Vragen over de werking van de thermostaat

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Hallo,

Ik heb een MZ Skorpion (motorfiets met het Yamaha XTZ660-blok). Deze fietsen staan er om bekend dat ze niet goed op temperatuur komen als het buiten fris is. Nou leek het me daarom wel een leuk project om er een thermostaat op te bouwen. Origineel is hij voorzien van een thermostaat, maar het enige wat dit onderdeel doet is de waterstroom smoren als het koud is. Er zit dan ook alleen een in- en uitgang op. Probleem hiervan is dat hij, koud en dus 'gesloten', nog dusdanig veel water doorlaat dat de bloktemperatuur niet boven de 50 graden uitkomt.

Nu wil ik er dus een thermostaat op zetten die, net zoals bij een auto, 3 aansluitingen heeft. 1 ingang en 2 uitgangen; onder de 80 graden stuurt hij het water direct terug naar het blok en boven de 80 graden stuurt hij het water door de radiateur.

Van kenners heb ik begrepen dat een FZR600-thermostaat hier geschikt voor is. Ik heb zo'n ding via ebay uk kunnen bemachtigen, maar deze bleek helaas maar 2 aansluitingen te hebben en dus net zo te werken als de originele thermostaat. (Les voor de volgende keer: ebay-foto's beter bekijken...)

Toen ben ik maar naar de motorsloop gegaan om daar in een grote doos thermostaten te grabbelen naar een exemplaar met drie aansluitingen. Deze heb ik nu dan ook:

IMG_8170.jpg


Alleen, wat me opvalt als je hem openhaalt:

IMG_8167.jpg


De twee kleine aansluitingen zijn altijd met elkaar in verbinding. Deze komen namelijk in dezelfde kamer uit. De grote aansluiting komt in de andere kamer uit en deze kamers zijn gescheiden door de thermostaatklep zelf.
Met koude motor staan de twee kleine aansluitingen dus met elkaar in verbinding, maar zijn afgesloten van de grote aansluiting. Met warme motor (open thermostaat) staan alle drie de aansluitingen met elkaar in verbinding.

Nu is mijn vraag: hoe werkt dit?! Als het water op temperatuur is gaat de thermostaatklep wel open, maar dan moet toch ook de andere leiding (de bypass naar het motorblok) afgesloten worden? Deze thermostaat die ik nu heb doet dat dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Tja met een goede thermostaat regel je dat automatisch. Niet warm genoeg geen koelwater naar de radiateur, en bij stijging van temperatuur wel koelwater er naar toe.
Zo werkt elke thermostaat, wat is nu het probleem?
 
Ts wil niet zozeer een andere thermostaat.
Hij wil een thermostaathuis met 3 i.pv. 2 aansluitingen zodat hij het systeem dat hij nu heeft kan veranderen in een systeem dat een by-pass mogelijk maakt.
Op die manier kan hij er voor zorgen dat er niet constant een deel van het koelwater door de radiateur loopt alvoor dat het heet is.

Hij heeft al een bypass.

Het enige wat hij hoeft te doen is dat extra gat in zijn thermostaat(huis) (foto?) dichtmaken en zijn bypass is dicht zodat zijn blok sneller opwamt...
Nadeel is wel dat zodra de thermostaat dan opent het blok een plens koude koelvloeistof te verwerken krijgt.
En aangezien hij zijn temperatuur niet meet, zal hij nooit weten of het enig verschil maakt, yatayatayata, blablabla, etc...

En wees niet ongerust, dit was mijn laatste post hier.
 
Hij heeft al een bypass.

Het enige wat hij hoeft te doen is dat extra gat in zijn thermostaat(huis) (foto?) dichtmaken en zijn bypass is dicht zodat zijn blok sneller opwamt...
Nadeel is wel dat zodra de thermostaat dan opent het blok een plens koude koelvloeistof te verwerken krijgt.
En aangezien hij zijn temperatuur niet meet, zal hij nooit weten of het enig verschil maakt, yatayatayata, blablabla, etc...

En wees niet ongerust, dit was mijn laatste post hier.

Die plens koude koelvloeistof in een keer valt wel mee, thermostaatklep opent niet abrupt. Dat gaat geleidelijk en de vloeistof neemt onderweg de warmte vh blok op.
Ik heb even gekeken in het handboek vd RF900. Hele andere motor, maar het gaat om de werking. In de thermostaathuis zit een (kleine) by-pass opening. Er is maar een route:
naar de radiator. t/m 76,5graad stroomt er een beetje vloeistof naar de radiator via de by-pass. Immers, de thermostaat moet opgewarmt worden, anders doet ie het nooit.
Bij 90graden is de klep helemaal open en is er maximale doorstroming.
Bij tussen liggende temperaturen is de opening evenredig (denk ik).
Op verzoek kan ik wel kijken hoe groot de by-pass opening is, voor het idee.
Heb mn thermostaat momenteel niet gemonteerd.
Ik vermoed dat bij TS de by-pass opening domweg te groot is. Zijn blok krijgt al te veel koeling, voordat ie op zeg 75 graden is. Of de weg van de by-pass stroming loopt verkeerd.
Maar ik kan het mis hebben: mijn IQ ligt maar boven gemiddeld. Duss.
 
Laatst bewerkt:
Het grote verschil is dat het water wat bij mij door dit bypassgaatje gaat, of circulatiegaatje, of hoe je het wil noemen, door de radiateur gaat. En dus afkoelt.

Terwijl bij de meeste auto's het door een andere slang direct weer richting motorblok gaat. En dus veel minder afkoelt dan wanneer het door de radiateur gaat. En wat dus de reden is waarom mijn motorfiets niet goed op temperatuur komt.

By-pass gaatje vd radiateur afstoppen en een by-pass gaatje creeren in de koelslang vh blok, dmv T-stukje. Lijkt mij niet al te moeilijk.
 
Tja met een goede thermostaat regel je dat automatisch. Niet warm genoeg geen koelwater naar de radiateur, en bij stijging van temperatuur wel koelwater er naar toe.
Zo werkt elke thermostaat, wat is nu het probleem?
Een met een by-pass werkt inderdaad zo maar een zonder laat altijd water door naar de radiateur.
Daarom wil ts overstappen naar een by-pass systeem.
 
By-pass gaatje vd radiateur afstoppen en een by-pass gaatje creeren in de koelslang vh blok, dmv T-stukje. Lijkt mij niet al te moeilijk.


:^

Je kan dan ook je eerder aangeschafte thermostaat gebruiken die je via E-Bay hebt gekocht. Net voor de thermostaat een t-stukje met een dun slangetje terug.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft al een bypass.

Het enige wat hij hoeft te doen is dat extra gat in zijn thermostaat(huis) (foto?) dichtmaken en zijn bypass is dicht zodat zijn blok sneller opwamt...
Nadeel is wel dat zodra de thermostaat dan opent het blok een plens koude koelvloeistof te verwerken krijgt.
En aangezien hij zijn temperatuur niet meet, zal hij nooit weten of het enig verschil maakt, yatayatayata, blablabla, etc...

En wees niet ongerust, dit was mijn laatste post hier.
Als je dy by-pass dicht maakt stroomt het water niet meer en zal de thermostaat niet meer open gaan omdat daar hert water niet zo warm word als in de kop.
Dat gaatje zit daar niet voor niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan