik weet niet hoevaak er zon race gehouden word, ik hoop niet elke week :$ ?
Eens in de maand zou perfect zijn.
Moet zeggen dat ik trackdays ook wel prijzig vind, 200 voor een paar uur racen.
Met een cup race heb je ten minste trainingen erbij ect.
Maarja nogmaals ik heb het er voor over.
 
Ja ik weet dat het heel duur zou gaan uitvallen, wil dan ook niet elke week gaan racen maar heb het er zeker voor over.
Ik neem aan dat er mensen zijn die dit doen met een normale baan, ik ben straks klaar met mijn opleiding en ik ben nog jong dus heb geen verplichtingen.
Wel geld over voor zon hobby dus *O*.
Ik weet niet hoevaak er zon race gehouden word, ik hoop niet elke week :$ ?
Eens in de maand zou perfect zijn.
Moet zeggen dat ik trackdays ook wel prijzig vind, 200 voor een paar uur racen.
Met een cup race heb je ten minste trainingen erbij ect.
Maarja nogmaals ik heb het er voor over.
ff een voorbeeld
CRT race 2x trainen en 1 race(195,- Assen)
ZAC 2x trainen en minimaal 2 races soms 3(135,- Assen,CPZ,Zolder enz.)
een dagje circuitrijden bij MSL 5 sessies (200,- op Assen en 135,- CPZ)
 
Ja ik weet dat het heel duur zou gaan uitvallen, wil dan ook niet elke week gaan racen maar heb het er zeker voor over.
Ik neem aan dat er mensen zijn die dit doen met een normale baan, ik ben straks klaar met mijn opleiding en ik ben nog jong dus heb geen verplichtingen.
Wel geld over voor zon hobby dus *O*.
Ik weet niet hoevaak er zon race gehouden word, ik hoop niet elke week :$ ?
Eens in de maand zou perfect zijn.
Moet zeggen dat ik trackdays ook wel prijzig vind, 200 voor een paar uur racen.
Met een cup race heb je ten minste trainingen erbij ect.
Maarja nogmaals ik heb het er voor over.
De Cuprace is duurder dan een normale circuitdag.
Zoals Supercupper al aangaf:
Cuprace: 2 kwalificaties á 20 minuten elk, 1 race á 9 ronden voor €195,-.
Daarmee komt het dus neer dat je ongeveer €200,- voor 1 uur rijden kwijt bent :X Ik begin het zelf ineens totaal niet leuk meer te vinden -O-

Een normale circuitdag is 5x20 minuten voor zo'n €200,-

ik doe aan 2x olie verversen in het seizoen en ik rij ongeveer 30/40 dgn per seizoen....
als jij gewoon een standaard blok hebt is dit meer dan voldoende...scheelt weer in de kosten.

ik zou eerst een dagje boeken hier in de NL om te voelen hoe t is om op t circuit te rijden...

daarna kan je nog altijd een meerdaagse cursus volgen...
2 Keer maar Hendrie? :o Die van mij is al redelijk zwart na 3 dagen :/ Toch maar eens zo'n R1 '09 kopen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan