vragen over kosten van motorrijden

F88

Rookie
21 jul 2009
2
0
Hallo allemaal,

Het lijkt me super vet om motor te rijden alleen weet ik niet zeker of het financieel haalbaar is voor mij.
Het goedkoopste lijkt mij een oude tweedehandse motor met weinig vermogen die hopelijk een paar jaar mee kan gaan zonder reparaties. Ik denk dat ik niet zo veel zou rijden per jaar, misschien 3000km per jaar ofzo.

Mijn vragen:
Hoeveel zou een dergelijke redelijk betrouebare tweedehandse motor met weinig vermogen kosten? (graag zo goedkoop mogelijk)

Wat zouden mijn vaste lasten (per maand) ongeveer zijn? (belasting, verzekering, brandstof, onderhoud etc)

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Het duurste is het motorrijbewijs zelf en je pak/helm/handschoenen/laarzen.
Het verschilt per plaats hoeveel je rijbewijs gaat kosten en hoe snel jij het onder knie hebt.
Mijn pak (leer): 500
Handschoenen: 35
Laarzen: 110
Helm: 100

Mn honda CB 750K uit 82 koste me 550 euro, Deze is jammergenoeg kapot gegaan en heb nu een Honda CB750K uit 79. Deze koste me 430 euro.
Hoef geen wegenbelasting te betalen en mn verzekering kost iets van 48 euro per jaar.
Met een volle tank (15 liter ofzo) kan ik zo'n 200km rijden.
1 liter kost zo'n 1.40 x 15 = 21 euro voor 200km

Hou de olie op pijl (mijne verbruikt bijna niets) als je dit blijft controleren kan er weinig mis gaan.
Had laatst een probleem met de startermotor, maar heb deze vervangen met de startermotor uit mn donormotor.

Je kunt natuurlijk lid worden van de ANWB oid, voor de prijzen moeten je ff op hun site kijken.

Gr Mark
 
Goedkope betrouwbare 2e hands motor; tussen de E 500,- en E 1000,-
(ouwe CB500 ofzo, Honda betrouwbaarheid)

Vaste lasten hangen natuurlijk sterk af van leeftijd/schadevrije jaren. Gewoon alleen WA verzekeren als het toch om een motor uit die prijsklasse gaat; +- E 10,- per maand verzekering.
Belasting: Paar euro per maand (E 5 ofzo?)

Brandstof: Afhankelijk van wat je rijdt. Kan je uitrekenen (Iets van 1 op 15, maal brandstofprijs x afstand).

Onderhoud: Niet veel zolang het rijdt. Dan zijn de grootste posten bandjes/ketting/olie.
 
Hangt er vanaf of je onder of boven de 21 bent. Ik ben eronder en 25 kw fiets is altijd net iets duurder als je het goedkoopste zoekt dan als je normaal het goedkoopste zoekt.

Ik was met rijlessen, tweedehands pak en goedkoopste 25 kw motor (in zeer nette staat) saampjes 3500 kwijt. Daarin zit alles wat je met motorrijden nodig hebt, van slot tot helm.

Doe een les of twee per week, zoek goed naar je kleding en kijk goed voor een motor. Dan is het allemaal best te doen.

Neem een proefles en je hebt het virus :+

Genoeg geluld, succes 8-)
 
Hoeveel zou een dergelijke redelijk betrouebare tweedehandse motor met weinig vermogen kosten? (graag zo goedkoop mogelijk)

Onderstaande getallen zijn niet de meest goedkope oplossing, maar wel zo goedkoop mogelijk 'zorgenvrij'. Zeker voor een beginnende rijder is het vaak lastig om echt spotgoedkoop te rijden, je hebt waarschijnlijk geen sleutelervaring, kent nog niet alle garages in de buurt, wilt geen motor die problemen kan geven, et cetera.

Voor de motor: pakweg 1000 euro. Daaronder neemt de kans op extra kosten snel toe, en moet je al vroeg banden, kettingsets en dergelijke vervangen (geen probleem, maar dan ben je niet echt goedkoper uit). Tussen 1000 en 1500 euro vind je hele stapels NTV's, Diversions en andere (lichtelijke saaie) oerdegelijke motoren. Als je niet kijkt op een krasje meer en alleen voor technische staat gaat, moet 1000 euro prima haalbaar zijn.

Wat zouden mijn vaste lasten (per maand) ongeveer zijn? (belasting, verzekering, brandstof, onderhoud etc)
Allereerst helm, kleding, handschoenen, schoeisel. Eenmalige uitgave, reken toch snel 750 euro totaal. Kan wel wat goedkoper, maar niet bezuinigen op veiligheid.

belasting: 60 per jaar
verzekering (alleen WA): 100 per jaar.
brandstof (3000 km, 1:20 op bovengenoemde motoren): 150 liter, is 225 euro ofzo?
onderhoud: bij zulke afstanden weinig. Als je zelf de simpele klusjes doet (olie vervangen), misschien 250-500 per jaar, afhankelijk van de staat van ketting/banden, het type motor en de leeftijd.

Kortom: eenmalig 2000, daarna 1000 per jaar, dat gaat prima. Iets minder (500-750 per jaar) in de eerste jaren als de ketting/banden/remblokken allemaal goed zijn als je de motor koopt.

Het kan nog veel goedkoper, maar dan wordt 't echt puzzelen, of moet je handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.

En idd is het eerste jaar het duurste (lessen, examens, kleding en eerste motor).

Overigens kun je mazzel hebben met een 2e hands, of enorme pech.

Probeer dat laatste uit te sluiten door goed te kijken en onderzoeken en desnoods iemand mee te nemen of zelfs de motor een keuring te geven bij een garage of zo.
 
Uitrusting 1000€ :o

Je hoeft niet te bezuinigen op veiligheid door voor de kledij een minder gekend merk te kiezen.
meschien is de jas dan maar 5 jaar waterdicht ipv 10, en gaat de velcro sneller om zeep, maar ze kunnen net zo veilig zijn. Minder modieus meschien. Qua helm een Airoh is veilig. Meschien wat lawaairiger, meschien gata het vizier wat minder lang mee, maar hij is goedkoper dan een Schubert, en net zo veilig voor wat de TS hem gaat gebruiken.

Een goede richtprijs voor budget-maar-veilige outfit.
Jas: 125
Broek: 100
Laarzen: 100
Helm: 125
Handschoenen: 50

Samen 500.
 
Uitrusting 1000€ :o

Je hoeft niet te bezuinigen op veiligheid door voor de kledij een minder gekend merk te kiezen.
meschien is de jas dan maar 5 jaar waterdicht ipv 10, en gaat de velcro sneller om zeep, maar ze kunnen net zo veilig zijn. Minder modieus meschien. Qua helm een Airoh is veilig. Meschien wat lawaairiger, meschien gata het vizier wat minder lang mee, maar hij is goedkoper dan een Schubert, en net zo veilig voor wat de TS hem gaat gebruiken.

Een goede richtprijs voor budget-maar-veilige outfit.
Jas: 125
Broek: 100
Laarzen: 100
Helm: 125
Handschoenen: 50

Samen 500.
1000 was wel erg royaal als 't low-budget moet, heb er 750 van gemaakt.

125 voor een helm? Die moet je dan maar net passen. Ik heb wel eens zulke dingen op m'n hoofd gehad, maar of ze flodderen eromheen, of ze knellen je oren en voorhoofd af. Dan kun je wel heel hard roepen 'ik heb maar 125 aan budget, dus ik moet wel', maar dat noem ik dan 'bezuinigen op veiligheid'. Je moet een helm kopen die je past, en de meeste goedkopere helmen zijn toch al snel 200-250 euro.

Wat de rest betreft: Goede kleding vind ik een goede investering. Als je toch wat vaker rijdt, gooi je zo'n jas van 125 euro al na een halfjaar weg omdat er geen ventilatieritsen inzitten, hij lekt op de naden en hij fladdert in de wind. Dan had je beter meteen het dubbele kunnen uitgeven.
 
Laatst bewerkt:
Het moet idd goed zitten. Dat is heel erg belangrijk. :Y

Maar het kan zo maar zijn dat een goedkoper exemplaar beter zit dan de duurdere. Zo heb ik drie helmen, en de goedkoopste (90 euro) zit echt het fijnste.

Ik heb 2,5 jaar gedaan met een Behring allseason pak. Jas 125 en broek 100 (of rond die koers). Nu goretex 2 delig voor totaal 625. Laarzen ook gortex voor 125 en dito handschoenen voor 70 euro. Maar die had ik in het begin niet (goedkopere, die ook heel aardig waren).

Tis ook een kwestie van afweging, en ik vond alles goed aanschaffen in één keer een te grote aanslag op de knip. dus spullen gekocht die wel goed zijn, en later het perfecte spul bij elkaar scharelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een goed passende helm voor 100 euro moet best lukken . kijk naar een aanbieding of overjarige serie van HJC.

maar goed let idd op waarop je wilt bezuinigen.

de maandelijkse lasten van een 250 cc ofzo zijn op zich niet zo hoog. brandstof 1 / 25 als je beetje zuinig aan doet.

en ipv laarsen kunnen hoge schoenen/kisten evt ook wel.

en ik zou iig wel 1000 euro reserveren voor een motor en ook rekening ermee houden dat er wel onderhoud gepleegd moet worden of een keer een band vervangen moet worden.

JR
 
ttp://www.rad.eu

Kijk hier maar es onder solden, verschijdene goedkopere pakken en zo en toch vrij goed.
 
..
Wat de rest betreft: Goede kleding vind ik een goede investering. Als je toch wat vaker rijdt, gooi je zo'n jas van 125 euro al na een halfjaar weg omdat er geen ventilatieritsen inzitten, hij lekt op de naden en hij fladdert in de wind. Dan had je beter meteen het dubbele kunnen uitgeven.

Kan best zijn Pooh, maar de beste TS gaat uit van 3000/jaar geen 30.000.
Dat is BIG difference.

Ik rij nu al 7 jaar met dezelfde merkloze jas
Zomer EN winter, elke (werk)dag, of het nu zonnebrand of zeikende regen is.
Koel met ventilatie open, waterdicht en warm in de winter met alles dicht.
Oké, de velcro laat het beetje afweten, de ritsen zijn hun "handvat" kwijt (opgelost met sleutelringetjes). Maar de naden zijn nog waterdicht, de dubbele stikking laat nergens los enz ...
En hij heeft maar 125€ gekost.

Mijn eerste integraal Airoh helm was 80€.
Tuurlik moet ie goed zitten. Ook helmen van 100€ kunnen goed zitten, en Schuberst van 500 slecht
Veilig ja, maar de lak was wat krasgevoelig, en het vizier moest ik al na 2 jaar vernieuwen voor een vers (van 15€). En hij begon wat slapjes te zitten na 4 jaar.

Ik geef toe: men laarzen waren 200€ 7 jaar geleden. En nog steeds waterdicht, al is ook hier de velcro al meer dan de helft van zen tanden kwijt en raken de zolen doorgesleten.

Een beginnende budget rijder KAN opteren voor een budget (maar veilige) outfit.
Na de eerste 2 orientatiejaren blijf-ik-rijden-of-hang-ik-men-motor-aan-de-haak? kan er dan samen met een verse up to date motor dan wel een duurder outfitvan af. En blijft de ouwe over als reserve of voor een duo die effe ritje wil meedoen.
 
Laatst bewerkt:
Niet naar het geld kijke, als je echt wilt motorijde is dat elke stuiver waard sommige dingen koste meer dan de ander, en je hoefd het niet allemaal in 1 keer op te hoesten.
 
ik vindt dure kleding ook zwaar overrated. Je kunt best voor weinig geld goede kleding kopen als je maar geduld hebt. Hou ff de aanbiedingen bij louis in de gaten, ga naar een beurs, enz enz. Ook 2dehands kan een optie zijn. Tenminste voor een broek of jas of zo. Textiel kun je zelfs gewoon wassen (met speciaal spul). Ik zou zeggen: broek max 100, jas max 175, helm max 150, handschoenen max 30. En dan heb ik het over nieuwe spullen.... Heb er zelf nooit meer aan uitgegeven. En ik vindt dat ik toch best veilig en puik spul heb.

Moet ik wel zeggen dat ik een helm uitsluitend nieuw koop en toch wel om de vijf jaar een nieuwe koop en meestal zoon vezelversterkt (of zoiets) ding, die gaan namelijk langer mee.

Maar mijn laatste hjc was btw 120 eurie in de aanbieding, bij gericke in eindhoven.

Verder zou ik proberen een broek te kopen die over je gewone (spijker) broek past. Als beginnend motorrijder zul je dan veel eerder de motor pakken om ergens op bezoek te gaan ofzo waar je toch graag in je gewone kleding rond loopt. Of je gaat natuurlijk gewoon in je spijkerbroek, maar ik voel me dan niet zo prettig met rijden...
 
Als eerste: als je tot op de cent moet berekenen wat het kost, dan is motorrijden waarschijnlijk te duur voor je.....

Probleem is namelijk dat je nooit onvoorziene zaken voor kunt zijn of in je budget kunt opnemen. Technisch probleempje, je schuift een keer onderuit, je uitlaatbocht blijkt doorgerot, dat soort dingen. Ze komen allemaal voor. Als je motor moet rijden met elke minuut een schietgebedje dat er niks kapot mag gaan is het nie leuk......
Komen er tóch onvoorziene kosten, dan word je mogelijk zo'n motorrijder die z'n fiets een paar jaar geleden een keer in de schuur heeft gezet. Da's zonde......

Je zult ook merken dat, naarmate je meer rijdt, je hogere eisen gaat stellen aan de kwaliteit van je kleding, dat je bv. meerdere paren handschoenen hebt omdat je 's winters toch wel érg kouwe klauwen krijgt of 's zomers zweethandjes.
Bij lekker motorrijden hoort nu eenmaal ook jezelf en je fiets een keertje verwennen......
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Zo te horen moet het wel lukken met de kosten als ik nog een half jaartje doorspaar. Kan niet wachten :).
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Zo te horen moet het wel lukken met de kosten als ik nog een half jaartje doorspaar. Kan niet wachten :).


Wel goed van je dat je eerst doorspaart, en dan gaat starten.

Niks zo zonde als moeten stoppen, of wel het rbw A hebben, maar de motor niet kunnen betalen -O-
 
Wel goed van je dat je eerst doorspaart, en dan gaat starten.

Niks zo zonde als moeten stoppen, of wel het rbw A hebben, maar de motor niet kunnen betalen -O-

idd, of zoals ik het in me gedachten heb: ben nu bezig voor me rijbewijs en ga in de wintermaanden flink sparen (dat lukt wel zelfs met kerst ect erbij, door wat extra diensten te pakken *D ).
En dan aan het begin van 2010 een motor te kopen
 
Motorpak (textiel) 400,-
Handschoenen 50,-
Laarzen 80,-
Helm 200,-

Schijfremslot 70,-
Motorhoes 20,-

Rijbewijs 900,-
Motor 4600,-

Totale kosten tot nu toe 6320,-

Volgende zomer komt er een leren overal bij (700,-) en wat spulletjes voor mijn ninja (duo seat, kuipruit, uitlaat).

-Verzekering kost me 60,- per maand (all-risk)
-Brandstof ligt eraan hoeveel je rijd
-En de lopende onderhoudskosten weet ik nog niet maar daar heb ik wel geld voor opzij gezet zodat ik het in ieder geval op kan vangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het bij elke vestiging van Motoport is, maar bij Motoport Echt hebben ze een pakket voor beginnend motorrijders.

Voordelig starterspakket!

Bestaande uit helm, jas, broek, handschoenen en laarzen.
Wind-, waterdicht en ademend
Top kwaliteit!
€ 369,-


Ik heb zelf het geluk dat ik niet persé kleding hoef te gaan kopen, mijn ouders rijden motor en ik heb dus al kleding, helm en alles.
 
Laatst bewerkt:
Denk ook aan blijven rijden!
Dus nadat je alles hebt aangeschaft, je verzekering en wegenbelasting betaald zijn.
Dan bestaat de kans dat er nog meer bij komt

In mijn geval enkele tegenslagen van dit zomerseizoen.
Zoon van 4jr gooit een schepje zand in mijn uitlaat: € 265,-
Officier van justitie en de rechter waren het niet eens met mijn gereden snelheid: € 1250,-
Agent bromsnor was het niet eens met rechts inhalen: €150,-
Met €1665,- heb ik nu wel een extreem dure zomer maar het is zomaar gebeurt.

Als je zelf handig bent en onderhoud zelf doet bespaar je veel maar tegenslagen moet je wel incalculeren.

Verder Go for it!
 
Terug
Bovenaan Onderaan