vragen over R1

BIKERboy

Die hard MF'er
20 nov 2002
552
0
venray
hey allemaal

ik heb vandaag voor de 3e keer op mijn R1 gereden, deze keer samen met wat vrienden van me.
maar ze zeiden dat er als ik veel gas geef er een rookpluim (blauw) uit de uitlaat komt, en hij stinkt ook als je erachter rijd :?
is dit normaal???
(een vriend van me heeft dat ook bij zijn R6, maar iets minder)

nog 1 vraagje: wat is het normale olieverbruik van een R1???

alvast bedankt, groetjes marijn
 
OK bedankt, gelukkig dat er toch nog iemand reageert.

weet verder niemand er iets meer van af (andere mensen met een R1)
hebben die geen rookpluim als ze flink optrekken???
 
Yamaha's gebruiken iig iets meer olie dan andere merken, hoeveel olie verbruik je op de 1000 km.
Bij een R1 worden de afdichtingen van de klepstelen wel wat harder na verloop van tijd welke tot olieverbruik kunnen leiden.
Maar de meeste R1's verbruiken wel iets.
Alleen zo niet te zien hoe groot je pluim is, en is dat altijd, of alleen in bepaalde situatie's, bijv na een tijdje rustig rijden of stadverkeer rijden en dan ineens gas oid???
 
verbruik op 1000km weet ik niet heb er nog maar iets van 500km mee gereden.
maar ik had de olie ververst toen ik m kocht en hij stond toen op max. en nu staat ie nog maar op een beetje boven de helft (het oliepeil bedoel ik dus)

de pluim heb ik elke keer als ik volgas geef...

ik ben wel elke rit constant (nouja 'vaak') bezig geweest met wheely's ik weet niet of hij op zulke momenten meer olie verbruikt als bij normaal gebruik.. :?

bij deze motor lukken de wheely's veel beter als bij mijn vorige fireblade dus is ook veel leuker.
gaat beter omdat het vanuit de 2e versnelling heel gemakkelijk gaat, maar wil toch maar iets gaan minderen met de wheely's ben bang dat ie er sneller stuk van gaat en heb geen zin in hoge onkosten.
of kan zo'n motor daar wel tegen om regelmatig te wheelyen???

thanks voor de reacties, groetjes
 
ja dat begrijp ik ook wel, maar ik bedoelde eigenlijk of ie er snel gaar van word???
lijkt me niet eigenlijk want ze zijn toch gemaakt om snel mee te rijden, en lekker hoog in de touren te rijden...
 
Je motor nog nooit gestart zeker :? :P

Mijn R1tje verbruikt iig ook wel wat olie...

Zal dat het zijn, ik vroeg me al af wat ik verkeerd deed! ;)

Als ik hem start en op de choke zet dan komt er wel even witte damp uit de uitlaat, maar volgens mij heb ik geen blauwe dampen tijdens het rijden..
(ze komen in ieder geval niet uit de motor...
naughty.gif
)
 
Als ik hem start en op de choke zet dan komt er wel even witte damp uit de uitlaat, maar volgens mij heb ik geen blauwe dampen tijdens het rijden..
De witte damp is vrij normaal, maar de blauwe rook hoeft niet der mate erg te zijn dat je het ook ziet. Mijn R1 verbruikt olie, maar kzie er ook nooit blauwe walmen uit komen.

(zou het dan aan de snelheden liggen :? }) ;) )
 
De witte damp is vrij normaal, maar de blauwe rook hoeft niet der mate erg te zijn dat je het ook ziet. Mijn R1 verbruikt olie, maar kzie er ook nooit blauwe walmen uit komen.

(zou het dan aan de snelheden liggen :? }) ;) )

Ik dacht dat die witte streepjes in de lucht vliegtuigen waren,
maar dat ben jij kennelijk?
naughty.gif
 
Tamelijk wat probleempjes met ALLE soorten motoren, ook auto's, worden voorkomen of kunnen verdwijnen met "beheerste start/doorwarm-stijl":

Nooit (stoer) "weg-janken" met een net koud-gestarte motor, ook niet lang stationair laten voor-draaien, maar met tamelijk WEINIG gas rustig wegrijden: je VOELT dan dat de motor zo tamelijk "koud" eigenaardig-sterk is bij matig toerental (NIET idioot-laag laten komen!) en bij iets meer gas geven een soort "weerstand" vertoont. "Ram" hem niet door die weerstand heen maar blijf redelijk kalm rijden totdat die weerstand (en ook die "lekkere stugge" trek-kracht) vanzelf verdwijnen, de boel gaat "soepeler" reageren. Dan, niet overdreven heftig, iets meer met het gas spelen en de snelheid verhogen. Ongeveer nu zijn alle onderdelen van het blok, en ook de olie, samen op nagenoeg 1 temperatuur. Nog steeds "spelend" met het gas, geleidelijk eventueel naar top-snelheid gaan. Echt korte ritten zijn slecht voor alle voertuigen.

Het letten op deze "kleinigheden" zorgt vooral dat ook pakkingen, vooral nieuwe, zich regelmatig "zetten" en alle metalen onderdelen gelijkmatig hun uitzetting tot bedoeld werkpunt op bedrijfstemperatuur bereiken, waardoor mooier "lopen" met minder slijtage.
Denk na en je "ziet het gebeuren".

Oh, deze "wijsheid" heb ik niet van mezelf hoor; een vakman bracht mij lang geleden een paar kneepjes bij. Als hij een voertuig "inreed" liep het geheid minstens 5 procent sneller dan de specificatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan