vragen over electronische ontsteking

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
Hoi allemaal,
Voor oudere motoren zijn er ombouwkitjes voor electronische ontsteking in de aanbieding.(beckselectronica, mz-b etc)
Vaak wordt een vervoegingsdinges tot 3000 rpm(daarna niet meer?) in graden vermeld, dus dat moet je dan denk ik omrekenen naar jouw motor of het met de voorgeschreven aantal mm voor TDC klopt..
Nu heb ik wel eens gelezen over het gebruik van een electr. ontst. module van een auto.(tientje op de sloop)
Maar hoe weet je de vervroeging? is dat bij alle motoren min of meer een vast gegeven??
M.A.W., kun je 'een' electr. onsteking van willekeurig type inbouwen, stationair afstellen op het BDP (of een fractie ervoor) en er van uitgaan dat verder in het toerentraject de vonk niet veel te vroeg/laat komt??
 
de aftermarket ontstekingen die je voor motoren kunt kopen, zijn al aangepast voor de motor waar die voor bedoeld is, en de pulsgever zet je in de bestaande mechanische vervroeging, zodat daar niets aan veranderd . dus daar hoef je niets aan te doen. dus in feite moet je iets maken wat in jouw vervroegingsmechanisme past, en daar moet je dus zorgen dat de puls precies op tijd komt, dan werkt je vervroeging ook gewoon.
Meestal kun je de nok die de kontactpuntjes opent er gewoon afhalen, en daar zet je dan je nieuwe pulsgever op, dat kan dan je bediening zijn voor een IR diode, of een hallgever
 
M.A.W., kun je 'een' electr. onsteking van willekeurig type inbouwen, stationair afstellen op het BDP (of een fractie ervoor) en er van uitgaan dat verder in het toerentraject de vonk niet veel te vroeg/laat komt??

Om het wat gezelliger te maken, is de mechanische vervroeger ingeruild voor de electronische verlater.

Puzzle op deze sneeuwerige zondagmiddag maar eens uit, wat je met een opneemsignaal wil doen voor een vonk die al gegeven is?
 
...
Nu heb ik wel eens gelezen over het gebruik van een electr. ontst. module van een auto.(tientje op de sloop)
...

Het kan ook zijn dat hier alleen de boubinesturing bedoelt word. Ik heb er zelf ook 2 van in mijn motor. Deze dingen krijgen een zwak 12V signaaltje voor de timing en kunnen dan een boubine aansturen.
Je zou zo'n module op een bestaand contactpuntje kunnen zetten en dan heb je erg weinig slijtage aan je contactpunt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan