sav
MF veteraan
Kortom:
Motorrijden kan je zo duur maken als je zelf wil. Neem je een oude, goedkope opgevoerde-chopper-brommer, dan kost het bijna niets. Neem je een top-of-the-line supersport, kost het je meer dan een middenklasser koekblik.
Ik rij nu 16 jaar met mijn Savage (en doe zelf het onderhoud). Dat is zeker GEEN probleemloze motor, maar er zijn jaren geweest dat ik nog geen 100 euro onderhoudskosten had. Ik noem het een extreem duur jaar als ik iets van 700 euro kwijt ben, dan moet je echt denken aan de combinatie van uitlaat en aandrijfriem vervangen.
Maar, dankzij het naaimachinevermogen gaat een achterband lang mee, de aandrijving is vrijwel onderhoudsvrij en het verbruik is niet al te extreem.
Ik heb vroeger ooit een CB750K2 gehad (was toen vrij nieuw, voor de indruk wanneer "vroeger" was). Ook een prima fiets.... maar je bent het nodige kwijt.
De grijpgrage mannekes van de verzekering willen je voor de hoofdprijs uitknijpen (want je rijdt een duur voertuig met hoog risico) en ook de Shell ziet een nieuwe, trouwe klant het terrein oprijden.
Verder is het onderhoud is een heel epistel. Nieuwe stelplaatjes (er zitten er slechts 16 in), af en toe een verse (en peperdure) kettingset, zeer regelmatig nieuwe, dure sloffen, bougies in viervoud en veel arbeidsuren. Als je zelf het onderhoud doet (doe dat aub veilig !!! ) zijn de arbeidsuren een minder groot bezwaar, maar al die onderdeeltjes zal je toch moeten kopen. Bovendien, als je gaat dhz-en is een gecompliceerde supersport toch even anders dan een simpele lesfiets.
Het werd hier al geschreven, twrd rijdt voordelig. Ik meen dat hij zichzelf op een oude Honda Nighthawk 450 verplaatste en dat zijn de goedkopere fietsen. Geen super-power-house, gewoon een no-nonsense motorfietsje. Niet al te gewild, maar wel Japanse kwaliteit. Gewoon heen en weer crossen voor een habbekrats.
P.s. Let wel op de staat van onderhoud. Lage onderhoudskosten zijn wel leuk, maar conditietraining middels een wandeling van 20 km met de motorfiets is "minder". Als het bij conditietraining blijft..... natuurlijk.
Motorrijden kan je zo duur maken als je zelf wil. Neem je een oude, goedkope opgevoerde-chopper-brommer, dan kost het bijna niets. Neem je een top-of-the-line supersport, kost het je meer dan een middenklasser koekblik.
Ik rij nu 16 jaar met mijn Savage (en doe zelf het onderhoud). Dat is zeker GEEN probleemloze motor, maar er zijn jaren geweest dat ik nog geen 100 euro onderhoudskosten had. Ik noem het een extreem duur jaar als ik iets van 700 euro kwijt ben, dan moet je echt denken aan de combinatie van uitlaat en aandrijfriem vervangen.
Maar, dankzij het naaimachinevermogen gaat een achterband lang mee, de aandrijving is vrijwel onderhoudsvrij en het verbruik is niet al te extreem.
Ik heb vroeger ooit een CB750K2 gehad (was toen vrij nieuw, voor de indruk wanneer "vroeger" was). Ook een prima fiets.... maar je bent het nodige kwijt.
De grijpgrage mannekes van de verzekering willen je voor de hoofdprijs uitknijpen (want je rijdt een duur voertuig met hoog risico) en ook de Shell ziet een nieuwe, trouwe klant het terrein oprijden.
Verder is het onderhoud is een heel epistel. Nieuwe stelplaatjes (er zitten er slechts 16 in), af en toe een verse (en peperdure) kettingset, zeer regelmatig nieuwe, dure sloffen, bougies in viervoud en veel arbeidsuren. Als je zelf het onderhoud doet (doe dat aub veilig !!! ) zijn de arbeidsuren een minder groot bezwaar, maar al die onderdeeltjes zal je toch moeten kopen. Bovendien, als je gaat dhz-en is een gecompliceerde supersport toch even anders dan een simpele lesfiets.
Het werd hier al geschreven, twrd rijdt voordelig. Ik meen dat hij zichzelf op een oude Honda Nighthawk 450 verplaatste en dat zijn de goedkopere fietsen. Geen super-power-house, gewoon een no-nonsense motorfietsje. Niet al te gewild, maar wel Japanse kwaliteit. Gewoon heen en weer crossen voor een habbekrats.
P.s. Let wel op de staat van onderhoud. Lage onderhoudskosten zijn wel leuk, maar conditietraining middels een wandeling van 20 km met de motorfiets is "minder". Als het bij conditietraining blijft..... natuurlijk.
Laatst bewerkt: