Vragen over Kawasaki ZR-7

judy25476

MF'er
12 aug 2004
32
0
Uden
Ik heb sinds kort een Kawasaki ZR-7 gekocht, uit het jaar 2000 met 58.000km op de teller.

Nou heb ik er een paar practische vragen over. Onder andere over de rijstijl. Wanneer is het beste om bij deze motor te schakelen, het aantal toeren?
Mijn motor staat buiten onder een zeil, ik haalde de motor er laatst onderuit na een aantal dagen niet gebruikt te hebben en er zat een beetje roest rond de voor remschijven, kan dit kwaad of wat is dit?
Na hoeveel km's kan ik het beste mijn ketting smeren?

En hiermee ga ik nog terug naar de dealer, maar er zit een soort pingel in de motor, wanneer je rond de 80 km/u gaat hoor ik dit het best. Weet niet wat het is, maar misschien een van jullie of komt het bekend voor?

Ik hoor het graag van jullie,

Grz Judy
 
Opschakelen ligt aan je persoonlijke rijstijl.
Met een koude motor ff niet gelijk in de toeren jagen.
in ieder geval schakelen voor je het rode gebied in gaat.....daarna is ook niet erg want dan loop je tegen de toerenbegrenzer :+
Ketting smeren : normaal gesproken smeer ik mijn ketting om de 500 km
Rij je veel in de regen en rotzooi zou ik hem vaker smeren en schoonmaken.
Roest op je remschijf is vanzelfsprekend als ie buiten staat...zorg dat hij wel beschut staat en met een ademende hoes en zorg ook dat de motor niet direct na het rijden onder de hoes gaat...geef hem de tijd om flink af te koelen i.v.m. condens

en die pingel??zou er mee terug gaan naar dealer.
 
Maar het is dus niet slecht om iedere keer hoog in de toeren te gaan, vanaf 10.000 toeren is het rood. Dus kan iedere keer gewoon tot 7-8.000 toeren gaan, of is dat dan weer heel slecht voor een motor?
 
Ik heb eigenlijk nog een vraag. Bij mijn ZR-7 zie je de electronica bij de motor gewoon zitten, ik heb dit echter nog bij geen motor gezien. Is dit verder normaal. Tussen de tank en de motor zitten wat kleine stekkertjes met electronica!!
 
Ik heb eigenlijk nog een vraag. Bij mijn ZR-7 zie je de electronica bij de motor gewoon zitten, ik heb dit echter nog bij geen motor gezien. Is dit verder normaal. Tussen de tank en de motor zitten wat kleine stekkertjes met electronica!!

is normaal....heb ik ook bij mij Z1000
en af en toe eens in het rood trekken kan helemaal geen kwaad.
Vaak zit de eindspurt of max afgifte pks vlak voor het rood...dus gewoon eens proberen.
 
het smeren van de ketting met voorkeur doen nadat je gereden hebt, helemaal als je een spuitbus gebruikt, want dan hebben de vluchtige stoffen uit de bus de tijd om te verdampen!!! een ander voordeel is dat het dan beter op de ketting hecht waardoor het niet meteen op je pasgepoeste velg beland.
en idd na iedere (flinke) regenbuitocht smeren!!

als de rolletjes van de ketting blank eruitzien, hoogste tijd om de boel in te vetten.

die pingel ken ik een beetje, maar bij mij was het bij 1 bepaald toerental, en bleek dat mijn rechter bijrijders voetsteuntje aan het rammelen was bij 6500 toeren. mischien is het zoiets??

in de boekjes kan je vinden bij welke toerental jou motor het meeste vermogen geeft en het meerste koppel heeft. bij mijn ER-5 is dat 7500 toeren. het maakt niet uit om daarover heen te gaan, maar als ik bij de 8000 overschakel, valt hij terug naar de 7000 en zit ik dus gelijk weer op het sterkste toerental van mijn motortje. dan ben je dus het snelste,

succez ermee.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Nou heb ik natuurlijk weer een aantal vraagjes.

Het blijkt dat de motor toch enig sinds wat olie verbruikt, maar ik weet niet wat voor olie erin moet. Ketting smeersel, wat kan ik het beste gebruiken?

En ik ben op zoek naar een geheel chrome koplamp, twee geheel chrome toeren en km teller en twee chrome spiegels...

Ik hoor het wel,
grz Judy
 
Als je elke dag rijdt, is een kettingsmeersysteem (Scottoiler, Osco etc.)misschien wel een aanrader.

Als je met een spuitbus werkt: daar zijn zo ontzettend veel smeerseltjes voor.... en minstens zo veel verschillende meningen over. Sommigen zweren bij witte was (plakt niet zo, maar smeert weer minder) anderen gebruiken WD40 (zou het vet in de rollen weer oplossen..) of zelfs motorolie.

Motorolie: halfsynthetisch 10W40 en het moet geschikt zijn voor motoren. Jouw motor heeft een "natte" koppeling en die gaat slippen als je de olie voor auto's gebruikt.
 
ff tussen door wat houd een "natte" koppeling in?

Natte koppeling is een koppeling (platen e.d) die in het carter zit en dus gewoon in de olie draaid.
Droge koppeling zit in een afgesloten gedeelte waar geen olie bij kan komen..(bvb bij ducati)

Voor en nadelen weet ik zo niet helemaal.
 
Het blijkt dat de motor wat olie verbruikt, is dat erg voor zo'n jonge motor en wat voor olie kan ik het beste gebruiken om erbij te gooien...

Grz Judy
 
Het blijkt dat de motor wat olie verbruikt, is dat erg voor zo'n jonge motor en wat voor olie kan ik het beste gebruiken om erbij te gooien...

Grz Judy

Olie verbruik....hoeveel olie per km?
Of lekt het blok olie?
Gewoon ff kijken of je kunt achterhalen wat voor olie er in zit.
Anders ff aan de dealer vragen waar je hem gekocht hebt

ik rij volsynthetische olie belray 5 W 60 :}
 
Waar staat die 5 W voor een die 60?

Heeft te maken met de buiten temperatuur die de olie aankan.
5 is een hele lage waarde...dus hoe kouder het is , dat de olie nog mooi vloeibaar is en niet stroperig word
en de 60 voor de hoge temperaturen zodat de olie niet verbrand.

dus de olie blijft constanter van waarde als het bijvoorbeeld vriest of heel heet is buiten

ff simpel uitgelegd
 
Terug
Bovenaan Onderaan