Vragen over de werking van de thermostaat

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.

Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.

Van kenners heb ik begrepen dat een FZR600-thermostaat hier geschikt voor is. Ik heb zo'n ding via ebay uk kunnen bemachtigen, maar deze bleek helaas maar 2 aansluitingen te hebben en dus net zo te werken als de originele thermostaat. (Les voor de volgende keer: ebay-foto's beter bekijken...)

Toen ben ik maar naar de motorsloop gegaan om daar in een grote doos thermostaten te grabbelen naar een exemplaar met drie aansluitingen. Deze heb ik nu dan ook:

IMG_8170.jpg


Alleen, wat me opvalt als je hem openhaalt:

IMG_8167.jpg


De twee kleine aansluitingen zijn altijd met elkaar in verbinding. Deze komen namelijk in dezelfde kamer uit. De grote aansluiting komt in de andere kamer uit en deze kamers zijn gescheiden door de thermostaatklep zelf.
Met koude motor staan de twee kleine aansluitingen dus met elkaar in verbinding, maar zijn afgesloten van de grote aansluiting. Met warme motor (open thermostaat) staan alle drie de aansluitingen met elkaar in verbinding.

Nu is mijn vraag: hoe werkt dit?! Als het water op temperatuur is gaat de thermostaatklep wel open, maar dan moet toch ook de andere leiding (de bypass naar het motorblok) afgesloten worden? Deze thermostaat die ik nu heb doet dat dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij motoguzziman!

Je hebt gewoon een thermostaat nodig die later opent.

Het thermostaathuis dat je hebt gegrabbeld is van een Honda VF (zie je mijn avatar?). De onderste 2 aansluitingen (de kleine dus) zitten aangesloten op de voorste en achterste cilinderrijen, de grote aansluiting op de radiateur.
Als de thermostaat gesloten is CIRCULEERT DE VLOEISTOF ALLEEN DOOR HET BLOK (daarom moet die van jou langer dicht blijven).
Als de thermostaat opent circuleert de vloeistof ook door de radiateur(s).
Het circuleren wordt verzorgd door de waterpomp. Zonder waterpomp deden ze honderd jaar geleden, dat heet thermosifon.

Bij een bypass thermostaat zorgt de bypass meestal voor een voorverwarming van de de koelvloeistof in de rest van het koelsysteem, zodat de motor bij het openen van de thermostaat (en sluiten van de bypass) niet ineens een golf koude koelvloeistof met de daarmee gepaard gaande spanningen te verduren krijgt.

Een bypass thermostaat heeft dan ook tenminste TWEE kleppen en het huis TWEE afsluitbare openingen: een voor de bypass en een voor het hoofdcircuit.
Het gaatje wat je soms tegenkomt in een thermostaat heeft twee functies: het vergemakkelijkt het ontluchten en zorgt voor een klein beetje circulatie door het gehele systeem.
Dan moet jij ook nog maar eens heel het topic doorlezen.
Zolang het water niet warmer wordt heeft het geen nut om een thermostaat de kiezen die bij 100 graden pas opend want zo heet word het water niet.
Ts heeft een thermostaat zonder by-pass en die laat altijd (ook als ghet water nog koud is)
wat water door naar de radiator waardoor de koelvloeistof nooit op temperatur komt.
 
zie hier dus ook de verwarring. Ik bedoelde met de bypass wat anders als jullie met z'n allen. Ik dacht bypass als in "niet door de radiateur". :) Ik sleutel veel aan auto's en daar ken ik het bypass syteem zoals Rallye-Eef dat hierboven uitlegt niet van. Leer ik ook weer wat op de vrijdag avond! thanks

Verhaal blijft natuurlijk voor de rest wel hetzelfde. Misschien heb je trouwens niet eens een andere type thermostaat nodig maar misschien is de thermostaat die je nu hebt wel gewoon niet goed meer waardoor hij altijd een beetje open blijft.
 
Dan moet jij ook nog maar eens heel het topic doorlezen.
Zolang het water niet warmer wordt heeft het geen nut om een thermostaat de kiezen die bij 100 graden pas opend want zo heet word het water niet.
Ts heeft een thermostaat zonder by-pass en die laat altijd (ook als ghet water nog koud is)
wat water door naar de radiator waardoor de koelvloeistof nooit op temperatur komt.

't is maar goed dat we niet bij elkaar zitten want dat "je moet het topic doorlezen" komt me inmiddels behoorlijk de neus uit.

Als je een thermostaat hebt die pas bij een miljoen graden opengaat en hij is stuk!!!!!! dan staat hij nog steeds altijd open OF altijd dicht.

En in het geval dat hij altijd open staat (iets dat nogal eens gebeurt bij een thermostaat die stuk is) wordt je blok niet warm bij koud weer. Bij warm weer wel.
 
Laatst bewerkt:
't is maar goed dat we niet bij elkaar zitten want dat "je moet het topic doorlezen" komt me inmiddels behoorlijk de neus uit.

Als je een thermostaat hebt die pas bij een miljoen graden opengaat en hij is stuk!!!!!! dan staat hij nog steeds altijd open OF altijd dicht.

En in het geval dat hij altijd open staat (iets dat nogal eens gebeurt bij een thermostaat die stuk is) wordt je blok niet warm bij koud weer. Bij warm weer wel.
Ik weet niet of jij het wel wil snappen maar ik leg het je nog een keer uit.
Een thermostaat zonder by-pass (zoals ts heeft) is nooit helemaal gesloten en dat is nu precies het probleem.
Waar lees jij dat zijn thermostaat kapot is, of waar maak je dat uit op ?
 
:) misschien moet je het topic even lezen.. daar heb ik neergezet waar je op moet googelen. En ik vertel je dat ik al diverse thermostaten van auto's heb vervangen om hetzelfde probleem op te lossen. Als je je een beetje over je eigen mening heen kunt zetten en even je best doet om te googelen vind je verschillende sites waar mensen ook gewoon even hun thermostaat vervangen om dit probleem op te lossen.

Ik zeg niet dat het 100 procent zeker dit probleem oplost maar het is zeker 1 van de mogelijkheden.

En wat is dat met dat snappen gedoe steeds? en dat doorlezen... Ik lees keer op keer het topic. Ik trek mijn conclusie, en deel die, zoals je dat op een forum doet.. En vervolgens gaan jullie als een stelletje wijfen lopen bitchen (no offence naar de dames) alsof ik net je moeder heb beledigd.
 
:) misschien moet je het topic even lezen.. daar heb ik neergezet waar je op moet googelen. En ik vertel je dat ik al diverse thermostaten van auto's heb vervangen om hetzelfde probleem op te lossen. Als je je een beetje over je eigen mening heen kunt zetten en even je best doet om te googelen vind je verschillende sites waar mensen ook gewoon even hun thermostaat vervangen om dit probleem op te lossen.

Ik zeg niet dat het 100 procent zeker dit probleem oplost maar het is zeker 1 van de mogelijkheden.

En wat is dat met dat snappen gedoe steeds? en dat doorlezen... Ik lees keer op keer het topic. Ik trek mijn conclusie, en deel die, zoals je dat op een forum doet.. En vervolgens gaan jullie als een stelletje wijfen lopen bitchen (no offence naar de dames) alsof ik net je moeder heb beledigd.
Welke auto heeft hetzelfde systeem als deze motor, dus zonder by-pass ?
In de openingspost staat al dat dit een probleem is van dit type motor.
Ik weet 100% zeker dat het geen nut heeft om een thermostaat van 80 graden gaan te vervangen door een van 100 als het water niet boven 50 graden komt.
 
Bypass thermostaten

en nog eentje met bypass (zelfde verhaal)

http://www.globallistics.com/spiderswebnl/sleuteltipsnl.html

Als de motor onvoldoende op temperatuur komt, zoals bij veel Spiders het geval is, is waarschijnlijk de thermostaat defect of, wat nog veel vaker voorkomt, is de thermostaat verkeerd gemonteerd. Het gedeelte van de thermostaat dat gemonteerd is aan de onderste radiateurslang heeft -als de thermostaat goed gemonteerd is- geen doorlopende vrije doorgang bij koude motor. Vrije doorgang vindt pas plaats vanaf ± 87º Celsius ( ± 190º Fahrenheit ). Het bewerkte gedeelte van de thermostaat is aan de waterpomp gemonteerd. Let op bij het ontluchten!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de links
Er zijn dus inderdaad auto's zonder by-pass die niet goed op temperatuur komen als gevolg van een defecte thermostaat.
Ts meld dat dit een klacht is van zijn type motor.
Ik geloof niet dat we er vanuit moeten gaan dat al deze type's defecte thermostaten hebben.
Als al deze motoren dit probleem hebben dan komt dat doordat het systeem niet deugd.
 
kan ook best zo zijn. Misschien is het een ontwerpfout van het koelsysteem, maar voor mijn domme IT brein is de kans dat de thermostaat defect is misschien wel minimaal even groot als een ontwerpfout in al deze motoren? toch?

Ik heb die motor hier niet staan dus ik kan in ieder geval al niet bepalen wie nu de beste oplossing heeft.

Maar zoals al veel vaker door mij aangegeven. Ik probeer alleen maar mee te denken.
Dat is toch de bedoeling van een forum?

Mijn gouden regel is altijd dat je niet moet lopen bitchen op iemand die je niet betaald. :)

Als je de dealer veel geld betaald en die lost het niet goed op is het misschien wat anders.
 
kan ook best zo zijn. Misschien is het een ontwerpfout van het koelsysteem, maar voor mijn domme IT brein is de kans dat de thermostaat defect is misschien wel minimaal even groot als een ontwerpfout in al deze motoren? toch?

Ik heb die motor hier niet staan dus ik kan in ieder geval al niet bepalen wie nu de beste oplossing heeft.

Maar zoals al veel vaker door mij aangegeven. Ik probeer alleen maar mee te denken.
Dat is toch de bedoeling van een forum?

Mijn gouden regel is altijd dat je niet moet lopen bitchen op iemand die je niet betaald. :)

Als je de dealer veel geld betaald en die lost het niet goed op is het misschien wat anders.
Volgens mij had je eerst niet begrepen dat de plaatjes aangeven hoe het moest worden en niet zoals hert origineel is.
Ts had dat op een andere manier duidelijk kunnen maken.
Omdat meteen op te vatten als bitchen ?
Je ging er van uit dat Jij degene was die wist hoe het zat wat het er niet beter op maakte.
 
v.d.v. snapt exact wat ik bedoel. En zoals het al eerder is uitgelegd hier.

Maarre, als ik zo mijn openingspost teruglees, lijkt het me toch duidelijk genoeg dat het
- een probleem is van al deze motorfietsen en niet alleen de mijne
- ik nu een thermostaat heb die geen bypasskanaal heeft

Zoals iedereen lijkt te snappen, op guzziman na.

Dit staat letterlijk in de openingspost:

Hallo,

Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.

Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.

Lijkt me potdorie toch duidelijk zo?! Mag je me arrogant vinden maar ik word wat moe van iemand die zo simpel blijft reageren.
 
Het thermostaathuis dat je hebt gegrabbeld is van een Honda VF (zie je mijn avatar?). De onderste 2 aansluitingen (de kleine dus) zitten aangesloten op de voorste en achterste cilinderrijen, de grote aansluiting op de radiateur.
Kijk, dat is nieuwe info. Dit is dus uiteindelijk toch geen thermostaat bedoeld voor bypasskanaal? Maar dus eigenlijk gewoon hetzelfde wat er nu al op zit, maar dan met twee ingangen? Jammer.. Ga ik nog eens terug naar de motorsloop.
 
Trouwens nog even wat anders... Ik lees in een oude post van je dat je op zoek bent naar een temperatuur meter voor in je radiateur. Zit je daar de temperatuur van het koelwater nu op af te lezen of heb je nog een meter die het koelwater meet aan de warme kant?
 
Stelletje wijven -O-
Misschien moet je een thermostaat hebben die werk als een wisselschakelaar.
Net zoals in de plaatjes.
Deze sluit of het een of het andere kanaal af.
 
Trouwens nog even wat anders... Ik lees in een oude post van je dat je op zoek bent naar een temperatuur meter voor in je radiateur. Zit je daar de temperatuur van het koelwater nu op af te lezen of heb je nog een meter die het koelwater meet aan de warme kant?

Haha, da's ook een goeie!
Op het thermostaathuis van de VF zie je de temperatuursensor zitten: aan de warme kant idd.
Bij de meeste auto's zitten die op de cilinderkop.
En nog even voor de duidelijkheid: zwart wit gezien kan een thermostaat op 2 manieren defect zijn: hij blijft open staan, waardoor je motor te koud blijft, of hij blijft dicht staan, waardoor je motor te warm blijft.
Als hij open blijft staan zal je radiateur direct mee opwarmen, als hij dicht staat zal je radiateur koud blijven.

En dan zijn de wonderen de wereld nóg niet uit, want bij een Renault 5 heb ik meegemaakt dat de thermostaat verwijderd was, oftewel volledig open stond, en de motor toch te warm werd omdat de koelvloeistof te snel door de radiateur stroomde en geen kans had om af te koelen.

Voor de volledigheid zal ik nog melden dat ik bij een dealer werk van een ander Frans merk en dat het de normaalste zaak van de wereld is dat thermostaten na 2 jaar al defect zijn, meestal beginnen ze dan steeds eerder te openen, waardoor de motor, zoals gezegd, niet op temperatuur komt.

Voorts las ik hier dat "Als de koelvloeistoftemp niet boven de 50 graden uitkomt het geen zin heeft om een 100 graden thermostaat te plaatsen" ... You've got it ass-backwards:
Het is de thermostaat die ervoor zorgt dat de koelvloestof de juiste temperatuur bereikt, waarna hij opengaat om doorstroming door de radiateur te krijgen om oververhitting te voorkomen.

Helaas moet ik het nogmaals met motoguzziman eens zijn: veel posters zijn erg stellig van hun eigen verkeerde opvatting, maar om een systeem te begrijpen, moet je het eerst bestuderen en niet er vanuitgaan dat wat je in je hoofd hebt klopt.

Een bypass systeem op je motorfiets gaat niets veranderen aan de koelvloeistoftemperatuur, daar zorgt de thermostaat voor.
En de temperatuur meten op de goede plaats kan zeker geen kwaad.
 
En dan zijn de wonderen de wereld nóg niet uit, want bij een Renault 5 heb ik meegemaakt dat de thermostaat verwijderd was, oftewel volledig open stond, en de motor toch te warm werd omdat de koelvloeistof te snel door de radiateur stroomde en geen kans had om af te koelen.

Op een VF kan het wel zonder thermostaat door de nauwe kanalen in het blok. Maar beter is met een goed werkende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan