Vragen over de motor

17tien

Die hard MF'er
5 feb 2005
352
0
/
Ik ben dus in het bezit van een Cagiva Mito. Nu haalde ik laatst de kappen eraf en zag ik onderaan het blok een soort staat zitten waarbij aan beide uiteindes een draaiknop zit die je zonder weerstand kan draaien. Dus zowel links als rechts van de motor kan je eraan draaien. Weet iemand waar deze voor dienen?. En mijn Mito verbruikt slecht 250cc olie per 800km, is dit te weinig en moet ik hem rijker afstellen (ofziets :P ), of is dat goed mogelijk met goede olie?
 
Als ik het goed heb zitten er rubberen doppen op de staaf aan beide zijde? Deze moet namelijk voorkomen dat het kapwerk tegen het frame zwabbert.

@buikschuiver: Jah, dat klopt er zitten 2 rubberen doppen aan beide zijde. En bedankt voor het antwoord!, daar was ik zelf nog niet opgekomen, ik dacht zelf eerder aan iets wat met het evenwicht te maken had O-)


@willem1940:Het gaat hier over de 2takt olie, dus die gemengt wordt met de benzine voor de verbranding.
 
Als je 1:10 rijd dan gebruik je maar 250cc op 80 liter benzine.
Dat is een verhouding van 1:320
Ik verwacht dat hij zo ieder moment vast kan lopen.
 
Als je 1:10 rijd dan gebruik je maar 250cc op 80 liter benzine.
Dat is een verhouding van 1:320
Ik verwacht dat hij zo ieder moment vast kan lopen.

Ja, griezelig; er zit misschien iets verstopt òf er hapert wat aan het mengpompje.

Je kunt ook (desnoods tijdelijk, voorafgaand aan reparatie) ouderwetse 2T-mengbenzine met de olie er al in tanken, maar zo blijven rijden als nu zou ik niet durven proberen.

Een brommertje Honda Scoopy dat ik ooit had met zo'n fris-menging reed gemiddeld 1:30 en per zowat 1000km moest er een liter olie in, dus mengde ook weer ongeveer 1:30.
 
Moderne 2takten hebben in ieder geval met de moderne olieën geen 1:30 nodig

Tussen de 1:50 en 1:100 komt meer in de richting :)

Ja, weet ik, maar evengoed lette ik bij die echt niet zeer ouderwetse Honda Scoopy brommer op wat-ie werkelijk deed en kwam dus dicht bij 30 uit (overigens zonder dat er kool of vervuiling optrad, maar sinds ongeveer de 70-er jaren zijn de 2T-mengolies ook sterk verbeterd).
 
Ja, weet ik, maar evengoed lette ik bij die echt niet zeer ouderwetse Honda Scoopy brommer op wat-ie werkelijk deed en kwam dus dicht bij 30 uit (overigens zonder dat er kool of vervuiling optrad, maar sinds ongeveer de 70-er jaren zijn de 2T-mengolies ook sterk verbeterd).

Hij loopt nog steeds zeer goed, ik gebruik trouwens volsynthetische olie van eurol, Eurol formax om precies te zijn :) . Hij rijdt ongeveer 1:18 tot 1:20. Laten we zeggen dat er 300ml is verbruikt (weet niet meer precies hoe vol het olietankje zat toen ik hem kocht). DUs 40 liter verbruikt (met 1:20), dus 1:133 ongeveer. De man waarvan ik hem kocht was zeer eerlijk en was "verliefd" op de motor en zei dat er niks aan mankeerde. Ik wacht het nog even af, of haal de zuiger er uit en kijk of hij nog helemaal netjes en gaaf is.
 
Hij loopt nog steeds zeer goed, ik gebruik trouwens volsynthetische olie van eurol, Eurol formax om precies te zijn :) . Hij rijdt ongeveer 1:18 tot 1:20. Laten we zeggen dat er 300ml is verbruikt (weet niet meer precies hoe vol het olietankje zat toen ik hem kocht). DUs 40 liter verbruikt (met 1:20), dus 1:133 ongeveer. De man waarvan ik hem kocht was zeer eerlijk en was "verliefd" op de motor en zei dat er niks aan mankeerde. Ik wacht het nog even af, of haal de zuiger er uit en kijk of hij nog helemaal netjes en gaaf is.
Ik zou ook gewoon doorrijden tot hij vastloopt |(
 
Hoe heb je eigenlijk vastgesteld hoeveel je verbruikt hebt? Weet je precies hoeveel er in dat olietankje past en is het misschien van boven opvallend breder dan afdalend?

Hij zat vol toen ik hem kocht (gekeken), en nu bijgevuld tot ie weer helemaal vol is.

@vdv, misschien is dat ook niet zo'n goed idee :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan