vragen over kosten van motorrijden

Kortom:

Motorrijden kan je zo duur maken als je zelf wil. Neem je een oude, goedkope opgevoerde-chopper-brommer, dan kost het bijna niets. Neem je een top-of-the-line supersport, kost het je meer dan een middenklasser koekblik.

Ik rij nu 16 jaar met mijn Savage (en doe zelf het onderhoud). Dat is zeker GEEN probleemloze motor, maar er zijn jaren geweest dat ik nog geen 100 euro onderhoudskosten had. Ik noem het een extreem duur jaar als ik iets van 700 euro kwijt ben, dan moet je echt denken aan de combinatie van uitlaat en aandrijfriem vervangen.
Maar, dankzij het naaimachinevermogen gaat een achterband lang mee, de aandrijving is vrijwel onderhoudsvrij en het verbruik is niet al te extreem.

Ik heb vroeger ooit een CB750K2 gehad (was toen vrij nieuw, voor de indruk wanneer "vroeger" was). Ook een prima fiets.... maar je bent het nodige kwijt.
De grijpgrage mannekes van de verzekering willen je voor de hoofdprijs uitknijpen (want je rijdt een duur voertuig met hoog risico) en ook de Shell ziet een nieuwe, trouwe klant het terrein oprijden.
Verder is het onderhoud is een heel epistel. Nieuwe stelplaatjes (er zitten er slechts 16 in), af en toe een verse (en peperdure) kettingset, zeer regelmatig nieuwe, dure sloffen, bougies in viervoud en veel arbeidsuren. Als je zelf het onderhoud doet (doe dat aub veilig !!! ) zijn de arbeidsuren een minder groot bezwaar, maar al die onderdeeltjes zal je toch moeten kopen. Bovendien, als je gaat dhz-en is een gecompliceerde supersport toch even anders dan een simpele lesfiets.

Het werd hier al geschreven, twrd rijdt voordelig. Ik meen dat hij zichzelf op een oude Honda Nighthawk 450 verplaatste en dat zijn de goedkopere fietsen. Geen super-power-house, gewoon een no-nonsense motorfietsje. Niet al te gewild, maar wel Japanse kwaliteit. Gewoon heen en weer crossen voor een habbekrats.



P.s. Let wel op de staat van onderhoud. Lage onderhoudskosten zijn wel leuk, maar conditietraining middels een wandeling van 20 km met de motorfiets is "minder". Als het bij conditietraining blijft..... natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
3000km per jaar ga je snel overzitten,
ik rijd meestal plezierritjes,
soms eens woon-werk (60km per dag)

maar op 3maand tijd heb ik al 2500km gereden.
zelfs al rijd je enkel mooi weer, ga je toch hoger uitkomen (denk ik)
 
Jezelf voor de gek houden of onrealistisch laag begroten is niet verstandig, maar dat had ik ook al aangegeven. Als je mijn eerste post in dit topic ziet, zie je ook dat een flink aantal mensen meteen kritiek heeft omdat mijn bedragen te hoog zijn. Maar als jee eenmaal realistisch hebt begroot, is het pure overkill om daarna nogmaal je bedrag maal 1.5 of 2 te doen. Dat zorgt er alleen maar voor dat je misschien het project (in dit geval motorrijden) afblaast, wat jammer zou zijn.

Je hebt overschot van gelijk.
Zelfs jouw begroting is nog aan de conservatieve kant.
Doe de rekenoefening maar es realsitisch over op bais van een 10 jarige motorcariere waarin 2 motoren gekocht (en weer verkocht) worden etc .. tel daarbij eventuele belastingsvoordelen bij, en een klein ongevalletje, anwb, reiskoffers, winteroutfit zomer outfit (2x want je partner wil ook mee) enz ...
Dan kom je aan nog veel grotere bedragen ...

Anderzijds
is de TS ook echt een starter die nog niet echt doorgedreven zen motording wil doen, en het ook nog es goedkoop wil houden door de eerste 2 jaar de kat uit de boom te kijken.

Zolang de TS beseft dat ie waar voor zen geld krijgt zal zen begroting wel kloppen.
De TS schat ik intelligent genoeg in om te snappen dat ie heel snel heel veel meer geld KAN uitgeven eens ie zichzelf laat gaan. Hangt ervanaf hoe stevig ie zen vingers op zen knip kan/wil houden.

Maar mij lijkt hij NIET echt overtuigd te zijn, quote zijn eerste zin "Het lijkt me super vet om motor te rijden" ...
 
Ik heb zelf ook nauwelijks geld en rijdt een budget motor.. hierbij even de kosten:

- Rijles/examen etc. : €850
- Kleding etc. : €400
- Motor : €750 })
--------------------------------------
: €2000


- Benzine: :€50/maand
- Wegenb./verzeker. :€16


Kosten voor mij = 2000+66*m :+
 
rijles 900 euro's

helm 85 (donker vizier 30)

motor 350 (gs650) of 500 (fz750)

als je je motor heb gaan toeren langs diverse motorzaken in de koopjeshoek. leren jas 115 en broek 90.

vrzekering 30 (en 65 euro)
wegenbelasting gratis (60 euro)

WERKPLAATSHANDBOEK 25 euro (een echte must als je oedkoop wilt rijden)

is allemaal niet zo duur, je moet alleen niet alles tegelijk willen hebben.



kisten/handschoene van de werkgever (defensie)
 
:] :W

Een cardan motor (geen kosten voor ketting etc.)
Beetje courant merk en type, waar veel (ook 2 de hands ) voor te krijgen is.
Niet teveel pk´s, kost ook veel geld. (Dure banden !! evt. bonnen snelheids overtredingen, hoge benzine kosten.
Motor kopen die niet al te ingewikkeld in mekaar zit, niet al te modern is.

Kleding 2 de hands, alleen helm nieuw kopen. Gewone goede integraal helm heb je voor 80-125 euro.

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Wel goed van je dat je eerst doorspaart, en dan gaat starten.

Niks zo zonde als moeten stoppen, of wel het rbw A hebben, maar de motor niet kunnen betalen -O-


:/ groot gelijk.. ik heb het aan de hand.
snel snel motorrijbewijs halen voor ik naar het buitenland verhuisde, moto met werk aan gekocht en iedere dag huilen omdat het zo'n mooi weer is hier en die motor nog steeds niet in orde is geraakt wegens gebrek aan centen



maar we zijn er bijna.. nog enkele weken en 'm is af *O*
Ik ben er echt wel een budgetproject van aan het maken en dan kom ik tot nu toe heel goedkoop uit (moto en kleding), alleen heb je heel veel geduld nodig wil je het zo doen B|
Maar volgens mij gaat de pret en voldoening erna eens zo groot zijn
 
Budget-rijden... Leuke term, maar rijden is altijd duur hoor ;-) Het wordt alleen meer of minder duur, naarmate je er bereid bent meer of minder aan uit te geven. Mijn rijlessen waren bij elkaar zo'n €900,- maar dat was een noodzakelijk kwaad qua kosten. Verder heb ik voor mijn (overigens perfect zittende helm) 150e betaald, voor mijn leren (tweedehands) combi 90e, handschoenen en laarzen (gloednieuw) 75e met wat gunstige sponsoring van mijn vader, motor voor 625e, inclusief een volle tank, praktisch nieuwe banden en 25kw officieel, en het ding (GSX400e uit 1983) is belastingvrij en rijdt 1 op 21 ong. en er gaat maar 10lit. in de tank, dus voor 210km ben ik 13/14e kwijt, dat hangt af van het tankstation. Motor staat in de garage van een kennis van me, gratis en voor niets, met een hoes eroverheen die ik van een oom heb gekregen (omdat ie m toch nooit gebruikt)... Al met al dus wel geluk gehad maar ja, je eigen geluk maak je toch? ;)
 
:/ groot gelijk.. ik heb het aan de hand.
snel snel motorrijbewijs halen voor ik naar het buitenland verhuisde, moto met werk aan gekocht en iedere dag huilen omdat het zo'n mooi weer is hier en die motor nog steeds niet in orde is geraakt wegens gebrek aan centen
Haha, zo ging het bij mij ook. Haalde mijn rijbewijs in maart, ik dacht 'op tijd voor het seizoen, nu alleen nog een motor!'.
Ik kijk hoeveel ik over heb na de lessen en examens... oh, ik ben een zwerver -O-

Paar maanden doorsparen en daarna wel wat. Maar op het moment dat ik erachter kwam hoe stom ik eigenlijk was om dat niet van tevoren te bedenken, had ik wel kunnen huilen :$
 
Aan de andere kant, het rijbewijs wordt toch alleen maar onevenredig duurder, die kun je maar vast op zak hebben...
 
[me]Heeft alleen topic titel gelezen[/me]

Ik was voor €2500,- onderweg. Dus rijbewijs (1100) motor (GS500 -> 1000) geluk met pak: 100, helm 200, handschoenen/laarzen 100

Maja, ik ben dan ook een budgetrijder :]
 
Aan de andere kant, het rijbewijs wordt toch alleen maar onevenredig duurder, die kun je maar vast op zak hebben...
Met die gedachte in mijn achterhoofd meteen het A naar het B gedaan. De meeste mannen krijgen rond de 40 kriebels en willen dan een motor oid. Alleen dat papiertje, word dan vaak niet meer gehaald...
 

Hij slaagt er toch maar in he :) Ik ben trouwens aan het machten tot hij iets verzint om op afval of zo te rijden want die peut moet hem toch ook een rib uit het lijf kosten :P
 
alleerst welkom f88....euh f88???? als in volvo f88?

goedkoop uhm...ik rijd al jaren suzuki gs 850,koop die dingen voor een scheet en drie knaken en rij onwijs veel....35000 per jaar gemiddeld.

onderhoud accu 30 euri,oliefilter 6 euri,olie...af en toe wat bijkieperen...goedkope meuk a 6 euro de liter mij een zorg en zij lust het best.
banden zijn redelijk goedkoop. achterband bridgestone bt45 140 euro voorband ..geen idee heb ooit een partij(tien stuks gekocht voor 200 euro) zijn ook bridgestones.

verzekerin 35 euri per jaar
wegenbelasting nul.

kleding.....uh helm 70 euri lidl
handschoenen 15 dump
broek louis 90 euri
jas allweather van de dump 30 euri

leren hes(tja mc member....250 euro maar die gaat alleen uit onder de douche en tijdens de sex.


enne @ trutle...265 euro voor een hap zand in je uitlaat??????
uitlaat eronder weg en leegschudden.
vier nieuwe pakkingen als je een viercilinder kosten 12 euro.

sterker nog als je een beetje je best doet blaas je het er zo wel uit.
 
Wat maken jullie de kosten voor kleding toch allemaal hoog? Kijk eens op louis.de of polo.de of bij Heuts. Daar is het allemaal echt zo duur niet en voor een eerste motorpak/ lespak ook prima kwaliteit naar mijn mening. Als je je pak leent bij de rijschool zal je ook geen A* of Spidi aantrekken of een Shoei op je hoofd. Ik had ook geluk dat ik al mijn kleding al had omdat ik altijd bij mijn pa achterop zat. Mijn leren broek heeft toendertijd 80 euro gekost bij Louis. Heb er een schuiver mee gemaakt en die broek heeft mij prima beschermd. Als ik straks mijn rijbewijs en motor heb wil ik zeker ook een nieuw pak. Maar dat is meer omdat ik deze ook alweer 5 jaar heb en ik dan gewoon iets wil wat bij de motor past. Maar tot die tijd is dit prima.
 
tetta ben het helemaal met je eens ,snap dat ook niet.
heb soms het idee dat de meesten hier een beetje denken van als het duur is zal het goed zijn en als het goedkoop is zal het wel nix deugen.

beetje foute instelling volgens mij.
mijn boxem koste mij 90 euro bij loise.
heb net drie maanden terug nieuw exemplaar gekocht want de oude had het na vier jaar weer en wind en ongeveer 80.000 kilometer wel gezien.

lidl open helmpje heb ik ook al 6jaar......was iets van 30 euro..
krijg wel eens comentaar zo van daar kun je niet mee rijden.......???ow nee joh .hm rij er toch al heel lang mee....snap het probleem niet.

moet wel eerlijk zeggen heb een tijdlang een arai gehad en die zat wel heel erg lekker.
maar daar past mijn dikke kop niet meer in en een nieuwe was me te duur.
 
}) })


Ik dacht, ik zeg maar niks, maar ik zie nu dat ik echt niet de enige ben die daar weinig geld aan uitgeeft.

Voor een goede helm geef ik wel wat meer uit, INDIEN NODIG. koop hem nieuw maar beslist niet de laatste nieuwe. Vraag altijd naar een oud model van vorig jaar of zo. Op die manier een mooie integraal voor 79 euro in een goede motorzaak gevonden. Jasje met van die projectoren idem dito, ook 79 euro (geen leer, dat zoek ik nog).

Altijd met de laarzen uit militaire dienst gereden, koop je ook nu nog in diverse dumps vor heel weinig geld, en heel sterk en degelijk, ook veilig !
Als broek had ik vroeger een 2 de hands oude lederen crossbroek voor 2 tientjes.
Isolatie vest ook uit dienst, verloren zei ik dan, dan was het rekening man en voor 20 gulden had ik een nieuwe. Dus, zie ook weer dump.

Daarnaast ,ik was vroeger zo motor "geil", ik had nog in mijn pyama rond gereden.

IK denk dat je het zo duur en goedkoop kunt maken als je wilt, een regenpak (neem een geel, val je goed op, heb je ook voor paar tientjes).

En goede handschoenen, bv leer. kost ook niet de wereld als je niet het laatste nieuwe flitsende wilt hebben.

Sta ooit eens bij Louis en een vrouw is een helm aan het uitzoeken en passen en hoor haar zeggen: die staat goed bij de Honda (?!?!?!) En toen zegt ze, dan heb ik er 8 !!!!!!
Van dit soort mensen kan je zelfs een "gebruikte" helm kopen.


:] :W
 
Met die gedachte in mijn achterhoofd meteen het A naar het B gedaan. De meeste mannen krijgen rond de 40 kriebels en willen dan een motor oid. Alleen dat papiertje, word dan vaak niet meer gehaald...
Dus uiteindelijk is het dan toch de goedkoopste oplossing om het niet meteen te halen ;)
 
tetta ben het helemaal met je eens ,snap dat ook niet.
heb soms het idee dat de meesten hier een beetje denken van als het duur is zal het goed zijn en als het goedkoop is zal het wel nix deugen.

beetje foute instelling volgens mij.
mijn boxem koste mij 90 euro bij loise.
heb net drie maanden terug nieuw exemplaar gekocht want de oude had het na vier jaar weer en wind en ongeveer 80.000 kilometer wel gezien.

lidl open helmpje heb ik ook al 6jaar......was iets van 30 euro..
krijg wel eens comentaar zo van daar kun je niet mee rijden.......???ow nee joh .hm rij er toch al heel lang mee....snap het probleem niet.

moet wel eerlijk zeggen heb een tijdlang een arai gehad en die zat wel heel erg lekker.
maar daar past mijn dikke kop niet meer in en een nieuwe was me te duur.

Helm heb ik dan weer liever wel een beetje fatsoenlijk, rond 100-150 euro. Kleren die ik heb staan ook allemaal bij elkaar en dat touren wat ik met mijn pa deed dat was op een cruiser dus daar ga je geen KD's en wheelies mee maken dus dan heb je ook niet echt protectors nodig. Ga straks wel een pak halen met de nodige protectors maar dat hoeft niet meteen een dainese of een spidi te zijn ofzo. Die haal ik ook wel bij Louis of Polo weg.
 
}) })


Ik dacht, ik zeg maar niks, maar ik zie nu dat ik echt niet de enige ben die daar weinig geld aan uitgeeft.

Voor een goede helm geef ik wel wat meer uit, INDIEN NODIG. koop hem nieuw maar beslist niet de laatste nieuwe. Vraag altijd naar een oud model van vorig jaar of zo. Op die manier een mooie integraal voor 79 euro in een goede motorzaak gevonden. Jasje met van die projectoren idem dito, ook 79 euro (geen leer, dat zoek ik nog).

Altijd met de laarzen uit militaire dienst gereden, koop je ook nu nog in diverse dumps vor heel weinig geld, en heel sterk en degelijk, ook veilig !
Als broek had ik vroeger een 2 de hands oude lederen crossbroek voor 2 tientjes.
Isolatie vest ook uit dienst, verloren zei ik dan, dan was het rekening man en voor 20 gulden had ik een nieuwe. Dus, zie ook weer dump.

Daarnaast ,ik was vroeger zo motor "geil", ik had nog in mijn pyama rond gereden.

IK denk dat je het zo duur en goedkoop kunt maken als je wilt, een regenpak (neem een geel, val je goed op, heb je ook voor paar tientjes).

En goede handschoenen, bv leer. kost ook niet de wereld als je niet het laatste nieuwe flitsende wilt hebben.

Sta ooit eens bij Louis en een vrouw is een helm aan het uitzoeken en passen en hoor haar zeggen: die staat goed bij de Honda (?!?!?!) En toen zegt ze, dan heb ik er 8 !!!!!!
Van dit soort mensen kan je zelfs een "gebruikte" helm kopen.


:] :W



:X Stiekum heeft Tetta ook 3 helmen
 
Terug
Bovenaan Onderaan