Vragen over een dynamo (Suzuki GS850G)

netrits

Rookie
28 sep 2007
6
0
Amsterdam
Hallo,
mijn toch al niet te beste dynamo heeft tijdens mijn reis naar Spanje uiteindelijk helemaal de geest gegeven.
De monteur van de garage in Spanje waar ik hem bracht stuurde me naar een motorsloop bedrijf.
Hij had gebeld en er zou een soortgelijke stator gevonden zijn.
Deze stator kwam oorspronkelijk uit een Honda 250cc scooter maar hij paste wonderwel en hij deed het ook nog!!!
Dat wil zeggen, ik heb er nog zo'n 2000 km mee kunnen rijden. Daarna was het uit met de pret.
Maar goed hij staat in de stalling. Ik heb de boel opengemaakt en kwam tot de ontdekking dat de bedrading van de stator naar de spanningsregelaar was doorgebrand. Niet in de dynamo maar een stuk verderop naar de spanningsregelaar toe.

Hier komen mijn vragen.
Kan de oorzaak hiervan zijn dat de vervangende stator te veel vermogen moest leveren
in verhouding tot zijn capaciteit?
Kan de oorzaak zijn dat de monteur de boel niet goed genoeg heeft geïsoleerd?(ik ben niet bij het inbouwen geweest)
Heeft iemand ervaring met vervangings statoren?
(een originele is leverbaar maar kost ca.275euro)
Heeft iemand ervaring met het opnieuw laten wikkelen van een originele stator?

Al vast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Mijn oude Suus is nog veel te goed om hem af te schrijven, bovendien ben ik verknocht geraakt aan dat ding. Inmiddels staan er ruim 110000 kilometer op de teller en hij doet het gewoon(meestal) erg goed en... niet in de laatste plaats... hij is betaald!
Groet,
Ritsaert
full
 
Hoi, wil je graag verder helpen, maar ga zo de nachtdienst in. Dus als je even geduld hebt.

In het kort, laten wikkelen is ok, kost ongeveer 100 euro incl inruil oude dynamo.
Nieuw kopen, bijv Carmo of Siccama bv. kan ook ong 140 euro (alle prijzen even uit mijn hoofd hoor)

Sommigen monteren een honda onderdeel. Ik heb die ervaring niet.
Vergeet niet je gelijkrichter/spanningsregelaar te meten. Indien niet ok, straks weer een defecte dynamo.


Groet, Thinge
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn Suzuki gsx400 wel eens dat spul vervangen, koste toen heel weinig bij

www.siccamasales.nl

Bel ze anders morgen even en leg het probleem voor, ze hebben me zo goed geholpen toendertijd dat ik het nu (12 jaar later nog weet!)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie.
Ik zal zeker de spanningsregelaar laten meten.
Het zal me dus wel lukken voor niet al teveel geld weer te kunnen rijden.
Dat zijdeksel voor 20 euro had ik ook zien staan, dat is helaas van een ouder type en zal hoogstwaarschijnlijk niet passen.
Nogmaals bedankt, als ie het weer doet laat ik dat weten!
Groet,
Ritsaert
 
Dag Thinge,
ik heb je uitgebreide uitleg gelezen.
Inmiddels weet ik wat me te doen staat.
Ten eerste zal ik alle stekerverbindingen controleren en eventueel vervangen en voorzien van wat
zuurvrij vet.
Daarna zal ik mijn spanningsregelaar laten controleren en eventueel vervangen.
Ik zal extra goed opletten op de maasa aansluiting van dit kastje!
De stator zal ik ook laten meten maar die zal waarschijnlijk sowieso moeten worden vervangen.
Gelukkig staat de Suus nu in een stalling waar ik ruimte heb om te prutsen. Hoeft niet mee op straat.
Tot slot, toch een heel lekkere vakantie gehad!
Groet,
Ritsaert
 
Goedemorgen,
mijn oude Suus doet het weer.

Ik heb bij Sevior in Roelofarendsveen de stator opnieuw laten wikkelen en de spanningsregelaar laten meten.
De stekkerverbindingen en de massacontacten heb ik schoongemaakt en ingevet met wat zuurvrij vet.

Fijn om hem weer te horen lopen en heerlijk om er weer mee te kunnen rijden!

Bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Ritsaert Verstegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan