Vragen over afstellen carburateurs na montage andere uitlaat

Snakemaster

MF'er
8 mei 2014
40
0
Dwingeloo
Hallo forummers!

ik heb van mijn Suzuki GSX600F '95 de standaard uitlaat met 2 dempers vervangen door een RVS uitlaatsysteem met 1 demper. Aan de carburateurs en filters is niks veranderd, de demper op het RVS uitlaat systeem heeft een E-keur en is geen open demper.

Na proefrijden leek het blok heter dan normaal, en minder lekker, waardoor ik vermoed dat het blok te arm loopt.

Wat is dan de werkwijze om de carburateurs rijker te stellen?
Allemaal op de standaard stand en van daaruit het punt op zoeken waar de motor het hardst gaat lopen,
en dat bij elke carburateur afzonderlijk?
Of moet ik 1 carburateur afstellen en de rest op hetzelfde aantal slagen zetten?

Alvast bedankt,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Klinkt logisch, je zult met de afstelling aan de gang moeten.
Waarschijnlijk moet je de hoofdsproeier groter kiezen (volgas bereik), en de gasnaalden 1 sandje omhoog (deellast bereik). En de stationairmengselschoeven (stationair en overnamegebied) opnieuw stellen.
 
Klinkt logisch, je zult met de afstelling aan de gang moeten.
Waarschijnlijk moet je de hoofdsproeier groter kiezen (volgas bereik), en de gasnaalden 1 sandje omhoog (deellast bereik). En de stationairmengselschoeven (stationair en overnamegebied) opnieuw stellen.
Erg voorbarig.

Alleen uitlaatbochten vervangen, en van twee naar één einddemper. Niet eens een sportversie of open of zo.


@TS: als je je zorgen maakt, moet je gaan meten. En meet dat aub de uitlaatgassen op mengsel. dan weet je pas echt wat er gebeurt in je motor :)

Te heet lopen kan ook nog andere oorzaken hebben, zoals bijv weinig olie.
 
Het is een aanname die goed kan kloppen....

Assumption.jpg


;)
 
Dat hangt er toch wel een beetje vanaf hoe je de tekst interpreteert.

Ik vind deze nog wel leuker eigenlijk :

"Of moet ik 1 carburateur afstellen en de rest op hetzelfde aantal slagen zetten?"

Maar het feit dat je de vragen zo stelt geeft al aan dat qua technische kennis er nog wel een weg te gaan is eer je de theorie weet wat je aan zou kunnen passen.
Carburateurs lostrekken en afstellen is zeker de eerste paar keer lastig omslachtig werk wat op vele punten fout kan gaan.

Als je dan ziet hoe een vermogensbank specialist (bijvoorbeeld Ruud Frederiks,maar er zijn er meer) dat doet word je gewoon jaloers, zo getraind alsof tie een shaggie aan het rollen is.

Maar als jij 4 volle etmalen aan het lostrekken, veranderen, terug monteren, proefrijden, lostrekken , poten branden, laten afkoelen, lostrekken , repeat all wil doen...
 
Laatst bewerkt:
De GSX600f is al niet de gemakkelijkste fiets om af te stellen, want de CO stelschroeven moeten vaak wat meer open worden gezet dan standaard wordt voorgeschreven. Ik heb die van mijn GSX op 2,25 slagen uit staan ipv de voorgeschreven 1,5 slagen. Daarnaast loopt de motor met de originele hoofdsproeiers al redelijk arm. Ik heb op die van mij een RVS vervangingsuitlaat geplaatst en dan niet zo'n open pijp. Uiteindelijk moest ik met de hoofdsproeier naar vijf maten groter.
Al met al is het een lastig klusje om zelf te doen, want je moet meerdere keren de carburateurs demonteren, sproeiers vervangen, monteren, kleur bougies checken, weer demonteren, andere maat sproeiers etc., tot het goed is. Ik had de mazzel dat ik alle maten sproeiers van Mikuni ter beschikking had, maar al je meerdere maten aan moet schaffen, dan loopt het al snel in de papieren.
Je zou eens kunnen beginnen om er eens een bougie uit te draaien om na te gaan wat de kleur ervan is. Dat geeft in ieder geval enige indicatie van de samenstelling van het mengsel,
 
\
e zou eens kunnen beginnen om er eens een bougie uit te draaien om na te gaan wat de kleur ervan is. Dat geeft in ieder geval enige indicatie van de samenstelling van het mengsel,\


Dat werkt alleen als je helemaal volgas rijd en dan in eens de motor uitzet en dan de bougie er uit draait.
en dan heb je alleen nog maar een grove indicatie van de afstelling vol gas.
Op deellast weet je dan nog niets.

Als je het goed wil hebben zal je moeten meten, meten is weten en gissen is missen.
 
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Hoe heb je dit gemeten?

Ik heb dit niet gemeten maar ik kon duidelijk voelen dat het blok heter was na het rijden dan met de originele uitlaat.

@TS: als je je zorgen maakt, moet je gaan meten. En meet dat aub de uitlaatgassen op mengsel. dan weet je pas echt wat er gebeurt in je motor :)

Te heet lopen kan ook nog andere oorzaken hebben, zoals bijv weinig olie.

Het oliepeil is goed! Deze controleer ik regelmatig en heb dit ook gecontroleerd na het rijden.

Hoe kan je de uitlaatgassen meten? Is dit eenzelfde meting als bij een autogarage of kan ik dat beter laten doen bij een motorzaak?

Maar het feit dat je de vragen zo stelt geeft al aan dat qua technische kennis er nog wel een weg te gaan is eer je de theorie weet wat je aan zou kunnen passen.
Carburateurs lostrekken en afstellen is zeker de eerste paar keer lastig omslachtig werk wat op vele punten fout kan gaan.

Klopt, de technische kennis er nog niet, daarom ook de vraag op dit forum.
En iedereen moet toch ergens beginnen?
Ik leer graag als het gaat om de techniek van mijn eigen motor!

Ik zal beginnen met uitdraaien van de bougies om de kleur ervan te bepalen, als ik weer thuis ben!
 
De bougies zijn wit!

Ik wil hem zelf proberen af te stellen maar als er sproeiers vervangen moeten worden laat ik het doen.
Is het de moeite waard om te proberen met de CO schroeven af te stellen of zal dit sowieso niks opleveren? Uiteraard heb ik hier geen meetapparatuur maar ik wil hem eigenlijk wel beter af proberen te stellen om daarna ermee naar een motorzaak / specialist te rijden..
 
een zaak met een vermogens bank zal in jou geval erg raadzaam zijn om op te zoeken.
niet omdat het interessant is te weten hoeveel pktjes in het beestje zitten,
maar omdat daar bij alle toerentallen de co gemeten kan worden
 
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!Ik heb dit niet gemeten maar ik kon duidelijk voelen dat het blok heter was na het rijden dan met de originele uitlaat.Het oliepeil is goed! Deze controleer ik regelmatig en heb dit ook gecontroleerd na het rijden.

Hoe kan je de uitlaatgassen meten? Is dit eenzelfde meting als bij een autogarage of kan ik dat beter laten doen bij een motorzaak?Klopt, de technische kennis er nog niet, daarom ook de vraag op dit forum.
En iedereen moet toch ergens beginnen?
Ik leer graag als het gaat om de techniek van mijn eigen motor!

Ik zal beginnen met uitdraaien van de bougies om de kleur ervan te bepalen, als ik weer thuis ben!

Dat kun je echt niet voelen of dat blok 120 of 140 graden is, youre mind is playing tricks with you...

En de bougie aflezen kan dus zoals eerder gezegd ALLEEN NA EEN STUK VOLGAS, en dan de ontsteking uitzetten, en direct ter plekke aflezen, en dan nog moet je weten hoe je de bougie af moet lezen...


En alleen een uitlaat vervangen zorgt niet voor deze problemen is mijn ervaring
 
misschien is het een importfiets, b.v. uit californie, die staan al erg zuinig afgesteld.
probeer te achterhalen welke sproeiers er in zouden moeten zitten dan kun je dat controleren met de jouwe.

mijn zwager heeft ook een gsxf600 gereden , met de blerpijp [geheel open] heeft ie nooit verschil kunnen merken.
behalve de herrie dan.
 
Dag Oma! :W

Ik wilde graag even mijn topic afsluiten.

Uiteindelijk heb ik deze motor bijna een jaar niet meer aangeraakt omdat ik een andere motor erbij heb gekocht voor woon-werk. Met de GSXF heb ik onlangs een Dynorun laten doen en wat blijkt, de motor staat zelfs te rijk met open demper (BSM Vampire).. De carburateurs zijn afgesteld (bij een motorzaak :P ) en gesynchroniseerd, de kleppen zijn gesteld, nieuwe bougies, nieuw brandstof- en luchtfilter. Ik weet nu niet of de sproeiers de originele maat zijn en of de naalden wellicht hoger hangen. Na alles wat ik heb gelezen had ik niet verwacht dat de motor te rijk zou lopen.

Ik heb nog een Dynokit overwogen om de dip rond 6500rpm weg te krijgen maar de monteur, die de run heeft gedaan, weet niet zeker of de dip dan helemaal weg is. Nu kan ik in ieder geval gaan rijden zonder bang te zijn dat de motor te arm loopt. :]


Nogmaals bedankt allemaal voor het reageren :}
 
Zoals je eerder aangaf vond je het leuk om er dingen van te leren, jammer dat dat wat minder lukt als je de motor wegbrengt.
Maar als je dan leest wat er allemaal aan de motor gebeurt is, was je dat zelf ook gelukt ?


Maar verder :


full



d0d50b632f58e3e35956c1b5e657a926.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je echt niet voelen of dat blok 120 of 140 graden is, youre mind is playing tricks with you...

En de bougie aflezen kan dus zoals eerder gezegd ALLEEN NA EEN STUK VOLGAS, en dan de ontsteking uitzetten, en direct ter plekke aflezen, en dan nog moet je weten hoe je de bougie af moet lezen...


En alleen een uitlaat vervangen zorgt niet voor deze problemen is mijn ervaring

Ik voel het wel degelijk als een luchtgekoelde motor heter loopt dan anders (HD), geen idee hoeveel graden het verschil is maar je voelt het wel degelijk als je rijdt!
 
Zoals je eerder aangaf vond je het leuk om er dingen van te leren, jammer dat dat wat minder lukt als je de motor wegbrengt.
Maar als je dan leest wat er allemaal aan de motor gebeurt is, was je dat zelf ook gelukt ?

Ik heb het meeste zelf gedaan, alleen het afstellen en de run niet. Kleppen stellen, carbs synchroniseren etc gaat me inmiddels wel redelijk goed af. Het afstellen was me denk ik wel gelukt uiteindelijk, maar dan was ik wel heel wat uren verder geweest. Ik zou het graag alsnog hebben gedaan, helaas had ik er geen tijd en geen plek voor.
 
Het is natuurlijk ook wel van belang te weten in welk toerengebied een motor te rijk staat
Is nogal een verschil of dat onder in of boven in is
Terijk rijd ook niet echt lekker , als het erg is loopt ie sloom
 
Terug
Bovenaan Onderaan