Vragen over de zx10r gen 1 over het tunen

antoni_tony

MF'er
28 apr 2007
196
36
Hengelo
Hallo,

Ik heb een gen 1 zx10r standaard zou die 175pk moeten hebben aan de krukas, ik zie dat de nieuwere generaties rond de 200pk hebben. Ik heb gezien dat ze grotere gaskleppen hebben en ze hebben. Iets meer compressie.


Mijn vraag, wat zou ik kunnen veranderen om meer vermogen uit mijn gen 1 uit te krijgen? Ik heb al een pc met ontsteking module maar ik hoorde dat een ecu flash beter zou zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen dan kan ik verder want alles ligt uit elkaar nu.
 
Scheelt niet zo veel inderdaad, een gen 2/3 is ook niet echt een wonder qua vermogen:
diagramm-kawasaki_zx10r-jpg-1166086-jpg.145723


Als je al een swap wil doen moet je minimaal een gen 4 pakken wil je het uberhaupt in positieve zin kunnen merken:
mrd_tt_doppeltoptest-wasaki-zx-10r_leistung-jpg-1184532-jpg.145724


Maar ook daarbij, wat is het doel? Een '04/gen1 heeft als voordeel dat hij bij elk toerental wakker is, de '08/gen3 is al een schaap in wolfskleren als je bij het verkeerde toerental start, dat is bij een '11/gen4 nog erger. Op straat ben je het beste af met een gen 1...



Mijn huidige gen 1 motor is niet lekker en ik kan dus een gen 2 motorblok kopen vandaar de vraag of ik die aan het lopen kan krijgen met een gen 1 motor kabelboom en ecu
 
Niet makkelijk, gen 2 en 3 kun je veel onderling uitwisselen, gen 1 is echt een andere fiets. Valt allemaal wel pas te maken, maar je gen 1 blok fixen is waarschijnlijk makkelijker/goedkoper en je wint er verder ook niets mee.
 
Niet makkelijk, gen 2 en 3 kun je veel onderling uitwisselen, gen 1 is echt een andere fiets. Valt allemaal wel pas te maken, maar je gen 1 blok fixen is waarschijnlijk makkelijker/goedkoper en je wint er verder ook niets mee.
Wat zou je aan moeten passen zodat een gen 2 kan draaien op een gen 1 ecu?

Mijn gen 1 is nogal misbruikt door de vorige eigenaar ben ik achter gekomen en is te veel werk en duur om die te maken. De gen 2 motorblok kan ik kopen voor een mooie prijs snapje dus vandaar
 
Wat zou je aan moeten passen zodat een gen 2 kan draaien op een gen 1 ecu?

Mijn gen 1 is nogal misbruikt door de vorige eigenaar ben ik achter gekomen en is te veel werk en duur om die te maken. De gen 2 motorblok kan ik kopen voor een mooie prijs snapje dus vandaar
Voor zover ik weet kan dat niet, gen 2 blok kun je onder een gen 3 schroeven en vice versa, gen 1 moet je voor zover ik weet alles overzetten, da’s geen kattenpis.
 
Ah vandaar, schrijf dit dan meteen het scheelt een berg vragen

Ah vandaar, schrijf dit dan meteen het scheelt een berg vragen

Zat toen in de twijfel en nu nog steeds, omdat je zo te zien niet zomaar een gen 2 kan laten draaien op een gen 1 motor kabelboom en ecu dan moet ik een gen 1 motor zien te vinden of toch mijn motor moeten herstellen
 
Zat toen in de twijfel en nu nog steeds, omdat je zo te zien niet zomaar een gen 2 kan laten draaien op een gen 1 motor kabelboom en ecu dan moet ik een gen 1 motor zien te vinden of toch mijn motor moeten herstellen
Long story short, buddy's 05 zx10r blew up at the track a few days ago. Its definitely not worth trying to repair as there is a hole in the lower case from what we think is a rod.

In my research I've seen Gen 3 engines will fit in a Gen 2 frame, but was unable to find out if Gen 2 or Gen 3 will fit in the Gen 1 frame.

I'm aware that if either of these engines will fit that we'll need to use the gen 1 throttle bodies, air box, wire harness, ecu, etc... we are only looking to swap the engine itself.

Thanks in advance.

... and then to find an engine that's affordable... LOL
Bron: Gen 1: 2004-05 - Will Gen 2 or Gen 3 engine fit in Gen 1...

Daar wordt effectief dezelfde vraag gesteld, als het je al lukt is het een flink karwei en gaat het sowieso niet goedkoper zijn. Sneller/beter wordt ie er ook niet van.
 
Bron: Gen 1: 2004-05 - Will Gen 2 or Gen 3 engine fit in Gen 1...

Daar wordt effectief dezelfde vraag gesteld, als het je al lukt is het een flink karwei en gaat het sowieso niet goedkoper zijn. Sneller/beter wordt ie er ook niet van.


Oké ik zal wel. Gewoon een gen 1 motorblok kopen dan plug and play beter.

Trouwens, als je een turbo zou monteren op een gen 1 zou je die kunnen laten draaien/afstellen met een pc met ontsteking module en kan een stock motor 200krukas pks aan?
 
Oké ik zal wel. Gewoon een gen 1 motorblok kopen dan plug and play beter.

Trouwens, als je een turbo zou monteren op een gen 1 zou je die kunnen laten draaien/afstellen met een pc met ontsteking module en kan een stock motor 200krukas pks aan?

Nee. Niet doen. Tenzij je er een meerjarenproject van wilt maken en veel Euro's boven je budget wilt gaan. Het begint met een turbo kopen. Dan het hele pijpwerk op maat maken. Dan een lagere compressie want een standaardblok kan het niet aan. Dan komen er andere zwakke punten naar boven, zeker bij een gebruikt blok. Dan een hogedrukbrandstofpomp. Dan een programmeerbare CDI. Dan enorm veel afstelwerk.

Zo ongeveer.

Lees mijn eerste post. Doe er je voordeel mee. Bel of mail Mile Pajic. Die kent motorblokken van Kawasaki als geen ander en heeft mijn ZX10R 1st gen getuned.

En als je een motorblok zoekt, zoek even contact met Speedhome
 
Er zijn in het zelfbouw deel van dit forum genoeg topics waarbij mensen een turbo op hun fiets monteren. Maar dat zijn wel de mensen die rete handig zijn en heel veel zelf kunnen doen of kunnen maken. Heb daar zelf veel respect voor en lees die topics graag door ter lering en vermaak. Maar zou er zelf nooit aan beginnen, er komt zo onwijs veel bij kijken. Wat @-=Peter=- ook al zegt, als je geld wil uitgeven, ga dan naar Mile en laat je blok tunen. Dan krijg je een mooi lopend / rijdend blok met meer dan genoeg PK's die ook nog normaal te onderhouden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan